maanantai 12. tammikuuta 2015

NIETZSCHE JA HOUELLEBECQ: HALUAMMEKO KIRJALLISUUDEN TODELLA MUUTTAVAN MAAILMAA TAI EDES ITSEÄMME?

1
"Något försvarstal eller klargörande inför det nya boksläppet kom dock inte: ”Jag tror inte att Le Pen behöver min hjälp och jag tror inte att skönlitteratur förändrar världen, det kan essäer och manifest göra, inte romaner”, förklarade Houellebecq i fransk tv i tisdags."

Tuossa ote Michel Houllebecqin haastattelusta Aftonbladetista. Häneltähän on ilmestynyt, ei vielä suomennettu, islamia käsittelevä Soumission, joka on äkkiä hyytävän ajankohtainen. Kirjailija on joidenkin lähteiden mukaan poliisisuojelussa. Tuo sitaatti nostaa kuitenkin mieleeni yleisemmän kysymyksen kirjallisuuden vaikutuksesta ja merkityksestä kirjallisuuden "ulkopuoliseen" todellisuuteen.

Mielestäni yksi tärkeä kysymys Houellebecqin kohdalla on se, haluammeko aidosti hänen kirjoittaman kirjallisuuden muuttavan maailmaa ja erityisesti: mihin suuntaan? Kysehän on vain siitä, missä määrin se muuttaa maailmaa ja miten, koska varmastihan se muuttaa sitä. Väittää muuta on pelkkää turhamaista suuruudenhulluutta (kun maailma ei siis kokonaan muutu kirjoittamani takia). Mielestäni tässä sitaatissa puhuu Houellebecq, joka on pettynyt johonkin, nyt ei niinkään siihen arvojen, taiteen ja (muiden) metafyysisten merkitysten kuten vaikkapa toimivan uskonnollisuuden puuttumiseen ja rappeutumiseen mihin hän on yleensä pettynyt, vaan siihen, ettei kirjallisuus muuta maailmaa (mikä taas osaltaan ehkä on seurausta juuri tuosta metafyysisestä turhaumasta). Ja se taas, luulisin, ruokkii mainiosti hänen kyynisyyttään ja antaa voimaa kirjoittaa lisää hänen itsensä mielestä hyödyttömiä romaaneja.

Ehkä satiirilehti Charlie Hebdonkin kirjoittajat ja piirtäjät ajattelivat ettei tämä maailmaa oikeasti muuta - ja juuri siksi uskalsivat lajityyppiään niin rohkeasti harrastaa? Mutta toisin kävi. Tuli polttopulloa ja lyijyä kammariin ja nyt ei voi enää perääntyä. Ja pysyvämpi kuva maailmastahan muuttuu niin hitaasti ettei sitä yhdellä vedoksella huomaa. Entä mitä Nietzsche ajatteli filosofiastaan kun ei vielä natseista ja muista hänen filosofiallaan joukkomurhiaan perustelevista mitään tiennyt? (Se muuttuuko maailma kirjoittajan haluamaan suuntaan, on sitten taas toisen kirjoituksen aihe.)

2
Miten fiktio (tai filosofia) muuttaa maailmaa, riippuu tietenkin kustakin lukijasta erikseen. Lukija on tekstin arvaamattomin ja pelottavin osa ja häntä on mahdotonta erottaa siitä. Raja fiktion ja todellisuuden välillä on vedetty lukijaan. Tekstin ja lukijan limittyessä syntyy jotain ääretöntä, pelottavaa ja arvaamatonta ja sitä kaikkein tavoittamattominta reaalista. Teksti todentuu, ylittää itsensä, juuri valintaan ryhtyvän tai ryhtymättömän lukijan kautta. Juuri häntä (itsessämme tai toisessa) yritämme hallita puhuessamme "vain" kirjallisuudesta ja fiktiosta tai taideteoksen itseisarvosta. Väitän, että kun luemme esimerkiksi nyt sitten vaikka Houellebecqia (aina tuon meinaa kirjoittaa väärin!), kysymme itseltämme teorian ja käytännön rajoja ja sitä, miten sen suhteen haluamme ja rohkenemme toimia ja lopulta sitä, mitä olemme valmiita menettämään ottaessamme kirjallisuuden (liian) vakavasti. Tämä tunne minulle tulee erityisesti Nietzscheä lukiessa. Onko hänet jossain määrin kiellettävä jotta häntä voisi lukea levollisin mielin? Onko asetettava selkeä sairauden ja terveyden raja selvitäkseen hänestä? Entä tiesikö hän itsekään mitä puhui ja kirjoitti ja minkälaista lukijaa itselleen toivoi? Houellebecqin kohdalla on ihan relevanttia, ainakin jossain määrin, kysyä itseltään samoja kysymyksiä.

3
Hyvä esimerkki tuosta kirjallisuuden ja todellisuuden rajan ylittämisen henkilökohtaisesta kauhusta on, kun kysytään aatteellisesti motivoituneiden joukkomurhien jälkeen filosofian ammattilaisilta, "tulkitsiko se tai tuo niitzensä väärin tässä" ja kun sitten kiirehditään heti vastaamaan että "kyllä tulkitsi" ja sillä tavoin muotoillaan epävakaa filosofia ja itseys turvalliseen ja "hengeltään" tasapainoisempaan ja validimpaan mittaan.

Itse en ole varma, onko Nietzsche saumoiltaan patologinen ja vaarallinen ajattelija vaiko eikö. Ja juuri koska se riippuu pelottavan paljon lukijasta, tämä pelko ehkä saa vaikkapa kouluampumisten nietzscheläisten perustelujen kommentoijan kuulostamaan noin vakuuttuneelta Nietzschen väärintulkintaa todistellessaan; kuin kristityltä, joka selittää vapahtajansa sanoja paremmin päin.  Tai muslimilta, joka vakuuttelee varmuuden vuoksi, etteivät islamistit ole aitoja muslimeja tai jihad myös oikeaa sotaa vaan pelkästään sisäistä kilvoittelua, vaikka minkä tahansa uskon aitoudesta ja aste-eroista on kyllä hirveän vaikeaa, jos ei mahdotontakin, kenenkään asiantuntijan tai edes tuon uskonnon itsensä edustajan sanoa mitään varmaa. Ellei sitten väitetä pyhissä kirjoissa kirjoitetun jotain, mitä siellä ei objektiivisesti sanoen ole kirjoitettu tai sitten on päinvastaisten väittämien vastaisesti. Silloin voi väitteen vain sanoa olevan epätosi ottamatta kantaa väittäjän uskon laatuun. Uskonsa toteuttamisen ja seurausten erilaisuudesta toki voi jotain sanoa, mikä tosin jo sanomattakin ilmenee meille tiedonvälityksessä kauhistuttavan selkeästi.


4
On etuoikeutemme ylijäämää pitää pelkkänä hupina ja ajanvietteenä filosofioiden keksimistä ja niiden harrastamista, kirjojen kirjoittamista ja niiden lukemista, taiteen tekemistä ja sen selittämistä, pelottavien ja kauhistuttavienkin tapahtuminen janoamista ja jopa niiden kokemista, tyhjyyden sanallistamista tai silleen jättämistä. Ainakin siihen asti, kunnes jokin pakottava valta tai olosuhteiden mahdottomuus todistaa ne jälleen toiseksi.

7 kommenttia:

  1. Itse yritän pysyä coolina kirjallisuuden suhteen ja pitää sitä vain/ainoastaan taiteena, mutta samalla minussa on kaipaus kuvitelmaan vanhoista ajoista jolloin kirjallisuus todella tykitti maailmaa. Kun esim. Strindberg palasi Ruotsiin Euroopasta maanpaostaan oli laivarannassa tuhansia vastaanottajia ja kirjailija oli kaikessa taiteellisessa määrittelemättömyydessään samalla yhtä kuin yhteiskunnallinen vaikuttaja. Myönnän pudonneeni (jo aiempien teoksien kohdalla ja nyt entistä vahvemmin) Houellebecqin kohdalla (ansaan) eli tunnelautaukseen, jossa odotan kirjallisuudelta, tässä tapauksessa MH:lta, jotakin em. kaltaista suoraa vaikuttavuutta todellisuuteen. Olisihan se kirjallisuuden komea, todella myöhässä tuleva, joutsenlaulu, jos Houellebecq todellakin vaikuttaisi esim. ihmisten äänestyskäyttäytymiseen ja murtaisi esim. typerimpiä kliseitä maahanmuuttokriittisistä idiootteina puolinatseina. Tiedän tämän olevan täysin tuomittava, ei-kirjallinen ajatus, mutta aina sitä ei jaksa ottaa kirjallisuutta pelkkänä tekstinä, estetiikkana tai subjektiivisena "omana kokemuksena" jota voisi sitten esitellä jossakin k-luokan k-kertaisessa lukupiirissä juuston ja viinin myötä. Houellebecqia on pakko fanittaa koska hän rikkoo koodin mietteisiinsä vaipuneena esteettinä joka "vain" kirjoittaa eristäytyneenä, hän tekee senkin, mutta ei pelkisty vain taiteilijakuvaksi. Jokin tiettyä osaa eurooppalaisista yhdistävä tyhjyyteen ja todellisuuden valmiisiin tulkintoihin kyllääntynyt v-tus tuntuu inkarnoituvan hänen töissään. Uusi Hugo (sorry, mikä idioottimainen ylitulkinta) ei tulekaan nyt vasemmalta? Vaan...? Voi olla ettemme hahmota.



    t. jope

    VastaaPoista
  2. Tuo ei-kirjallinen ajatus on kummallinen epäkäsite. Ehkä juuri tuon käsitteen sisään yritän tossa jutussani jotenkin päästä... että voisiko lukijalla olla ei-kirjallisia ajatuksia tai tekoja? Tää on kiinnostava kysymys... Kun luemme tekstejä ja ne jotenkin meihin vaikuttavat, meistä tulee tekstin tiloja, näin näen. Ikään kuin lacanilaista reaalisinta osaa tekstistä. Ehkä H vaikuttaa joidenkin lukijoiden äänestyskäyttäytymiseen mutta totta ettei hän saa aikaan Marxin manifestin kaltaista vyöryä. Todellisuus on nyt siihen liian monitahoinen. Ja tässä on se ongelma että H:n lukijat ovat liian kriittisiä ja älyllisiä sitoutuakseen enää oikeastaan mihinkään. Siksi pelkään pahoin että H:n kirjallisuus vaikuttaa käytännössä ja konkreettisesti juuri niihin puolinatseihin joista mainitsit... Ja saavat korkeakulttuurisen sävyn vielä asenteilleen kaupanpäälliksi. Kun tossa jutussa kysyn että minkälaista lukijaa niitze itselleen toivoi niin H ehkä pohtii yön pimeydessä samaa kysymystä koska liikkuu samalla tavoin riskirajoilla.

    Ehkä kirjallisuuden vaikuttavuudessa onkin kyse enemmän tekstien "moraalittomasta" evoluutiosta kuin utopistisesta näystä, siitä joutsenlaulusta. Joo, tästä kirjoituksessani kans puhun... Taiteeseen liitetään ikään kuin sisäsyntyisesti unelma onnesta mutta se tuottaa yhtä helposti jotain ihan muuta. Ja tätähän ristiriitaa Houellebecqkin käsittääkseni sairastaa.

    VastaaPoista
  3. "Ja saavat korkeakulttuurisen sävyn vielä asenteilleen kaupanpäälliksi." Totta. Vasemmistohan on tuon saman kullttuuri-sävytyksen saanut perinteisesti tuhansien kulttuurituotteiden kautta. Kun miettii sitä listaa mikä on ollut kulttuuristamassa, ja näennäisylevöittömässä kommunismia niin...
    Suomessa oikeastaan vain Sarastus-nettilehti on tuonut esiin vastakulttuuria ja sen tekijöitä (ja tällä en nyt todellakaan tarkoita kommunismin lehtolasta, anarkismia). Älä nyt tästä lue että kuulun jengiin. Luen mitä tahansa, käteen tyrkätystä Vartiotornista Parnassoon. Mutta ollaanpa rehellisiä, eikö joltakin persu-nationalistien suunnasta, tai edes konservatiivien suunnasta, tullut suomalainen kirjailija saattaisi raikastaa keskustelua? Taitaa olla ajatusmahdottomuus edes teoriassa. Houellebecq tekee jotakin sen suuntaista ( tosin ei mihinkään ilmeisesti sitoututeena) siitä median hurja kiinnostus, väärintoisinajattelija-kirjailijaan. No, onhan meillä oma orastava Houellebecqimme, Timo Hännikäinen. Käsittääkseni essee kiinnostaa häntä nyt eniten, ei romaani. t. jope

    VastaaPoista
  4. Olihan meillä oma houllebecqimme aikoinaan, Matti Pulkkinen. Se oli epäkorrekti. Ja vähätteli 7 veljestäkin ja vielä Parnassossa! Tosin postmodernistit dekonstruoi sen hampaattomaks vaikka sitä kehuvaktin. Minulla on vieläkin se parnasso muuten tallella (kun en ihan rehellisesti sanottuna hirveesti teatraalisista ja kuin näyttämöltä yleisölle huutavista veljeksistä jaksa syttyä. Mut runoilijana Kivi oli rautaa...). Tosta korkeakulttuurin ja hirmuvallan suhteesta: ks. blogijuttuni Hitler vai Stalin T-paitaan?

    VastaaPoista
  5. Olen erittäin iloinen löydettyäni kommenttisi kautta tämän Tommi Melenderille blogin tasoon yltävä blogisi. En tiedä ilahduitko minun kommentistani, mutta tässä on joka tapauksessa alkuperäinen, pidempi versio siitä, joka paremmin perustee näkemykseni, että kaikkien kukkien voi antaa kukkia, kunhan kasvuston monimoutoisuudesta ei tingitä. http://heikkikolehmainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/184358-kritiikkia-tuomiopaivan-pasuunoille#comments

    VastaaPoista
  6. Totta, Pulkkinen, hänhän kävi mm. ottelua Israel-asiassa asetelmalla Pulkkinen vs. muu Suomi/HS/PLO viimeisessä liian vähälle huomiolle jääneessä kirjassa. Samoin oli aiemmissa aborttikriittinen, kehitysapukriittinen jne. ja silti polemiikki oli kaukana, teksti oli kirjallisuutta. Omassa hyllyssä kaikki MP:n neljä kirjaa. Suomen ehyin ja määränsä nähden voimakkain tuotanto, ei liian pitkä, ei liian lyhyt, paljon tuli sanotuksi, kerrotuksi.

    t. jope

    VastaaPoista
  7. ja itse olen iloinen että olette tänne löytäneet, jope ja heikki (käynpä lukemassa tuon juttusi) .

    VastaaPoista