tiistai 27. lokakuuta 2015

KARIKATYYRI KANSAKUNNAN MENTALITEETISTA: vetoomus suurelle taiteilijalle

Ruotsin ja Venäjän naapurina elämme niiden syyllisyydelle immuunien sosiaalisen jaloudentunnon ja ortodoksisen hallitsijauskon välissä. Kummallakin puolella näemme jotain mitä me emme katso vaan joka tuntuu katsovan meitä näkemättä mitään. Nihiloi meitä. Ja me tietenkin nautimme joka hetkestä koska nautimme nihiloinnistamme tyhjyyttä enemmän. Ja niin kauan kuin nihilointi määrittelee tyhjyyden, se tekee siitä tuhkaa eikä tyhjyys voi täyttyä elämällä eikä olla sitä mitä sen kuuluisi: välineistä puhtain. Kansankielellä tätä tietenkin kutsutaan miksikäs muuksi kuin huonoksi itsetunnoksi ja niin kauan kun annamme muiden nihiloida nihiloimatta itse, kansa onkin oikeassa: emme ole mitään itsellemme. 


Hyvä Kristian Smeds. Tee meistä se tragedia, jossa tyhjyytemme vihdoinkin saisi muodon ja satunnaisuutemme mielen. Että näkisimme itse katsomatta heti toiseen. Me kun olisimme jo valmiita siihen. Katarttiseen tragediaan kahden suuren ja itsensä eheyttävän kertomuksen välissä. Ohjaa meitä tekemään tyhjyydestä omamme ettemme täyttäisi sitä tuhkalla.

Tuossa ensimmäisessä kappaleessa tarjoan jo ehdotuksen näytelmäsi ytimeksi.




18 kommenttia:

  1. Minä nyt taas. Tämän blogin tietokonevirus ja häirikkö. - Se on tämä J Saari nykyisaikain Olavi Paavolainen. Sen kuuluu olla semmonen. Ei me tavalliset muuttomiehet ja eräskin minun tuntema maalari - ei muotokuvamaalari vaan rehellinen rakennusten maalari - ei me olla mitään tyhjiä. Tottahan me ruotsalaiset ja venäläiset käsitetään. Ei niissä ole mitään epäselvää. Kuka niiksi nyt meistä haluaisi tulla? En minä ainakaan. Mutta että vielä me tavalliset miehet olemme suvaitsevaisia ja pitkämielisiä. Liekö enää vuonna kuustoista? Saattaa olla että kohta älähdetään! Parempi on että tuo Kristian Smedds tekee vain joitakin näytelmiä eikä yritä todellisuutta sormeilla. Ei se sitä osaa kumminkaan. - Suomalainen mies on hernekeittopurkki ja jos sen kannen avaa niin edessä ei ole tyhjää vaan hernekeittoa.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sorry vaan mutta nää sun monologit just pitäis saada siihen Smedsin näytelmään!!!

      Poista
  2. Kristian Smeds on hyvä!
    Hänen Kajaanin kaupunginteatterille 2000-luvun alussa tekemänsä trilogia Huutavan ääni korvesta, Woyzeck ja Kolme sisarta olivat vahvoja ja puhuttelevia teoksia. Niissä oli kaikissa monta aikatasoa, monia todellisuuksia ja hienoja teknisiä ratkaisuja. Paljon samaa tekniikkaa, jota hän sitten käytti Kansallisteatterin Tuntemattomassa sotilaassa, videokuvaa ja kollaasimainen rakenne.

    Smeds osaisi tehdä koosteen nykyajasta.

    Kaksi muutakin osaisi, Juha Hurme ja Pirkko Saisio.

    Juha Hurmeelta saattaisi syntyä kaikkein hulluin, hurjin ja parhain. Hänen Europaeuksensa oli niin hyvä.

    Minustakin Konekiväärimiehn monologeja voisi käyttää näytelmässä.

    Meillä täällä Kuusankosken teatteri teki pari vuotta sitten näytelmän Napakat, joka koottiin tekstiviestipalstan viesteistä. Siinä tuli myös hyvin ajankuvaa. Tragediaa ja komediaa.

    Blogeista ja niiden kommentoinneista voisi löytyä aarteita yleisemminkin. Juha, sinunkin blogissasi vieraili myös sympaaattinen Koululainen, joka ilmeisesti oli jonkun aikuisen kehittämä hahmo, toisin kuin muuttomies Montonen - Konekiväärimies.

    Konekiväärimies, sinun juttusi ovat olleet viime aikoina niin ... hmm rohkeita ... että en ole viitsinyt käydä kommentoimassa. Sille kissan katse - pakolaisen katse -jutulle minä olen nauranut ihan kippurassa. Ja taas alkaa naurattaa ...!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hurme oli mullakin mielessä. Smedsin Tuntematon oli vähän pettymys vaikka näin kyllä vain televisiossa. Tosin tärkeät ideat tulevat esiin tveessä myös. Tästä olen väitellyt teatteri-ihmisten kanssa mutta pysyn kannasani.

      Poista
    2. Tuntemattomasssa oli jo vähän liikaakin kohellusta. Smeds alkoi viehtyä videoihin yms niin että tekniikka alkoi korostua sisällön kustannuksella. Hurme menee sisältö edellä ja hyvin yksinkertaisin lavastein eli kuten teatterin alkuaikoina.

      Sama mieltä telkkarista. Se on demokratatinen väline.
      Minusta hyvä tv-teatteri olisi taas paikallaan kaiken maailman sketsiohjelmien tilalle.

      Poista
  3. O luke kaike aika. Enk kenkä kehittely. Sai masislääke. Mut ei se aut.

    VastaaPoista
  4. Jaha. Minäkin taisin nähdä televisiosta sen tuon kaverin Tuntemattoman. Siinähän oli koira ihmisenä? Eikö se niin mennyt? Se sotamies Susi oli susikoira? Sekö siinä oli taidetta että ihminen Susi oli oivallettu koiraksi. Että minäpä pistän näyttämölle Rokan koiran kanssa? Muistanko oikein? Minusta se koko touhu antoi huonon todistuksen suomalaisesta rauhallisesta toimen miehestä. Suomea ei olisi olemassa ilman vähäpuheista toimen miestä. Tappaminen rintamalla vaatii rauhallisuutta eikä siinä ehdi höpötellä. Väinö Linna keksi höpöttelijämiehen saadakseen olla kirjailija. Se oli hänen tarpeensa. Omiksi tarpeikseen Linna loi suomalaisen rintamamiehen ja muut meni siihen retkuun. Sankarihaudat ovat hiljaisia paikkoja ja siinä mielessä ne ovat todellisuuden peilejä, että ennen kuolemaansa suomalainen mies on tarpeen vaatiessa eleetön, hiljainen tappaja.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
  5. Vielä. Että nyt saataisiin tämän nykyisajan Olavi Paavolaisen elikä J Saaren sivistyneeltä kuulostava alkuälähdys jotenkin paketoitua niin sanoisin, että suomalaisen miehen ja venäläisen miehen erottaa se, että suomalaiseen mieheen noin pääsääntöisesti ei ole ikinä uponnut poliittinen palopuhe. Nyt käydään poliittista palopuhetta ja aivopesua sen puolesta, että Suomeen pitää määrättömästi ottaa ruumiillisesti ja mielenterveydellisesti terveitä irakilaisia nuoria miehiä muka jossakin kaltoinkohdeltuina. Suomalainen tavallinen mies kuten me muuttomiehet seurataan tätä tohinaa vaiti. Juodaan kossua ja katsellaan. Toinen seikka on se, että suomalainen mies ei jaksa olla niin julma kuin venäläinen mies pahimmillaan on. Se historia kertoo. Minä en suinkaan tällä vähättele suomalaisen miehen julmuuksia. Niitä löytyy sisällissodan ajoilta ja muutenkin. Minä itse ehkä nyt tietysti tässä olen julma että käytän netissä sitä puolalaisen näyttelijän kuvaa saadakseni naista. Ja niitä yhden yön rupeamia on sitten riittänytkin. Olen ruma mies mitä peili kertoo. Enkä edes musikaalinen. Mutta väittäisin että naisen kanssa olen eräällä tavalla musikaalinen nytkyttelijä. Minä aina nopeutan ja sitten äkisti hidastan niin että naisen pillussa tuntuu hyvältä ja onhan pillusta yhteys naisihmisen aivoihinkin ja sitä kautta kaiketi siihen mitä sanotaan naisen sieluksi. Ja sen sanon taas tämän kerran lopuksi että suomalainen mies ei ole tyhjä. Minäkin olen täynnä minää mutta en minä koskaan itseäni kehu.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
  6. Mä komppa toi kookoo. Mut ko o tä masis...

    VastaaPoista
  7. Pakko on sanoa tuolle komppaajalle. Masennukseen on kaksi lääkettä. Kossu ja hirsipuu. Valitse niistä olitpa minkä ikäinen tahansa. Minun valintani on kossu.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
  8. Kuules nyt kk-yrmy - masennukseen auttaa hyvä lääkitys, jonka aikana ei pidä ottaa kossua. Joskus masennukseen auttaa elämänmuutos. Täytyy uskaltaa tehdä se. Jos on esim. narsistin kanssa naimisissa ja siitä syystä masentunut niin täytyy uskaltaa ottaa ero. Itse en ole muuttomies vaan töissä eräässä Siwassa.

    Siwari

    VastaaPoista
  9. Tuolle joka oikaisi minua masennusasiassa minulla on varaa antaa periksi. Minähän en ole joustamaton ihminen mikä lienee käynyt selväksi. Ajattelen muuten parhaillaan toiveammattiani.

    Olisin tahtonut käydä kouluja ja ryhtyä gynekologiksi. Sellaiseksi kuuluisaksi. Oikein tavaramerkiksi. Olisin hoitanut naisten kärsivät alapäät taas käyttökuntoon. Olisin ollut sellainen gynekologien Mersu. Joku nainen ehken tahtoisi, että tuonne karvarajaan tatuoitaisiin kaunokirjoituksella nimeni: MONTONEN.

    No, eipä se haave ikinä toteutunut. Mutta ajatus kummasti virkistää ja lämmittää ruman miehen mieltä. Niin ja hyvin karvainenkin olen, mutta monet naisethan tykkäävät mieskarvoituksesta.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
  10. Kiitos, että järki sai voittaa. Mitä tyhjyyteen tulee niin toivon, että konekiväärien piiput kaikkialla maailmassa pysyisivät tyhjinä ja niihin työnnettäisiin ruusuja. Minä olen ihmiskilpisivari. Jos Suomeen hyökättäisiin menen seisomaan rajalle ja asettaudun seisomaan Suomen aseettomana ihmiskilpenä. Toivon että sinä kk-yrmy seisoisit silloin vierelläni vakavana ilman pyssyä. Koko syksyn olen ollut iloinen siitä että Suomeen tulee turvapaikanhakijoita. Näin ja vain näin Suomi globalisoituu ja muuttuu osaksi ihmiskunnan vastuuta kantavaa meisyyttä.

    Siwari

    VastaaPoista
  11. Mä e pyst näyttelee KOULULAISE ROOLII! ENK MUN IKÄSE ROOLII!! No masislääkkeet tietty. Mut e mä kossu juo mut siiderii. Mä synnyi joku väärä planeet. Mite toi MM epäile mu... no ko se o ope ja nähny niit jotka sopeutu rooli ja lipi lipi ope kädest. Vittu! Vittujen vittujen vittu!!!!!!!!!!!!!! Mä tul tän ko mua ei kiinnost toi JS ikä. Vaan mitä jätk lässyt. Must tuntu et tää yrittä pyrki pinta syvemmäl. Mä seura mut mä e jaks ain sano jotai. Mä synnyi yksinäisens ja must tul yksinäise ja mä kuol yksinäi ja mun hauta o jok nurk jok unohtu. Menkä te taivase mä en halu ol mitä.

    VastaaPoista
  12. Arvaatte kai että minulla ei ole tuolle sivarille mitään sanottavaa. Pitääkö ihmisen olla noin yksinkertainen? Konekivääristä en luovu missään olosuhteissa. Hyökkääjä täytyy tappaa vaikkakin siihen on paljon tehokkaampiakin konsteja kuin konekivääri. Hyökkääjä tönäisee ihmiskilvet syrjään ellei nyt sitten kuole nauruun niitä nähdessään. Sinänsä minulla ei ole mitään Siwaa vastaan. Käyn siellä ostoksilla itsekin.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
  13. Minä asetan rakkauden kaikkea muuta vasten. Tänään koko ihmiskunta näkee miten Suomen kansa rakastaa turvapaikanhakijoita. Kansantalous on kuralla mutta siitä huolimatta me rakastamme turvapaikanhakijoita ja olemme avanneet kaikki ovet että he saavat tänne tulla. Me rakastamme turvapaikanhakijoita vaikka joutuisimme vähentämään palveluitamme heidän vuokseen. Me olemme valmiita kärsimään turvapaikanhakijoiden vuoksi ja juuri sen maailma näkee. Me haluamme niukentaa ja rajoittaa itseämme turvapaikanhakijoiden tähden ja sitä maailma suorastaan ihmettelee. Mutta sellaisia me tahdomme olla ja niin on hyvä. Minä rakastan Suomen kansaa tällaisena omasta hyvästään luopuvana kansana. Luulen että Jumalakin parhaillaan näkee Suomen kansan matkan kurjuuteen, jossa kuitenkin jaetaan vielä kurjimpien kurjuus. Omassa tuhossaankaan Suomen kansa ei hylkää reippaita irakilaisia nuoria miehiä. Hienoa!

    Siwari

    VastaaPoista
  14. Vielä. Nämä irakilaiset nuoret miehet ovat seksikkäitä verrattuna suomalaiseen tavalliseen toimeentulotuen hakijaan. Minä koen ne seksikkäinä Suomen rahan käyttäjinä vaikka olenkin hetero. Tervetuloa! Antakaa Suomen maksaa. NIin minäkin tekisin, jos olisin teidän osassanne. Hienoa!

    Siwari

    VastaaPoista
  15. Tuo sivari on varmasti joku trolli. Noin hullua ei ole edes yleisradiossa. Paitsi ehkä Jari Tervon blogi jota joskus olen lukenut.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista