keskiviikko 29. huhtikuuta 2015

KAUHEA KOSTO (YLE:n Tuomio-ilta ja Kioski 28.4.2015; päivitetty ja korjattu 30.4.)

          Koska olen alan virkamies, katsoin tiistain YLE:n  Kioskin ja Tuomio-illan. En malta olla lyhyesti kommentoimatta seikkaa, joka kummassakin ohjelmassa nousi esiin. Nimittäin koston idean ongelmallisuutta oikeus- ja seuraamusperiaatteissamme ja -käytännöissämme.
          Koston ideaa selvästi kamahdutaan ja säikytään. Se on ymmärrettävää, jos se mielletään jonain sellaisena primitiivisenä reaktiona, jota virallinen instituutio yksilössä tukisi, vahvistaisi ja oikeuttaisi. Tämä ei vain kertakaikkiaan käy päinsä ja olen siitä samaa mieltä. Kosto ei voi olla oikeuskäytännön ideologinen peruste eikä oikeusvaltio voi perustua kostoa legitimoivalle ja sitä yksilössä vahvistavalle idealle.
          Voidaan myös kysyä, eheyttääkö koston toteutuminen uhria ja hänen omaisiaan. Tuomio-illassa asianajaja Heikki Lampela näin kysyikin ja ymmärtääkseni vastasi ettei. Kysymys on vain ongelmallinen siksi, että siihen ei voi antaa vastausta uhrin puolesta. Ehkä saisimme vastauksen, jos voisimme elää tarpeeksi kauan sellaisessa vaihtoehtoisessa todellisuudessa, jossa rangaistusseuraamukset olisi korvattu rikoksiin syyllistyneiden kuntoutuksella ilman suljetussa laitoksessa suoritettavia vapausrangaistuksia. Silloin tietäisimme enemmän myös uhreista ja heidän omaisistaan. Tuomio-illassa oleva uhrin äiti ei kokenut haluavansa kostoa ja piti koko käsitettä outona. Tämä kuvaa mielestäni sitä, miten hyvin seuraamusjärjestelmä kuitenkin kaikesta kehittämisen tarpeesta huolimatta inhimillisten tunteiden kanavoijana toimii. Siinä toisessa todellisuudessa äiti olisi saattanut koston tunteen itsessään ehkä tunnistaa.
          Itse voisin kuvitella saavani pääni rikoksen uhrinakin sellaiseen asentoon, jossa pakottuisin ymmärtämään anteeksiannon välttämättömyyden jopa siinäkin tapauksessa, ettei rikoksen tekijä kadu eikä saa teostaan selkeää rangaistusta.* Voisin antaa itseni ikään kuin uhriksi oikeus- ja seuraamuskäytännön inhimillistymiselle. Mutta jos rikos olisi kohdannut vielä kohtaloaan ymmärtämätöntä lastani, olisinko valmis kasvattamaan hänet samaan? Epäilemättä se olisi pitkä ja raskas, ehkä elämän mittainen projekti, jossa suhde lapseen mahdollisesti jossain vaiheessa kriisiytyisi. Myös tästä asetelmasta oikeusvaltio osaltaan kantaa vastuuta tarjoamalla mahdollisimman yleisiä ja anonyymejä rakenteita syyllisyyden, sovituksen ja koston tuntemusten käsittelemiselle.
          Tämä koston tunteiden kanavoiminen hyväksyttävään ja huomaamattomaan muotoon on yksi oikeusjärjestelmämme tärkeistä tehtävistä. Kuten on jo toivottavasti tullut selväksi, koston tunne ei voi olla rangaistuksen "ideologinen" lähtökohta, mutta se on erottamaton osa oikeusvaltiomme ja siinä toimivan yksilön ontologiaa. Me voimme humanistiseen ihmiskäsitykseen vedoten olla lausumatta koston nimeä, mutta sovituksen ja hyvityksen ytimestä se ei sillä häviä. (Jonkinlaista oikeudentuntoa tai siis ihmisten kohdalla sellaiseksi nimitettävää tuntemusta ja sen puutteesta seuraavaa aggressiota kun ilmenee myös muilla kädellisillä kuin ihmisellä.)
          Ehkä joskus näemme maailman, jossa kostonhalusta ja jopa sovituksen odotuksesta on päästy eroon ja voimme keskittyä pelkästään rikoksiin syyllistyneiden ja uhrien kuntoutukseen. Siihen asti on parhaansa mukaan mentävä näillä.
_
*Ks. Kostosta ja sovituksesta Orwellin tapaan.
Suosittelen myös seuraavaa oheislukemistoa: Janne Kivivuori: Rikollisuuden syyt (Nemo 2013); Hannu Lauerma: Hyvän kääntöpuoli (WSOY 2014).

8 kommenttia:

  1. Tuskin kosto on noin iso motiivi kuin väität. Tosin sinä olet tämän alan asiantuntija, minä en. Ehkä kuitenkin jonkilainen syyn ja seurauksen suhde tekoihimme meidän on nähtävä, jotta tekomme eivät olisi hahmotonta utua jotka voimme kieltää milloin tahansa.

    Teen tunnustuksen. Alan olla täynnä sitä 60-luvulta asti syötettyä näkökulmaa, sitä ruotsalaisdekkareista kaikille tuttua huttua, että rikoksen taustalla on useimmiten aina jokin yhteiskunnallinen virhe, ongelma. Jos näin olisi, olisimme pelkkiä olosuhteiden hallinnoimia robotteja. Toki tiedän vahvan korrelaation vääränlaisen lapsuuden, köyhyyden, huono-osaisuuden ja rikollisuuden välillä. Se löytyy ihan läheltä, miltei omasta lähipiiristä ja asia on usein todella niin.

    Mutta kaiken projisoiminen yhteiskuntaan vie meiltä konkreetin elämän, tekomme ja olemassaolomme ja laitostaa ne systeemiin toimiviksi tai ei-toimiviksi säädöiksi.
    Loppujen lopuksi, siis jos ohitan kerrankin ideologisen selitysmallin, USA:n vankiloissa on mustia vankeja niin paljon, koska mustat tekevät ylivoimaisesti rikoksia.
    Ajatusleikki: entä jos nyt ei alakaan selitys-selitys edelliseen...
    Mitä tapahtuu? Ainakin teko tulee näkyväksi ja siitä voidaan alkaa puhua ennen kuin perinteinen selitysmalli tungetaan suuhun. Näin kävi ihme kyllä meillä kun mediassa julkaistiin vähän aikaa sitten Tapanilan rikoksen yhteydessä tilasto siitä, että maahanmuuttajat tekevät 13-kertaa (!) enemmän raiskauksia kuin kantaväestö. Hetken aikaa oli pakko puhua teoista teoina eikä laimentaa niitä normiselityksillä. Maahanmuuttajat kunnostautuivat suomalaisia selvästi paremmin ( ! ) totuuden puhumisessa näistä teoista. Me, suomalaiset, osaamme kieltää ja sensuroida pahuudesta, väkivallasta ja vääryydestä puhumisen, kun olemme opettaneet itsemme siihen 60-luvun hengessä ja jääneet pitämään sitä ainoana toimivana mallina. Ja helpoin mallihan se onkin. Teot ovat toisaalla. Eivät tässä.

    "Wallander" on väärässä. Hänen kysymyksesä : "Millaisen maailman me oikein olemme luoneet? " on usein pelkkä nopea ja helppo pakotie itse tapahtumasta pois.

    Vaikeita asioita nämä jokatapauksessa ovat. Yritä Juha jaksaa raskaalla alallasi.

    jope

    VastaaPoista
  2. (Poistin tämän kommenttini ja nyt kirjoitusvirhe korjattu.)

    Kiitos kannustuksesta jope.

    Ehkä raskainta ja myös tärkeintä tässä työssä on aika ajoin muistaa puhutella sisäistä maallikkoaan. Reflektoida niin liberaaleja kuin konservatiivisiakin arvojaan. Löytää siis sisältään niin tarkka realismi, ettei silla onnistu hämäämään itseään. En tiedä onnistunko siinä.

    Tämä työ pitää kyllä jalat maassa. Todellakin joo: jossain konservatiivisen ja liberaalin arvomaailman harmaassa rajamaastossa. Ideaalisuus on aika vaikeaa. On vain sitouduttava ihmiseen tässä ja nyt ja tarjottava hänelle mahdollisuuksia. Ajatus vankilan poistamisesta käytöstä kuulostaa lähes uskonnolliselta ajattelulta minun korviini.

    Ja kyllä. Kosto on vahva sana ja sanat luovat osaltaan todellisuutta ja ihmiskuvaamme. Kosto on häipynyt - ja sen luuluukin häipyä! - symbolisesta rekisteristämme jonnekin reaalisen lausumattomaan ja juuri toimivan ja sivistyneen seuraamusjärjestelmämme ansiosta. Kostoa ei voi todellakaan nimittää kirjaimellisesti motiiviksi. Ja pitäisikö koko sanan käytöstä luopua? Ja tätä primitiivistä eläintä hillitsevää järjestelmää haluan omalta osaltani puolustaa tekemällä työni ihmistä kunnioittaen, niin uhreja, rikosten tekijöitä kuin niitä kaikkia, joilla on asiaan jotain sanottavaa. Juuri kansalaisten hätäisetkin ajatukset haastavat virkakoneistoa ja lainsäätäjää, siis niitä, joille alan kysymykset tuntuvat jo liian selvältä tajunnan tapetilta. Tosin jotkut kommentit kuolemantuomiosta ja elämänmittaisista elinkautisista muistuttavat minua sitten taas tuosta reaalisesta koston tasosta vähän kiusaannuttavallakin tavalla. Mutta toisaalta haastavat ajattelemaan kuitenkin. Enkä nyt ole sitä mieltä, etteikö aidosti vaarallinen yksilö kuulu laitokseen, vaikka sitten sairaalaan ja ehkä loppuiäkseenkin. Tunnemme varmasti tapauksia julkisuudesta nimiä mainitsematta. Joka yrittää muuta sanoa, hän jättää mielestäni jotain tärkeää mainitsematta. (Olenko nyt sitten konservatiivi? Ehkä.)

    Miksi rikoksia tehdään? Suurin osa liittyy päihteiden liikakäyttöön ja kyllä raju lapsuuskin siellä jossain usein lymyää. Mutta sitten on myös niin, etteivät rikoksiin syyllistyneet ihmiset itsekään osaa niitä hyvin selittää. Taustalla voi olla riskiyttävä persoonallisuuden rakenne esimerkiksi. Silloinkin tietysti ympäristöllä on mekitystä siihen, miten mielen synnynnäiset rakenteet realisoituvat. Ympäristö vai perimä? Prosenttimäärä vaihtelee tutkimusten mukaan mutta Nykäsen Matin fifti-siksti on aika hyvä ilmaisu tässä. Se taas, voitaisiinko rikoksia estää ruottalaisdekkarien reseptillä eli yhteiskuntaa muuttamalla, on loputon suo. Osaltaan sillä varmaan on metkitystä. Hyvinvointiyhteiskunta on osoittautunut alani näkökulmasta menestykseksi ja menestystämme kummastellaan maailmalla: sodan sotineenakin maana olemme pohjoismaista kärkeä alallamme. Sodan jälkeen juuri niiden liberaalien 60- ja 70-lukulaisten ansiosta olemme ottaneet muut pohjoismaat kiinni ja menneet vähän edellekin. Siis rikosten määrän laskussa ja vankiluvuissa jne. Mutta on muistettava, että vaikka asiat olisivat yhteiskunnassa kunka hyvin, aina joku haluaa jotakin enemmän, aina joku haluaa seksiä julmalla tai alistavalla tavalla, aina joku haluaa kokea riskien, vaaran ja laittomuuden tuottaman tunnemyrskyn, aina joku haluaa...kostaa. Se menee tietysti niin että mitä tasa-arvoisempi ja oikeudenmukaisempi yhteiskunta, sitä selittämättömämmät rikokset. Ruottalaisdekkareissa ja yltiöliberaaleissa kiusaa se, että yhteiskunnallinen selitys esitetään liian fundamentaalina selityksenä. Siis utopiana eikä tieteenä.

    Tuo arvojen ja asenteiden kulttuuriero on tosiaan sietämättömän vaikea aihe. Se on kiinnostavaa, että suomalaisia vankeja ja rikosentekijöitä arvioidaan oikeastaan lähtökohtaisesti yhteiskunnallisen kokonaiskuvan ja arvomaailman mukaan, mutta vieraiden kulttuurien arvoja ja niiden vaikutusta rikolliseen käyttäytymiseen emme oikein soisi käsiteltävän. Pelkäämme rasismin hallisematonta ja ikään kun subjektitonta voimaa. Eikä se ehkä ole ihan aiheetonkaan huoli.

    VastaaPoista
  3. Hyvä esimerkki rikosten ja väkivallan mielikuvateollisuudesta tulee tässä nyt kun elää vahva mediameemi amerikkalaisten poliisien nimenomaan mustiin kohdistuneesta väkivallasta:


    "Poliisin surmaamien mustien määrä on laskenut 70% viimeisen 50 vuoden aikana. Vuonna 2012, 123 mustaa kuoli poliisin luoteihin. Vuonna 2012, 326 valkoista kuoli poliisin luoteihin (Center on Juvenile and Criminal Justice, CDC).Monikulttuurinen poliisi surmaa Yhdysvalloissa valkoisia kolme kertaa enemmän kuin mustia, vaikka mustat tekevät moninkertaisesti rikoksia valkoisiin verrattuna.
    Yhdysvaltain Kansallisen rikosuhritutkimuksen (National Crime Victimization Survey, 2010) mukaan 62 593 mustaa joutui valkoisten väkivallan kohteeksi. Samana tutkimusvuonna 320 082 valkoista oli mustan väkivallan uhreja. Valkoisten uhrimäärä on viisi kertaa suurempi, mutta luvut ovat silti harhaanjohtavia, koska mustien ja valkoisten populaatiot ovat eri kokoisia. Kun mustien ja valkoisten keskinäisessä väkivallassa 38 miljoonan musta väestö tekee viisi kertaa enemmän väkivaltarikoksia kuin 197 miljoonaa valkoista, tarkoittaa tämä suhteellisin luvuin mitattuna sitä, että valkoisia uhreja on KAKSIKYMMENTÄVIISI KERTAA ENEMMÄN kuin mustia."

    Tässä ei taida tilasto valehdella eikä olla rasistinen. Valitettavasti. Se olisikin se helppo selitys. Media kertoo toista kuin mitä rikollisuudessa tapahtuu. Narratiivi mustia vihaavasta jenkkipoliisista (joka on muuten huomattavan monikulttuurinen) on vaan niin hyvä (paha) stoori että se menee klikkaustodellisuudessa läpi. Petos on siinä että yhteiskunta-näkökulmaistaja tuo esiin yhteiskunnan rakenteet mutta ryhtyy tarinankertojaksi raportoijan puolesta. Tosiasia: jenkkipoliisi tappaa enemmän valkoisia kuin mustia vaihdetaan käänteiseksi tarinaksi tosta vaan, koska se maistuu siltä tarinalta minkä pitäisi olla totta. Rikos ja väkivalta on pornon ohella yksi pääasiallisia sisälläntuotantoja maailmassamme. Ei ihme että jo tiedonvälitys tuotteistetaan Hollywood-matrikkelin (se liberaali naivismi) mukaiseksi rikollisuutta ja väkivaltaa käsitellessä.

    jope

    VastaaPoista
  4. Se mikä tässä kiinnostaa olisi noiden ampumistapausten sisällöt. Eli miten etnisyys vaikuttaa poliisin käyttäytymiseen? Vai vaikuttaako? Ovatko tilanteet yhtä liioiteltuja pidätystilanteita valkoisilla. Tämä olisi kiintoisaa. Ja jos ovat, miksi valkoinen väestö ei reagoi? Valtaväestö ei ehkä identifioi itseään samalla tavoin kollektiiviseti? Ihan hatusta nyt nämä...

    VastaaPoista
  5. Ja identifikaation vahvuus on tietysti tuntemaamme historiaan sidottu. Ja valkoinen väestö voi ehkä myös unohtaa itsensä paremmin tasa-arvoisuuteensa ilman ehkä aiheellistakin kaunaa ja katkeruutta.

    VastaaPoista
  6. Näkemys: valtaväestön ei tarvitse vähemmistön sortaviksi kokemia rakenteita varten tehdä muuta kuin olla passiivinen. Mukaillakseni stand-up-koomikko Stewart Leetä, ei vaikkapa Top Gear -televisio-ohjelman suurin mulkku ole avoimesti rasistista sössötystä heikoilla perusteluilla suoltava, siis aktiivisesti toimiva, Jeremy Clarkson, vaan vieressä Clarksonin jutuille passiivisesti naurava Richard Hammond.

    Niinpä vähemmistön (rikollinenkin) raivo kohdentuu juuri kaikkiin niihin, jotka ovat silkalla olemassaolollaan tukemassa tällaista rakennetta, mutta jotka eivät ole vallan portaissa ylimmillä askelmilla. Esimerkiksi mustien raivo kohdentuu tällöin valkoisiin kanssaeläjiin. Valtaväestön passiivisuuden vastapainoksi vähemmistö pyrkii siis olemaan aktiivinen: jotkut hyvillä tavoilla (kansalaisvaikuttaminen), jotkut huonoilla (rikollisuus).

    Tämä valtaväestön passiivisuus on mielestäni olennainen osa länsimaisen yhteiskunnan yleistä mentaliteettia. Tämä pätee kaikkeen. Kuten taisin joskus aikanaan kirjoittaa, oli mielestäni naurettavaa kutsua vaikkapa Pariisin terrori-iskuja "Ranskan historian käännekohdaksi". Nyt jo tapahtuneesta on kulunut niin kauan aikaa, ettei kukaan edes jaksa muistella sitä. Se puristettiin tyhjiin. Apatiamme voittaa jopa terrorin.

    Tämä apatia on paitsi raivostuttavaa ja turhauttavaa sellaisen mielestä, joka yrittää teoillaan saada huomiota ja näkyvyyttä (koska se typistää kaikki yritykset saada historiallista oikeutta), myös olennainen osa länsimaisen (valkoisen) kulttuurin selviytymiskeinoja. Emme olisi päässeet näin pitkälle, jos emme olisi osanneet kuitata historiaa "menneet ovat menneitä" -periaatteella ja jatkaa porskuttamistamme.

    Sattumoisin tästä passiivisuudesta raivostuvat ovat ennen kaikkea niitä, joita historia on potkinut päähän ja jotka eivät voi sitä unohtaa, koska se on liiaksi osa heidän identiteettiään. Useimmiten nämä ryhmät ovat vähemmistöjä.

    Painotan, ettei edellinen ollut mikään sellainen selitys, jossa ottaisin kantaa siihen kuka on oikeassa tai kuka on väärässä, vaan lähinnä spekulaatiota.

    VastaaPoista
  7. Hyvää spekulaatiota Kangasvalo. Tasa-arvoisuuteen itsensä unohtaminen (laajensit tuota ilmaisuani kommentissasi mainiosti) on salakavala ominaisuus meissä itse kussakin. Tasa-arvoisen avioliittolain kohdalla tämä mielestäni kuului kommenteissa "mulle on ihan sama kuka kenenki kanssa makaa". Oleellista kun ei kuitenkaan ole se, mitä tapahtuu yksittäisten ihmisten sängyissä vaan se, millaisen määrittelyn tälle käyttätymiselle yhteiskunta antaa. Ja se kuuluu kyllä kaikille. Siis lähimmäistemme ihmisyyden märitteleminen. Ja se kuvaa tätä astelmaa hyvin, etteivät homoseksuaalit tainneet noin sanoa kun tästä asiasta kättä väännettiin. Tasa-arvoisuuteensa itsensä unohtavat heterot vain. Miten muuten tähän vatkaukseen asettuvat nukkuvat äänestäjät?

    VastaaPoista