perjantai 2. lokakuuta 2015

VIRKAMIES VAPAALLA

Tässä pakolaisten aiheuttamassa neuvottomuudessa lipsuu helposti yhtäältä luomaan kauhukuvia ja toisaalta kaunistelemaan asioita. Pakolaiset tulevat ja menevät ja me luomme ideologisia visioita. Tämä on aikaa jossa tuntee olevansa tavallista enemmän vastuussa epävarmoista sanoistaan, mikä tarkoittaa tietenkin heti myös itsesensuuria siinä mielessä, ettei vahvista huomaamattaan mitään mitä pitää vääränä. Viha on raja jota minä en salli itseltäni enkä muilta. Vihassa unohdamme ajattelun ja ajattelua haluan blogini edustavan. 

Nyt monet asiat nostattavat tunteita joiden taustan välittömästi haluaisi punnita (siis niitä episteemisiä tiivistymiä, joiksi tunteet olen päättänyt määritellä jotta niiden suhteellisuuden paremmin huomaisi). Esimerkiksi irakilaisten mielenilmaus toiminnan hitaudesta ja ruuasta herätti minussa ristiriitaisia ajatuksia. Toisaalta ymmärsin ja toisaalta ärsyynnyin, mutta en myöskään ole sitä mieltä että pakolaisten olisi osoitettava vain kiitollisuutta. Kyse on ehkä myös tavasta ilmaista mieltä jollain oman kotimaan tilanteesta kumpuavalla skeemalla. Ehkä. Oikaiskaa joku joka taas tietää paremmin. Ja koska en ole ollut paikalla, niin joudun turvautumaan mihinkäs muuhun kuin siihen mielikuvitukseeni. Mutta  myönnän, että jokin ummikko vitutus minussa sikisi tuosta uutisesta. 

Toisaalta tuo kaikki sisäinen neuvottomuuteni sai minut leikkimään hupaisalla ajatuksella työkaverini kanssa. Ottaisin muka virkavapaata ja perustaisin hänen kanssaan tähän kriisiaikaan sopivan ad hoc -projektin. Otamme vastaan ihmisiä jotka luottamuksellisesti saisivat purkaa ja huutaa ulos "väärän tietoisuutensa" jotta jaksaisivat mennä salaisten ja itselleenkin ristiriitaisten tunteiden kanssa pahimman yli viljelemättä vihaa ympärilleen. (Siihen asti kunnes taas tulee aika että näitäkin blogiuttuja ja -keskusteluja luetaan ylireagoivana aikalaisilmiöinä.) Ja tietenkin olisimme aloittaneet itsestämme. Terapoineet ensin toisemme. Hetken tuo idea tuntui jopa todelta ja erittäin hyvältä. Kuvittelin mainoksen netissä tai bussipysäkin katoksessa:

"Etkö tiedä mitä ajattelisit pakolaisista? Tunnetko sisälläsi epätietoisuutta, pelkoa, ahdistusta, katkeruutta, kaunaa ja petetyksi tulemisen tunnetta mutta et kuitenkaan halua osaltasi lisätä vihan ilmapiiriä? Tunnetko ettei sinulla ole paikkaa mihin ihmisyydessäsi tämän kaiken ja siitä kumpuavan syyllisyytesi laskisit? Ota yhteyttä meihin! Meillä voit vihata intiimisti ja turvallisesti."


Pitäisiköhän se virkavapaa sittenkin ottaa? 

56 kommenttia:

  1. Tänä päivänä sievistely on jo edennyt niin pitkälle, että ihmiset tosiaan alkavat vieraantua itsestään. Varmaankin sitten he jo sisimmässään säikähtelevät tuntemuksiaan ja tarvitsevat J. Saaren mainitsemia terapiapalveluita.

    Muuten konekiväärillä ei voi ampua tehokkaasti jos on pärskyvän vihan vallassa.

    Sellaisista luonnollisista varovaisuustuntemuksista kuin epäilys ja harkinta ei tänään puhuta mitään. Ne ovat tabuja. Ilmeisesti epäilijää ja harkitsevaista pidetään heti rasistina.

    Palaisin taistelutoveriini Ramboon. Ja neloselokuvaan. Tai mitäpä palaamaan. Koko nelkku on ajatusmaailmaltaan pitkälle nyky-Suomea kuvastava.

    Kun katson kadulla reippaita nuoria turvapaikanhakijamiehiä, joita ahdistus ei näytä painavan, niin minulle tulee mieleen Troijan hevonen. Tässä tapauksessa käsite turvapaikanhakija on Troijan hevonen.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onko sinustakin turvapaikanhakija siis turhapaikanhakija, kuten Harjavallassa jotkut uusnatsit vai mikä ihme ryhmä se nyt olikaan huusi megafoneihin turvapaikan pihassa?

      Mistä sinä päättelet, että ahdistus ei paina? Ihminen voi olla itsemurhan partaalla, ilman että kukaan huomaa. Varsinkaan nuoresta ihmisestä ei helposti huomaa hänen mielenliikkeitään. Porukassa voidaan nauraakin, mutta yksin ollessa on ikävä äitiä.
      Minkä näköisenä heidän pitäsi kulkea? Yksin, katse maassa, myrtsinä? Silloin päästäsiin sanomaan, että siellä haudotaan pimeitä ajatuksia!

      Konekiväärimies, menepäs läheiseen hätäkeskukseen ja kävele käytäviä päästä päähän. Kysy sitten itseltäsi, olisiko se elämä nautittavaa sinulle esim. jossain Kiinan syrjäkylillä. Lähtisitkö turhan takia?

      Poista
    2. Mitä itse haluan nähdä nuorten turvapaikanhakoijoiden kasvoissa on iloa ja toivoa.

      Poista
  2. Juha, ei tarvitse perustaa tuota palvelua. Voi vain mennä vaikka pariksi tunniksi vapaaehtoistyöhön hätämajoituskeskukseen. Siellä silmät aukeavat toisin kuin keskenään pähkäillessä. Minä pelkään, että sinun kaavailemassasi terapiassa neuvottomuus vain lisäntyisi, jos kaikki olisivat terapiaistunnossa yhtä neuvottomia. :)

    Pakolaisille tarjotaan laitoskeittiöiden ruokaa, siis sitä samaa mitä viedään päiväkoteihin ja kouluihin. Mnä en ole tiennyt, että listalla on nykyään sellainenkin ruoka kuin ohramannavelli. Eikö se kuulosta vauvojen purkkiruualta? Vielä viisi vuotta sitten, kun olin opettajana ei ollut vellejä. Joskus kauan sitten ruoka oli maukasta, mutta jossain vaiheessa terveellisyys peittosi maukkauden, eli ei voita, ei kermaa, ei suolaa eikä muitakaan mausteita. Kouluruoka saattaa olla laihuuteni salaisuus!:D
    Tätä ruokaa viedään Suomessa myös vanhuksille styroksilaatikoissa - kohta siis taas pääsen laitosruokintaan. Pitäisi varmaan ruveta hamstraamaan mausteita ja piilotella niitä sitten taskuihinsa.
    Terveellisyysperiaatteella valmistettu ruoka ei ole aina edes halvempaa kuin tavallinen, tummat erikoisriisit esim. ovat kalliimpia kuin valkoinen perusriisi, johon pakolaiset ovat kotimaissaan tottuneet. Miksi heitä nyt pitäisi väkisin totuttaa perunaan ja lanttuun?

    Joissain hätäkeskuksissa on mahdollisuus laittaa itse ruokaa, toisissa ei. Pakolainen saisi halvemmalla mieluisampaa syötävää ja olisi jotain tekemistäkin. Ilman aterioita hän saa 92,64 e/kk ja jos aterioita ei tarjota hän saa 316,07e/kk.

    Niihin laitosruokiin voi ennen tarjoilua sekoitella oreganoa ja tomaattipyreetä ym. Kyllä keittäjät yrittävät kehitellä kyselemällä parannuksia ruokailijoiden toiveiden mukaan. Ainakin meidän läheisessä hätäkeskuskessa tehdään niin. Siellä ruoka valmistetaankin paikan päällä, mutta tietysti pitkälti pakasteista suurkeittiötyyliin.
    Kun kouluissa jäteastiat täyttyvät, niin pakoilaisillaa sia on toisin. Jätettä jää tuskin ollenkaan. Kaikki siis yrittävät niellä tarjotun heille vieraan ruuan, koska onhan se ravintoa. En ole siis huomannut kiittämätömyyttä, päinvastoin!
    Kun tyypit pääsevät 4 - 6 hengen kaksioihin, he ryhtyvät laittamaan itse ruokaa. Sitten naappurit valittavat mausteiden tuoksua ...

    Nämä jotka valittivat ruuasta Oulussa, eivät järjestäneet mielenososoitusta. He olivat vain menneet kertomaan, ettei heitä ole kuultu. Aiemmin oli jo tullut valitusta kylmästä teestä. Teehän on helppo pitää isossa laitteessa kuumana. Se on halpaa, ja lämmintä tarvitaan, kun ilmat viilenevät. Eikö ole muuten liikuttavaa, että Suomessa on poliisilla niin hyvä maine, että nämä menivät poliisilaitokselle kertomaan asiastaan.

    Voi olla, että nämä jotka uskalsivat valittaa ovat niitä, jotka tullaan lähettämään pois. Voi olla, että he ovatkin kaikkein omatoimisimpia ja hyviä kotoutujia, kun se aika koittaa. Kuulin, että irakilaiset olivat olleet huolissan ja toivovat, että kaikkien hermot kestävät ja heidän maineensa pysyy hyvänä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinä et tarvitse sitä mielikuvitusta tässä kun olet itse asian ytimessä. Kiitos siitä. Hyvä kommentti. Ja tosiaan en ole sitä mieltä että pakolaisen pitäisi esittää kurjempaa kuin on. Toi poliisin positiivinen kuva on aika hauska huomio joo! Minusta näitä pitäisi uutisissa tarkentaa näitä juttuja tyytymättömyydestä, koska ihmiset jäävät hämmentyneinä ihmettelemään asioita, kuten minä. Selkeytymätön mielikuva alkaa tuottaa voimakkaita tunteita joidenkautta asiat aletaan nähdä.

      Poista
  3. Se turvapaikanhakijaJESStohkeilu, jota Marjatta Mentula edustaa dokumentoituu siis täällä. Niin. Maailman tärkeimpiä ihmisiä ovat tällaiset Marjatat. Heidän sinisilmäisyytensä on liikuttavaa eikä sitä kukaan saisi käyttää hyväksi. Valitettavasti maailma ei ole sellainen kuin nämä rakastettavat Marjatat luulevat. Maailma on raju paikka, taistelukenttä, täynnä oveluutta ja tahtoa käyttää hyväksi niitä, jotka ovat sinisilmäisiä. - Tänään Suomi on repsahtanut sellaiseen hyväuskoisuuteen, että se on psykoottisuutta. Siitä puuttuu normaali epäily ja varovaisuus.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuten aiemmin kummatkin totesimme, aika näyttää mihin tässä mennään. Mutta siellä missä Marjatasta on apua, hän on nainen paikallaan. Ja jokaisen meidän on tehtävä sisimpämme mukaan valintamme todellisuutta odottamatta. Kokonaiset tekomme "voivat toteutua epäröivin liikkein mutta eivät parempaa tietoa odotellessa".

      Poista
    2. JESS konekiväärimies. Meitä tässä nyt mukana olevia keskustelijoita yhdistää HUOLI, eikö vain? Huoli panee sekä Juhan että minut kirjoittamaan yhä uudestaan pakolaiskriisistä ja sinut kommentoimaan.

      En oikein ymmärrä, mitä pahaa siinä on, että toteaa tilanteen, jossa apua tarvitaan ja auttaa. Ilman vapaaehtoisia tästä tilanteesta ei selvitä.
      Tämä on hyvin jalat maassa -toimintaa, josta sinisilmäisyys ja tohkeilu on kaukana. Mitä parempaa sinä sitten itse teet?

      Hyvin täällä on rauhallista. Vihaihmiset rähinöivät tänään taas useilla eri paikkakunnilla, mutta onneksi ei meillä.
      Minä en nyt ehdi tähän keskusteluun enempää, kun lähden valmistelemaan oman pojan ja pojanpojan vierailua, pyörittelemään lihapullia ja leipomaan omenapiirakkaa. Sekin on kotoista ja lämpöistä toimintaa.

      Poista
  4. Voitteko kuvitella suomalaisen nuoren miehen turvapaikanhakijaksi? - Kaikki tiedämme ettemme voi. - Talvi- ja jatkosodan paine oli niin hirvittävä, että silloin nuoren miehen olisi ehdottomasti pitänyt lähteä karkuun. Mutta niin ei käynyt. Siksi me tänään saamme mahdollisuuden tuhota vapaasti maamme.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
  5. Rakastan sinua, Marjatta Mentula. Olet suloisista suloisin nainen. Emme kohtaa koskaan. Mutta saat sanani. - Minä haluaisin suojella sinun tosi söpöä rakkaudellísuuttasi. Mutta valitettavasti olet väärässä ja kuulut niihin voimiin, jotka syöksevät Suomen kansakuntaa tuhoon.- Olet kansakuntamme hyvinvointia ajatellen erittäin vaarallinen ihminen. Mutta et luonnollisestikaan sitä itse käsitä. Se on sitä söpöistä tuholaisuutta...

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Antaa ajan näyttää Konekiväärimies. Mieli ja maailma ovat tässä yhtenemättömät. Voimme vain kuvitella tulevaisuutta, parhainta tai pahinta. Minä en tunne oikeastaan Irakin ja muiden tilannetta niin hyvin, että osaisin verrata Suomen sotien tilanteeseen. En tiedä miten toimiva lopulta vertaus on. Ainakin vihollisuudet ovat sekavammat. Tuo mitä Marjatta sanoi että huoli kai meitä tässä puhuttaa on totta.

      Se mikä tässä on kaikkein tärkeintä niin se, että hallitus pitää realismillaan (nyt kun jäädyttävät tulijoiden käsittelyä) huolen siitä, että Marjatan kaltaiset saavat tehdä työnsä sitoutuen ja rauhassa. Heidän tehtävänsä ei ole epäröidä sen enempää kuin muidenkaan. He vain haluavat ja toivovat parasta, sinä pelkäät pahinta, minä yritän taiteilla siinä jossain puolivälissä. Rannalla tässä ollaan kaikki ja kaikki tekevät osansa.

      Reaalinen on pelottava ja tavoittamaton ja huolta aiheuttava "jokin", jonka suhteen on vain toimittava omien arvojensa perusteella. (Jos nyt vaikka Heidegger, Lacan ja Sartre pistetään purkkiin ja ravistetaan kunnolla.)

      Poista
  6. Siinä vaiheessa kun alamme syyllistää itseämme siitä, että maissa X soditaan, raiskataan, tuhotaan ja vihataan miehiä, naisia ja lapsia heimon, klaanin tai uskonnon Y nimissä ja tai tekosyyllä, ja siitä että maa joka on meillä heille pakeneville turvaksi antaa on kylmä, nuiva ja ruokakin maustamatonta ohraa, ja siitä että aioimme palauttaa reilaaviksi veijareiksi paljastuvat facebuukkaavat elämäntapaintiaanit takaisin Babyloniaan, on peli menetetty. Eli nyt.

    Tänä kesänä on tapahtunut paljon. Maa on jaettu keskenään sanasotiviin suomalaisiin, olemme menettäneet suhteellisuudentajumme tässä asennon ja statuksen ottamiskisassa ja alkaneet epäillä tervettä järkeä. Olemme altistumalla altistuneet indoktrinaatiolle ja kuten tiedämme, se toimii. Aina.

    Oikeita teoillaan pakolaisten auttajia kunnioitan. Esim. M.M.
    Auttamisen vastustajia en (koska heidän tekonsa ovat olleet toistaiseksi järkyttäviä ja rikollisia), mutta kriitikoita kannustan, sillä asiallisinakin heidän näkemyksensä on toistaiseksi vallan ja median vierastama, he saavat tilaa vähiten, marginaalisaatio on silmin nähtävä.

    Oma kantani edelleenkään ei ole "ei" tai "kyllä", tai auki tai kiinni tai tulkaa tai lähtekää, vaan surullinen tietoisuus siitä, että Euroopalla ei tälle joukolle ole enää antaa oikeastaan yhtään mitään. He tulevat 30 vuotta myöhässä. Ja voluumi on liian iso. Täältä he suurimmaksi osaksi eivät tule todellista paikkaansa löytämään, eli työn tekemisen lunastamaa paikkaa yhteiskunnassa. Jämäkämppiä ja hupenevia tulonsiirtoja voi olla vielä vähän aikaa tarjolla. Ja punaisen ristin järjestämiä futismatseja. Riittääkö se kokonaiselle ihmiselle, ei varmasti.

    Osoite on siis traagisen väärä . Oikea pakosuunta olisi ollut esim. rikkaat Persianlahden maat tai kasvavat Aasian maat. Mutta nyt heitä on valitettavasti petetty. Kuljetettu kovasta maksusta väärään paikkaan, alaspäin putoilevaan Eurooppaan. Kantani perustuu mm. Thomas Piketyn analyysiin siitä, mihin olemme matkalla: takaisin 1800-luvulle.

    jope
    (kai minä olen sitten se Juhan tarkoittama paremmin tietäjä sitten,,,vaikken tiedä mitään....)

    VastaaPoista
  7. Se että Suomeen päästetään reippaita nuoria miehiä, jotka eivät taistele oman aikansa Talin-Ihantalan suurtaistelua siellä missä heidän pitäisi se taistella on järkyttävä virhe. Se että Suomeen päästetään rintamakarkureita on täysin käsittämätöntä. Siinä ei kunnioiteta suomalaisia sotaveteraaneja. Siinä ei tajuta sitä mistä Suomi tulee. Näitä rintamakarkureita sitten Marjatta Mentulat hyysäävät. Minua kuvottaa. - Miehen pitää taistella ja kuolla jos niikseen on. Mutta todellinen mies ei ole koskaan missään turvapaikanhakija. Mitä te suomalaiset naiset ajattelette miehistänne jos he yhtäkkiä lähtisivät turvapaikanhakijoiksi? - No, te hylkäisitte heidät heti. Te pitäisitte turvapaikanhakijamiestä pelkurina ja olisittekin aivan oikeassa sillä turvapaikanhakijamies on aina pelkuri.

    Konekiväärimies.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
  8. Vielä vahvistan. Mies ei ole milloinkaan turvapaikanhakija. Tämän pitäisi tehdä rajojen valvonnan helpoksi. Aina kun edessä on nuori mies - niin häntä ei pidä päästää Suomeen. Hänen pitää taistella ja ehkäpä sitten kuolla toisaalla sen hyvän vuoksi mitä hän edustaa. Suomeen tuleva nuori mies - turvapaikanhakija - on aina rintamakarkuri jossain. Jos hän on hyvän taistelija niin hän on jättänyt hyvän taistelunsa kesken. Enkä minä kunnioita sellaista nuorta miestä.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
  9. Konekiväärimies, kunnioitan selkeää kantaasi, osan kannoistasi jaankin, mutta tuossa osassa maailmaa, historia kertoo, on ihan normaalia juosta, karkuun. USA on hyökännyt Irakiin kahdesti. Vuonna 91 ja 03. Kummallakaan kerralla suurin osa vastassa olleita livisti. Mitään Harmageddonia ei tullut niin kuin lännen pasifistit maalailivat ennen hyökkäyksiä ( joista ensimmäinen oli täysin oikeutettu, laillinen ja YK:n mandatoima) , koska toinen osapuoli ei halunnut taistella. Terrori kyllä ostaaan, ja kiduttaminen kun ollaan omien joukossa, mutta mitään haaveilemaasi orientin ihantalaa ei ole ollut eikä tule.

    Toinen juttu. Eihän noissa maissa rintamia ole nytkään. Irak on suurelta osin ihan turvallinen maa. Ei siellä ole kuin pohjoisessa "rintama" jolta voi karata. Lähi-idän historia, myös vaiheet israelilaisia vastaan kertovat että puheet ovat siellä suuria, niistä vastaaminen pientä. Eli oman kulttuurinsa katsannossa nuo mielestäsi karkurit eivät mitään karkureita ole. Ihan normijätkiä siellä päin maailmaa. Ei niiltä kunnia tässä mene, maine vain kasvaa.

    Suhteesi naisiin voisit myös päivittää. Ei Suomi-neito arvosta enää Suomea ja omaa maataan siinä mielessä kuin sinä ajattelet, siirtyminen toiseen maahan kulutusjuhlia jatkamaan olisi ihan luonnollinen vaihtoehto valtaosalle. Osa haluaa edelleen suojella luontoa tms. ja pitää yllä kansankotia mutta globalismi on heillekin suurempi arvo kuin suomalainen arvo, joka on hapantunut. Modern Times, you know.

    Sanon lopuksi sen suomeksi: sinä, kk-mies, et elää enää siinä Suomessa missä luulet eläväsi. Tämä on jo ihan toinen maa, voisi käyttää nimitystä Schengen-Suomi vaikkapa. Meidät vei sinne kansan oma valinta, halu ja tahtotila. Itsetuntomme, se olematon sisuvajeemme oli kasvanut niin suureksi että halusimme mukaan "ytimeen."
    Nyt tämä on sitten sitä ytimessä oloa. Ala totutella. Et saa entistä takaisin.

    ( Ja joo, kyllä. Kyllä tämä kaikki on minustakin aika surullista monilta osin. Mutta Suomi sellaisena kuin sen tunsimme on jo mennyttä. Joustava oppprtunisti pärjää aina kyllä. KK-miehistä en olisi niin varma. Voimia siis. Keksi jotain muuta päivittäistä ajattelemista kuin tää vajoaminen. Älä liity äärimmäisten joukkohin, vaikka he vaikuttaisivatkin olevansa oikeassa. He saattavat ollakin mutta sillä oikeassaolemisella ei enää tee mitään, koska sitä Suomea mistä vaahdotaan ei kansamme enää halua. Se haluaa koko maailman kylään. Eniten hädässä olevat pitää mielestäni kyllä kylään ottaakin, kunnes tilanne rauhoittuu heillä kotona. Rauhaa ja malttia. Ota zeniläisesti tämä hulluus. Kyllä se paljastuu aikanaan, jos hulluutta on.)

    jope

    VastaaPoista
  10. Niinpä niin. - Ennen kuin vaivun nirvanaan niin vielä tämä. - Näin ylen sivuilla videopätkän, jossa nuori reipas turvapaikanhakijamies ojenteli mediaa kohti lautasta, jolla oli puuroa. Nuori mies oli hyvin tyytymätön ja ilmoitti, että kyseinen puuro on koiria varten.

    Moni nuori sankarivainajamme kaatui silläkin tavoin, että luoti sattui mahaan. - Silloin ulos valui verta ja kaurapuuroa.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
  11. Minä olen yhden illan poissa tästä keskustelusta ja johan minut on monistettu - siis Konekiväärimies: "tällaiset Marjatat" ja "rakastettavat Marjatat" kuulostaa aika vähättelevältä ja erittäin lokeroivalta. Puuttuu vain, että olisit kirjoittanut pienellä "marjatat". Sinä näet naiset samoin kuin nuo, jotka hunnuttavat naisensa!

    Olen Jope kanssasi samoilla linjoilla, kuten monesti ennenkin. Tottakai tämä kansainvaelleus on mennyt persiilleen ja olisi pitänyt suuntautua kehittyviin ja rikkaisiin alueisiin maapallolla, kuten tuolla aiemmin mainitset. Nämä maat eivät ota vastaan, siksi Eurooppa.

    Koen itsekin olevani kriittinen, mutta siitä ei ole tässä tilanteessa mitään hyötyä. Jos olisin päättävässä asemassa, niin silloin ehkä. Tiedän, että osa tulijoista on palautettavia, osa on onnenonkijoita. kaikki sen tietävät, mutta miksi nyt takertua heihin? Pakolaisille ärhentelystä ei ole mitään hyötyä kenellekään, ei heille eikä meille. Vastaanottokeskusten ohjaajat ovat nääntyä työnsä alle. Se työ on tehtävä. Ihailen heidän kestävyyttään ja organisaatiokykyään. Tottakai haluan auttaa sen vähän, mitä jaksan ja pystyn.

    Konekiväärimies, tämän mitä sanoit minusta saat selittää: "....olet väärässä ja kuulut niihin voimiin, jotka syöksevät Suomen kansakuntaa tuhoon.- Olet kansakuntamme hyvinvointia ajatellen erittäin vaarallinen ihminen. Mutta et luonnollisestikaan sitä itse käsitä. Se on sitä söpöistä tuholaisuutta..."
    Tarkoitatko, että auttaminen tässä kriistilanteessa vie tuhoon ja se, että koittaisi ajaa tulijoita pois heille räkyttämällä ja keksimällä sekä levittämällä heistä kaupunkilegendoja auttaisi? Jos noin ajattelet, niin en siltikään monista ja lokeroi sinua. Sinä vain puhut niin salaperäisesti ja vihjailen, että en tajua. Jokainen ihminen on yksilö.

    Juha, hyvä että mainitsit hallituksen realismin. Kaikki mukana olevat tahot ovat toimineet Suomessa hyvin. Se on meidän hyvä puoli, ei hätiköidä vaan tehdään harkitusti ja loppuuun asti suunnitellen.

    Jope, puhuit globaalisuudesta. Kyllä, kaikki tuntemani koulutetut nuoret ajattelevat globaalisti. Ja niin ajattelen minäkin (rouva 65v - Suloisista suloisin), olen ajatellut globaalisti 60-luvun liikehdinnästä alkaen. Miten me voitamme isot yhteiset ongelmat, jos ajattelemme vain omaa napaamme - ei mitenkään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Koen itsekin olevani kriittinen, mutta siitä ei ole tässä tilanteessa mitään hyötyä. Jos olisin päättävässä asemassa, niin silloin ehkä. Tiedän, että osa tulijoista on palautettavia, osa on onnenonkijoita. kaikki sen tietävät, mutta miksi nyt takertua heihin? Pakolaisille ärhentelystä ei ole mitään hyötyä kenellekään, ei heille eikä meille. Vastaanottokeskusten ohjaajat ovat nääntyä työnsä alle. Se työ on tehtävä. Ihailen heidän kestävyyttään ja organisaatiokykyään. Tottakai haluan auttaa sen vähän, mitä jaksan ja pystyn."

      Tuohon ei ole mitään lisättävää.

      Voiskohan joku selittää sille nuorelle miehelle - joka ehkä ihan vilpittömästi luulee että me syötämme tässä hädässämme heille koiranruoat - että se puuro sitä ei ole. Vai samastummeko kohteliaasti hänen elämykseensä ja häpeämme itseämme? Rohkeaa vuorovaikutusta tässä nyt tarvitaan. Minä en työssäni pärjäisi päivääkään, jos en puhuisi kaikenlaisten ja -näköisten ihmisten kanssa yhteistä ihmettelyä pelkäämättä. Minusta jopa närkästys on näytettävä ennakkoluulottomasti toiselle jos hänen asenteensa sitä vaatii, tai jos hän vain tulkitsee maailmassa sijaitsevia objekteja väärin niin sekin on tarkasti sanottava. Tämä ei aina auta mutta velvollusuutemme on olla suoria aikuisille ihmisille. Vain silloin voimme puhua avoimuudedta ja tasa-arvoisuudesta.

      Poista
  12. Meillä ei ole mitään loppuun saakka suunnittelemista. Eikä tulija-aallon loppua näy. Ehkä olemme vasta vaatimattomassa alussa. Suomi ajelehtii parhaillaan - ja tulee ajelehtimaan jonnekin. - Söpöltä näyttävän avosylisyyden vaarapuolta tahdon osoittaa kovilla sanoillani. Vaikka toki käsitän että tuon avosylisyyden ytimessä on hyväsydämisyys. - Jos kokee itse että omaa hyväsydämisyyttä on joskus käytetty väärin niin sitä tulee varovaiseksi. - Pitää auttaa, mutta pitää myös tarkastella tilannetta eri puolilta.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
  13. Mielestäni sekä kaapumies että puuromies eivät käyttäytyneet vuorovaikutuksellisesti eivätkä asiallisesti. - Mitä puuromieheen tulee niin asiallisuus olisi tarkoittanut keskustelua vastaanottokeskuksessa eikä sitä että tuo puuronsa median eteen.- Ymmärrän jollakin vähäisyydellä puuromiehen reaktion, jos hän ei ole koskaan nähnyt puuroa käsilläolevana. - Mutta siitä ympäristöstä mihin Suomeen tulee voisi päätellä että puuro ei ole myrkkyä vaan se on ravintoa. - Minulla ei ole koiraa enkä tiedä koiran ruokavaliosta mitään. Mutta jos olisin ollut itse puuromiehen kanssa niin olisin ottanut häneltä lautasen ja todellakin syöttänyt sen koiralle enkä enää antaisi puuromiehelle ruokaa.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Loistavan tarkasti muotoiltu kommentti! En tuota paremmin osaisi sanoa.

      Poista
  14. Vielä. Kannattaa käydä ylen sivuilla katsomassa puuromiehen toiminta. - Tuo pieni videopätkä tosiaan todistaa sen että Suomessa puurot ja vellit ovat sekaisin.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
  15. Tarkoittamani pätkä löytyy myös YouTubesta kirjoittamalla hakuun Refugee in Finland says that food not good - suits to dogs or to women.

    Muuten - en ole maailman kaunopuheisin mies, mutta en ole koskaan pyrkinyt pirullisesti loukkaamaan naiseutta tai esimerkiksi Marjatta Mentulaa.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aneeksipyyntö hyväksytty. ;) Ei vaan, en minä edes oikeesti loukkaantunut yleistyksestäsi.Katos kun minä olen niin vanha, että tytöttelykin on vain hauskaa enkä muutoinkaan loukkaannu paljon mistään. Kovia kokenut, vaikka luulet ehkä että pehmoisen elämän elänyt.

      Poista
  16. SANKARIHAUTOJEN HAAMUT

    Suruisna tekö aikaa tät maamme katsotteko?
    Kun miesveri taistelutta antautuu!
    Kun maata ei varjele mies.
    Kun nainen hyysää ja paapoilee vailla lotta-ainesta.

    Ihan turhaanko te kaaduitte?
    Tähän rappioonko te katsotte tuskaisin haamun silmin.
    Nuori mies muukalainen tänne kun ryntää
    palveluita vaatien.
    Te söitte puuroa tai pelkin tyhjin mahoin ryntäsitte
    taisteluun. Te Taipaleen, Summan, Talin-Ihantalan
    miehet. Miehet kaikkien taistelupaikkojen.

    Ma kyynelöidyn. Ma tuskast lähes vapisen.
    Kunnia kun painuu lokaan. Teidän työnne uskaltava
    ja tarmokas. Kaatua kodin, uskonnon ja isänmaan
    puolest. Mik kunnia!

    En voi kunniaa antaa kunniattomil! Petturisielut
    ei must ystävää saa. En anna kunniaa kunniattomil!
    En, en, en. En ikinä.

    Voi te kaikki sankatihautojen haamut. Menkää pois!
    Menkää taivaasehen. Älkää nähkö sitä mitä mun
    täytyy nähdä. Rakastelkaa te jossain Taivaan Neitoja.
    Älkää ajatelko kotimaata. Sitä kaukaista Suomea mis
    mä katson rappiota niin monenlaista.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En pysty ottamaan omakseni tätä käsitystäsi vailka ymmärrän ponttisi, mutta tuo romanttinen klangi tämän kaiken modernistisen itseään havainnoivan muotokielen keskellä on rautaa. Pakko myöntää.

      (Vielä toistan että tuo yllä oleva tarkka huomio puurolautasesta oli kielen ja ajattelun juhlaa. Konekiväärimies: Olet kummallinen hybridi yhtäältä ehdottoman tarkkaa ja loistavaa ja toisaalta täysin sietämätöntä.)

      Poista
  17. MInäkin nautin Konekiväärimiehen puuromies-kommenteista. Osuvia! Parhaillaan nauran ääneen. Mutta hei, älä ryhdy kiltti immoslaiseksi taistelulyyrikoksi.:)

    Mitä te nyt niin hirveästi siitä puurovalituksesta vouhkaatte! Onko TÄMÄ nyt joku nais-mies -kysymys, oma miehenikin kun on lievästi ärsyyntyneempi kuin minä, joka en ole oikeastaan yhtään ärsyyntynyt.

    Isoon joukkoon mahtuu monenlaista!

    Miettikää, eläytykää, siihen, että olette kulkeneet 6 - 8 tällaisen hätäturvapaikan läpi, odottaen ja odottaen. Pinna on kireällä, kun ruoka ei maistu ja tajuatte, että samoista aineksista ja halvemmistakin saisi mieluista ruokaa, jos pääsisi itse laittamaan.

    Monet turvapaikanhakijat ovat vaikuttaneet rakentavasti hätämajoituksen kehittelyssä kertoen, miten edellisissä on tehty, miten pesutupaohjeet on paras tehdä yms. Saksassa varsinkin on hyviä käytäntöjä. Ohjaajat ovat tyytyväisiä tällaisesta neuvonnasta. Itse asiassa tästä prässistä selviytyneistä, turvapaikkasysteeemin kautta tulleista, voisi tulla itsestään jämäköitä ohjaajia.

    Juha, hätäkeskuksissa ei lepsuilla eikä nöyristellä, ainakaan minun pienen kokemukseni perusteella. Siellä on kova komento ja joustamattomat säännöt toisin kuin esim.valitettavan usein kouluelämässä, jonka paremmin tunnen. SPR:n ohjaajat ovat nähneet yhtä sun toista, olleet muuallakin vastaavisssa töissä, usein myös ulkomailla. Heillä on järkevä, todella realisistinen ote asioihin, mikä saattaa ulkopuolisesta kuulostaa jopa kyyniseltä. Sama koskee monia muitakin palvelualan työpaikkoja. Oma ammattislangi, jonka ulkopuolinen voisi tulkita väärin, esim. opehuonekielen, auttaa kestämään vaativia "asiakkaita".

    Niin, ja vielä tuosta puurovideopätkästä. En halua tulkita huonoa hyväksi, mutta vaikka minä kuuntelisin kuinka monta kertaa tasokkailla kaiuttimilla, niin minä kuulen tämän miehen sanovan ".. this for women problem.." siis että se ruoka on naisille ongelma.
    Onko sitä hitto vie vääristelty, kännetty tahallan väärin? Ei siinä mitään "dog or women" rinnastusta ole, ei edes koko or-sanaa!
    Korostettakoon, että olen terävä kuuntelija, saisin varmaan edelleen täydet pisteet yo-kokeen kuullun ymmärtämisessä, Olen siis englannin opettaja, ja vaikka olen eläkkeellä, niin harrastan kieltä päivittäin. Olen myös tottunut puhumaan huonosti englantia puhuvien kanssa.

    VastaaPoista
  18. Niin tai näin. Joka tapauksessa puuromies käyttäytyy törkeästi. Hän ei ole turvapaikanhakija vaan hyväksikäyttäjä. - Jos tällaisia nuoria miehiä ei käännytetä rajalta niin olemme täysin eksyksissä. Ilmeisesti olemme täysin eksyksissä.

    Miksi meidän pitää tänään pelleyttää sotaveteraaniemme perintö? Sitä en käsitä.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
  19. Kookoonemies. Onko ajattelija ja kulttuurikriitikko Timo Hännikäinen tuttu? Jos ei, niin käy katsomassa sivut nimeltä marginalia. Availe ja lue myös aiempia päivityksiä. Teillä on paljon yhteistä. Tätä en sano pahassa. Myös hyvässä.

    Ilta-Sanomat yllätti tänään ja lipesi ei ongelmia-rintamasta. Jyrki Lehtola arvioi Tervoa aivan oikein. En tiedä itkeäkö vaiko nauraa. Tuosta mistä Lehtola puhui, Marjatta, minä yritin sinun sivuillasi aiemmin vääntää mutta taisin tulla väärinkäsitetyksi.

    Eletään muuten aikamoisia aikoja. Kaduilla tappelevat miehet molemmista leireistä ja siinä välissä oleva porukka Irakista miettii mihin ne on tullu - paratisiin vai helvettiin. Tätäkö kesän Nollatoleranssi-Meillä on Unelma-Lapualaismarssi halusi? Nyt sitä toleranssia ei ole kenelläkään.

    Mie sanon vänskä siul et meil ei käy nyt hyväst´

    jope

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jope, valitettavasti Tervo on melkolailla oikeassa. Hän vain sanoo sen julman suoraan.
      Ennen ei ole ollut tarvetta sanoa kenellekään, että ajattelusi on rajoittunutta, oltiin hienotunteisia ja annettiin pauhata.
      Nyt ajattelun rajoittuneisuus johtaa pahoihin tekoihin. Mitä tehdä? Jotenkin pitäisi pystyä osoittamaan, ettei kannata ruokkia mieltään väärillä mielikuvilla ja ryhtyä niiden innostamana pahuuden töihin.

      Myös Jyrki Lehtola kirjoittaa julmasti, yleistäen ja tulkiten väärin Tervon kirjoitusta. Hän jopa muuttaa sitä omaan tarkoitusperäänsä sopivasti. Tervo ei esimerkiksi leimaa Helsingin ulkopuolista Suomea. Vasta Lehtolan jutusta luin tämän ajatuksen. Lieneekö se sitten Lehtolan käsitys, että maakunnissa on juntteja. Tervo ei paikanna roskaväkeä minnekään erityisesti.
      Mellakoinneista päätellen heitä näyttää olevan varsinkin suurimmissa kaupungeissa (tämä siis minun mielipiteeni). Tornioonkin heitä on lähtenyt matkailemaan linja-autoittain. Paikalliset pahikset kyräävät sillan yli hiljaa kävelijöitä ja etelän riehujia autoistaan.

      Olen kuullut niin pöyristyttäviä keksittyjä juttuja pakolaisista, että opettajana tunnen oloni pettyneeksi. Kasvatus kriittisyyteen ei ole peruskoulussa onnistunut ainakaan.

      Eräs hassuimpia tarina täältä meiltä on sellainen, että Inksassa (Inkeroisissa) oli turvapaikanhakija sanonut paikalliselle naiselle "Teiltä putosi tämä" ja ojentanut hänelle pudonneen lompakon, jolloin toinen vieressä oli kaapannut sen, ja rahaa oli nostettu Keltakankaalla (hätämajoituskeskuksen paikka). Tässä tarinassa on kaksi aukkoa:
      1) pakolaiset eivät osaa sanoa tuollaista lausetta, he vasta opettelevat sanoja 'lusikka' ja 'muro' ja 2) Keltsulla ei ole koskaan ollut minkäänlaista pankkia tai pankkiautomaattia.
      Porista taas rakas sisareni, joka myös uskoo mieluusti kaiken pahan, kertoi, että kukkurainen kärry tavaraa oli viety kassan ohi ja poliisi oli mennyt vastaanottokeskukseen hakemaan tavarat pois. Kun kysyin, kuka kertoi ja oliko joku nähnyt, niin vastaus kuului, että jonkun naisen tuttu oli kuullut, mutta totta se on!. Kysymys kuuluu: 1) miten voi mennä muka kassan OHI ja 2) jos jotenkin voisikin, niin kai se pysäytys tapahtuisi heti eikä kilometrien päässä, jonne voro olisi työntänyt sitä kärryä tavarat katuun tipahdellen. Myös omenapuihin on kiivetty ja saatu ravistellessa hyvä sato, vaikka tämän syksyn omenasato on kaikialla kehno.

      Ihminen näyttää uskovan ja kuulevan sen mitä haluaa. Niin kuin tuo puuromiehen selitys. Kuuntelutin sen miehelläni, joka on myös englanninope. Hän sanoi, että mies koittaa vedota keskuksen naisten puolesta, ettei heille voi tarjota näin huonoa ruokaa.

      Totta, Jope. Ei olisi vielä kesällä uskonut, mihin ollaan menossa. Mutta varjellaan silti positiivisuutta. Voi meil käyä hyvästkii.

      Poista
    2. Ihan lyhyt kommentti hyvään vastaukseesi: niitä rähinöitsijöitä Tervon halveksimasta "700 000:sta" on maksimissaan 1000. Yksi seitsemässadas osa. Siis vähän yli 0,1 prosenttia. Noista muista, 699 000:sta Lehtola käsittääkseni kirjoitti. Itsekin olen myötäeläen kirjoittanut heistä myös. Juuri heitä ei saa nyt hylätä, marginalisoida. Heillä on täysi oikeus kysellä, kritisoida, pelätä, siinä kuin muillakin. Jos lakkaamme kuuntelemasta heitä (Tervon tapaan) voimme olla varmoja että rasismi voittaa ja positiivisuuden varjelu on ollut turhaa. Myös sinun työsi pakolaisten hyväksi.

      Kun alamme nimittää maahanmuuttokritiikkiä tai kritiikkiä rajattoman rajan-politiikasta rasismiksi, ohjaamme itse laivan karille ja pahasti. Se on toki eräiden ryhmien poliittinen motiivikin. Viittaan täällä Tampereen ja Helsinkin kelakorvattujen vasemmistoanarkistien pakolaismielenosoituksiin, joissa on aina se ensimmäinen kivittäjä ihan samoin ( ! ) kuin äärirasistien mellakoissa. Näin tänäänkin.

      Itse olen kertonut ja tulen kertomaan luonnollisissa jokapäiväisissä keskusteluissa maahanmuuttajille millaisia arvoja nuo pakolaisia poliittisesti hyväksikäyttävät ryhmät edustavat. Fundamentaalinen ateismi, anarkismi ja arvoliberalismi kohtaa harvoin pakolaisten arvomaailman, eli tuskin koskaan. (Eri asia on sitten nämä bailureissulla olevat Bagdadin elvikset, joilla ei ole sen enempää arvoja kuin läntisillä veljillään. Elämä on lähinnä facebuukkausta ja uusien tennareiden sovittelua.)

      jope

      Poista
  20. Joo, monenlaista joukoon mahtuu ja yleistäminenhän nyt on vaarallista. Ja ovat ilmeisesti pakolaisetkin netissä noita valittajia kritisoineet. Eli ei yleistetä.

    Katoin Kolmosen netistä niitä mielenilmaisuja kumminkin puolin. Suomileijonien puolella julistus kuulosti kyllä niin yleistävältä ja suomalaisuutta mytologisoivalta, platonilaisten ideoiden julistukselta!, että en koe tuota porukkaa omakseni. (Haluaisin muuten kuulla sotaveteraanien äänen tässä kun heidän suullaan puhuu niin moni.)

    Suvisten puoli puhui vihan vaarallisuudesta ja sen kuittaan. Sinne minä kuulun jos on valittava. Mutta heidän ongelmansa on ylimielisyys, joka ei suostu näkemään edes kiihkottomissa ihmettelyissä muuta kuin rasismin siemenen ja agitoivan piilomerkityksen. Täytyy myöntää että joskus olonsa noissa porukoissa tuntee pikkuisen vieraaksi. Noissa porukoissa, kuten arvaatte, enemmän ole kulkenut. Kaikenlinen älyllinen ja moraalinen arroganssi minua vituttaa. Joskus on sanottava että "kun minä en nyt kertakaikkiaan tiedä missä mennään" pelkäämättä leimaantumista. Vastakkainasettelu korostaa ihmisen ehdottomuutta ja ylimielisyyttä. Pitää kuulua porukkaa ettei jää yksin eksyksiin ajatustensa labyrinttiin.

    Itseään ihmettelevää ääntä haluan juuri nyt kuulla. Konekiväärimieskin sanoi että "aika näyttää" ja sanoi sen rauhaatuneella sävyllä... Näihin yhteisiin sävyihin meidän on tartuttava ja ne muistettava ystävät hyvät.

    Toivon luovan ja ihmettelevän eksymisen olevan blogissani helppoa. Juuri nyt me kuulkaa sitä tarvitsemme.

    VastaaPoista
  21. Noin minäkin sen puurojutun Marjatta kuulin. Se kulttuurien välinen ymmärtämättömyys ja siihen relevantti kommentointi (ja myös hänen puoleltaan) tilanteesta puuttuu. Kun koirille tarjottavaa puuroa oletettiin täällä ihmiselle syöttettävän, se on loukaava ajatus ihmisistä joka aidosti haluavat auttaa. Ja jos hän niin ihan oikeasti luulee, niin ymmärrän hänenkin suuttumuksen. Ehkä meitä närkästytää se, että meitä pidetään noin moukkina kuin mitä mies olettaa. Loukkaanumme ymmärrettävästi. Uskon että kunnon vuoropuhelu olisi parasta lääkettä tähän. Tai sitten tuolla miehellä on vain hankala luonne ja se vain nyt tulee näin esiin. Meitä on moneksi joo.

    Tervon uskon purkavan turhautumista leijonapaitoja kohtaan. Myönnän että fiilistelin hänen kanssaan... Tämä tilanne purkaa meistä vihat pihalle puolin ja toisin.

    Mutta viittaan oman sivustoni osalta yhä edelliseen kommenttiini.

    VastaaPoista
  22. Jope. Minulle uskonnottomana ihmisen eksistentiaalinen oikeus tehdä valintoja vapaudessaan on universaali kaikkia aatteita yhdistävä arvo. Siksi yritän tajuta näitä ihmisiä. Meitä yhdistää vapaus ja aika. Tulevaisuus. Se on yhteisintä mitä meissä on ja se velvoittaa mInua heidän edessään.

    Eräs tuttavani lähti Minun Suomeni on kansainvälinen -sivustolta koska tuon samaisen videon ihmettely aiheutti moralistisen reaktion. Siis ihmettely ja kysyminen! Syytettiin huhujen levittämisestä kun koko käsitteen käyttäminen on väärä koska hän viittasi tuohon videoon ja muihin uutisiin käyttäen linkityksiä. No. Ihmetelkäämme me täällä suuntaan ja toiseen.

    VastaaPoista
  23. Puuromiehen käytöksessä ei ollut mitään hyvää. - Se on kokonaisarvio.

    Jokainen tavallinen konekiväärimies tajuaa, että Suomen kansaa kusetetaan parhaillaan. Mutta jos raiskatusta on kivaa tulla raiskatuksi niin siitä vaan. Tämähän jatkuu. Tämähän ei pääty tähän. Nyt mennään perimmäiseen kaaokseen saakka.

    Arvioin että sadan vuoden ympyrä toteutuu. Vuonna 1918 meillä oli sisällissota ja vuonna 2018 meillä on taas sisällissota. Kaikki merkit viittaavat siihen. - Itse taidan poistua tästä maasta. Minähän edustan sankarivainajien arvoja, jotka on häpäisty ennen vuotta 2018 täydellisesti. - Lähden Viroon tai Liettuaan, jossa arvelen pärjääväni. Ehkä kauemmaksikin. Tahdon hengittää ja nyt olen tukahtunut. Kuinka sellainen maa kuin Suomi voi niin tyystin väärinkäsittää itsensä ja perimmäiset arvonsa? Miten Suomen kansa pystyykin niin huoraamaan isien perinnön? En käsitä.

    Minulla ei ole mitään älyllistä hämmennystä. Minä näen että Suomeen ryntää maamme hyväksikäyttäjiä. Minä näen että Suomeen tulee ihmisiä jossa meidän taloustilanteessamme kansakunnalla ei ole varaa. Puuromiehen summa on se että hän on perkele jota kansamme ei läheisyyteensä tarvitse. Että hänen sanojaan sitten vielä sievistellen kuulostellaan on mielipuolisuutta. Itsestään vieraantumista.

    Miten Suomesta tuli tällainen hullula? - En käsitä.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
  24. "Minulla ei ole mitään älyllistä hämmennystä. Minä näen että Suomeen ryntää maamme hyväksikäyttäjiä."

    Huomaan että kirkkaasti ajattelet. Päivä päivältä, luulen, kirkastuu monelle muullekin. Vaikka en olisi itse estämässä hädänalaisten perheiden saapumista turvaan, olen laillasi ihmeissäni siitä miten nopeasti Suomi muuttui. Tönäisy ja puu kaatui. Itse en koe vihaa tai kaunaa tms. pakolaisia kohtaan, en edes niitä irakin elviksiä kohtaan jotka ovat kierroksella pohjolassa, poikajoukossa, mutta negatiivista tavaraa päässä liikkuu, kun seuraa muutosihmisten todistamista ja voimaantumista ja moraalista voitontunnetta. Minussa herää ihan samanlaisia tuntemuksia: pitäkää Suomenne, tehkää sille mitä haluatte, korjatkaa uudella "kansainvälisemmällä" Suomella häpeäntunnettanne isänmaastanne ihan vapaasti. No, pitäisi kai, hah ha, jaksaa olla vähän kypsempi ehkä kuitenkin...

    Pieni anekdootti leijonapaidoista joihin Juha viittasi. Suomen pelipaita päällä riittää täällä pk-seudulla nostamaan epäilyn jo nationalismista tai jostain vielä pahemmasta. Samaan aikaan nämä oman päänsä möröistä muita syyllistävät hipsterit brassailevat itse kansainvälisten superrahan megaseurojen paidat päällä tai Espanjan ja brassien maajoukkuepaita päällä ilman että siinä on mitään muuta kuin hieno meininki hei. Tämäkin pikkukuva nykymaailmasta esittää tarkasti hulluutta ja harhaa johon olemme vajonneet (itselleni futis ei merkitse juuri mitään, mutta tähän olen monen muun lailla kiinnittänyt huomiota).

    Immonen ja Tornio - ja Suomi on toinen maa. Mitä ihmettä tää heikkous on? Tästä olen hämmentynyt. En tilanteesta. On normaalia ja ymmärrettävää etsiä turvapaikkaa sodalta ja paeta. Yhtä normaalia ja ymmärrettävää on haluta rajoittaa kumuloituvaa pakolaisvirtaa. Molemmat luonnollisen inhimillisiä toimintoja. Oman isänmaan rakenteen pilkkominen ei ole - siitä olen kookoon kanssa samaa mieltä.

    jope

    VastaaPoista
  25. Jos kerran varuskuntia piti lakkauttaa niin niihin täytyisi sijoittaa nimenomaan reippaita nuoria miehiä. Olen alla luonnostellut saapumisvaiheen päiväohjelman heille.

    SAAPUMISVAIHEEN PÄIVÄOHJELMA NUORILLE MIEHILLE

    6.00 - herätys Maammelaululla, ripeä pukeutuminen ja sulkeisharjoitus pihalla (ilman aseita)
    6.45 - aamupesu
    7.15 - aamupuuro
    7.45-9.45 - suomen kielen opiskelua (oppimateriaalina Väinö Linnan Tuntematon sotilas)
    9.45-11.00 - Suomi tutuksi -kurssi
    11.15 - lounas (esim. läskisoosi tai maksalaatikko, pääsiäisviikolla jälkiruokana mämmiä)
    12.15-13.15 - marssi
    13.30-16.00 - vapaaehtoistöitä lähiseudulla kuten esim. vanhusten ja vammaisten pesua, ei naisten
    16.30 - päivällinen (esim. Janssonin kiusaus, jälkiruuaksi rusinasoppa)

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja jos joku elokuva pitää siellä näyttää niin ei kumpaakaan Tuntematonta vaan Kahdeksan surmanluotia!

      Poista
  26. Juha mietti tuolla aiemmin - muistaakseni - en nyt jaksa enää lukea kuin uusimmat keskustelut, onko kukaan kysynyt, mitä veteraanit ajattelevat. Iltasanomat kysyi noin viikko sitten http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1443410196679.html yli kahdeltakymmeneltä veteraanilta.
    Olavi Wall sanoo, että uhkailijat pitäisi laittaa jalkapuuhun.
    Eino Pajunen sanoo: "Sota, jota käytiin aikanaan Suomen rajalla, oli erilainen kuin se, mitä esimerkiksi Syyriassa nyt käydään. Siellä kysytään nuorilta miehiltä, lähtevätkö he Isis-joukkoihin. Jos he kieltäytyvät, niin kysyjät uhkaavat ampua heidän siskonsa ja äitinsä. Tämä on niin hämmentävää, ettei sitä voi käsittää."
    Katsokaa linkistä lisää.

    Konekiväärimiehellä on taas hauska juttu tuo viimeinen. Tämä toimisi hauskasti sarjakuvana tai pienoisleffana. :)
    Minua hykerrytti myös tuoreen Suomen Kuvalehden Jukka Ukkolan pakina "Turpaha tulee - oletko valmis?" Siinä on ohjeita, miiten turavutua turvapaikanhakijalta eli turpahalta. Huumori auttaa huolestunutta - ainakin vähän.

    Maalla ei ole noita hyvisaggressiiviisia eli äärisuvakoita ollenkaan, täällä on vain uhkailijoita ja tavallisia ihmisiä. Olen nähnyt näitä omituisia ihmisiä vain mediassa Linnan juhlia vastaan hulinoimassa ja nyt uutislähetyksissä. Omituista, tyhmää kahinointia nyt kun pitäisi keskittää voimat vapaaehtoistyöhön. Alan nyt vasta ymmärtää, mitä olette puhuneet kahdesta vastakkaisesta leiristä ja mitä Jope tarkoittaa, kun varoittaa noista "syleilijöistä". Heitä ei voi olla kuitenkaan paljon, eihän, luulen että vain muutamassa yliopistokaupungissa. MInä en tunne henkilökohtaiseti ketään tällä tavalla kahjoa.

    Kyllä Suomen tunnusten käyttöönotto vihan symboleiksi on pahasta. Eräs minulle läheinen ihminen on ottanut teininä Väinämöisen tyylisen mystisen hahmon tatuoinnin käsivarteensa korostamaan rakkauttaan kirjallisuuteen. Kun hän kesällä käsivarren ollessa paljaana T-paidassa oli antanut Sisu-pastilleja tsemppilahjaksi kirjaa viimeistelevälle henkilölle, tämä oli katsonut pitkään ja rohjennut sitten kysyä, että et kai sinä ole "niitä". Kaveri totesi, että tatuointi on varmaan poistettava, koska Kalevalakin on jo valjastettu epäisänmaallisten "isänmaallisten" käyttöön. Tämä on surullista!

    Päivän HS:ssa on paljon hyviä ja selventäöviä artikkelita turvapaikanhakijoista, kannattaa lukea mm. sivut 6 ja 9 lehden A-osasta.

    "Toivon luovan ja ihmettelevän eksymisen olevan blogissani helppoa. Juuri nyt me kuulkaa sitä tarvitsemme."
    Kiitos Juha! Näin on tapahtunut, olet paitsi antanut siihen mahdollisuuden esittänyt hyviä kantoja ja kyseenalaistanut.
    Hyvää sunnuntaita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja samoin.

      En ole tuota Hesarin juttua nähnyt mutta hyvä jos myös pakolaisten osalta saataisin moniäänsyytä enemmän. Nyt kieltämättä mieltä häiritsevä "seitsemäntoistavuotias narsisti" luo pakolaismannekiinina ongelmallista profiilia heistä. Kun tuon kaverin facekuvia katsoo, väkisinkin herää ajatus seikkailijasta VAIKKA niistähän ei ole mahdollista tehdä validia johtopäätöstä, ettei hän missään vaiheessa olisi ollut kotimaasaan uhattuna. Nuo kaksi asiaa eivät tietenkään sulje pois toisiaan. Kuvia on vähintäinkin ongelmallista käyttää häntä vastaan MUTTA loogisesti mahdotonta muita pakolaisia vastaan. Ja kun noita kuvia ihmiset pitkin maailmaa nykyään ottavat, miksi eivät myös pakolaiset?

      Ja samalla, sittenkin, tuon narsistiksi tulkinnan kavahtaminen on itsesensuuria, hyväksikäytetyn auttajan loukkaantumisen mykistymistä ja mykistämistä. Siitähän siinä on myös enemmän tai vähemmän kyse: henkilökohtaisesta loukkaantumisesta - joka olisi itse huomattava sellaiseksi ettei julista tosiseikkoina yksityisiä joskin nyt kovin monen jakamia tunteita. (Määrä kun ei tässä muutu laaduksi vaikka kuinka haluaisimme.)

      Mutta pitäisikö tunteiden vaientamista harrastaa etteivät huppupäät saa virtaa vanttuihinsa? En tiedä. EN KERTAKAIKKIAN OSAA SANOA. Itse kyllä edustan sitä koulukuntaa että sananvapauteen kuuluu myös vastuullisuutta. Sitä en kuitenkaan millään usko, etteivätkö suvakitkin sisimmässän olisi hämmentyneitä ja loukkaantuneitakin. Jotenkin vain on sitten sisäisen ristiriitansa selitettävä itselleen. Itse toivon, että mahdolliset elintapasurffarit ovat niin vähemmistö, ettei heihin tarvitsisi viitata lainkaan. Ei relevantti ilmiö. Vastaanottokeskuksen toiminta on nyt sitä asennetta mitä tarvitaan. Keskittymistä ihmisten ongelmaan miettimättä turhia. Itse työssäni rikosseuraamusalalla joudun miettimän, kuka on aidosti virittynyt niihin tukitoimiin, joita edustan, yritän rakentaa ja tarjota. Minulla ihmisen asenteen ja vilpittömyyden arviomiseen on työssäni aikaa ja tilaa ja sitä joudun tekmään olin sitten kuinka humanisti tahansa. Vastaanottokeskuksessa aikaa moiseen ei ole. Tarkoitan sitä, että en usko ruohonjuuritasolla ihmisten olevan naiiveja, ei ainakaan noin yleensä; on vain autettava. Hallituksen ja valtiovallan tehtävänä on tarkistaa tulijoiden taustoja niin tarkasti kuin mahdollista. Tuolla vaatimuksella noihin mahdollisiin surffareihin on regoitava. Silloin ei syyllisty yleistämiseen. Ja muuten: vaikka tämä 17 v osoitettaisiin aidosti uhatuksi kotimaassan, se ei oikeuta väheksymään suomalaisten tuntemaa loukkaantumista. Silloin syyllistyttäisiin käänteiseen yleistämiseen ja relevantin ihmettelyn ja kysymisen mitätöintiin. Tässä kierretään liian helposti jotain hemmetin semanttista kehää.

      Tiistaina tulee kakkoselta pakolais-ilta. Noita esittämiäni tulokulmia toivoisin kuulevani MUTTA ei suomalaisten loukkantumisen vähättelemistä ja parhain päin selittelemistä. Saas nähä. Onneksi en itse ole siellä. Voisin hermostua liikaa.

      Poista
    2. Marjatta, nyt minä poistan suodatusnappulan täysin sinun kirjoittamasi suhteen (olet silti viisas ja hieno ihminen, josta pidän):
      kuka ple määrittelee kuka on "epäisänmaallinen isänmaallinen" ?!

      Tuollainen ajatellu on niin Touche juuri siitä mistä olen paasannut. Nyt pistää vihaksi. Missähän ne ovat ne epäisanmaallisen isänmaallisuuden kriteerit niin minäkin voin kokeilla mikä olen ja mikä en....

      Tiedän kyllä että tuollakin alueella mielipeliä käydään ja armotta. Hirvitti kun ne parat ja kaikkien ryhmien nyt adoptoimat sotavetaraanit, oliko se jommassa kummassa ip-lehdessä, en muista, oli vajlastettu ja valittu alleviivaamaan että samalla linjalla ollaan kuin Stubb ja Sipilä.

      Ok. Yritän rahoittua, lipsahduksia sattuu mullakin, ja juuri mulla, mutta kun me alamme Tervon malliin luokittelemaan ihmisiä oikeisiin ja vääriin, vääriin ja oikeisiin isänmaallisiin, Minun Suomeni Ei Ole Tälläinen - tyyliin, niin sanon kyllä että viha saa polttoainetta potenssiin kymmenen. Ei, ei ja vielä kerran ei.

      jope

      Niskasen, Suomen hienoimman ja parhaan ohjaajan Luodeista kaikissa käytöissä, myös opetus, olen ihan samaa mieltä.

      Poista
    3. Joo. Sitä kattoessa ei tartte ajatella kattovansa SUOMALAISTA elokuvaa ja siks antaa armopisteitä. Täysin universaali taideteos.

      Poista
    4. Marjatalle vielä: siis viha ei kohdistu sinuun tai sanoihisi, eikä sitä ole minussakaan ( mä olen jo luovuttanut) mutta voin kuvitella miltä josta kusta joka kokee olevansa isänmaallinen tuntuu ja kuulostaa tulla määritellyksi epäisänmaalliseksi isänmaalliseksi. No, pari poikkeusta, natsit ja fasistit eivät tosin isänmaallisia koskaan olekaan samaan tapaan kuin komut ja anarkotkaan, nuo ryhmät edustavat internationalismia, mutta jotain väinämöispakanaa, fennoisänmaallista tms. en menisi syyttämään väärennökseksi, hassuhan se on lajityyppinä muttei feikki. Ei siinä mitään pahaa ole että joku mieluummin vannoo Väinön kuin Gilgamesin (onpas ajankohtainen sattumalta) nimeen.

      jope

      Poista
    5. No näistä samoista epäisänmaallisistahan minä juuri puhuinkin. Heidän takiaan viaton tatuointi, ei minkään kulttiin kuulumisen osoitus, vaan samaa kuin keijun kuva, nyt yhtäkkiä yhdistetään viharyhmiin.

      Poista
  27. Minusta tässä tarvittaisiin toinen tärkeä sana ja se on IRTOLAINEN. Se sana on ollut joskus laissakin. Mahdollisimman pian tulisi selvittää se onko tulija turvapaikan tarpeessa vai vaeltelemaan lähtenyt irtolainen. Suomella ei ole varaa irtolaisuuden massailmiöön. Turvapaikanhakijoita meidän tulee ottaa humanitaarisista syistä - ja siinäkin määrä tulee aikanaan vastaan.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
  28. Vielä - Suomeen tule heti säätää uusi irtolaislaki. Asia pitää kääntää näin päin. Jos henkilö ei tutkinnassa ole irtolainen niin sitten hän on muuta vaikkapa turvapaikkaa tarvitseva ihminen.

    Me tarvitsemme ensin epäilyä - kunnes epäily näytöillä todetaan vääräksi.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo irtolaisuuslaki on hämmentävä mutta pakottava ajatus.

      Minusta Wittgensteinin lause tulee nyt konkreettiseksi ja eettiseksi: Siitä mistä ei voi puhua, on vaiettava. Tässä ajassa meidän on sisäistettävä tuo lause kummallakin puolella.

      Poista
  29. Pitäisi kirjoittaa tuonne väleihin, mutta helpompi näin.

    Ensinnä tuohon maahan pyrkivän päiväohjelmaan lisäehdotus elokuvien avulla kotouttamiseen. Miten olisi Virpi Suutarin dokkarit, Joutilaat, joka kertoo Kainuun syrjäytyneitä nuorista ja Hilton, joka kertoo Helsingin lähiön vielä syrjäytyneemmistä ja apeammista nuorista? Näissä olisi nykyajan nurjaa puolta. Keskustelu tietysti päälle, sen noiden elokuvien ihmisten näköalattomuus vaatii.

    Jope, en oikein ymmärtänyt, mistä sinä noin kimpaannuit! Minulle sana isänmaallisuus ei aiheuta mitään väristyksiä, globaalius on minusta tärkeää. Halusin vain selventää, että on ihmisiä, joiden mielestä maahanmuuttajavastaisuus on todella epäisänmaallista. Mehän tarvitsemme ulkomaalaisia tänne. Olin juuri hammashoidossa kahdella eri espanjattarella, peukaloniveleni operoi saksalainen kirurgi, nainen hänkin, syöpähoitoputkessa (joo, olen terve monisairas:)) olen tavannut venäläisen, arabin (en tiedä maata) ja virolaisen lääkärin. Lähikaupassa on työssä thai-nainen, samoin tuolla hätäkeskuksessa. Yksi ystävistäni, pitkän uran opettajana tehnyt, on Paraguaista. Melkein meidän ikunasta näkyy kaksi turkkilaista pikaruokapaikkaa. Tämä siis näin pienessä yhteisössä. Meillä väki vanhenee, me tarvitsemme työntekijöitä muualta. Miltä näistä ihmisistä tuntuu, kun jotkut suunnittelevat taistelua heitä vastaan.

    Kuvaamani väinämöistatuointi on hieno. Se vain tulkitaan nyt, tänä aikana, väärin.

    Miksi sinä Jope ajttelet, että veteraanit antaisivat kusettaa itseään. Heillä järki leikkaa kirkkaasti, haastatelluilla 94-vuotiaillakin. He sanovat rehellisesti mielipiteensä, myös sen, että luikureita ei tarvita. Käy katsomassa antamastani linkistä. Haastatteluhan tehtiin juuri siksi, että maahanmuuttovastaiset ovat omineet heidät ja puhuneet heidän puolestaan kysymättä heiltä itseltään mitään.
    Tottakai he ovat vihan levittäjiä vastaan.

    Pitäisi varmaan käydä jo välillä kirjoittamassa jotain omaan blogiinkin. Mutta pakkohan täällä on käydä kurkkaamassa, miten minun argumenttini kumotaan. :)

    Apua, muistin juuri, että minulla on varastossa odottamassa söpö pieni collegepuku, oikein merimieskauluksin, jonka teetin kuopuspojalle ompelimossa. Se on Suomen lipun värinen, selässä lukee valkoisella pohjalla sinisin kirjaimin
    Suomi. Olin ajatellut antaa sen lahjaksi kuopuksen pojalle, jos hän saa joskus pojan. Mutta mikä on tilanne silloin? Tulkitaanko tässä puvussa oleva taapero pikku rasistiksi, joka on opetettu läiskimään nalleaan ja hokemaan "paha mamu". Aika näyttää. Nyt tulkitaan näin, halusimme tai emme. Jope, en se ole minä, joka valitsee väärän tulkinnan Sisu-merkille. Se on olemassa, minä vain valittaen totean sen.

    VastaaPoista
  30. Kiitos. Vielä on sitten kai pakko jatkaa...anteeksi..

    Marjatta, tiedät hyvin ettei noita töissä olevia maahan jo integroituneita ammattilaisia kukaan vastusta eikä suunnittele heitä vastaan yhtään mitään. He ovat 99,99 prosentin mielestä suomalaisia siinä kuin mekin, tai mitä nyt sitten ovatkin, tervetulleita ainakin - ei niistä ole ollut viime viikkoina kysymys lainkaan. Mitä tulee vihan levittämiseen niin sehän on kokijasta kiinni. Kenelläkään ei ole sellaisen osoittamiseen monopolia. Luulenpa että moni niistä hiljaisesta "700 000":sta on kokenut ilmapiirin vihapuheiseksi heidän pelkojaan kohtaan.

    Oma kantani on täälläkin täsmentänyt hassuksi paradoksiksi: mihin sitä pitäisi kuulua, jotta voisi vapaasti vastustaa yhtä aikaa rasismia, nationalismia, taloudellista globalismia, maahanmuuttajien syrjintää, ylisuurta maahanmuuttoa, russofobiaa, rahan valtaa, europolitiikkaa, äärioikeistoa, suvaitsevaiston unelmakuplia, rajat kiinni - ideologiaa, vapaan liikkuvuuden -politiikkaa.....?


    Mahtava vapaus itse asiassa! Ei tarvitse kuulua kumpaakaan somen pääleiriin, vaan voi olla totaalinen outsider.

    Rauhaa (Juha), rautaa ( kk) ja rakkautta (Marjatta) kaikille...

    jope

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotkut kokevat monikulttuurisuuden painajaisena ja heidän ihanteensa on "one true Finnish nation", joka ei ole sekoittunut alempiarvoisiin "rotuihin". Tämä ryhmä pitää kaikkia maahanmuuttajia ja varsinkin etnisesti erilaisia vihollisina, joista pitäisi päästä eroon. Heidän ryhmänsä ei saisi laajentua.
      Good Night! Happy dreams!

      Poista
  31. En nyt tämän enempää kuin vielä yhden runon lähetän. OIkeastaan en ole juuri koskaan lukenut runoja. Mutta voi kai mieskin niitä kirjoittaa. Ja kun koen, ettei lopputulokseni aiheuta mitään häpeän tunnetta niin lähetän tämän. Onhan runous tietysti kaunokirjallisuuttakin eikä pelkkä tavallinen kommentti.

    AJAN PUUROO

    Siis Isisin sissille sihisin. Mielessäin.
    Onko joukos tuos lapsonen sunkin rakas isis?
    Mitä ajattelee kaikest mister ja misis?

    Nuorelt miehelt näky katoo kaaoksehen.
    Ei hän käsitä mink vuoks rintans paljastais.
    Kunnialuoti siihen sattuu tai jopa päähän,
    jok kaulast ylöspäin katoo räjähtäin.

    Mut vaik olis urhon kalma päätä vail
    ei sit ole henki jok rumihista erkaneee.
    Miten ihmeellist ainet onkaan henki!
    Vaik ei arkkuhun riittäis aivoainetta
    puurokupin vertaa niin henk ei vajene.

    Urhon henk ei mene rikki ja kaipa
    Hyvä Jumala sille uuden vartalon loitsii
    notkeen ja Taivaan Neitoja tyydyttävän.
    Siel he iloitsee Pitkää Aikaa sil
    kovin pitkä aika on Ikuisuus. Ei Hänelt
    mitään puutu paits puuttuupi loppu!

    Nuor mies muualt on Pohjolahan lähteny.
    Ah! Kumpa hän oiski James Bagdadinkelkka
    niin jotaki käsittäsin. Jos hän meitä
    apuvata huutain lähestyis! Nokkaa vain kohottaa.
    Ronkel on ei kelpaa puuro ei rinkel.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Runosi tuo mieleeni dokumentin Syyrian kapinallisten puolella sotivista lapsisotilaista. Oli kovin ristiriitainen olo sitä katsoessa. Kun poika ties mitä oli ja miksi (lopulta kuoli). Ei tullut mieleen että sitä kukaan olisi siihen pakottanut vaan oli ylpeä siinä paikassa jossa oli. On se meidän helppo täällä ajatella sotilaan ylä- ja alaikäisyyttä joo... Mutta samalla runos nauratti mua ääneen.

      Poista
  32. Konekiväärimies - voi että, miä en kestä! Mikä poljento. Taidat olla sukua Eino Leinolle!
    Varsinkin nämä rivit saavat minut hohottamaan ääneen:
    Mitä ajattelee kaikest mister ja misis?
    Hyvä jumal sille uuden vartalon loitsii
    notkeen ja Taivaan Neitoja tyydyttävän.
    Ronkel on ei kelpaa puuro ei rinkel

    Minulla on tuo lapsisotilasdokkari tallennettuna. Pitää katsoa.

    Tänään on muuten Tee jotain kilttiä -päivä! Konekiväärimies teit jo. Kiitos!

    VastaaPoista
  33. Kiitos, Juha S ja rakas Marjatta. - Ensimmäistä kertaa tajuan että minua ihaillaan. Voin sanoa teille, että runoni ovat syntyneet aivan helposti, jos te mietitte sitä. Laitan nyt kuitenkin vielä teille kolmannen runon ja sitten tämä runous saa riittää minulta. Vähän kumminkin sitä tuntee itsensä jotenkin neitimäiseksi. Minustahan kaikki kaunokirjallisuus on neitimäistä. Ei tosi mies kirjoita mitään runokirjoja tai romaaneja. Tämän kolmannenkaan elämäni aikana kirjoittamani runon kirjoittaminen ei ollut vaikeaa. Tuosta se vain tuli.

    HUOLEN JA YLISTYKSEN LAULU

    Luomu-Suomi kai mennyt on
    pajupillein vieno vihellys.
    Mis ma tät kirjoitan viheliäinen jyrä
    maata tärisyttää ja jyrää.

    Jotakin teimme itsellein eik se ollut
    isien syytä. Me emme kai isien
    katseit kestäis jos - sanon suoraan -
    jos tolokun mulukkuja ah olisimme.

    Kohta Finnairiki uutta tuo Airbusia
    olkoonpa täynnä susia ja sit
    talvel hangil vierait keltasii on kusia.
    Tääl mun täytyy näkyjäin lusia.

    Miks huolt kannan ku en mitään voi
    mut viel kai rinnaissain jokin soma soi.
    Olen tääl konekiväärmies vieras outo
    voi kunpa jo tulis mulle kuolon nouto!

    Kerran meil olt Remu, Albert ja Cisse
    nyt joku murtain kysyy "mis o parempata ruokee misse?"
    Voi Peter von Bagh, nyt on vain Peter von Bagdad.
    Babitsinin Kirka on mullan al ei laula ei virka.

    Ma rakastan puolukkamehuu votkal ja kossul!
    Ma rakastan sinappii jouluisel possul!
    Ma en oo Aku Hirviniemi
    mun pääs ei kiehu viejarin konstikas liemi.

    Mut se Niskasen surmanluoti se elokuvas
    sek ampujaans ett poliiseihin verta vuoti.
    Miks, miks, miks mun pitää antaa tilaa nuoruudel
    kun se niin kovastiki kuulostaapi huoruudel…

    Mut joko thai. Niin joko thai.
    Suomi on joko thai maa. Ma kai virsut
    ostan peittääkseni mun varpahain. Ma petyin
    niin paljon enemmän ma kansaltani hain!

    Ma erkanen! Sitä oon mykkä mailman
    bordelleis sielt en enää kirjoita en sano mitään en!

    Konekiväärimies.



    VastaaPoista
  34. Tästä tulee aivan kylmiä väreitä. Loppu alkaen tuosta "Mut joko thai ... Minä itken sitä lukiessani.

    VastaaPoista