tiistai 22. joulukuuta 2015

JOULUVINKKI ISILLE

Eletään vuosituhannen alkua. Joulupäivää. Automme takapenkillä kaksi tytärtäni puhuvat jouluaatosta ja saamistaan lahjoista. Ja tietenkin pukista. Sitten toinen sanoo ääneen sen mitä ovat kummatkin tuumailleet: "Miten se pukki oli jotenki sun tuntunen isä?"

En vielä ajatellut murskata heidän jouluidylliään ja uskomuksiaan ja tiukasta tilanteesta huolimatta vastasin välittömästi, kuin vaistojen varassa:

"Kattokaa ku pukilla on semmonen ominaisuus että se pystyy muuntautumaan isän oloseks että se ei tuntuis liian pelottavalta."

Se osui ja upposi ja on vapaasti käytettävissä.



HYVÄÄ JOULUA 2015!

69 kommenttia:

  1. Hyvä Juha!
    Tottakai pukki muuntautuu, satuolennoilla on tämä ominaisuus. Se selittää myös yhtäaikaisen esiintymisen eri paikoissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja tiiäkkö mitä! Pukin olemassaoloemattomuutta ei edes voi todistaa. Yksikään valepukki ei ole todistus aidon olemattomuudesta sen enempää kuin yksikään musta korppi yhden valkoisen. Ja samalla tämä on hyvä selitys sille, miten pukki ehtii kaikkialle: lapselle voi aina hätätapauksessa sanoa, että noitten joukossa on vain se yksi oikea! Mitä joulun magiikkaa! Tämän muuten vois tarjota Ylelle joulukalenterin kässäriks: lapset pimeänä jouluiltana selvittämässä kuka noista monista onkin se oikea. Siinäpä jouludekkaria kerrakseen.

      Poista
  2. Jopen jouluopetus, itselleen

    Sitä paitsi tuohon Juhan mukautumiseen voi sisällyttää sen suuren opetuksen lähimmäisen kohtaamisesta samalla tapaa kuin toivoisi itseään kohdeltavan. Sopeudumme lähimmäiseen hänen lähtökohdistaan käsin. Joulupukki muuttuu vähän niin kuin isäksi.

    Yksi ongelma kuitenkin tuossa lähimmäistä hakevassa mukautumisessa on jos siitä sellaista oikein hakemalla hakee.

    Jos aina yritämme aina olla toiselle jotakin mitä kuvittelemme hänen toivovan meidän olevan, ja hän tekee samoin, niin emmehän me oikeasti koskaan kohtaa toisiamme ja pääse kasvamaan toistemme tuntemisessa.
    (Tätä voi soveltaa vaikka suomalaiseen, tai mihin tahansa, luonnolliseen ja terveeseen reviiriajatteluun, hah)

    Mutta maalaisjärki tuon probleemin kyllä ratkaissee kun kaksi ihmistä tapaa. Aitous kuitenkin kunniaan vaikka se välillä kirpaisee, mutta oman itsen yksisilmäinen demoaminen kuuseen.


    Vähän omaa demoa tähän sitten etten sortuisi tekopyhyyteen. Pidän paljon joulusta. Hyvää ruokaa, ei töitä, kaupat kiinni (parasta joulussa!) ja itse sanomakin mulle sopii vaikka pääsiäinenhän se on se isoin juttu mulle.
    Ostin itselleni joululahjaksi Bernhardin Häiriön, joka tuskin alleviivaa joulusanomaa mutta kunnon ihmis- tai ainakin maailmanvihaajan tekstiä on aina kiva lukea. Se on jotenkin niin inhimillistä ja raikasta.
    Ja uskokaa tai älkää, tämä ei ole vitsi, jouluun ja joulun jälkeiseen aikaani kuuluu kuten aina vierailu sekä Pohjanmaalla sukulaisissa että Kymenlaakossa haudoilla. Kymenlaaksossa on kaksi pientä messinkilaattaa joissa on vanhempieni nimi. Maailma on yhtä pieni. Ihmeellinen on elämä.

    t. jope

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä ostin Häiriön synttärilahjasi kesällä. Joululukemiseksi varasin just tohon... Vertaillanpa kokemuksia! Yritän saada joko oman tekstin siitä tai siten tämän jutun alla...

      Siispä Joulutunnelmiin!

      Poista
    2. "Jos aina yritämme aina olla toiselle jotakin mitä kuvittelemme hänen toivovan meidän olevan, ja hän tekee samoin, niin emmehän me oikeasti koskaan kohtaa toisiamme ja pääse kasvamaan toistemme tuntemisessa."

      Minusta tuntuu että tämän paradoksin ratkaisee osaksi se lausumaton ja kuvittelematon joka messä näkyy toiselle; me pidämme toisemme sellaisina kuin reaalisesti olemme? Jotenkin upeaa...

      Poista
  3. Kirjailija Joonas Konstigin joulusaarna alla linkissä.
    Miten osuukiin meidän teemoihimme...

    http://www.taloussanomat.fi/ihmiset/2015/12/24/lahja-jota-jakamalla-ei-saa-mainetta-ja-kunniaa/201516994/12

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä kirjoitus oli. Vaikka uskonnoton olenkin, Jeesuksen poskisääntö ja käsky rakastaa vihollisiaan tuntuu tässä ajassa tärkeältä. Tuollaista uskontoa lisää. Ja itse ajattelen, että Jeesuksen voi nähdä myös nerokkaana pragmatistina, vaikka täysin (transsendentista) pyyteestä vapaata lahjaa ei olisikaan olemassa. (Ks. Derridan lahja.)


      Poista
  4. Anteeksi Häiriö joulun keskeltä, mutta tiedustelisin, ettemme vaipuisi tunnistamattomaan easy-kieleen, keiden konkreettisesti "tässä ajassa" tulisi sitten mielestäsi rakastaa vihollisiaan ja kääntää poskea?

    t. jope

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tarkoitan Uuden testamentin lähtökohtaa olla tässä maailmassa tuomitsematta ja hyökkäämättä. Koraania lukiessani minua häiritsi jatkuva vihollisista varoittaminen ja puolustussotaan viittaaminen. Siihenhän Isiskin yhä vetoaa. Dokumentissa kun opettivat poikia sotimaan niin puolustusta oli kaikki, Kalasnikoveja myöten, heidän tulevan islamilaisen maailman uhrautuvaa toteuttamista. Maltilliset muslimit toki ohittavat tuon ongelman tyylikkäästi abstrahoimalla pyhän sodan Koraanin kirjoittamisen aikaan liittyväksi konkreettiseksi uhaksi ja nykyään vain sisäiseksi kilvoitteluksi. Se on kaikille hyväksi.

      Metafyysisellä tasolla vihollisia on helppo keksiä. Aina joku uhkaa sitä, mitä pitää itseään koossa pitävänä transsendenttina voimana. Pointtini oli siis ihan uskontoihin liittyvä. Tarkensinko kyllin hyvin?

      Poista
  5. Tarkensit hieman. Mutta jos pidämme poskisääntöä ihanteena niin ja höpisemme mahatmaa ja gandhia sen käyttämisestä ideaali pitäisi kai sanoa myös ääneen keiden nyt olisi käännettävä se poski ja oltava hyökkäämättä, oltava reagoimatta.
    Olisiko Ranskan pitänyt kääntää toinen poski ja sanoa antaa olla? Jne. Rakkaudesta on niin helppo puhua mutta reaalimaailma vaatii usein toimimaan.

    Vihavaisella on muuten hyvä uusi päivitys tästä Jeesuksella ratsastamisesta. Kolmas kommentti on mun, yleensä käytän siellä nimimerkkiä jk, mutta nyt jäi pois. Käy lukemassa jos ei ole parempaa tekemistä.

    t. jope

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käyn lukeen joo.

      Tarkoitin poskisääntöä uskon yleisenä asenteena, vastakohtana sotaisuudelle. Muistathan että en ole pasifisti enkä usko siihen. Jotenkin samaa näkmystä ymmärtäkseni jaamme.

      Poista
  6. IS: "Vuonna 1991 syntyneen naisen epäillään joutuneen kahden miehen raiskaamaksi. Poliisi tutkii tapausta, jossa 1991 syntyneen naisen epäillään joutuneen kahden miehen raiskaamaksi Ylivieskan keskustassa, lähellä kaupungintaloa.
    Epäilty rikos on tapahtunut hieman aamukolmen jälkeen.
    Poliisin mukaan tekijöiksi epäillään kahta tummaihoista ulkomaalaista miestä. Poliisi tutkii tapahtumaa törkeänä raiskauksena."

    Tämä siis joulupäivän vastaisena yönä.

    Vielä tämä yksi peistaus, reality-testi ajattelullemme. Miten helposti sitä itsekin lähtee mukaan abstraktiin periaatteelliseen kieleen, etiikka, hyvä tahto, ihmisyys....mutta tämä syksy on ainakin minulle opettanut sitä että älä anna aina kielen pettää, se on usein vain aivosolujemme huminaa, sen sijaan todellisuus puhuu ja puhuttelee, teot. Sen jälkeen joko kielen abstraktioiden suojamuuri murenee tai pidämme sitä vain pystyssä ja päätämme että se keinotekoisuus on (ihmisyyden) hinta. Päätin nämä peistaukset lopettaa tässä hyvässä keskustelevassa blogissa ja pakottaa itseni pelkkään kieleen ja sen tarjoamiin suojapaikkoihin. Mutta vaikeaa se on. Teot puhuvat. Itsepetos on yhä vaikeampaa ja vaikeampaa mutta yritän kunnes onnistun ja todellisuuden tuottamaa Häiriötä voin nimittää valheeksi, yksittäistapaukseksi tai projisoida teot koko ihmiskuntaan todellisten tekojen sijasta tai vaikkapa merenpinnan kahden metrin nousu-kauhun tarjoamaan oikeaan viholliseen, ajan tarjoamaan "oikeaan maaliin."

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuten jo olet varmasti huomannut, oikeaa mallia ajatella ei minulla ole. Ilmastonmuutos, lajimme liiallinen runsaslukuusuus, ihmisyys, kulttuurien erot tasa-arvon toteutumisessa ja oikeus uskonnon harjoittamiseen maltillisin mielin ovat suloisessa sekasotkussa päässäni. Tietenkin monet asiat ovat selviä. Latteaa kansallisuhoa en koe jakavani koska en lopulta löydä sen mielekkyyttä muuttuvasa maailmassa; samaa mielen jähmeyttä näen kansallisuusaatteessa kuin fundamentaaleissa muissakin aatteissa ja uskonnoissa. Mutta valistuksen kriittistä ja pragmaattista perinnettä osaltani haluan edistäää (jonka kriisiytymistä sinunkin olen käsittänyt kipuilevan; ja jope, derridat sun muut näen vain osana perinnettä, minulle todellisuus ei heidän myötään ole mihinkään kadonnut; jaan Kari Enqvistin ironisen käsityksen postmodernisteista: jos haluaa nähdä Eiffeltornin, ei heidänkään kannata matkustaa Roomaan).

      Tuo Todellisuus Häiriönä on minusta ongelmallinen ajatus. Häiriö todellisuudesta tulee nähdäkseni silloin, jos todellisuuden on jakanut osiin ja kokee jonkun osan edustavan kokonaisuutta ja sitä määrittelevää totuutta. Minä olen koko tämän ihmisiä riitauttavan pakolaishistorian ajan kokenut sisäistä ristiriitaa juuri osien välillä, niiden samanaikaista kummitelua mielessäni. Todellisuuden Häiriö on minulle osien hämärtymisessä taustoihin mikä sitten ilmenee niiden ristiriitana ja TUNTEENA niiden kuulumisesta itseä ja omaa uskottavuutta uhkaaviin eri todellisuuksiin. Siksi osia olisi avattava itsenään. Esimerkiksi raiskaustapauksia pitää tarkastella kulttuuritaustaa vasten mutta ei niin, että ne todistaisivat jotain muslimiykslöistä sinänsä (vrt. älykkyyserot). Tuo seksuaalirikosten yliedustus ulkomaalaisten kohdalla on ehdottomasti tutkimisen paikka. Vain tarkka analyysi voi jäsentää osien suhteita, siis muslimiuden sinänsä ja niiden yksilöiden välillä, joihin patriarkaalisuus ehkä lataa riskiyttävää valmiutta seksuaalirikoksiin. Uskon että tämä lähestymistapa hyödyttäisi kaikkia. (Noita yksilöitä vaikkapa työssäni tavatessani ehkä todellisuuden osat tarkentuisivat: mikä on yksilön patologiaa ja mikä sitä arvomaailmaa, johon tuo yksilö sujuvasti sulautuu ja on altis. Tosin polttopullon heittäjiin tai edes vahvasti kansallismielisiin tämä tuskin vaikuttaisi, koska heidän tunteensa tuntuvat kumpuavan jostain "universaalista" kulttuurisen puhtauden vaatimuksesta. Heille osa näyttää olevan kokonaisuus ja sillä selvä.

      Onko noin? Mitähän mieltä tästä näkemyksestäni olisi tuon joukon edustaja? Haluaisin kuulla hänen vastauksensa, eli sen, mikä saisi hänen lopulta suhteuttamaan ehdotomuutensa? (Heissäkin tietenkin erilaisia ihmisiä ja siksi erilaisia syitä, se täytyy muistaa.) Haluaisin kuulla, minkä olisi muututtava, jotta he eivät näkisi pakolaisia uhkana arvojensa ja perinteidensä suhteen? Jos joku rajoja kiinni vaativa lukee tätä, toivoisin riitautumatonta dialogia tuosta käsityksestäni, joka minulla Sinusta on. Eli: Mikä saisi mielesi tyyntymään? Onko minkäänlainen rakentava vuoropuhelu edes ajateltavissa? Paljoonko ajattelumme jakamiseen kykenisimme?

      Ei tästä minun vatkauksestani tämän tarkempaa jope tule. Osat tuntuvat aina vain liian epätäydellisiltä kokonaisuuden suhteen. Vaikka tätäkin kommenttia tarkkaan tuumaillen ja kauan kirjoitin.

      Poista
    2. (Taas löysin tuosta postauksestani ärsyttäviä kirjoitusvirheitä. Nyt ainakin ne huomaamani on korjattu.)

      Poista
  7. Arvokas, erittäin arvokas postaus. Luen sen uudelleen vielä. Niin monesta asiasta kysymys yhtä aikaa ettemme pääse ratkaisuun, emme edes ehkä tule tietämään mistä asiasta olemme samaa/eri mieltä ja mitä sillä on/ei ole merkitystä. Koen itseni miltei kiusaajaksi koska en ole pysynyt siinä kuosissa mikä tälläisissä meidän kaltaistemme ihmisten blogeissa on puhekoodina. Olen pitänyt ajatteluasi niin rohkeana että olen ehkä mennyt senkin innostamana liian pitkälle.
    Monessa kohtaa mitä kirjoitit oli paljon uutta ajateltavaa.
    Kiitos ajatustyöstä. Se ei tule koskaan meilläkään kuitenkaan valmiiksi. Täytyy antaa osittain periksi sen suhteen, näin: tulkoon mitä tulee, se kestetään.

    jope

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Et sinä liian pitkälle ole mennyt. Tuotakaan postausta en olisi koskaan puristanut itsetäni ilman sinua.

      Poista
    2. "Niin monesta asiasta kysymys yhtä aikaa ettemme pääse ratkaisuun, emme edes ehkä tule tietämään mistä asiasta olemme samaa/eri mieltä ja mitä sillä on/ei ole merkitystä."

      Tuohon ei ole mitään lisättävää. Juuri noin se on.

      Poista
  8. Aamulla uudelleen luettuna nyt nousi esiin minusta oikein hahmottasi henkilökohtaisuus: "Mutta valistuksen kriittistä ja pragmaattista perinnettä osaltani haluan edistäää (jonka kriisiytymistä sinunkin olen käsittänyt kipuilevan..."

    Noin se on juuri mennyt, joitakin vuosia sitten menetin soft-vasemmistolaisuuteni, sitten vapaus, veljeys, tasa-arvo -kultin vulgääri-sovellukset (en noita em. kuitenkaan periaatteellisella tasolla) ja sitten isolla rysäyksellä uskoni globalismiin, nin talouden kuin muistakin näkökulmista. Tilalle tuli, niin ajattelen todellisesti, usko pienempiin yksikköihin. Ei yhtä suurta yhteistä rajatonta yleistä...vaan pientä ja paikallista, kansallisuuskaan ei ole pahasta maltillisesti katsottuna. Paradoksi on siinä että tälläinen ruohonjuuritason-ajattelu onkin nykyään kääntynyt radikalismiksi, jopa tuomittavaksi sellaiseksi ja usko tuhatvuotisiin maanpäällisiin rauhanvaltakuntiin (esim. EU) korrektiksi. Eli juuri meni niin kuin hahmotit, valistusaate romuina jaloissani. Mutta pragmatismi mielestäni ei. On tärkeää hahmottaa se mikä toimii parhaiten. Globalismin säröily on alkanut. Otan pienet yksiköt tervetulleena vastaan. Valistuksen virhe olikin yliviritetty maailmansyleily, yli suuri mitta. Pragmatismi sen sijaan pysyy hyvänä pohjana aina vaikkei sekään maailmaa pelasta. Mielestäni juuri anti-idealismi, anti-ideologismi onkin parhaimmillaan sitä pienten yksiköiden pragmatismia. Pienin yksikköhän on tietty yksi ihminen kerrallaan. Sen kun sais kasaan, siinä taitaa olla yhdelle miehelle kylliksi.

    jope

    VastaaPoista
  9. Sorry, vielä, tärkein kommenttistani jäi. Siis mikä romutti laimean punaiseen keskivertohumanismiin kallistuvan korrektin valistuksen ideoihin nojaavan maailmankuvani (ainakin suurimmaksi osaksi)?

    EI ainakaan oma päätökseni eikä filosofinen vaihtelunhaluni ja tuskinpa aivojeni sattumanvarainen psykokemiallinen muutoskaan. Romutus tapahtui hitaasti sitä mukaan kun maailma lähellä ja kaukana alkoi lastata todistusaineostoa, tapahtumia, faktoja, tunnuslukuja joita maailmankuvani ei enää kyennytkään selittämään pois sitä mukaan kun todellisuus puri.
    (Nuorena, varsinkin paljon nuorempana ei tosiasioilla ollut niin väliä. Kulttuuriin kallellaan olevana ihmisenä menin tietenkin sinne minne kulttuuripersoonista suurin osa, idealistiseen vasempaan. Vasta ikä toi sen että tajusin ettei se että joku on filmannut leffan tai kirjoittanut kirjan takaa mitään hänen poliittisesta tai filosofisesta tasostaan. Kulttuuri-ihminen voi olla absoluuttinen juntti siinä kuin me muutkin.)

    No niin, nyt meni psykoanalyysin puolelle. Saari, usko tai älä, en ole niin pateettinen mitä kirjoitan. Kyllä meillä hauskaakin on vaikka haudanvakavuuttani näissä asioissa varjelen, hah.

    jope

    VastaaPoista
  10. Mitähän tämä jopekin lässyttää.

    Elämme kuudennen maailmanlopun aikaa. Siitä vain voi jylhimmillään kertoa. Muu kuin maailmanlopun puhunta on höperöintiä. Harhautusta, sivujuonia. Korukiemurointia. Pitsinnypläystä. Sanaonanointia. Palstapussailua.

    YK Snellman

    VastaaPoista
  11. Just toi! Että vaadin totuutta ja toden sanoja nyt! Enkä minähaikailuu... Jep! Jep!

    Hienoo YK!!!!!

    Siwari

    VastaaPoista
  12. Jos kadulla kävelee vastaan jope - niin mistä tunnistan hänet?

    Vai oliko kaikki vain sanaleikkiä...

    YK Snellman

    VastaaPoista
  13. Minä täällä kaukaisuudessa näen jopen pienuuden ja rajat. Sama koskee Marjatta Mentulaa tai Juha Saarta. Jumala rakastaa sellaista rajoittuneisuutta jota te edustatte. Jumala ei hylkää teidän vähäpätöisyyttänne. Te voitte ihan rentoutuneesti olla heikkoja ja rajoittuneita. Te ette jää historiaan mutta te kuitenkin olette Jumalan omia. Teillä ei ollut suurta sanottavaa eikä suurta sitoumista, mutta silti Jumala rakastaa teitä. Olette Jumalan pieniä. Piskuisimpia.

    hilpeä munkki

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä kuuluin joskus parikymppisenä Rauhanpuolustajiin mutta jo liittymisvuonna erosin kun yksipuolinen sinisilmäisyys alkoi vituttaa. Muistan tilanteenkin: istuin keittiössä sotaveteraani-isäni kanssa ja jupisin ääneen selaillessani ärsyttävää jäsenlehteä. Lopetin jäsenyyden. (Isäni oli realistinen demari eikä koskaan hyppinyt äärinurkkiin.) Pragmatisti taisin olla jo tuolloin koska puhtaat idealismit ärsyttivät. Nuoren miehen nihilisinen eksistentialismi orasti. Joka nyt on muhinut prakmatismin hitaalla lämmöllä (ja derridalaisen valistuksen ja etiikan mausteilla) huippuunsa.

      (Luojalle kiitos tuo hilpeä munkki ei ole islamisti vaan rakastava kristusfundamentalisti. Se olisi muuten pelottava!!! Jope: Tätä muuten juuri tarkoitin siinä poskenkääntämisajatuksessani. Hyvää joulunaikaa munkille ja uutta vuotta kans. Mekin rakastamme sinua, sillä onhan elämä aivan RAIVOISAN KAUNISTA ja juuri siksi kaikki on niin huikeaa jakaa kanssanne!!! EIKÄ TÄMÄ OLE SARKASMIA!!! YLITTÄKÄÄ NIHILISMI (siihen ei tarvita kuin yksinkeraista logiikkaa) JA KOETTE PUHDASTA ILOA!)

      Poista

    2. Laskin taas pitkästä aikaa hiilijalanjälkeni joka oli 6 tonnin paikkeilla. Keskivertaa selvästi pienempi. Jos olis vegaani, ei sekään rittäis kuudennen maailmanlopun oikaisemiseksi. Oras Tynkkyselläki on 2 tuhatta kiloa liian iso... Mutta aion tuota lihojen laskemista jatkaa silti. 5 kilon joulukinkku vaatii viikon lihattomuuden.


      Poista
    3. No. En oikein tiedä mitä tässä pitäis tehdä. YK:n kaltaiseen nihilismissäkään ei haluaisi pitäytyä eikä minusta terroristiksi ole (sehän tässä olisi subjektiivisen nihilismin ainut vaihtoehto, siis silloinhan aidosti todistaisi uskovansa ekologiseen tulevaisuuteen ja sen tuhoutumista pelkäävänsä (humaanista ja inhimillisestä tulevaisuudesta piittaamatta) ja tekojensa vaikuttavan. Nyt me jotka vain puhumme, masennumme ja laskemme lihojamme jäämme toivomaan parasta ja saamme hyvän olon, toivomme sisimmässämme ulkopuolista pelastajaa. Tuhon kauhu ei ihan aikuusten oikeesti meitä kosketa. Se koskettaa sitten kun se tapahtuu, mutta sitten emme erotu enää toisistamme sanoin. Osat ovat muuttuneet kokonaisuudeksi koska maailmanlopussa osilla ei enää ole nyt tuntemaamme merkitystä; ne nousevat ikään kuin todellisuutemme pintaan ja näyttävät turhauttavasti kohteettomuutensa (McCormacin Tie on hieno eleginen runoelma tästä). Mutta siihen asti synkkyyden apostolius on oman identiteettinsä erottamista muista, subjektiivinen merkitys OMALLE elämälle. Synkkyyden apostoliuteenkin tarvitaan luottamusta aikaan.

      Tähän oman elämän merkityksellistämiseen pääsee tietenkin myös nihilisminsä ylittämällä: jos yhtään mitään ei ole tehtävissä, ei siis yhtään mitään kuten synkkyyden apostolius saarnaa, kannattaa nihilistinkin vain iloita koska nihilismillä ei enää ole poliittista funktiota. Nihilitikin nimittäin puhuu AINA JOLLEKIN, jota haluaa haastaa ja havahduttaa; nihilistikin haluaa jonkun vastaavan, puhuvan, ja lähinnä hänelle itselleen. Nihilisti nimittäin tykkää siitä että siitä ei tykätä. Juuri tätä tilaansa se ei halua menettää. Mutta jos kaikki on käynyt hyödyttömäksi matkaksi kohti sitä tyhjyyttä josta nihilisti on tähän asti puhunut sitä politisoiden (koska siis projisoi moiseen diskurssiin uskonsa muutokseen tai sitten tunteen omasta mielekkäästä olemassaolostaan), kaikki löytävät nihilistiä myöten itsensä vihoviimeisestä ilonpidosta niin kauan kuin sitä on aikaa tuntea.

      Nihilismin ylittäminen on helppoa koska se on väistämätöntä jos siihen sitoutuu johdonmukaisesti. Se dekonstruoi itse itsensä (näin minä siis luen niitzeni -ja derridani - kuten jo aiemminkin olen tässä blogissani kirjoittanut). Mennään siis näillä siihen asti kun se kerran vielä on mahdollista.

      Poista
    4. Minä kiellän sen ihmiskunnan, joka edistää kuudetta maailmanloppua. - Mutta minä en kiellä arvoja. Voi olla että uskonnot perustuvat ihmistä tuudittaviin satuihin, mutta oikein ymmärtämällä esimerkiksi kristilliset arvot ja hyveet johtaisivat tilanteeseen, ettei ihminen kiihdytä maailmanloppua. Raamattu sisältää selkeän käskyn huolehtia tästä planeetasta kokonaisuutena. Silti planeetta ja elämä ovat arvoituksellisia. Aina silloin tällöin tapahtuu maailmanloppuja ja sen jälkeen alkavat uudenlaiset elämän muodot. Planeettamme elämä ei alkanut ihmisestä eikä se näillä näkymin pääty ihmiseen. Ihmisen aikakausi oli eräs aikakausi, mutta että ihminen pöyristyttävästi edistää kuudennen maailmanlopun tuloa on surkeaa, vihastuttavaa ja lamauttavaa kaltaisilleni älymystön edustajille.

      Itselleni vammaisuuden kokemuksen tuottaa se, etten tosiaankaan pysty viimeisiin ilonpitoihin muuta kuin mahdollisesti joitain kemiallisia aineita käyttämällä.

      Minä vain tuijotan tuhkan maku suussa ja pala kurkussa ympärilleni ja minussa leimahtelee ahdistus.

      Minä mielestäni reagoin ihmisten rusinapullateorian mukaiseen opportunismiin ja hetkessä eläjien välinpitämättömyyteen.

      Kulutusmyllyn ytimessä on rankka pakanallisuus, jota meikataan näennäisuskonnollisuudella.

      Mikään ele ei enää havahduta pakanallisia riittejä, jossa palvotaan itseä ja älypuhelintotemeja.

      Massojen ajatukset ovat kiinnittyneet sirkushuveihin.

      Seksuaalisuus kihisee kaikkialla ja naistyperykset suoltavat limaisista elimistään väestötsunamia.

      Rikkaat lepuuttelevat saldopilviensä päällä.

      Jos menisi torille ja valelisi itsensä bensalla ja sytyttäisi tulitikun niin se olisi vain ohikiitävä merkityksetön akti maanisen väkijoukon riennossa lähelle ja etäisyyksiin.

      YK Snellman

      Poista
  14. Niin. Olen ollut luentosalissa, missä evoluutiopaleontologian professori Mikael Fortelius on kertonut kuudennesta maailmanlopusta. Se on nyt. Kaikkialla yleistyvä ahmintakulttuuri ja väestöräjähdys kiihdyttävät kuudetta maailmanloppua eikä kiihdytystä pystytä enää jarruttamaan. Loppu on nyt.

    YK Snellman

    VastaaPoista
  15. Missä se on muka maailmanloppu? Täytyisihän sen jotenkin näkyä. Snellman taitaa valehdella.

    Minä kun en ole kouluja käynyt niin aina tarkastelen itseäni sivistyneempiä.

    Jos nyt puhutaan opettajista niin täytyisihän opettajien olla kauhussa ja kauhistuneita ja kulkea ovelta ovelle huutamassa että tyylin täytyy muuttua, jos olisi joku maailmanloppu meneillään. Näin ei tapahdu. Opettajat asuvat mukavissa kodeissaan ja reissaavat ulkomailla. Elävät hyvätapaisesti ja rauhallisesti. Tästä minä ainakin päättelen että puheet maailmanlopusta ovat pahasti liioiteltuja.

    Eikä tarvitse mennä kuin kävelylle niin käsittää, ettei maailmanloppua ole olemassa. Ei lyö liekit ei mitään. Enimmäkseen rauhallista vain on.

    Minä en ymmärrä pelottelua.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
  16. Ymmärrän ja arvostan YK:n tuskaa ja mitä ilmeisintä ja aidosti aistittavaa todellisuudesta kumpuavaa depressiota. Todella. Et ole retorikko. Kyllä sen huomaan.

    Ja Mentula olisi ollut oiva opettaja minun tyttärilleni.


    VastaaPoista
  17. Minäkin paistoin joulukinkun oikein ajan kanssa. Mehevä siitä seitsemänkiloisesta tuli ja juuri sopiva yksin syötäväksi. Ei saa hätäillä ja polttaa karrelle. Eipähän sille tietenkään mitään voi jos Snellman polttaa itsensä karrelle. Minun käsittääkseni polttoainetta täytyy olla reippaasti, että ihminen palaa hyvin. Juuri eilen katsoin televisiosta yhtä todellisuuden tapausta, jossa se nuoren naisen murhaaja ei osannut polttaa kunnolla tätä raiskamaansa ja kuristamaansa ihmistä. Puuttui se lopullinen osaaminen. Mutta kyllä minä nyt Snellmanille sanoisin, että turha on persekarvojaan käräyttää tämän maailman vuoksi. Pitää jotenkin hankkia elämisen taito täällä murheen laaksossa. Ja saastuttaahan sekin kun itsensä polttaa. Se edistää ilmastonmuutosta. Näin minä käsittäisin. Mutta palaan tuohon joulukinkkuuni. Oli se vain suussa sulava. Vielä tuota lienee puoli kiloa jäljellä. Minä kun yritän syödä ahmimatta.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
  18. Mä voi tul sama liek ko vain sa ol inkkarpäähin pääs.

    VastaaPoista
  19. Heps! Minä nyt oikein tohkeissani tulin ensimmäistä kertaa. Halusin että tämä oivallus menee minulle kun varmasti sen ensimmäisenä oivalsin. Tuntemattomassa sotilaassa sanotaan jotenkin että "siel palloi ukkoloihe perskarvat".

    Jos nyt YK Snellman ja tuo koululainen polttavat yhdessä itsensä niin minä haluaisin olla paikalla ja tokaista, että siel palloi ukkoloihe perskarvat. Ihmiset siinä saisivat ahaaelämyksen, että kirjallisuuteen viitataan kuten viitataankin.

    Tietysti enhän minä tiedä onko tuolla koululaisella vielä palaessaan persekarvoja. Nuori tuntuu olevan.

    Mutta minä nyt haluaisin yhdistää tuon palon taidekirjallisuuteen. Väinö Linnaan. Totta kai jokainen tietää, että Väinö Linna kirjoitti Tuntemattoman sotilaan.

    Toki olen muitakin kirjoja lukenut kuin Tuntemattoman sotilaan. Esimerkiksi Sinuhe egyptiläinen.

    Nyrösen Jaska

    VastaaPoista
  20. Sen nyt heti lisään kun kuulun vapaapalokuntaan, että itsensä polttajien olisi suotavaa huolehtia muiden ihmisten paloturvallisuudesta. Tässä edellytetään mitä ilmeisimmin itsensä polttajilta myötätuntoista etukäteisharkintaa. Minun mielestäni itseään ei saisi polttaa tuulisella säällä. Ja itsensä polttamisessa tulisi käyttää korkealuokkaisia polttoaineita.

    Nyrösen Jaska

    VastaaPoista
  21. Hah ha, paljon taas luettavaa kuin hyvässä romaanissa ja hyvässä poikkoilevassa anti-aforismikokoelmassa. Palasin juuri sieltä teiltä päin sukkuloimasta. Seinäjoki on taas nähty. Kyllä sielläkin elää voi ja hiilijälkeään pienentää tai suurentaa kuin missä muualla tahansa. Oma jälki ehkä myös aika pieni koska en lennä käytännössä koskaan enkä harrasta mitään mikä vaatii oikeastaan mitään muuta kuin mitä muutenkin on. Nythän jouluna tuli se hurja uutinen siitä että sian (nimenomaan sian, ei naudan eikä kanan) syöminen on kolme kertaa vähemmän päästöjä tuottavaa kuin vihreän salaatin. En tiedä miten pitäisi suhtautua. Tuskin mitenkään. Tutkimuksiahan julkaistaan päivittäin maailman median tarpeisiin, ne ovat huvitusta eivätkä asemiinsa lukkiutuneet "keskustelijat" niiden vuoksi muuta käytännössä koskaan yhtään mielipidettään. Itse muutin kyllä merenpinnan nousun suhteen kun tajusin muutaman hyvin vahvan artikkelin kautta sen että enemy number on Euroopan ulkopuolinen nopeasti populaatioita moninkertaistuva väestöräjähdys. Tätähän toitotin jo liiankin pitkään. Ja miksen laske Eurooppaa mukaan...koska etniset eurooppalaiset ovat jyrkästi vähenevä populaatio toisin kuin kaikki muut (paittsi japsit ja venäläiset). Vanha kunnon Rooman klubi oli sittenkin oikeassa mutta mediasexympi pääuhka valittiin. Ja siellähän liikkuu myös iso iso raha. Toisim kuin väestöjenkasvun ehkäisyssä.

    Mutta joo, S-joella ei näyttänyt olevan liikaa väkeä. Kyllä sinne tuhat tai pari miestä Babylonista mahtuu jussien sekaan...vitsi vitsi.


    jope


    jope

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kulemma oli ankka se juttu...

      Ehkä olemme sivunneet toisemme täällä...:)

      Poista
  22. "Opetusalan viranomaisten arvion mukaan opettajia tarvittaisiin reilusti enemmän.
    Saksassa maan viranomaiset ovat palkanneet 8 500 uutta opettajaa lapsipakolaisia varten, kertoo uutistoimisto AFP.

    Opettajia tarvitaan kipeästi, sillä maan viranomaisten arvion mukaan maassa on noin 196 000 pakolaislasta, joka ovat tulossa mukaan saksalaiseen koulujärjestelmään. Heitä varten on perustettu reilu 8 200 erikoisluokkaa, kertoi sanomalehti Die Welt sunnuntaina.

    Paikallisten opetusalan viranomaisten arvion mukaan opettajia tarvittaisiin reilusti enemmän, lähes 20 000.

    – Tunnemme vajeen ensi kesään mennessä, sanoi opettajaliitto DPhV:n johtaja Heinz-Peter Meidinger Die Weltin haastattelussa.

    Kouluikäisiä pakolaislapsia on saksalaisen kouluviranomaisen arvion mukaan saapunut Eurooppaan noin 325 000 tämän vuoden aikana."
    STT - AFP

    Marjatta, sulle riittää töitä...jos vielä haluat...?

    Kaunista. Mutta 300 000 tänä vuonna + 300 000 ensi vuonna + 300 000 kahden vuoden päästä + 300 000...jne. jne.

    Voiko se mennä tosiaan näin? Entä sitten kun EU:n kantokyky sanoo poks? Millainen yhteiskunta meillä sitten on? Siis mellä kaikilla. Niin pakolaisilla kuin kantiksilla. Näillä numeroilla sosiaaliyhteiskuntaa meillä ei ole. Eikä tasa-arvoista kansalaisvaltiota.

    Onko jokainen joka EI ole realisti/kriittinen tämän tulvan suhteen osa ongelmaa aivan samalla tapaa kuin jokainen joka vähät välittää ekologiasta ilmastonmuutos-asiassa??

    Tästä on kysymys minun ajatusmaailmani kanssa. Ihmisyys on kaunis mutta numerot kertovat jo etukäteen, ennen romahdusta, että tästä ei voi tulla mitään. Kyllä tässä tulee Linkolaa ikävä...

    jope

    VastaaPoista
  23. Minun on sanottava, että optimismini pitää minut samalla kannalla Konekiväärimiehen kanssa. Uskon ihmiseen ja hänen selviytymiskykyynsä enkä näe maailmanloppua näköpiirissä.
    Maailmanlopun ennustajia on ollut keskiajallakin.
    Jos ihmisen aika maapallolla loppuu, niin tulee uusia lajeja.
    Turha tässä on missään tuskissa kieriskellä. Nautitaan elämästä ja eletään niin hyvin kuin osataan.
    Olen aivan varmna, että vuonna 2016 moni asia menee vain parempaan suuntaan. Palataanko tarkistamaan vuoden päästä?

    Jope, en minä enää. Muta miniän pitäisi saada vakituinen työ. Hän on opettanut maahanmuuttajalapsia, mutta aina vain pätkissä.

    VastaaPoista
  24. Marjatta, suhun voi luottaa. Optimismisi on jonkinlainen evoluutionäärinen voima: ei jäädä tuleen makaamaan.

    Itse olen tuollainen myös mutta vain yksityiselämäni suhteen, en pelkää ihmisiä enkä pelkää pelata enkä mokata enkä ryhtyä ja innostua. Sisuksieni väri on tulenpunainen. Mulla on kannakselaisen dna:n vauhti ja tempo.. ja myös työssäni saan viedä ja minun pitääkin viedä eteenpäin optimismia ja ratkaisukeskeisyyttä: kyllä tää tästä lähtee vielä, tästä mennään....!

    Mutta maailman menon suhteen taidan olla ns. kulttuuripessimisti toivottomasta päästä. Eräänlainen maallikko spengleristi.Mutta siis vain oman pääni sisällä. Koska pidän Euroopasta eniten, koska pidän länsimaisesta kulttuuriperimästä myös eniten ja koska pidän pohjoismaisesta yhteiskuntamallista eniten niin totta hitossa murehdin sitä että em. ovat kaikki vakavasti uhattuna. Sen kertovat numerot, ei politiikka eivätkä päivän uutiset.

    En siis tahdo mitään uutta lajia tilalle. Iminen ei ole mulle mikään luomakunnan syöpäläinen tai epäonnistunut laji vaan toistaiseksi paras otus mitä on saatavilla.

    Mutta se on mun nieltävä etten voi säilöä Eurooppaa elämään ikuista esim. 1970-lukua (mikä musta oli vuosikymmenistä paras kautta historian todella monella osa-alueella!). Kaikki muuttuu. Mun kannalta, mun arvostuksien kannalta ehkä huonompaan suuntaan mutta jollekin mun huono päivä on toisen paras päivä koskaan. Meidät korvataan muilla. Niin se menee.


    jope

    VastaaPoista
  25. Marjatta Mentula loukkasi minua kun hän järjesti lihapullahässäkän, vaikka ainoastaan kehuin hänen oletettavasti suurenmoisia taitojaan tehdä herkullisia lihapullia. Siitä huolimatta hän lienee suloinen pikku nainen, joka asettautuu totuuden myrskyä vastaan mitä taas minä älymystöläisenä miehenä en pysty. Vavisuttava feminiininen naivismi mitä maailman naisten suurin osa edustaa herättää minussa sekä ärtymystä että lämpimyyttä. Väestötsunami syntyy naisesta eikä miehestä. Kun nainen synnyttää niin hän ajattelee juuri sitä synnytysponnistusta mitä hän parhaillaan tekee. Ei suinkaan kokonaisuuden summaa. Nainen ei yleensäkään pysty ajattelemaan planetaarista kokonaisuutta. Nainen on kotinsa kokoinen. Arvelen että islamilaisuudessa naiseus on sinänsä ymmärretty oikein vaikka islamilaisuuskaan ei vähennä väestötsunamia. Mutta ilman muuta nainen on olentona vähäisempi kuin mies. Kaikella rakkaudella sanoen, sillä mies tarvitsee tätä vähäpätöisyyttä ollakseen onnellinen.

    YK Snellman

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Vavisuttava feminiininen naivismi mitä maailman naisten suurin osa edustaa herättää minussa sekä ärtymystä että lämpimyyttä...Kun nainen synnyttää niin hän ajattelee juuri sitä synnytysponnistusta mitä hän parhaillaan tekee. Ei suinkaan kokonaisuuden summaa. Nainen ei yleensäkään pysty ajattelemaan planetaarista kokonaisuutta. Nainen on kotinsa kokoinen."

      Snellman, sanot nyt sen mitä me emme koskaan sano, ääneen.
      Tuo on kommenttisi on silti tietenkin vain puolitotuus, ei periaatteellinen eikä ideaalitotuus, mutta jos kahden eri sukupuolen toimintaa hahmottaa mahdollisimman objektiivisesti niin noin se menee. Ei pääsääntöisesti ilman poikkeuksia mutta keskimäärin kyllä. Kaikki miehet ja naiset tietävät sen sekä lähipiiristään tai vaikka miettimällä politiikkoja, taiteilijoita.

      Nainen uskoo että tästä selvitään kaikesta huolimatta kun kovasti vaan rakastetaan ja toimitaan, mies epäilee että tästä ei selvitä tällä menolla koska todellisuuden summa on näillä ja näillä faktoilla miinusmerkkinen.

      Ehkä naisella on voimakkaampi elämänvietti ja miehellä -kuoleman. Tähän voisi heittää sarja mies/nais-kliseitä ja sitten nauraa niiden typeryydelle. Mutta sitten, niin kuin usein, kliseiden takana pilkottaa sittenkin aina jonkinlainen totuus niissä, osatotuus ainakin.

      Ja onhan niitä miehiäkin elämänpuolustamisen kannalla.
      Heikoimmat meistä (kuten minä) puolustamme kaikkea elämää, koska ei uskalla tehdä muuta pelätässään joutuvansa muuten pimeälle puolelle. Kovimmat meistä tietävät että kattilalla on kansi.

      Poista
  26. Lisään vielä. - Pitäisikö naisella yhä olla äänioikeus? Nainen sai äänioikeuden eikä käyttänyt sitä oikein. Nainen on edistänyt ilmastonmuutosta ja kuudetta maailmanloppua. Nainen synnyttää älypuhelinahmijoita. Synnyttää ja synnyttää. Vaikka tietysti nainen on rakastettava. Mutta elämme niin kriittisiä aikoja, että minä kyllä ottaisin nyt naiselta äänioikeuden pois. Se olisi myös naisolennolle itselleen parhaaksi. Nyt on pelastettava planeetta eikä naisesta siihen ole. Esimerkiksi Marjatta Mentulalta ottaisin äänioikeuden pois vaikka ymmärrän, että hän on humanistinen nainen. Mutta humanistisuudessaan myös planeetalle vaarallinen. Hän rakastaa väärin.

    Toivon ettei minua pidetä loukkaavana eikä viharikoksen tekijänä. Tarkoitukseni on ainoastaan jarruttaa kuudetta maailmanloppua.

    YK Snellman

    VastaaPoista
  27. Joko me polteta itei?

    VastaaPoista
  28. Vielä ei jäädä tuleen makaamaan.

    YK Snellman

    VastaaPoista
  29. Mutta kuudennen maailmanlopun jälkeen tulee seitsemäs, parahin Fortelius.
    Hänen logiikkansa mukaan voiko kuudetta loppua edes estää?
    Ikuinen syntymän ja tuhon kiertokulku.
    Lähtisinkö tähän biologiseen nihilismiin mukaan?

    Tuhat vuotta on Hänelle kuin yksi päivä.
    Sen logiikan mukaan nyt on sarastamassa kolmas päivä.
    Kolmantena päivänä...

    Lapsuudesta muistan Jeesus tulee takaisin -julisteet.
    Se tuntui siltä että maailma jatkuu sen jälkeen, Jeesus on vain täällä supersankarina. Toivoin silloin ettei tule minun aikanani.
    Hesarissa ihmisviisailta kysytään kerran vuodessa mitä Jeesus tekisi nyt tässä maailmassa. Jonkun mielestä, ja aika monen mielestä, hän toimisi kuin kunnon demari. Tai vasemmistoliittolainen. Monen mielestä kuin suuri viisas opettaja, Alien joka tulee avaruudesta tuomaan meille viisauden ja rakkauden, josta meille ovat jo ihmisgurut puhuneet. Kuin tehokkaampi Gandhi vain.
    Hän tulisi siis toteuttamaan maan päälle ihmisen parhaat ajatukset vaikka on sanottu etteivät meidän ajatuksemme ole Jumalan ajatuksia, että ne eivät voisi olla kauempana toisistaan.

    Mutta Fortelius, kristillisen käsityksen mukaan kolmantena päivänä tulee loppu, tämän maailman ja tämän muodon totaalinen loppu ja päätepiste, kiertokulun loppu-loppu, myös meidän tuomiomme. Ja jotain muuta jota jotkut aavistelevat.

    Emme selviä Jumalasta herroittelemalla kuten ei Riitaoja selvinnyt Lehdosta. Me sen sijaan naamioimme herroittelumme hokemalla sanaa rakkaus, rakkaus, rakkaus niin monta kertaa että kuvittelemme sillä harhauttavamme itse Jumalan! Että kun puhumme rakkaudesta rakkaudesta niin voimme korvata sillä uskomme jota meillä ei ole.

    Lähtisinkö mukaan tuohon, Fortelius?

    jope

    VastaaPoista
  30. Mikael Fortelius on siis evoluutiopaleontologi, jonka ystävä edesmennyt ja liian varhain kuollut Jack Sepkoski oli. - Sepkoski mallinsi sukupuuttoaallot. Näitä sukupuuttoaaltoja voidaan hyvällä syyllä nimittää maailmanlopuiksi. Jokaisen maailmanlopun jälkeen alkaa uusi aika tällä planeetalla.

    Tiede ei pysty antamaan todistusta Jumalasta siinä muodossa kuin ihminen tahtoisi. Jumaluuden kehitelmä on ihmisen tekemä ja se katoaa kun ihminen katoaa kuudennen sukupuuton jälkeen.

    Ihmisellä on Jumalan tarve ja siksi ihminen kirjoitti esimerkiksi Raamatun. Raamatussa on hienoa aforistiikka ja oivallisia kertomuksia, mutta Raamatun takana ei ole muuta kuin ihminen.

    Tiede on myös pystynyt todistamaan, että tyhjästä syntyy olentoja.

    Avaruus ja aika ovat siellä missä me olemme. Ajan tuolla puolen ei ole aikaa.

    Ihmisen ja valistuksen suuruus on siinä, että ihminen on pystynyt jo käsittämään, ettei Jumalaa ole. Tämä totuus meidän on niin sanotusti nieltävä.

    Minä toki ymmärrän sen inhimillisyyden kun ihminen turvautuu kauniisiin satuihin enkeleistä.

    Mutta todellisen valon pimeyteen toi Charles Darwin.

    Ihminen on mittasuhteensa täydellisesti ylittänyt aivoeläin ja kohta on edessä tämän aivoeläimen loppu.

    Me tulemme näkemään kaaoksen, jonka pieni ensiaalto oli turvapaikanhakijailmiö vuoden 2015 Suomessa.

    Summaten - maailmanloppu ei ole enää ehkäistävissä. Ja maailmanloppu - ihmisen loppu - ei ole mikään viihtymö. Se on helvetti, kirkuva helvetti, tuskaisa helvetti maan päällä.

    YK Snellman

    VastaaPoista
  31. Vielä - sain juuri postissa kotivakuutuksen. Maksan sellaista. Naurettavaa suhteessa maailmanloppuun! Maailmanlopussa ei ole kotia, maailmanlopussa ei ole turvapaikkaa. Maailmanlopussa on tuska ja paniikki. Maailmanlopussa ei ole näköaloja. Maailmanlopussa ei ole toivoa.

    Ja me jo - juuri nyt elämme jo maailmanloppua. Höperöintimme kanssa. On maailmanlopun alku. Valtavat voimat ovat käynnistyneet, mutta vielä on ihmisen aika.

    Maailmanlopussa suurin osa lajeista tuhoutuu. Suremmeko muita lajeja silloin kun olemme itse helvetin pätsissä.

    Muuten noin käsitteellisesti helvetti ja maailmanloppu ovat sama asia.

    Ei ole mitään maailmanlopun ilobileitä. - On vain tuska ja kauhu. Suurin osa ihmiskunnasta ei käsitä mitä kauhu tarkoittaa, mutta se oppii sen käsittämään.

    YK Snellman

    VastaaPoista
  32. Mul o kyl tikkuaski.

    VastaaPoista
  33. YK:n naispuheet alkavat mennä komiikan puolelle. Pahemmaksi menee, ennusti eräs keskutelija tuolla aiemmmin.
    Ei kai naiset (ainakaan vielä) saa lapsia aikaiseksi ilman miehiä. Miehillä on yhtä lailla lisääntymsivietti. Ja se, tuleeko lapsista älypuhelinahmijoita riippuu monesta asiasta, ei synnyttäjästä.

    Etkö sinä jo YK voisi tyyntyä, kun minä olen kertonut sinulle eläkkeenikin. Julkisten alojen eläkkeet ovat julkisia, ei niissä ole mitään salaamista.
    Ai, anteeksipyyntö puuttuu? Minä olen loukannut? Pyydän sydämestäni anteeksi.
    Minä olen ilmeisesti loukannut sillä, että olen täällä (hui nainen!)mukana keskustelemassa. Juhalta ei ole tullut porttikieltoa.

    Ei minua hetkauta väheksyntä, koska tiedän älyni.
    Jos järkeviä ollaan, niin ehkä sinulta YK pitäisi ottaa äänioikeus pois - kaikella rakastettavuudela sanottuna.

    VastaaPoista
  34. Yhä vielä - kiertokulku ei lakkaa. Kun ihmiskunnan kaiku katoaa kaikkeuden äärimmäisimpään historiaan niin kiertokulku ei lakkaa.

    Maaplaneetta oli meille tärkeä, mutta se ei ole kaikkeudelle tärkeä. - Jos kaikkeus olisi tuhatsivuinen romaani niin maaplaneettaa voisi verrata yhteen pistemerkkiin tässä romaanissa.

    Kaikkeuden tuhoa ihminen ei voi edistää vaikka edistää omaa tuhoaan.

    YK Snellman

    VastaaPoista
  35. Kun Adolf Hitler sai naiset valloitetuksi niin hän oli kaiken valloittanut. Naisten mukana menivät miehet. Ilman naisia kolmas valtakunta olisi ollut mahdoton. Hitler toimi naisten suostumuksella ja naisten yllyttämänä.

    Nainen on huomattavasti vaarallisempi ARVO-olento kuin mies. Tämä täytyy ymmärtää.

    Tavallinen mies katsoo aina naista ja kun nainen hyväksyy jotakin niin tämä tavallinen mies hyväksyy sen.

    Tällä hetkellä nainen hyväksyy väestötsunamin ja niinpä myös hänen miehensä hyväksyy sen.

    Puhutaan Äiti Maasta - äiti maan ystävä ei ole ihmisnainen.

    YK Snellman

    VastaaPoista
  36. Kun silmänsä välttää niin eiköhän se taas ole Snellman jotakin kirjoittanut. Marjatta-rouvalta pyydän pitkämielisyyttä. Sitä on maailmassa monenlaisia mielenterveysongelmaisia. Eiväthän he tietenkään itselleen mitään voi.

    Mutta jos Snellman olisi syyntakeinen ja tässä lähellä niin nyt minä kyllä pyöräyttäisin nenästä.

    Nainen on hieno ihminen! Marjatta-rouva ja myös esimerkiksi Elsabet Rehn. Minusta Elsabet Rehn olisi ollut aivan käypä presidentiksi.

    Maailma jatkuu. Tavallinen arki. Tänään ja huomenna.

    Minä menen muuttohommiin vasta ensi vuoden puolella. Lepuuttelen tässä muutaman päivän. Tekee hyvää.

    Ja tietysti Jumala on olemassa. Sanotaan että kaiken luoja ja minä uskon siihen. Samaan kuin viisaat papit. Kuten Mäkinen.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
  37. Painotan että maailmassa ei ole yhtään pappia, joka saarnaisi maailmanlopusta. Miksi saarnaisi, koska maailmanloppu ei ole totta. Ja minä tietenkin suon, että papeilla on parempi palkka kuin minulla, koska heillä on totta kai raskaampi työ kuin muuttomiehillä. Se sielunpelastus kuten sanotaan.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
  38. Me olemme jo maailmanlopun nielussa. Vielä siitä ei havaita isoja merkkejä, mutta kun merkit tulevat niin ne syöksyvät pienuudesta monumentaalisuuteen. Väestötsunami pärskähtää yli resurssien laidan. Ja ilmeisesti kaiken kaikkiaan kaikesta huolimatta on käynnissä kuudennen maailmanlopun aatto - jonka nyt vain yksinkertaisesti oli tultava.

    Tietenkin olisi jännittävää nähdä mitä tapahtuu kuudennen maailmanlopun jälkeen - mutta se ei ole minun osani. Minun osani on joko polttaa vapaaehtoisesti itseni tai kuolla siinä helvetin tulessa mitä 6. maailmanloppu merkitsee.

    YK Snellman

    VastaaPoista
  39. Demarijumala on tietenkin olemassa ihmisen keksimänä. Siis se jumala josta sanotaan että se on tätä ja tätä mieltä ja tämän se hyväksyy ja tätä se ei hyväksy missään tapauksessa ja kun puhuu paljon rakkaudesta niin se tykkää. Siihen vielä maisteeksi puheet omasta "keskeneräisyydestä", "kipuilusta" ja "vastauksia vaille jäävistä kysymyksistä ihmisen matkalla" niin varmasti saa hyväksyntää ja aplodeja.

    Kristillinen Jumala on voluumiltaab sellainen Olemassaolo tai meille Olemattomuus että en oikein kristittynäkään tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, pelätä vai toivoa, juosta lujaa vai jäädä paikoilleen. Sellaisen Jumalaa ei tietenkään mikään tiede todista yhtään miksikään. Ajatelkaas: jotta em. Raamtussa kuvattu Jumala todella voisi olla olemassa, täytyisi Hänen olla koko Universumia suurempi olija, toimija, ulkopuolinen. Tiedätte varmaan miten suuri maailmankaikkeus on tai siis sen suuruuden mittaamattomuuden. Jumala ei voi olla sitä pienempi. Kaikkiavaltiaan täytyy olla suurempi kuin kaikki.
    Huh uh.

    Tämän vuoksi demarijumalat vaikka olisivatkin hitaasti ja kärsivän syvällisesti puhuvien rakkaudentäyteisten teologien
    tai uskisten todistamia tuntuvat mitättömän pieniltä, ja niin, ihmisen keksimiltä kampanja-ständeiltä.

    Kristuksesta voi tietenkin puhua hieman enemmän koska Paavali Roomalaiskirjeessa taivutti rautalangasta mistä oli kysymys.

    Mutta en ala siitä nyt.

    Marjatalle sanoisin, että taidamme kaikki olla hieman ihastuneita sinuun. Kävelet pystypäin humanismissasi. Olet huumorintajuinen mikä ei ole lainkaan mikään itsestäänselvyys naist...
    Pidät suuntasi. Olet vieläkin, mutta olet varmaan ollut 70-luvulla, siis sillä ihailemallani vuosikymmenellä, Kymenlaakson kauneimpia jokivarsikukkia. Onnea sille miehelle, joka sen poimi. Olet, näin ajattelen, evoluution tai luomisen tarkoittama ihmistyyppi, elävä, toiveikas ihminen.

    Loppuun vitsi.

    -Kuinka monta femistiä tarvitaan vaihtamaan lamppu?
    -HEI! Toi ei oo yhtään kivaa!



    jope

    VastaaPoista
  40. Olisi mielenkiintoista kuulla jonkun naisen vaikkapa Marjatta Mentulan käsitys väestötsunamista. Siis fakta on että ihmisiä oli vuonna 1900 noin 1,6 miljardia ja ihmisiä on YK:n uusimman ennusteen mukaan vuonna 2100 noin 11,2 miljardia. Siis kahdessa sadassa vuodessa noin 10 miljardin kasvu! Ihmisiä oli Kristuksen päivinä about 0,25 miljardia. Tätä tarkoittaa väestötsunami ja kun siihen liitetään kulutus niin kysymyksessä on tietenkin maailmanlopun nopeuttaminen.

    Miten MM kommentoi maailmanloppua?

    YK Snellman

    VastaaPoista
  41. Minä näen viisautena tämän ihmisen lisääntymisen. Ihminen on hiljaa mielessään päättänyt että jos tulevat vaikeammat ajat kuten maailmanloppu niin aina joku säilyy kun on riittävästi porukkaa. Vaikka kallion kolossa. Siinä on siemen maailmanlopun jälkeiseen aikaan. Tervetuloa vain. Tämmöinen varautuminen on täysin ymmärrettävä asia.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
  42. Minulla lestadiolaisella miehellä on 7 lasta enkä yhtään antaisi pois. Rakastan kaikkia ja rakastan Jumalaa, joka on minulle lapseni antanut. Minä itse olen vain jumalallisen siemennesteen välittäjä ja Luojan apulainen. Minä olen siemen ja nainen on maa, johon minä kylvän. Tämä kaikki on Jumalan tahto eikä siihen saa mies eikä nainen puuttua. Esimerkiksi kondomi on täysin jumalaton tuote.

    Upi Kangas, Oulu

    VastaaPoista
  43. Minäkin helluntainuorena tahdon yhtyä Kankaaseen! Kiitos Jeesus kaikista lapsista! Oi Kiitos Jeesus! Anna meille lapset! Anna meille rakkaus lapsiin! Voi kiitos Jeesus syntymän ihmeestä! Jeesus lähetä meille lapsia rakastettavaksi! Anna meille ne lapset jotka Sinä rakkaudessasi katsot tarpeelliseksi! Anna meille toivon valo lasten kanssa! Kiitos Jeesus minä palvon Sinua! Sinä et ole keksintöni vaan Sinä olet tosi! Tietysti, tietysti, tietysti olet! Voi miten rakastankaan Sinua Jeesus Kristus!

    Vielä minä olen arka nuorukainen ja häpeän suunnattomasti, että harrastan onanointia, mutta kerran löydän rakkaan naisen ja sitten minäkin siitän lapsia. Kiitos Jeesus tästä valoisasta toivon kuvasta!

    Aki

    VastaaPoista
  44. Eikö kukaan tajuu et Lemmy Kilmister on kuollu. Siis Motörhead!

    Mia

    VastaaPoista
  45. RIP - Lemmy.

    Cornelia.

    VastaaPoista
  46. Joo. RIP - Lemmy. Sori sun elämä päätty mut se oli upee!

    Jape

    VastaaPoista
  47. Lemmy ehti nähdä joulun sit se oli siinä. Loppu.

    Mia

    VastaaPoista
  48. Mutta kuitenkin ehti seitsemänkymppiseks elää.

    Jape

    VastaaPoista
  49. Niin ehti. Mut kuitenkin mä oon surullinen.

    Mia

    VastaaPoista
  50. Joo Mia ollaan tosi surullisii.

    Jape

    VastaaPoista