tag:blogger.com,1999:blog-4387355007515650394.post8835056735111666655..comments2024-03-29T06:51:59.412+00:00Comments on NIETZSCHEN AIVASTUS (eli Juha Saari kirjoittaa yhä): KAUANKOHAN PYSTYN PIDÄTTÄMÄÄN HENGITYSTÄNI...http://juhasaari.blogspot.comhttp://www.blogger.com/profile/10699587944607134455noreply@blogger.comBlogger56125tag:blogger.com,1999:blog-4387355007515650394.post-21404835678160630492017-04-30T18:22:46.577+01:002017-04-30T18:22:46.577+01:00meri, en itsekään ole ollut enkä ole immuuni kuvaa...meri, en itsekään ole ollut enkä ole immuuni kuvaamilleni ilmiöille. lisäksi kirjoitan aina hirveässä kiireessä tarpeeksi asioita miettimättä. pitää muistaa tuo saunomisesimerkki, se on hyvä. jos jos oikein tekisi mieli sanoa jostakin, pitää ajatella, että on kylässä toisen luona ja että on käynyt saunakutsu. se rauhoittaa kummasti.<br /><br />arvostan kovasti sinun asennettasi maailmaan: tahdot tehdä siitä paremman. sellaiseen tekemiseen tarvitaan mustaa ja valkoista! ei se muuten onnistu.<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4387355007515650394.post-55668970186433422442017-04-30T17:16:29.041+01:002017-04-30T17:16:29.041+01:00minua jäivät edelleen hiertämään nuo vesan ajatuks...minua jäivät edelleen hiertämään nuo vesan ajatukset. nämä kaksi esimerkiksi:<br /><br />"seuraava myrsky on varmasti jo nurkan takana ja ihmisten voimat valuvat tämän kaikkialta puskevan pahuuden seuraamiseen ja sen vatvomiseen." <br /><br />"suurin osa yleisestä, erilaisia ilmiöitä ja kohuja seuraavasta taidemaailmapuheestakin on ihan hirveää huttua, jonka hämmentäminen ei lopu koskaan eikä siitä kukaan saa lopulta mitään selvääkään. eikä siitä varsinkaan seuraa mitään muuta kuin ajan hukkaaminen."<br /><br />auts. kalikka kalahti kipeästi ja se on hyvä. sitäpaitsi olet ihan oikeassa siinä, että päivänpolttavista asioista provosoivasti kirjoittaminen kiinnostaa ihmisiä enemmän kuin vaitonainen askartelu ja erilaisten pienten ilmiöiden keriminen auki. on äkäistä mielipidekirjoittelua ja varman sanomista ja niin paljon sanoista koostuu pelkästä päivittelystä. yltiöreaktiivisuus tuntuu yhä hallitsevammalta asenteelta ja lähtökohdalta keskustelussa.<br /><br />olisi kivaa, jos kommenteissa esitetyt argumentit, näkemykset ja mielipiteet olisivat vaikka sellaisia keskeneräisiä ajatuskokeita. ne eivät siis edustaisi objektiivista totuutta eikä niitä sellaiseksi tulisi lukea. veikkaan että meidän jokaisen kommenteissa vilisevät ristiriitaisuudet kertovat juuri tästä: niissä esiintyviin päättelyihin ei ole välttämättä käytetty viittä minuuttia pidempää rupeamaa.<br /><br />joku sanoi radiossa juuri, että jos kirjoittaa niin kuin kanssakirjoittaja olisi aina vierellä vihtomassa, ei välttämättä parjaa asioita yhtä hanakasti kuin jos tuo kirjoittaja olisi vieras ja kaukana, ja tuntematon – lauteilla paitsi alastomuus ja yhdessävihtominen myös sinunkaupat ja nimet sitovat ihmisiä. lojaliteetti onkin minusta luottamusta ja luottamus on nimenvaihtoa.<br /><br />meriAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4387355007515650394.post-40749819852914762982017-04-30T16:41:49.416+01:002017-04-30T16:41:49.416+01:00meri,
minä arvostan Otsoa. en vain tajunnut hänen...meri,<br /><br />minä arvostan Otsoa. en vain tajunnut hänen analyysiaan eli sitä, mikä hänen lainaamassaan katkelmassa teki Terhosta rasistin. koen itseni jotenkin ulkopuoliseksi monessa asiassa. rasismin vastustus on kyllä hyvä juttu, en minä sitä vastusta. pahoittelen, että saatoin valita sanani liian kärjekkäästi.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4387355007515650394.post-62396790863072892762017-04-30T16:36:55.135+01:002017-04-30T16:36:55.135+01:00Siinä mielessä vesa vois lukee että vouis komnento...Siinä mielessä vesa vois lukee että vouis komnentoida uutrta postaustani. Linkki löytyy siitä. (Kävin vielä korjaamassa parit kirjoitusvirheet ja jäsentelyt että ois oikke hyvä lukke... (niiku nyt korjasin tämänkin kommentin sotkut...)http://juhasaari.blogspot.comhttps://www.blogger.com/profile/10699587944607134455noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4387355007515650394.post-83381568915125273792017-04-30T15:44:10.346+01:002017-04-30T15:44:10.346+01:00Pitää siirtyä lukemaan Juhan seuraava postaus ja s...Pitää siirtyä lukemaan Juhan seuraava postaus ja se Terhon haastattelu, kun ehdin myöhemmin, mutta sanon kuitenkin tämän. En ole koskaan nähnyt, että moninaisuus olisi hävittänyt mitään, vain lisännyt. Näin on esim. Englannissa, jossa on väkeä kaikista maanosista. Minä näen, että se vähä mitä meilläkin muita kulttuureja on, niin ne ne ovat RIKASTUTTANEET<br /> Marjatta Mentulahttps://www.blogger.com/profile/03925981197479544067noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4387355007515650394.post-78737290185340947962017-04-30T14:35:02.734+01:002017-04-30T14:35:02.734+01:00ja vesa vielä tämä:
varmaan voi olla monta mieltä...ja vesa vielä tämä:<br /><br />varmaan voi olla monta mieltä tämän sampo-ongelman kokoluokasta. tästä perspektiivistä katsottuna se kuitenkin on aito ja olemassa. se ei silti tarkoita, että sinun pitäisi lukea se juttu. oikeastaan toivon sinun ohittavan sen ja olevan uskollinen omalle näyllesi. tee niitä asioita, joilla se näky käy toteen. <br /><br />meriAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4387355007515650394.post-18870743923701918992017-04-30T14:24:24.258+01:002017-04-30T14:24:24.258+01:00vesa
kiitän sinua noista kommenteistasi. sanasi o...vesa<br /><br />kiitän sinua noista kommenteistasi. sanasi osuivat ja älysin itsestäni taas jotakin ala-arvosta ja niljakasta. en haluaisi olla mauton ja yksisilmäinen kaakattaja tässä(kään) asiassa, sillä muottiin valetut ajatukset kuristavat ensimmäiseksi esittäjänsä. <br /><br />sitäpaitsi uuttakin olisi sanoihin ja ajatuksiin aina välilä hamuttava. varsinkin kun moniäänisyys on vain taikasana: me yksinuottiset seisomme sen tiellä. <br /><br />tiedän ajattelevani mustavalkoisesti. asiat ovat minusta huonoja tai hyviä, eikä muita vaihtoehtoja useinkaan ole. valtaosa kaikesta päivittäin näkemästäni on hyvää tai huonoa, lähtien siitä, minkä värisiin vaatteisiin ihmiset pukeutuvat. tässä kulttuuriministerin valinnassakin on minusta kyseessä vähän samanlainen tapahtuma, kuin jos niin&näin -lehden päätoimittajaksi saapuisi yhtenä aamuna k-kaupan väiski. <br /><br />valinnan jälkeen mediaan on ilmestynyt kymmeniä mielipidekirjoituksia aiheesta. osa kulttuuri-ihmisistä on kuulostanut yhtä surullisilta kuin brittiläiset eläinoikeusaktivistit erään kettukampanjansa aikana. voi olla että rinnastus on huono, mutta haluan tässä kuvata sellaista intohimoa, jota näkee vielä joskus. niin käyttäytyvät ihmiset silloin, kun jokin on heille hyvin tärkeää.<br /><br />minulla on iso kunnioitus otsoa kohtaan. hän avasi vuosikausia sitten minulle tietyn polun menneisyyteeni, joka oli ollut jo pöheikön ja rikkaruohon peitossa: on itseisarvokasta taistella jonkin rakastamansa asian puolesta, välittämättä häpeästä, välittämättä muiden epäuskoisesta naureskelusta, välittämättä marginaalisuudesta, välittämättä siitä, että sinua ymmärtää vain kourallinen ihmisiä.<br /><br />meriAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4387355007515650394.post-51272055643602264412017-04-30T14:15:36.983+01:002017-04-30T14:15:36.983+01:00...siis silyttää oman kultturimme, ei rotumme......siis silyttää oman kultturimme, ei rotumme...http://juhasaari.blogspot.comhttps://www.blogger.com/profile/10699587944607134455noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4387355007515650394.post-10022879531740177232017-04-30T14:14:58.470+01:002017-04-30T14:14:58.470+01:00Jope. Olen samaa mieltä, että sampo ei edusta rotu...Jope. Olen samaa mieltä, että sampo ei edusta rotuoppia sinänsä. Hän ei puhu rotujen paremmuudesta vaan siitä, saammeko säilyttää omamme. Yritän lähestyä adiaa vielä tuossa uudessa postauksessa ja lisään tämänkin siihen.http://juhasaari.blogspot.comhttps://www.blogger.com/profile/10699587944607134455noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4387355007515650394.post-38564989626759420462017-04-30T14:00:18.118+01:002017-04-30T14:00:18.118+01:00meri, minä ihan todella ihmettelen, miten ihmiset ...meri, minä ihan todella ihmettelen, miten ihmiset ovat niin toisten mielipiteiden orjia, että kokevat jonkun toisen maailmankäsityksen esteeksi omalle toiminnalleen. minä en käsitä tätä ollenkaan. jos minulle on joku visio, toteutan sen. eihän mitään saada aikaan, jos alamme ensin miettiä, mitä joku omalla alallamme johtavaan asemaan nimitetty poliittinen henkilö edustaa ja raivostumme sitten jokaisesta tällaisesta asiasta, jos se ei sovi omaan ajattelukantaamme. tällaista reaktiivista taidetta varmasti on - sitä on kaikkien aikojen tendenssitaide, joka näyttäytyy omana aikana tärkeänä osallistumisena mutta myöhemmin lähinnä naurettavana touhuna - se ei voi olla mikään päämäärä. päämäärä on aktiivinen tekeminen.<br /><br />en kiellä, etteikö rasismi olisi iso ongelma ajassamme. onneksi sen hälventämiseen riittää väkeä. itse pyörin toisenlaisten ongelmien parissa, mutta teen sen käytännön vedon, että pyrin pysymään erossa rasismista omassa elämässäni ja opetan lapsiani siihen.<br /><br />kuitenkin tämä jatkuva älämölö mitä erilaisimpien pahuuksien kimpussa kyllästyttää. luulen, että juuri tällaisen jatkuvan laumoissa tapahtuvan kampanjoinnin vuoksi ihmisillä ei ole enää voimia ajatteluun ja omaehtoiseen toimintaan. kaikki menee poliittiseksi pörräämiseksi, voimattomaksi ihmisen pahuuden voivotteluksi. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4387355007515650394.post-28395782175705833232017-04-30T13:49:33.372+01:002017-04-30T13:49:33.372+01:00Mutta tilanne on nykyisin se, että olet joko puole...Mutta tilanne on nykyisin se, että olet joko puolellamme tai olet vastaan. Luin Otso Kantokorven blogia, ja siellä oli sama kissanhännänveto käynnissä. Hän luki Terhon kirjoituksesta jonkin kohdan ja esitti, miten vaarallinen rasisti on kyseessä. En nähnyt siinä kohdassa yhtään mitään, niin kuin ei moni muukaan. Monet taas kiittivät Otsoa, että hän paljasti asian, jonka he tiesivät jo entuudestaan: paatunut ja vaarallinen rasisti tuo Terho, tuomio on kiistaton.<br /><br />Vastaavia juttuja tulee vastaan siellä ja täällä. Tarkoitan täysin kritiikitöntä tekstien ja kommenttien luentaa, jossa nähdään vaikka mitä uhkakuvia. Vastaan ei saa sanoa tai jos kysyy perusteluja, on välittömästi tuomittu.<br /><br />En kannata rasismia enkä kannata Terhoakaan tai tätä tunnevellontaa, vaan järkevää keskustelua. En puolusta Terhon rasismia, jos sellaista on, mutta ihmisten kannattaisi keskittyä tekemään jotain positiivista sen sijaan että he jahtaavat kerta toisensa jälkeen jotain pahista. Heitä kyllä maailmassa riittää. Niinkin saa elämänsä kulumaan. Pahan vastustaminen on mielestäni vähän toisen tason juttu kuin suun pieksäminen netissä.<br /><br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4387355007515650394.post-43907379151840288052017-04-30T13:47:45.737+01:002017-04-30T13:47:45.737+01:00meri,
pitäisi kai lukea tuo Terhon juttu, vaikka ...meri,<br /><br />pitäisi kai lukea tuo Terhon juttu, vaikka ei suoraan sanoen kiinnosta.<br /><br />Asia on näin: en odota mitään kovin kummoista nykyiseltä kulttuuriministeriltä, en odottanut edelliseltä kokoomuslaiseltakaan, en vasemmiston edustajalta enkä sitä ennen tanja karpelalta. kokoomuksen touhuihin olin pettynyt ja taisinpa siitä moneen otteeseen eri paikoissa mainitakin.<br /><br />Taiteentekijöiltä ja humanisteilta odotan sen sijaan muutakin kuin raivoisia tunnereaktioita. Miten maailma / taide paranee sillä, että aikuiset ihmiset jauhavat paskaa jostain tyypistä tai analysoivat hänen pahuuttaan. Toivoisin, että löytyisi jotain omaperäisempää kuin joka pojan / tytön -rasismitutka. Jos syntyy vaikkapa fiksu satiiri tästä meidän pahasta kulttuuriministeristä, niin siinä on jo jotakin.<br /><br />Miksi en ole mukana protestissa? En usko sellaiseen prostestointiin, jossa ihminen tuomitaan ennen kuin hän on toiminut hetkeäkään tehtävissään. Minulla ei ole mitään sellaista sidosryhmää, jonka tahtoisin vakuuttaa lojaalisuudestani tietynlaiseen mielipiteeseen. Minun ei tarvitse performoida oikeamielisyyttäni kenellekään. Odotan mitä Terho tekee. Sanni Grahn-Laasosen touhut olivat kokoomuksen pakottamia, tyttö itse oli sätkynukke ja aivan pihalla siitä mitä teki. Vasta nuo touhut saivat minut arvostelemaan häntä. En olisi jaksanut käyttää aikaani hänen mahdollisten ajatustensa ruotimiseen.<br /><br />Henkilökohtaisen kokemuksen tasolla minun ammatinharjoitukseni ei liity mitenkään Terhoon ja hänen uskomuksiinsa. Minulle on aivan sama onko koko ukkoa olemassa. Jos en seuraisi lehtiä, nettiä ja televisiota, en edes tietäisi ko. pahasta ihmisestä, joka varmasti on ehtinyt tehdä vaikka mitä pahaa, kun mölykin on tällainen.<br /><br />Pidän suoraan sanoen lapsellisina kaikkia näitä henkilökohtaisuuksiin meneviä tunnereaktioaaltoja siitä, että jossakin on valittu (ääliö) presidentti, jossain (vähintään yhtä ääliö ja paha) ministeri. Seuraava myrsky on varmasti jo nurkan takana ja ihmisten voimat valuvat tämän kaikkialta puskevan pahuuden seuraamiseen ja sen vatvomiseen. Minä en ymmärrä ollenkaan tällaista politiikkaa ja sitä, miten elämäni siihen liittyy. Ei kiinnosta. Ei auta millään tavalla taidetta tai sitä elämää, jota elän. Eikä auta kanssataiteilijoitakaan, paitsi jonkinlaisena henkisenä liimana, jota tarvitaan sosiaalisiin suhteisiin.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4387355007515650394.post-77844534521221339062017-04-30T12:45:46.636+01:002017-04-30T12:45:46.636+01:00Mua häiritsee nyt aika paljon että käytetään rasis...Mua häiritsee nyt aika paljon että käytetään rasismia (ja sen sukulaisajatuksia) ihan väärässä paikassa, siellä mistä sitä ei luettavissa. Koskee myös sua Juha hieman. <br />Vieläkin on epäselvää missä Terho esittää rotuoppiaan, suhtautuu syrjintään positiivisesti, rasistisesti. <br />Historiallis-tieteellisen sanan "rotu" käyttäminen ei tee kenestäkään Rasistia. Sitä käytetään edelleen erittäin laajasti, myös tieteessä. Sanan käyttäminen ei siellä ole mikään kannanotto minkään puolesta. Toisinpäin varmaan on, en käytä sanaa itsekään, mutta sanan rotu käyttämisestä synnytetty ajojahti tuntuu kyllä liiotetulta. Jos se ei sitä ole, tarvitaan ihan oikeasti Kiellettyjen Sanojen ja Käsitteiden lista. <br /><br />Rasismilla päähän lyöminen ikään kuin nollaa kaikki kysymyksenasettelut, koska itse reelista kysymystä ei silloin enää ole. <br />Kirjoitin jo: <br /><br />"Pidämmehän me itseisarvoisesti kulttuurien katoamista ja etnistä yhdenmukaistumista negatiivisena esim. alkuperäiskulttuurien suhteen. Minä näen klassisesti tuollaisen säilyttävän arvotuksen aitona ja todellisena humanismina." <br /><br />Kirjoitin myös: "Koska pidän arvossa biodiversiteettejä myös ihmiskulttuurien keskuudessa ja ylipäätään etnisyyksiä, alkuperäisiä ja pieniä kulttuureja ja kieliä, niin ei minulla ole mitään muuta mahdollisuutta kuin ajatella ainakin lievästi kriittisesti menossa olevaa väestöjen liikettä ja yhdenmukaistavaa kasautumista (globalismin erästä keskeistä seurausta)."<br /><br />Jos kulttuurien ominaislaadun arvotuksesta ja monimuotoisuuksien säilyttämisestä tehdään epäilyttävää, eriarvoistavaa tai peräti fasismia, rasismia, tai niiden sukuista, niin metsään on menty. Silloin ollaan humanismin ihanteista kaukana. <br />Käytin jo nimitystä normaalin marginalisoiminen. Valtiopillisesti sellainen tilanne voitaisiin määritellä myös kulttuurivallankumouksen käsitteellä. <br />No, ehkä sellaisen aika sitten jo on. Täytynee siis vain antautua ja seurata sivusta ja hoidella omaa pikkuelämää. <br />Olenkin ihan varma, olen kirjoittanut siitä monta kertaa, että globalismi on tämän ajatusten kamppailun varma voittaja. Tämä on varmaa pelkästään jo siksi, että ylivoimaisesti suurin osa taloudellisista ja poliittisista resursseista on juuri siellä. <br />Ehkä vain Kiinalla on aito oma mahdollisuus valita itse. Trump on pikkutekijä, väliaikainen haitta ja hidaste, joka ei pitkään estä asioita tapahtumasta. Eikä näytä estävän nytkään. <br /><br />Minä en osallistu nyt enää tähän, koska sen enempää kun en hyväksy rasistista toimintaa tai nimittelyä, en hyväksy myöskään rasistiksi nimittelyä silloin kun kysymys on ihan muusta eikä aihetta ole. Emme me päätä mikä on rasismia! Sille on olemassa ihan selvät rajat. <br />Emmekä me hyvät ystävät voi ulkoistaa kaikkea inhottavaa rasismiksi, fasismiksi ja nationalismiksi. Emme saa yksinkertaistaa, epä-älyllistää itseämme ja maailmaa niin. Ilmöt, tiedot ilmiöistä pitää mielestäni pitää erillään silloin kun niistä ei saa yhtä ainutta kuvaa eikä tulisi alleviivata liikaa silloin kun määrittelymme ei ole varmasti relevantti ja todennettavissa. <br />Muutenkin jos mun on valittava väestötietelijä Pirjo Virtasen ja EU:n tulevaisuuskomission ylivaltiosihteerin Joonatan Kekkilä-Le Chapellen välillä, niin valitsen Virtasen silloin kun keskustellaan siitä mitä tapahtuu todella tai todennäköisimmin. Mihin tuo nyt liittyi? En tiedä, mutta jääköön siihen kertomaan edes epäselvästi arvottavan ja ei-arvottavan tiedon käyttökelpoisuudesta. <br /><br />jope<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4387355007515650394.post-90841182710321162902017-04-30T12:13:24.716+01:002017-04-30T12:13:24.716+01:00vesa
mukava kuulla, että et itse koe kulttuurimin...vesa<br /><br />mukava kuulla, että et itse koe kulttuuriministerin rotuoppikantoja ammatilliksi esteiksi. monet kuitenkin kokevat. tästä ideologian vaikuttavuuden kokoluokasta olemme siis vain eri mieltä, mutta sellaista on elämä, erimielisyyttä. en toki usko, että claes anderssoninkaan aikana taiteilijat saivat maailman hopealautasella. ihan niin isona statusarvona en kulttuuriministeriyttä pidä.<br /><br />meriAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4387355007515650394.post-33907894655840554472017-04-30T11:51:56.614+01:002017-04-30T11:51:56.614+01:00Ole hyvä, meri. Mietin jo kirjoittaesani että tuos...Ole hyvä, meri. Mietin jo kirjoittaesani että tuosta voisi muokata oman postauksenkin. Taidan niin tehdä. Aihe on tärkeä.http://juhasaari.blogspot.comhttps://www.blogger.com/profile/10699587944607134455noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4387355007515650394.post-68817717809915510532017-04-30T11:42:30.776+01:002017-04-30T11:42:30.776+01:00Saa olla, mutta minä en vain vielä tunteen tasolla...Saa olla, mutta minä en vain vielä tunteen tasolla osaa tai ymmärrä olla. Mutta periaatteessa joo. Kaltaiseni uskonnoton eksistentialisti ei voi muuta olla kuin sekulaarin ihmistä metafyysisin määrein eriarvoistamattoman yhteiskunnan kannattaja. Sitä puolustaisin kuolemaani saakka. Muuten olisin älyllisesti epärehellinen.http://juhasaari.blogspot.comhttps://www.blogger.com/profile/10699587944607134455noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4387355007515650394.post-84976785459016644412017-04-30T11:41:22.525+01:002017-04-30T11:41:22.525+01:00Juha, pitää ilmeisesti sittenkin lukea Terhon kann...Juha, pitää ilmeisesti sittenkin lukea Terhon kannanotto. Minä ajattelen siten lähtökohtaisesti, että hyvinkin erilaisista ajatuksellisista taustoista huolimatta voidaan päästä dialogiin. Pääsemmehän dialogiin esimerkiksi muslimienkin kanssa tai minä pääsen uskonnottomien kanssa. Esimerkiksi tietyntyyppinen uskonnollinen "rotuajattelu" (me muslimit - muut) kuuluu islamiin, ja silti voimme maltillisimpien muslimien kanssa keskustella.<br /><br />Totean vielä, että pidän epäuskottavana ajatusta, että Terhon maailmankuvan ja suomalaisen apurahoituksen välillä olisi jokin kausaalinen tai muu kytkös. Ministerin käsiä sidotaan monesta suunnasta. Jos nyt kulttuurin rahoitus lähtee radikaalisti laskemaan, niin se on huono juttu se. Mutta ennalta en pitäisi syynä Terhon ajattelutapaa, vaan kyllä taustalla on isompi ajatuksellinen kehys, jossa ovat mukana niin kokoomuslaiset kuin keskustalaisetkin arvovalinnat. Hyvin harvoin rahoituspäätöksissä on kyse mistään uskosta, raha ja muunlaiset poliittiset priorisoinnit siellä jylläävät.<br /><br />Minä tulen kirjoittamaan työni ohessa (viikonloppuisin, iltaisin, öisin, vapaina hetkinä, vaikka en saisi penniäkään avustuksia). Näin olen tehnytkin silloin, kun en ole jotain pieniä hakemiani apurahoja saanut. Minusta monen taiteilijan olisi ihan realistista ajatella samaan tapaan, vaikka ammattitaiteilijoillekin on paikkansa ja pitääkin olla.<br /><br />Poliittisesti olen nk. liikkuva äänestäjä siksi, että ajattelen kontekstia. Ihmisen toiminnallinen / ideologinen merkitys muuttuu kombinaation mukaan. Näin se on, ihmiset toimivat eri tavoin / yllättävin tavoin joutuessaan tiettyyn ympäristöön. Siksi en lähtökohtaisesti lyö lukkoon ajatusta, jossa joku on pelkästään negatiivinen ja joku pelkästään positiivinen.<br /><br />Poliittisella ulkokehällä pyöriminen niin tieteessä kuin taiteessa on minusta vaivaannuttavaa. Pidän konkreettisesta työskentelystä, jossa tulevat parhaiten esiin ihmisten taidot. Suurin osa yleisestä, erilaisia ilmiöitä ja kohuja seuraavasta taidemaailmapuheestakin on ihan hirveää huttua, jonka hämmentäminen ei lopu koskaan eikä siitä kukaan saa lopulta mitään selvääkään. Eikä siitä varsinkaan seuraa mitään muuta kuin ajan hukkaaminen.<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4387355007515650394.post-47160797682467848762017-04-30T11:36:04.416+01:002017-04-30T11:36:04.416+01:00juha
erittäin kiinnostavaa tekstiä sinulta, kiito...juha<br /><br />erittäin kiinnostavaa tekstiä sinulta, kiitos.<br /><br />yritän tässä muistella aiempia kulttuuriministereitä, ja se vahva mutu on, että he ovat olleet, sui generis -anderssonia lukuunottamatta, niin katastrofaalisia tapauksia ( kasurinen, isohookan-asunmaa, wallin, linden etc.) , että varsinaista luhistumista ei terhon kohdalla ole tapahtumassa. <br /><br />tulevaisuuden tutkijoiden pohdittavaksi jää, onko hänellä kompetenssia virkaan. parhaassa tapauksessa hän tulee jäämään ministerihistorian mitättömyydeksi ja hänestä tulee edeltäjiensä tavoin valtiollisen kulttuurivirkamiesketjun pää, profiiliton osa rakennelmaa, jonka päätökset ja tavoitteet eivät koske ketään ja itse taidetta tehdään suurin piirtein samoilla resursseilla kuin ennenkin.<br /><br />henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että perussuomalainen kulttuuriministeri on oksymoroni samaan tapaan kuin maltillinen fasisti. toisaalta onhan meillä houellebecqia syväluotaavia trukkikuskeja, semiotiikkaa harrastavia perushoitajia ja cheekiä ihailevia filosofejakin. miksei siis kulttuuripolitiikkaa asiantuntevasti käsitteleviä rotuhygieenikkoja.<br /><br />oikeastaan kaikki spekulointi on siinä mielessä turhaa, että kulttuuriministerin työt ovat edustuksellisia pestejä. he edustavat sitä politiikkaa, joka tehdään virkamiestasolla, ja he pätevöityvät virkaansa ilman työpaikkahaastatteluja - tulemalla valituksi. <br /><br />meri<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4387355007515650394.post-86879593228850006082017-04-30T11:30:00.381+01:002017-04-30T11:30:00.381+01:00Hyvä! Mutta miksi eurooppalaisen kulttuurin ja tra...Hyvä! Mutta miksi eurooppalaisen kulttuurin ja tradition ohenemisesta ja pitkällä aikavälillä myös väestöllisestä vallankumouksesta ei voisi ja saisi olla huolissaan? Pidämmehän me itseisarvoisesti kulttuurien katoamista ja etnistä yhdenmukaistumista negatiivisena esim. alkuperäiskulttuurien suhteen. Minä näen klassisesti tuollaisen säilyttävän arvotuksen aitona ja todellisena humanismina. <br />jopeAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4387355007515650394.post-52363562690544981332017-04-30T11:29:10.102+01:002017-04-30T11:29:10.102+01:00Kiitos Marjatta! Jos noin, tämä ei ole turhaa!
.....Kiitos Marjatta! Jos noin, tämä ei ole turhaa!<br /><br />...<br /><br />Terhon ministeriajasta tulee kinnostava. Näin ite aattelen. Vaikuttaako se taiteiljoiden apurahoihin (joita tarvitaan!), niin siihen olen liian mallikko sanomaan mitään. Vesa tietää varmaan paremmin.<br /><br />...<br /><br />Tuo Terhon kirjoitus pistää myös peilin eteeni (Houellebecqin tavoin). Se on samalla tavalla tunteita herättävä kuin äärimmäisen vaikea ja loputon älykkyyskeskustelu: miten keskustella siitä neutraalisti eli ilman rasistista efektiä? Ehkä mahdotonta. <br /><br />Terhon poliittinen asemoituminen vaikuttaa asiaan ja kiistämättä minussa heräsi sitä lukiessa kysymys, mitä hänen huoleensa eurooppalaisen kulttuurin säilymisestä lausumattomasti sisältyy. Siis kyse on minusta siitä, kuinka läpinäkyvästi aihetta käsittelee, kuinka vahvasti antaa itsensä siinä näkyä. Loogisesti siis jouduin myös miettimään juttua lukiessani, että miten itse kirjoittaisin aiheesta. Siis että miten itse asemoin itseni "rodun" suhteen. Missä tunnen olevani kotona ja miksi? Onko minullakin kyse ikään kuin sisäisen tuttuuteni kadottamisen tunteesta ja huolesta? On se sitäkin.<br /><br />Suuri eettinen kysymys tietenkin kuuluu, voiko sille mitään ja missä määrin tarvitsee voida. Tätä kysymystä ei tarvitse tietenkään esittää aidosti fundamentaalisella tasolla, koska se kysytään lähinnä houellebecquellaisten olkiukkojen voimin. Että täällä joskus tulemme olemaan vähemmistössä. Jos niin joskus on, kyllä minäkin tietenkin valistuksemme ja sekulaarin perinnettä kovinkin ottein puolustaisin, aseinkin jos niin pitää ja siihen joudutaan. Mutta olen ehkä naiivi kun en moista heti pelkää. <br /><br />Mutta siis: onko Terholla tämä olkiukko mielessään? Tätä me ymmärtääkseni sisimmässämme kysymme. meri epäilee että on ja jope että ei, siis jos kärjistän. Ja että miten kukin kokee ukon (kon)tekstissä ilmenevän. Minusta tuo kysymys on asiallinen ja kaikkein parasta olisi, että Terho tekisi sen itse jo tuossa tekstissään ja viimeistään nyt kommentoudessaan vanhaa juttuaan. Juuri hänen metakommentointinsa sitoo hänet poliittiseen kontekstiin. Juuri SE olisi oleellista rasismiefektin kysymyksessä. Siis korostan: efektin, koska se syntyy tässä ajassa väistämättä ja se myös Terhon olisi syytä tiedostaa.<br /><br />Minusta itsestäni tuntuu, että Terhoa puhuttaa myös olkiukko, tai ainakin hän tuntee sen mahdollisuudesta tyydytystä eikä siksi reflektoi koordinaattiaan kirjouttaessaan - muuta kuin yleiseen rasismiefektiin viitaten kun vaatii lupaa keskustella asiasta. Mutta hän siis tuolloinkaan ei mielestäni puhu sisimmästään vaan ulkoistaa ongelman retorisesti. Näin koen. Olkiukko asiallisuuteen puettuna... (Nyt jope saa olla vapaasti eri mieltä, oikein luvan kanssa :0) <br /><br />Juuri tuo aiheen ristiriitaisuuden reflektoimattomuus hänen puhunnassaan mielestäni herättää tätä mielemme vääntöä. Se, miten itsestään esittämässään ongelman yhteydessä puhuu, miten itsensä ja arvonsa tai niistä koetun ristiriitaisuden siihen rohkenee NÄKYVIIN asettaa, on lopulta oleellista. Siinä on tietenkin vain se ongelma, että poliittinen yhteisö, oma lukijakunta, joka taustalla piilee, puhuu tämän yksilön taustalla. Niin se vain on. Ja niin mekin häntä luemme. Ei vain kuka puhuu, missä ja kenelle ja miten puhuu vaan myös, ehkä lopulta oleellisimpana: kuka kuuntelee ja edelleen: kenen puhuja haluaa kuuntelevan.<br /><br />(Lukekaa uudelleen Sininen poika, kuuluu tähän aiheeseen.)http://juhasaari.blogspot.comhttps://www.blogger.com/profile/10699587944607134455noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4387355007515650394.post-60880030024176933152017-04-30T10:32:51.911+01:002017-04-30T10:32:51.911+01:00Marjatta, hyviä ajatuksia.
Vesan kommenttiin vie...Marjatta, hyviä ajatuksia. <br /><br />Vesan kommenttiin vielä lyhyt.<br /><br />Vesa: "Turha on kuitenkin pelätä sosiaalisesti realistisen rasismitaiteen invaasiota pahan ministerin valtaannousun myötä, emme sentään elä Neuvostoliitossa. Lähivuosina ilmestyy hienoa taidetta ja kirjallisuutta eikä sillä ole mitään tekemistä ministerin maailmankuvan kanssa. Syntyy myös kaameaa kirjallisuutta ja taidetta ja mölyä eikä silläkään ole tekemistä ministerin maailmankuvan kanssa. Näin on ollut aina."<br /><br />Tismalleen noin. Itse asiassa kulttuurivihamielisyytenä meidän tulisi pitää sitä, että alamme huomaamatta tai suoraan suosia mitä tahansa yksiäänisyyttä, vaikka poliittista. <br />Taiteellista yksiäänisyyttä tuskin hyväksyy kukaan kulttuuri-ihminen, mutta miksi sitten esitetään toiveita poliittisesta yksiäänisyydestä myös taiteen piirissä? Tietyt harvat marginaalisetkin äänet tulee hiljentää. Tästä on jo esimerkkejä. Peruutuksia osallistua kulttuuritapahtumiin kun siellä on se ja se...<br /><br />Ymmärrän sellaiset motiivit vaikken hyväksykään, mutta vaarana on että se sivulaita minne raja asetetaan liikkuu koko ajan lähemmäs keskilinjaa, koska mikään ei riitä. Maltillisuudestakin tehdään äärtä. <br /><br />Ajatusleikki. <br />Olisiko mahdollista että nyky-Suomessa toimisi laajaa jatkuvaa mediajulkisuutta saava korkealle arvostettu kirjailija, joka olisi kärkevästi EU-kriittinen, kannattaisi kansallista riippumattomuutta ja puolueettomuuspolitiikkaa, olisi arvoiltaan klassinen <br />ei-moderni konservatiivi ja suhtautuisi globalistisiin porjekteihin torjuvasti? <br />Epäilen. Noinkin maltillinen nainen/mies ajettaisiin tälläisessä ilmapiirissä nopeasti nurkkaan ja pimentoon. <br />Eli tämä vaara, siis kun alamme esittää omia ideaaleja toiveitamme millainen joidenkin toimijoiden, vaikkapa kultuuriministerin tulisi olla, on olemassa. <br /><br />Nimittäisin tätä muodikasta käsitettä hieman soveltaen - normaalin marginalisoimiseksi. <br />Se on siinä! <br />Omakohtainen kokemus ehkä on... <br /><br />jopeAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4387355007515650394.post-56683646402756553252017-04-30T10:31:23.522+01:002017-04-30T10:31:23.522+01:00Marjatta, toki minäkin tahtoisin sellaisen kulttuu...Marjatta, toki minäkin tahtoisin sellaisen kulttuuriministerin kuin Claes Andersson! Edelliset ministerit vasemmalta ja oikealta - varsinkin oikealta - eivät olleet kummoisia hekään, mutta en minä millään voi ajatella, että siitä pitäisi nostaa maansuru, että meillä on nyt persuministeri. En suoraan sanoen odota Terholta mitään erityistä. Yksi hyvä juttu, jonka hän voisi nationalismissaan tehdä, olisi se, että hän korostaa suomen kielellä tehdyn taiteen merkitystä. Siinä olisi tärkeä juttu - sisältöihin ei tarvitsisi puuttua millään tavalla.<br /><br />Kirja, joka ottaa älykkäästi kantaa nationalistiseen ajatteluun ja sen ohuuteen, on Peter Mickwitzin Passport Somaliland, suomeksi katkelmia siitä teoksessa Lyhytproosaa (2016, Teos). Kannattaa lukea. Se on taiteellisesti, yhteiskunnallisesti ja ilmaisullisesti hienoa kirjallisuutta, omaleimaista ajattelua eikä mitään huutelua. Tällainen antirasistinen älykäs ajattelu, kuten Mickwitzin proosan, vetoaa minuun vahvasti.<br /><br />Ehkä eniten minua harmittavat sellaiset taiteilijaulostulot, jotka pilaavat käsitykseni heidän taiteestaan. Jani Leinosella on esimerkiksi hienoja teoksia, mutta kun hän jossakin ohjelmassa taannoin esiintyi (taisi olla Perjantai, josta näin vain osan), ei puheessa ollut päätä eikä häntää, vain ulkoa opittua mantraa, ei varsinaista keskustelua. Jotenkin tällainen puolivillainen huutelu siitä, miten kaikki on pahaa, jos se ei tule meidän puoleltamme, alkaa ärsyttää. Ihan kuin seuraisi jotain pikkutyttöjen ja pikkupoikien itkupillikuoroa, joka on tajunnut, että maailma on paha, mutta onneksi sentään me olemme hyviä. Mitä ihmettä näillä protesteilla yritetään saavuttaa? En tiedä, miten olisin kestänyt elää 70-luvulla aikuisena, lapsena se menetteli.<br /><br />Eniten ihmetyttää tämä: ihmiset, jotka eivät usko pahaan ja ovat todella sensitiivisiä sen suhteen miten ihmistä ei voi määritellä olemuksellisesti, rodullisesti tai ryhmällisesti, vetävät todella yksisilmäisiä ja kategorisia johtopäätöksiä yksityiskohdista tai siitä, että joku ajattelutapa on heidän mielestään lähtökohtaisesti väärin. Suomeksi näin: jos joku on persu, hän on paha jne. Sensitiivisyys unohtuu heti. Enää ei uskota logiikan tasolla enää edes siihen, että elinolosuhteilla ja kulttuureilla on merkitystä siihen, millaisiksi ihmiset muotoutuvat, miten heidän tekonsa, ajattelutapansa jne. suuntautuvat yksilöllisistä eroista huolimatta. Ikään kuin kulttuurisia / psykologisia skeemoja ei olisi vaan ihmiset olisivat kultuurisesti aivan samanlaisia tabula rasoja kaikkialla, ja sellaisina heitä tulisi kunnioittaa. Samat ihmiset kykenevät kyllä sitten näkemään suomalaisesessa yhteiskunnassa miltei pohjattomia kuiluja, jotka erottavat ihmisiä toisistaan.<br /><br /><br />Voin kertoa, että Vantaalla kulttuurilautakunnassa vain yksi persunainen oli niin rohkea, että äänesti vastaan ja ymmärsi asian, kun täällä hyväksyttiin aivan sysipaska koulujärjestely, jota vastaan protestoimme kunnallisvalituksella. Kaikki muut menivät mukana ja kovaa, niin vihreät ja vasemmisto ja kristillisdemokraatit. Vihreät ja vasemmisto ideologisessa hyväuskoisuudessaan (kaikki mikä perusteltiin ihmisoikeuksilla ja demokratialla, meni kritiikittä läpi), kd taas oli hiljaa lannistuneisuuttaan (emme voi mitään koksuille ja sosdemeille).<br /><br />Itse uskon ihmisiin, yksilöihin. En suostu nielemään enää mitään propagandaa, joka perustuu vasemmalta tai oikealta tai vihreältä oksalta tulevaan tyypittelyyn. Ihminen on huomattavan paljon monimutkaisempi olento kuin kaikki ne olkinuket, joita jokainen meistä täällä pystyttää turvatakseen ja puolustaakseen jotain, mikä itsestä tuntuu oikealta.<br /><br />Pyydän anteeksi paasaamistani.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4387355007515650394.post-12950137678365361002017-04-30T09:02:49.216+01:002017-04-30T09:02:49.216+01:00"Minä olen toinen sinä." Vaiko aivan eri..."Minä olen toinen sinä." Vaiko aivan erilainen kuin toinen?<br />Minä pidän jostain lukemastani:"Meissä kaikissa on jotain kaikista meistä." <br />En ole koskaan esim. osallistunut kauhisteluun mielen harhoista, koska tiedän ja tunnen, että ne ovat ihan lähellä minullakin. <br />Köyhyys ja hyvinvoivuus on tullut koettua, samoin äärimmäinen yksinäisyys ja yhteisöllisyys (jota ryöpsähtää välillä jopa liikaa). <br /><br />Pitäisi ehkä kirjoittaa jotain omaan blogiinkin eikä käydä vain täällä höpöttämässä.<br /><br />Blogisi keskustelijoineen inspiroi ajattelemaan. Kiitos Juha! Kiitos teille toisille kommentoijille!Marjatta Mentulahttps://www.blogger.com/profile/03925981197479544067noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4387355007515650394.post-68989731178147960232017-04-30T08:44:15.766+01:002017-04-30T08:44:15.766+01:00Minulla ei ole muuta syytä huoleen kuin perussuoma...Minulla ei ole muuta syytä huoleen kuin perussuomalaisten nuivat ja vähäiset kannanotot kultuuriasioihin. On tullut sellainen kuva, että kulttuuri on siellä pohjalla arvostuksissa ja rahanjaossa. Kuinka itsenäinen Terho sitten on tuohon linjaan nähden ja mikä on hänen oma kulttuuritietämyksensä ja -mieltymyksensä, sitä en tiedä. <br /><br />Yleensä toivoisin, että ministerit olisivat oman alansa asiantuntijoita, mitä he harvoin ovat. Oikeusministerinä saisi olla tuomari tms. ja kulttuuriministerinä kulttuurialaa tunteva. Terho on opiskellut historiaa, mistä pisteet, siis että on ylipäänsä opiskellut, ja historia antaa perspektiiviä. Sen jälkeen hän on toiminut puolustusministeriössä ja rauhanturvaajana. Olisi ehkä sopinut puolustusministeriksi. <br /><br />Meillä ei ole ollut Claes Anderssonin jälkeen kulttuuria laajasti tuntevaa kulttuuriministeriä. Terho jää nähtäväksi. <br /><br />Edellisen Juhan kirjoituksen kommenttiketjussa oli keskustelua puheilmaisusta ja Ylivainiosta itseoppineena puhujana. En tunne kyseistä miestä, mutta haluan sanoa, että puheilmaisun opetusta saisi olla kouluissa enemmän ja on hyvä, että sitä opetetaan yliopistossa. Nuorin poika opiskeli Jyväskylän puheviestinnän linjalla, vaimonsa yhteisöviestinnässä, mutta ovat molemmat tällä hetkellä lehtityössä. Poika on vetänyt paneelikeskusteluja ja olen huomannut varmuuden, jonka opiskelu on antanut. Perjantai-ohjelman Pekka Vahvanen oli hänen opiskelijakaverinsa. Näin muuten torstaina Sanomatalon kahviossa Vahvasen keskustelevan perjantain vierailijan, Korkeasaaren entisen intendentin kanssa. Äsken katsoin sen ohjelman. Olikin hyvä keskustelu. Vahvanen on tinkimätön ja haastateltavalle tilaa antava toimittaja. Ammattitaito näkyy, kun vertaa joihinkin julkkistaustan kautta juontotehtäviin nostettuihin. Marjatta Mentulahttps://www.blogger.com/profile/03925981197479544067noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4387355007515650394.post-41615135460077059532017-04-30T07:45:59.395+01:002017-04-30T07:45:59.395+01:00Kyllä se nuoruuden asennekin pintaan nousee tämän ...Kyllä se nuoruuden asennekin pintaan nousee tämän tästä, päivittäin, älä huoli :)<br />jopeAnonymousnoreply@blogger.com