lauantai 18. heinäkuuta 2015

KOKO FILM-NOIR YHDESTÄ IHMEELLISESTÄ ELÄMÄSTÄ (Filmihullu 1/2016)

Kun Teema aikoinaan esitti film noir -klassikkoja, en enää parhaalla tahdollanikaan löytänyt pakotonta yhteyttä hekilöiden tunteisiin ja kohtaloihin. Tuntui kuin jokin olisi tehnyt niistä liikaa esittämistä. Niiden katsomisessa tarvitsin liikaa hyvää tahtoa, kuten eräs ystäväni asian ilmaisee. Aika oli niiden kohdalla tehnyt minun suhteeni tehtävänsä. Toisin sanoen minulla on ongelma: osa elokuvataiteen yhdysvaltalaisista klassikoista (joita tämä kirjoitus lähinnä koskee) tuntuu minulle yhdentekeviltä. Karkeasti määritellen äänielokuvan synnystä 50-luvun loppuun.

Eikä tunne rajoitu rikoselokuviin. Esimerkiksi niin hirveästi kehutut Hawksin komediat ovat minulle sietämättömän tekohauskoja ja dialogiltaan kankeasti toimivia. Ja monille elokuvista intoileville tuttavilleni myös, joten en minä tämän kanssa ihan yksin ole. Komedia kuluu armotta ajassa eikä siihen auta aina edes mykkyys. Keatoniakaan en enää oikein tahdo jaksaa. Ensimmäisen Die Hardin varhaisesta emosta eli Kenraalista enää pidän, mutta siitäkin lähinnä visuaalisista ja kerronnallisista eikä komediallisista syistä. Voisi sanoa niin että niin kauan kuin juna liikkuu, se on nautittava elokuva.

Kuten tuossa ensimmäisen kappaleen määritelmässäni käy selväksi, ongelmani ei niinkään koske mykkäelokuvaa. Miksi? Koska mykän mimiikan taide on ajattomampaa. Mykkäelokuva onkin oikeastaan kuin eri taiteen laji. Siinä sietää melodraaman, liioitellun ja jopa sentimentaalisuuden. Ja syykin non selvä. Mykkä kun ei pyrikään (nykysilmään) olemaan realismia vaan enemmän runoutta (mistä Murnaun Nosferatu on itselleni kaunein esimerkki). Äänielokuva sai tekijät pyrkimään toden tuntuun. Puhe korvasi miimisen liioittelun ja alettiin tavoittelemaan luonnollisuutta. Mutta pitkään kesti ennen kuin opittiin näyttelemään näyttelemättä ja vain olemaan kameran edessä. Se tapahtui siis mielestäni jossain 50 - ja 60-lukujen vaihteessa.

Mutta aina on poikkeuksia. Frank Capran Ihmeellinen on elämä tuntuu - ja huom: myös teini-ikäisestä tyttärestäni kun hän pari vuotta sitten elokuvan ensimmäistä kertaa katsoi - tunnerekisteriltään ja dynamiikaltaan ajattomalta. Niin ikään samalta vuosikymmeneltä oleva John Fordin Erämaan laki maistuu pakottoman coolilta. Varsinkin sen lopputaistelu on täysin modernia elokuvaa (kunhan alun ja lopun välissä olevan romanttisen turhailun vain jaksaa - ja ainahan voi pikakelata). Ja juuri tuohon makuni siirtymävaiheeseen eli 50-luvun loppuun sijoituva Rio Bravo on myös tuoreena pysynyt merkkiteos. Tosin täydellisyyden pilaa lapsellinen dynamiittien heittely lopussa (eli sen lopputaistelu on vastakohta tuolle mainitsemalleni Fordille). Ikään kuin käsikirjoittaja olisi kyllästynyt pohjustamaan kohtausta kunnolla. "Hei tyypit tehääs nyt tää nopeesti loppuun niin päästään tästä..." Ja vielä Kubrickin Tappava suudelma vuodelta -55 on mainittava tässä. Se kun sisältää hämmästyttävän ajattomia ja autenttisia otoksia jotka ovat kuin Cassavetesiä ja Scorsesea ennen heitä itseään.

Sitten on tietenkin epätäydellinen maailman paras elokuvani Psyko, jossa kaksi aikakautta yhdistyy. Se on yhtäältä täynnä tylsää 50-luvun televisioestetiikaa ja toisaalta kliinistä uutta moderniutta niin, että Norman-kuvasto on sitä modernia. Perkins on jo hiustensa ja puvustuksensa suhteen (aivan: pienet jutut ovat tärkeitä) sekä änkyttävässä puheessaan enemmän 60-lukulainen kuin elokuvan muut henkilöt. Hän ON kameran edessä. Mielestäni Psyko toi formaalin pyrkimyksen ja taiteen sen itsensä vuoksi populaariin elokuvaan ja vei sen uudelle vuosikymmenelle. Tai ainakin tämä kaikki näkyy parhaiten Psykossa. Esimerkiksi aikalainen Peeping Tom näyttää mielestäni enemmän 50-luvulta ja vähemmän formaalilta modernilta elokuvalta. Truffautin haastattelussa Hitchcock sanoikin kokeilevansa voiko tv-kalustolla tehdä oikeaa elokuvaa ja sanoi kokeilun rajoittuvan muutamiin peruskohtauksiin. Taidamme tietää mitä kohtauksia hän tarkoitti.

Minulle puhe siis pilaa paljon elokuvia kunnes siitä tulee tarpeeksi modernia. Tässä mielessä puhe, siis intonaatio, tila, ajattomuus, läheisyys ja läsnäolo puheen kautta, ei dialogin sisältö, ovat tärkeä osa elokuvaa. Tätä äänimaiseman ja puheen jopa uhkaavaa voimaa kuvaa hyvin amerikkalaisten tapa suhtautua asiaan. Amerikkalaisethan tekevät usein brittijuttujakin itselleen uusiksi kun eivät siedä esteettistä Toiseutta. Katsokaapa australialainen Mad Max amerikkalaisella ääniraidalla. Vaikutelma on koominen.

Mutta miksi Capran Ihmeellinen on elämä on sitten itselleni yhä niin kestävä elokuva? Tätä olen itseltäni paljon kysynyt ja tullut toistuvasti siihen tulokseen, että sen tapa ja sävytys esittää tunteita ja ihmisen olemassaolon syvyyttä on ihmeellisen ajaton. Ilo, suru, pelko, paniikki sekä sattuman ja välttämättömyyden perimmäiset kysymykset puhuttelevat aina vain uudelleen ja tuntuvat minulle nykyihmisen todelta kokemukselta. Sen psykologinen ja filosofinen fokus on tarkka ja ajaton. Capran teos tuntuu ainoalta mykkäelokuvan jälkeiseltä ja ennen vuotta 1960 tehdyltä elokuvalta, joka kohdallani pystyy niin spontaanisti tähän.

15 kommenttia:

  1. Jaa jenkkileffoja? Mutta kaikki Hitchcockit?

    Tämäniltaisen leffan, Rififin, ohjaaja on Jules Dassin, tuli äsken Teemalta. Dassin on vissiin Bronxin venäjänjuutalainen, en tiedä mikä on ollut alkuperäinen nimi. Dassin teki joitain leffoja Hollywoodissa, mutta joutui sitten MacCarthyn mustalle listalle, suuttui ja painui Ranskaan. Sitten sen jälkeen Kreikkaan, teki siellä leffan nimeltä Ei koskaan sunnuntaisin, pääosassa Melina Mercouri, josta tuli sitten Kreikan kulttuuriministeri.

    En tiedä missä Dassin oli oppinut elokuvanteon, mutta Rififin alkuperäisteos on noita pulp fiction -niteitä, paitsi että Dassin oli kirjoittanut tämän uudestaan mielessään McCarthyn komitea.

    Tulin hihkaisseeksi täällä elokuvan lopuksi että eläköön Eurooppa! Niin ja eläköön Kreikka!

    VastaaPoista
  2. Viikolla tuli Pirulliset vuodelta 55, ohjaaja oli Clouzot. Sen kammottavuus oli kestänyt aikaa hienosti. Minulla on vihdoin Fellinin Ihana elämä oikealla kuvasuhteella 2:35, jollaisena sitä ei Suomen tv ole koskaan esittänyt. Se on Fellineistä suosikkini. Tie oli muuten hyvä mutta en voi sietää sitä Fellinin vaimon räikeää ylinäyttelemistä. Pilaalaa koko elokuvan. Olen kerran elokuvan katsonut läpi mutta enää en siihen pysty. Vastaava ilmiö tapahtuu muuten Coenin veljesten Fargossa. Ovatko ohjaajat liian kohteliaita puolisoilleen?


    VastaaPoista
  3. Ripsa. Nyt järkytän sinua kunnolla: nautin suunnattomasti neljännen Rambon suoruudesta, karkeudesta ja taloudellisuudesta. Myös sen militanttius haastaa minua enemmän kuin yksikään pasifistinen sotaelokuva.

    VastaaPoista
  4. Voi kammotus! Olen varmaan ohikulkiessa yhdellä silmällä nähnyt Sylvester Stallonen meidän olkkarin telkkarista, kumpikin perheen miepuolisista jäsenistä katsoi jotakuta Ramboa. Opettelin miesteni iloksi ääntämään nimen mahdollisimman leveästi kalifornialaisittain. Nyt kun tuota aattelen (siis teini-ikäistä poikaa ja keski-ikäistä puolisoani) niin ymmärrän että kyseessä oli kasvatussessio: elä rupea muskelimieheksi poikaseni, siitä syntyy vain huonoja elokuvia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ...tai ainakin voit elää tuossa harhaluulossasi. Ehkä ne salaa pitivät siitä. Mutta koska kyseessä oli joku aiemmista Ramboista, ja jos erityisesti kahdesta keskimmäisestä, olet oikeassa. Kuonaahan ne ovatkin. Kitsin moskaisinta laitaa. En ole jaksanut koskaan katsoa noita kahta kokonaan läpi. Siksi nelosen lakoninen suoruus juuri oli puhdistava kokemus.

      Poista
  5. Juha: Ihmeellinen on elämä on elokuvasi, koska et ole paaduttanut sieluasi ja koska leffa viittaa mahdollisuuteen, että elämällä on merkitys.

    Ripsa: Rififi myös on tosiaan hieno. Tuli toista kertaa telkusta vuoden sisään, katsoin molemmilla, siis myös eilen. Täydellinen pieni elokuva mielestäni.

    ( Mainitsemistasi McCarthyn vainoista sen verran että nythän ne ovat tulleet monenkin analyysin mukaan jenkkilään takaisin. Tällä kertaa vainotaan, tai ainakin epäsuositaan ja marginalisoidaan niitä jotka eivät jaa Obaman hallinnon ja itärannikon + Hollywoodinvaltaeliitin arvoliberaaleja ideaaleja. Hollywoodissahan tämä on jo näkynyt pidemmän aikaa: on kiintiöhomo, on kiintiömusta ja jos ei ole, siitä ei hyvä seuraa. Saat leiman. Sama popmusassa, telkussa, netissä ja pian tämä pakollinen asennon otto valunee ellei niin ole jo käynyt, kirjallisuuteen. Poliittinen paradigma USA:ssakin on ällistyttyvän kliseisen selvä.
    Hassu historian paradoksi (toisaalta pelottava) tosiaan, Mc Carthy is back mutta tällä kertaa poliittiisen korrektiuden vaatimus ei tule arvokentän konservatiiviseselta laidalta vaan uuden ajan nationalisteilta jotka tietävät miten kaikkien tulee ajatella. Niin ne ajat muuttuvat, valta vain vaihtaa paikkaa. Milloinkohan tätä uutta virka- ajatuskieltoyhteiskuntaa käsitellään leffoissa? Kuka on nyt Chape, Dassin? Voi olla että nykytekijöillä ei taida olla toista mielipidettä. Kaukana ollaan siitä, mitä Haavikko vai Salamako se oli joka sanoi että kirjailijan tehtävä on kirjoittaa VASTALAUSE. Hitto, olen ikuinen vastarannan kiiski. Innostuin vain taas liikaa kun tuo allegoria McCarthystä vuonna 2015 on niin ilmiselvä)

    jope

    VastaaPoista
  6. Eikä edes mahdolllisuuteen vaan merkityksen välttämättömyyteen kunhan sen vain olemme valmiita näkemään! Maailma ON merkitys itsessään. Kiitos jope!

    VastaaPoista
  7. Edellisestä vielä: miltei jokainen nyky-USA:n leffantekijä jakaa 100 prosenttisesti sen vasemmistoliberaalin Hollywood-eetoksen, joka nykyään on hegomonian asemassa muutenkin länsimaisessa yhteiskunnassa. Tämä koskee suuren rahan leffoja, että indie-leffaa.
    Tekijöillä on kaksi vaihtoehtoa: lyödä kaikki pulpiksi tai tehdä näitä pedagogisia uusmccarthyistisiä liberaalin tietoisuuden opetuselokuvia tyyliin Spielberg tai oscaroidut dokkarintekijät. Tässä mielessä todella tarvittaisiin uusia tarkovskeja jotka eivät kumarra vasenta eikä oikean laidan herraa, vaan tekevät k u v a a .

    jope

    VastaaPoista
  8. Tuo aina välillä varovasti kehumani neljäs Rambo on juuri elokuva, joka haastaa äärimmäisyydellään. Toinen on James Dickeyn arveluttavuus Syvässä joessa, siis romaanissa - elokuva on humanistinen versio eli juuri tuollainen mikä tuossa kommentissasi sinua kiusaa. Klikkaa tunnisteista Rambo niin saat kummastakin teoksesta tähän aiheeseen kuuluvaa tekstiä.

    Spielbergistä. Lincolnia pidän hänen kokeellisena elokuvanaan: kuinka puhuvien päiden metodilla voi rakentaa toimivaa ja tasaisen vahvasti liikkuvaa elokuvakonetta? Näköjään voi. Haneken Rakkaus oli samana vuonna hieno elämys mutta Lincoln ei häviä yhtään. Kuten eräs kaverini tuosta elokuvasta sanoi: ei Ikeaa vaan läpimäntyä. Siinä elokuvassa pääosissa on ei mikään muu kuin ELOKUVA. Historian kirjoitus tulee lisäarvona.

    VastaaPoista
  9. Totta, laitoin liian kerkeästi Spielbergin mustalla listalleni (hah, siis jota ei ole). Elokuvanerohan se on. Itse pidin esim. Munchenista paljon. Sitä paitsi eettisyys ei elokuvassa ole rasite, jos sen tekee oikein. Mitään vikaa ei ole koskaan olla hyvän puolella. Arkiteoissa, puheissa, taideteoksissa. Pedagoginen eettisyys on sitten eria asia. Ja aika usein leffatkin menee nykyään opetuselokuvien puolelle. Suurten amerikkalaisten heroosten, Lincolnin ja Kingin, taustoja ja motiiveja voisi retostella kovinkin, mutta mitä niistä kun perusideologia oli oikein, ja totta. Mutta vaara piilee kuitenkin aina kun laitetaan mutkat suoriksi, onhan jenkkileffa onnistunut tekemään kliinisestä ja mekaanisesta tappajasta/vallankumouksellisesta, Guevarasta, lännenfilmi-tyyppisen sankarin.
    Mutta mitä noistakaan.
    Helppohan täältä sivusta on räksyttää.
    Ärsyttää tapani politisoida asioita, mutta se on kai yksi tapani nähdä: en näe asioita puhtaasti, vaan taustamotiivien kautta.
    Mutta miten katsot enää leffat an sich kun niin monilla pyritään vakuttamaan siihen miten ajattelen? Tästä syntyy jano k u v a a kohtaan. Tarkovski esimerkiksi. Ne olivat hänen maalauksiaan ilman painoa että myös minun tulisi nähdä maailma noin.

    Ajatus jonka on lukenut ja joka liittyy vaan hatarasti edelliseen:
    Väitteet ja tiedot informaatiosodasta ovat myös informaatiosotaa.

    Ehkä netin ja somen myötä me epäilemme koko ajan kaikkea propagandasta ja pidämme toisiamme vain propagandan vaikutuksen alaisina ja itseämme muka siitä vapaana.

    jope

    VastaaPoista
  10. Itsestäänselvyydet joita minulle tarjotaan, maistuvat yleensä ideologialta, siis pedagogiselta eettisyydeltä niin kuin sinä sanoit. Ja vielä: jos teos edustaa maailmankuvaa, jonka koen jakavani, tämä efekti korostuu. Siksi tuo Rambo inspiroi minua. Se hieroo nautittavan ankaralla estetiikalla naamaani jotain joka olisi liian helppoa ohittaa ylimielisyydellä. Esimerkiksi Kubrickin Full metal jacketia en voi sietää sen raivostuttavan itsestäänselvistelyn vuoksi. Se sotilaiden haastattelu televisioon jossain keskikohdalla on todella ärsyttävää! Voin kuvitella kun katsojat nauttivat YHDESSÄ KUBRICKIN JA TOISTENSA KANSSA!!! sodan mielettömyydestä ja sen kaupallisesta tuomisesta olohuoneisiin. Saavat nauttia ikään kuin yhteisestä ironiasta pyhässä messussa. (HUOMAAN ÄRSYYNTYVÄNI SYYTTÄ SUOTTA!) Ja sota onkin mieletöntä, jostakin näkökulmasta katsottuna. Mutta näissä humaaneissa sotaelokuvissa on vain se vika, että ne yleistävät tuon väitteen ja yrittävät julistaa jotain sodasta sinänsä. Tuota lähtökohtaa en voi jakaa. Myös Malickin Veteen piirretty viiva on ärsyttävä samasta syystä. (Mutta Malickin Julmaa maata ja Uutta maailmaa rakastan. Minusta tuntuu että edellinen on ehkä 70-luvun hienoin amerikkalaiselokuva Cassavetesin (epätäydellisen) A Woman under the influencen rinnalla. Totta, minusta ne päihittävät vaikkapa Taksikuskin. Ja varsinkin Uusi maailma on juuri ELOKUVAA sen itsensä tähden. Jotakin mitä sanallisesti ei toiselle ihmiselle voi välittää; suoraa kokemusta kuvien kautta; noistakin juttu tunnisteen Terrence Malick alla. Ja Taksikuskista löytyy myös oma tunnisteensa.) Olen kirjoittanut toisaalla, että sodan mielettömyydestä puhuvan on ajateltava se hyökkääjän tekona. Silloin se ei häiritse lausujan mieltä sisäisellä ristiriidallaan.

    VastaaPoista
  11. Cassavetesin alla juttu tuosta sen elokuvasta...

    VastaaPoista
  12. Kyllä te olette nähneet hirveän määrän leffoja. Onneksi olette kans miettineet niitä. Tässon just se syy, miksi tykkäsin Filmihullusta niin paljon, vielä 1970-80-luvullakin, kun luin sitä säännöllisesti. Että jos olin sattunut näkemään jonkun leffan (usein kyllä en ollut, koska asuin vain 5 vuotta Hesassa tuona aikana), saatoin saman tien nähdä pitkän keskustelun elokuvan aiheista. Mun mielestäni 90-luvun Filmihulluissa alkoi osin olla vähän liikaviisautta jo ja moni juttu jäi lukematta. Sitten en enää sitä tilannutkaan.

    Siis: katsotteko leffoja siis devareina? Joka tapauksessa on niin, että jos tahtoo seurata jonkun elokuvallisen ajattelijan työtä, niin se polku katkeilee, jos ei ole nähnyt siitä välistä sitä tai tätä leffaa.

    Juha, siis kun katsot Ramboa, niin tuleeko sulle mieleen juuri tuo hollywoodilainen kaksinaismoralistinen ja korruptoitunut maailma? Sen ihmiskuva, joka on aina kulkenut aallonharjalla, koska tarvitaan ostavaa, kuluttavaa yleisöä, on pakosti aina jossain määrin virtaviivainen. En tiedä mikä se Rambo on, luin sen aikoinaan Vietnamin vihreäbarettina, joka jatkaa pullistelua, vaikka sota olisi jo ohikin. Mutta ehkä se on jonkun (ajatellun) keskivertomiehen omakuva? Amerikka on mestari keksimään noita keskimääräisyyksiä. Keskiverto jotenkin versoo suoraan maaperästä, jota ei ole hirveästi sivistyksellä silattu, siis tarkoitan tässä vissiin jonkinmoista valistus-aatetta, joka ei ole siellä kovin paljon ikinä näkynyt.

    Kaikki on kaupallista. Ja jos ei suostu kaupallisuuteen, niin kelpaa tapettavaksi ihan siinä kuin musta väestö etelässä. Sitä siis tapahtuu. Ei ehkä valkoisten parissa tällä erää niin paljon kuin ennen.

    Jope. Muistan ajatelleeni Stalkeria ensimmäistä kertaa katsoessani, että Tarkovski on ilmiselvästi elokuvan runoilija. Ajattelin että hänen isänsä oli runoilija ja poika ei ollut tuntenut tarvetta tapella isäänsä vastaan, vaan jatkaa työtä.

    Omituista kyllä, noita elokuvarunoilijoita on siellä sun täällä ja vähän kaikkialla. Varhainen sellainen oli Cocteau, joka ei kovin monta leffaa tehnyt, mutta yhden nimi oli Orfeus ja se oli aivan mielettömän kaunis. No ei, voi eeppinenkin tuottaa kaunista, tarkoitan varmaan sitä, että kuvissa näkyvät tihentyneet hetket.

    Olet varmasti oikeassa tuossa McCarthy-analyysissas. Jenkkiystävämme ovat jotkut ehtineet vuoskymmenien myötä kyynistyä, mutta osa on ihan aidosti hämmentynyt. Kaikki on pyörähtänyt jo useamman kerran ympäri. Hollywood on kyllä pienentynyt, sen merkitys ei ole enää sama kuin ennen, kun se pystyi tuhoamaan ohjaajia ja näyttelijöitä.

    Mutta olen aina ihmetellyt sitä, miten saumattomasti nuo kapitalistit osaavat puhaltaa n.k. yhteiseen hiileen ja ihmiset jakaantuvat taas rauhassa kahtia, koska ovat olleet jakaantuneina varmaan aina.

    Niin ja tuosta Juhan mainitsemasta Kubrickin Full Metal Jacketistä: en ole koskaan pystynyt katsomaan sitä juuri sen takia että se kertoo Vietnamin sodasta. En oikeastaan tahdo tietää siitä sodasta toisen käden tietoa, koska se oli oman nuoruuteni sota. Olin kaksi vuotta mukana sodan vastaisessa työssä Amerikassa.

    Mutta Kubrick on loistava ohjaaja, sen tiedän tietenkin.

    Olipas hieno tämä teidän keskustelunne taas kerran!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rambosta: epäilemättä Stallone oli tyytyväinen elokuvansa menestykseen. Ja Rambo-tuote mielessä sitä on varmasti tehty. Mutta minusta olisi väärin määritellä se vain kaupalliseksi tuotteeksi, koska uskon sen sisältävän myös kirjoittaja-ohjaaja Stallonen maailmankuvaa ja arvoja. Oikeistolaisella voimapolitiikan lähtökohdalla tekijä tuntuu aina juuttuvan kritiikin pullonkaulaan, kaupallisuuteen. Tämä on minusta Stallonen esittämän moraalisen suuttumuksen mitätöimistä. Keinoista voimme olla toista mieltä, mutta hän esittää mielestäni minulle kysymyksiä joihin on vastattava. Ne ehkä tuottavat hyvin myös taloudellista tulosta mutta siihen en aio takertua kuin kärpänen muinoin tahmaiseen paperiin. Näen elokuvan tehokkaana moodyssonilaisena vihanpurkauksena ja aseellisen puuttumisen puolustamisena. Rambo on rehellinen ja ehkä, siis ehkä, älyllisesti kiinnostavin toiminta- ja sotaelokuva tällä vuosiuhannella.

      Kubrickin Killer's kiss ja Kelopeliappelsiini ovat mielestäni sen parhaat.

      Elokuvarunoudesta: katsopa Malickin Julma Maa kun se tvestä joskus taas tulee. Sen elegistä naturalismia ja allegorisuutta ei voita mikään muu teos. Se on minusta elokuva ihmisten välisestä patologisesta tyhjyydestä ja jos niin haluaa, sen kaiken voi nähdä amerikkalaisena mielenmaisemana , tai siis allegoriana sen yhdestä tavasta rakentua kummalliseen ja epätodelliseen muotoon. Sen pähenkilöt ovat nerokkaita psykopatologisia kärjistyksiä tajunnasta joita kulttuuriset kuvat täyttävät. Malick on nykytietoisuudella tuunattu Walt Whitman. (Psykopatiatutkimuksen klassikko Hare kehuu elokuvaa mutta myös mielstäni on väärässä tärkeältä osin. Ks. Kirjoitukseni tunnisteesta terrence malick.)

      Tuo ajatus tihentyneistä hetkistä on kaunis. Se muuten yhdistää elokuvan mielestäni enemmän musiikkiin kuin kertomakirjllisuuteen. Kuvan liike sinänsä luo tunteen elämästä tuolla jossain, tihentyneenä. Elokuvan runous syntyy ristiriidasta olemisen ja ajan kesken.

      Tuon kommenttisi johdosta täydennän sotaelokuvajuttuani!

      Poista
    2. Tai tuo ristriita olemisen ja ajan suhteen on väärä sana. Elokuvan runous syntyy tihentymisen tunteen ja liikkeen välillä. Pitämisen ja päästämisen.

      Poista