sunnuntai 1. maaliskuuta 2015

IHMINEN AN SICH: Susanna Kuparisen ja Jari Hanskan Porttikielto Poriin (löytyy netistä)

          Elävä dokumentaarinen kuva on voimakas, voimakkain, väline todistaessaan sitä, mikä ihmisessä ei palaudu helposti edes hänelle itselleen sanoiksi: asemansa, valtansa ja vastuunsa järkeistäminen ja kieltäminen, sen luonnollistaminen. Mikään fiktio ei tähän pysty koska se ei paljasta ruumiillista ihmistä an sich. (Jopa Jouko Turkkakin vain keksi ruumiillisuuksia.)
          Minusta kysymys jota usein tässä mainiossa dokumentissa jankataan että "kun kerran vaadit leikkauksia niin mistä sitten leikataan", on tärkeä ja ontologiseen ytimeen osuva tyyliin "kun kerran vaadit kuolemantuomiota niin oletko valmis painamaan liipasinta?". Yhdellä kysymyksellä ja siitä syntyviä reaktioita kuvaamalla omaatuntoa keventävästä vallan ja vastuun jaosta näytettään jotain oleellista: tuolla talouden kovat ammattilaiset joihin kuuluu uskoa koska he tietävät, puhuvat taloudellisen tilanteen onnettomuudesta ja leikkausten välttämättömyydestä ja sitten taas täällä poliitikot joille kansa on antanut siihen valtuudet, tekevät päätökset joita luotettavat tahot, todellisuuden kova ydin, siis nuo erkki liikaset, heiltä odottavat. Ja kummatkin vilpillisen tietoisuuden ja toiseksi luonnoksi rakentuneen arvorekisterin (ei siis välttämättä puhtaan tarkoituksellisen pyrkimyksen) vallassa; mauvaise foin, niin kuin Sartre sanoisi.
          Kaikki siis ovat vilpittömän tyytyväisiä tässä arvolabyrintissä ja voivat yhdessä syyttää valinnoistaan vaikeita päätöksiä vaativaa todellisuutta. Enkä minäkään väitä, etteikö niitä vaikeita päätöksiä jouduttaisi tekemään. Ja ymmärrän kyllä, että täydellinen rehellisyys itselle ehkä veisi koneiston katatoniseen tilaan. Jossain määrin koneisto tarvitsee voiteluaineekseen eettistä sokeutta tai itsepetosta. Uskon myös Kuparisen ja Hanskan ymmärtävän tämän ja siksi koen heidän dokumenttinsa olevan enemmänkin organismin häiritsemistä retorisin hyokkäyksin, että se edes myöntäisi ristiriidan. Ja kuvitelkaa se poliittinen paniikki, jos Liikanen olisi niin tehnyt! Tämä on performanssia, jolla poliittinen yhteiskuntaruumis tehdään levottomaksi. Kysymys on arvoista, joita ei uskalla huomata silloin kun tekee niillä itsensä todeksi. Siinä mielestäni tämän dokumentin ydin. Se myös muistuttaa minua siitä, miksi politiikan pitäsi yhä olla tärkeää.
          (Katsoin eilen Halosen Kalevalan ensimmäisen osan. Näen Tommi Erosen hienosti näyttelemän tyhjänkauhuisen Sammon haahuilevan ihan hukassa ja vedet silmissä näiden porilaisten juhlavieraiden seassa. Hieno hahmo pitäisi pelastaa Halosen elokuvasta tähän dokumenttiin. Siinä se ilmaisisi jotain juuri oikein.)

2 kommenttia:

  1. Voisi kääntää myös toisin päin: koska et kannata leikkauksia, oletko valmis vastuuseen seuraksista?

    Kun rahaa, eli veromaksajia ei maassa ole (riittävästi), sitä ei ole. Tilanne ei muutu toiseksi, vaikka kuinka kiihottaisimme itsemme empatiaan arvolauseilla "köyhiltä ei kyllä leikata", "sosiaalivaltiota ei pureta" tai projisoisimme tilanteen itsestämme pois lauseilla "maksakoot rikkaat", "pääomaveroa lisää."

    Itse niin hiton mielelläni uskoisin edelleen vasemmiston maailmanselitykseen tai talouskriisin hallinnan teorioihin jonkinlaisena "pehmeänä vaihtoehtona" mutta kun todellisuus ei vain taivu niihin. Pää osuu siinä seinään ja lujaa.

    Mitään "kovaa" ei ole siinä, että myöntää yhteiskunnalliset reunaehdot vuonna 2015: tulonsiirtoihin ei enää entisessä laajuudessa ole varaa, k o s k a riittävää tulokantaa ei enää muodostu veroamaksavien palkansaajien ja yritysten panoksesta. Asia ei jalkaa polkemalla toiseksi muutu. Jatkuvassa kahden-kolmen prosentin kasvu niin juttu olisi toinen. Mutta sellaista ei enää ole luvassa.

    Itse en enää hyväksy em. myöntäjien kuuluvaan mihinkään kovaan talouskapitalistiseen ytimeen tai edes oikeistoon. Kielipelien aika on ohi. Mieluummin epäselvä mutta sinne päin oleva kuva syy- ja seuraussuhteista kuin kaunis kvasisosialistinen uni. Hämmästelen usein kuinka taiteilijat valitsevat lähes reflektiivisesti päiväunet näissä asioissa. Ehkä on niin helppoa tehdä itsepetos itsensä kanssa ja ajatella niin olevansa automaattisesti jonkin pehmeän, hyvän ja solidaarisen puolella ja olevansa osa historiallista jatkumoa. Vasemmistollahan on varsinainen sankarigalleria, varsinainen Hall of Fame, jota media ja nykyään myös elokuvateollisuus ylläpitää (mutta harvemmin kritisoi). Sen ympärillä on tietenkin coolimpaa hengata. Punainen on huomioväri.

    Suosittelen, purkakaa päästänne ikivanhat dikotomiat ja myytit kovasta ja pehmeästä ( tämä nousi Juhan kirjoituksesta) kun puhutaan asioista jotka eivät ole päänalusia tai untuvatyynyjä eivätkä edes arvoja vaan mitattava osa todellisuudesta.

    Talos on suurelta osin mielikuvaa, tajuan sen, mutta se ei ole jos valtionkassasta ei ole varaa laajentaa subjektiivisia ekonomisia oikeuksia (vsemmiston jatkuva ehdotus ratkaisuksi kaikkeen) koko ajan kasvavalle työn ulkopuolelle jäävälle väestönosalle.

    t, jope

    VastaaPoista
  2. terve jope. yritän vastata sinulle seuraavalla kirjoituksellani.

    VastaaPoista