maanantai 18. huhtikuuta 2016

AINEEN HUOMAAMATON SUJUVUUS OSA 2: Duchamp nauraa


Kuten tiedämme, konkretismi oli yritys hävittää taiteesta kaikki viittaus taiteen ulkopuoliseen todellisuuteen. Värin ja muodon piti riittää. Ranskan Uusi romaani yritti tavallaan samaa kirjallisuuden puolella ja jossain vaiheessa modernismi ja nykymusiikki sävellystaiteessa. Kaikenlainen "tuonpuoleisuus" piti karsia taideobjektista. Siitä ei saanut nousta metafysiikan eikä taiteen ulkopuolisen perustelun lemua. Teoksen piti perustella itse itsensä. No. Jo tuo pyrkimys oli tietenkin metafyysinen, koska todellisuus haluttiin kokea puhtaana ja se jos mikä on juuri metafyysinen pyrkimys. 

Kun kävin amerikkalaisten autojen näyttelyssä ihailemassa täydelliseksi tuunattuja muskeliautoja, tulin tuosta hurmioituneesta kokemuksestani kirjoittaneeksi edellisessä tekstissäni seuraavaa: "Halu johonkin enempään muuttui tyhjäksi paikaksi sisälläni. Puutteen täyseys objektissa... Tämän likemmäksi "henkeä" eli tyhjyyden ajattelemista teollisesti muotoiltu aine ei enää voi tulla. Hyvien juttujen kanssa käy aina näin. Tulee ratkaisematon halu sulautua niihin."

Tulee ratkaisematon halu sulautua niihin... Mikäli konkretistinen taiteilija tosissaan (yhä vieläkin) haluaisi puhdistaa metafysiikan ja muun sälän teoksistaan, hänen olisi pysäytettävä ihmisen mielikuvitus tuohon ratkaisemattomaan. Haluni sulautua aistittuun olisi jäätävä aina ratkaisemattomaksi. Halun ei pitäisi edetä etsimään vastauksia objektin yli vaan sen pitäisi jäädä nauttimaan voimattomana sen vaikuttavuudesta. Objekti ei saisi viitata edes puhtautensa pyrkimykseen mikä sekin siis jo olisi metafysiikkaa objektin yli ja sitä ulkopuolista sälää. Todella radikaali metafysiikkaa dekonstruoiva teos johdattaisi halun turhautumaan nautinnossaan.

Tähän taide ei pysty, koska se on taidetta. Taiteessa idea on aina käsitteellinen koska taide ei tuota käyttöesineitä. Taide herättää aina (asiayhteydestään) päättymättömän ketjun kysymyksiä ja siksi aina, loputtomasti, uusia intentionaalisia abstraktioita. Taideteos ei palauta halua haluun itseensä vaan antaa äärettömiin tilaa ihmisen mielikuvitukselle. Sen vuoksi se ei myöskään johdata ihmistä kohteettoman ja turhautuneen halun umpikujaan. Halu ratkaista puhtaan kokemuksen metafysiikka taiteella, suuntaan tai toiseen, on siten jo lähtökohdiltaan mahdoton. (Duchampin pisuaarin tulkitsen, kaiken muun tulkittavuutensa ohessa, juuri tämän taiteen paradoksaalisen "epätarkkuusperiaatteen" ironiseksi arkkityypiksi.)

Edellisessä kirjoituksessani muskeliautoista kirjoitin myös totaalisesta ilmaisusta. Ehkä siihen vaadittava totaalinen objekti on sekin metafysiikkaa, mutta noiden autojen kohdalla se mielestäni toteutui siinä määrin, että objektin ylittämiseen pyrkivän halun dekonstruktio toteutui. Halusin noita autoja katsoessani vielä jotain enemmän, niiden kauneus ei tuntunut riittävän jollekin itsessäni; halusin tosiaankin jotakin mahdotonta eli sulautua niihin. Törmäsin kaikkein abstrakteimpaan eli "tyhjään haluun" koska törmäsin samalla kaikkein konkreettisimpaan eli totaaliseen esteettiseen objektiin, joka ei sisällä minulle minkäänlaista tulkinnallista arvoitusta, vain läpitunkematonta kauneutta. Jokin tuntui samalla täydelliseltä ja hyödyttömältä; ikään kuin ontologiselta kaksoissidokselta, joka dekonstruoi metafysiikan mahdollisuuden. Halustani tuli différancea. Kuljin subjektiivisen haluni ansaan, jossa halusta itsestään tuli lopulta "liian"  totaalista. Totaalinen objekti pysyi itsepintaisesti tämänpuolisessa. Halun ontologinen paradoksi kirjaimellistui täydellisen kauniissa teollisessa sarjatuotteessa tavalla, joka taideteoksen kohdalla olisi ollut mahdotonta. Taideteoksen "avulla" olisin voinut tekijyyden agenttiin eläytymällä loputtomasti ideoida arvoituksellisia ja kumoamattomia "tuonpuoleisuuksia" ja intentioita ja pelastua niihin omalta kohteettomalta halultani. Taiteella voi loputtomasti ohittaa halunsa.

Jos haluaa roikkua metafysiikassa ja muinaisten konkretistien tavoin yhäkin poistaa metafysiikan, tai tarkemmin, dekonstruoida juuri tuon pyrkimyksen itsessään turhana ja taidetta abstrahoivana ja mystifioivana pyrkimyksenä, on siis lopetettava taide. Se tietenkin on mahdotonta, koska taide ei lopettamalla lopu. On turvauduttava taiteen filosofiaan (mitä nyt juuri yritän) ja, yhä edelleen, itse taiteeseen. Taide on haastettava omalla mahdottomuudellaan.

Minulla onkin nyt ehdotus uskaliaalle taiteilijalle. Tai ei! Mieluummin amerikkalaisten autojen aidolle harrastajalle, koska jos taiteilija ideani toteuttaa, kysytään heti jatkokysymys, mitä hän todella tarkoittaa. Merkityksen agentin on tässä oltava mahdollisimman läpinäkyvä. Ehdotukseni on seuraava: tarjotkaa Dodge Chargeria  (mielellään vuosimallia -68) Kiasmaan. Olisi kiinnostavaa nähdä kumpi voittaa: Chargerin totaalisuus vai Kiasman metafysiikka?

8 kommenttia:

  1. Taidetta ei voi sulkeistaa. Se kuuluu taiteen ontologiaan. Hitler poltti roviolla epäkirjallisuutta ja taiteen näkökulmasta se oli lopultakin epätoivoinen yritys.

    Ongelma ei ole taide. Ongelma on taidefilosofia ja taiteen arvottaminen - jolloin törmäämme erilaisiin raateihin.

    Juha Saari parissa viimeisimmässä kirjoituksessa ilmeisesti kuvaa hetkiä, jolloin hänessä kireytynyt filosofinen pohtija hellittää jonkin objektin ääressä. Hauska lukea.

    Satuin hiljattain törmäämään netissä murhista lukiessani valokuvaan kuoliaaksi pahoinpidellystä pikkupojasta, jota valmistetaan ruumiinavaukseen. Hänen päässä olevat haavansa ja mustelmansa näkyvät. Mutta hänen kauniit lapsen kasvonsa ovat muutoin ehjinä säilyneet. - Emme tietenkään halua lapselle tuollaista kuolemaa!!! - Mutta onko tämä valokuva murhatusta pojasta taidetta? Onko se taideteos? - Eräs kirjailijoiden motiivi tekemiselle voisi olla "haluamme kirjoittaa todesti, että maailma havahtuisi ja ehkäpä sitten tulisi paremmaksi maailmaksi". - Tuon pikkupojan kuva on mennyt sieluuni ja on sieltä esiin otettavissa. - Pidän valokuvaa taideteoksena. Itse otos ei sitä sinänsä ole vaan sen sisältö. - Miksi kuoliaaksi pahoinpidellyn pojan valokuva on taideteos? - En osaa sitä selittää. Tuo kuva ei huuda eikä jyrää mitään viestiä. Se on ja olemisellaan on pysäyttävä. - Jos joku kummallinen taiteilija olisi maskeerannut pikkupojan kuolleeksi ja ottanut sitten valokuvan niin kuva menettäisi heti arvonsa. - Mutta tiedän, että kuva on totta. Painotan tietenkin, etten halua sitä. - Siis jokin mitä en halua ja jonka tulemista vastustan muuttuu olemisellaan taiteeksi.

    Taide on siellä missä reflektion kilpi putoaa - ainakin hetkeksi.

    J----

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotain tuollaista reflektion kilven putoamista ehdottomadti joo. Joko Chargerin totaalisuuden tai kuolleen julman tai levollisen liikkumattomuuden edessä. Kuolleen liikkumattomuus on peiliäkin tarkempaa, olen joskus kirjoitttanut. Peili häyttää mitä haluamme, kuolleen liikkumattomuus voimattomuutemme tai onnekkuutemme. Patologien tunnuslause voisi olla tuo peiliäkin tarkempi kuolleen liikkumattomuus. Se voisi lukea heidän työtilansa oven yläpuolella. KIASMAN OVEN YLÄPUOLELLA SE OLISI EPÄTOSI.

      Taide on onnistunut silloin kun jokin pääsee ulos sen itseään ruokkivasta kehästä. Jos olisin ammattitaitseilija, toteuttaisin tuon Kiasma-installaation. Musta Charger valkoisessa Kiasma-salissa. Chargerin immuunius taiteen instituutiolle... sen läpitunkemattomuus Kiasman "taustasäteilylle" altistuessa"... Olisiko Chargerin kauneus immuuni taiteelle? Toisin kuin Duchampin pisuaari? Olisiko mahdollista tehdä ready-made joka ei altistu taiteelle? Toteuttaa paradoksi ja ylittää tai ohittaa taide? Sitä kysyisin tuossa installaatiossa.

      Poista
    2. Voisi kysyä, missä määrin katse tuossa installaatiossa eksyisi Chargerista takaisin taiteeseen?

      Poista
  2. Jos tämä olisi sinun installatiosi Kiasmassa niin ihmiset ajattelisivat "onpa hieno auto, mutta mitä tuo Saari TODELLA yrittää sanoa".

    J----

    VastaaPoista
  3. Vielä - kaikki ekologisella herkällä omallatunnolla varustetut katsojat tietenkin tulkitsisivat niin, että Saari haluaa tuolla installaatiollaan painottaa huoltaan kestämättömästä kehityksestä autotsunameineen.

    J----

    VastaaPoista
  4. Totta! Nuo kummatkin kysymykset olisivat juuri taiteen istituution sälää, jota on mahdotonta kiertää. Mutta sittenkin Chargerin totaalisuus yrittäisi haastaa tämän. Ja siksi juuri autoharrastajien pitäisi olla merkityksen agentteja! Juuri he häiritsisvät tätä taiteen ja ekologisen diskurssia!!! Pitääpä päivittää tekstiä!

    Hyviä huomioita J!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja siellä Kiasmassa tykitettäis kans Bullitin takaa-ajo IIIIISOLLE seinälle. Paikalla pyöris autoharrastajia (ja moottoripyöräjengiläisiä). Minä tietysti esittelisin tapahtuman.

      Poista
    2. Päivitin. Tarjoan Taide-lehteen tätä myös. Kun ovat jo yhden jutun julkaisseet niin katotaan miten käy.

      Poista