torstai 24. maaliskuuta 2016

"RIITAAN TARVITAAN AINA KAKSI" - hankalan ihmisen tabusta

Johanna Korhosen Valkoista valoa on mainio radio-ohjelma. Erityisesti pidän hänen suloisesta sarkasmistaan. Tänään uusintana tullut kiusaamisjakso herätti kuitenkin kysymyksen, joka aina vaivaa mieltäni kun aiheesta puhutaan. Kysymys on hankalan ihmisen tabusta. Korhosen ohjelmassa hankalan ihmisen nimikettä kun lähestyttiin kovin tunnetuksi tulleella ja kuluneella tavalla, jossa hankalaa ihmistä ei ole olemassa sinänsä vaan hän on toisten sellaiseksi nimittämä uhri.

'Hankalan ihmisen' kiusallinen ongelma on helppoa ohittaa sanomalla, että kyse on vaikkapa ärsyttävästä kyseenalaistajasta tai pakenemalla hokemiin kuten että 'riitaan tarvitaan aina kaksi'. Tietenkin niinkin on että uudistajat ja kriitikot ovat usein hankalia yhteisölle. Mutta tiedetään, että on olemassa myös hankalia yksilöitä. Narsisteiksikin heitä joissain tapauksissa kutsutaan. Hankala ihminen voi hakea kriittisyyden syyn vaikka mistä ja kokee sen jälkeen tulleensa sivuutetuksi, kun reaktio voimaltaan ei ole hänen reaktioonsa verrattavissa tai muut eivät lainkaan näe tilanteessa ongelmaa. Voi jopa olla, että ongelmaa ei lainkaan ole, mutta yksilö tulkitsee asian sellaiseksi persoonansa suodattamana, korostaessaan tarkoitushakuisesti yksityiskohtia. Tällaista yksilöä on vaikeaa loputtomasti kuunnella aidosti kiinnostuneena ja siitä tietenkin seuraa ongelmia.

Ymmärrän eklektiivisen varovaisuuden tässä asiassa: hankalan ihmisen nimikettä on helppoa käyttää julman vallan välineenä. Mutta sanoa että kiusaaminen on (aina) yhteisöstä lähtevää ja hankala ihminen on yhteisön määritelmä ongelmia huomaavalle yksilölle, on eklektiivistä väittämää, jolla on suojeleva tai muu tendenssinen pyrkimys. Tämä on vähän sama kuin älykkyystutkimuksen tabuisuus. Kaikkea ei saa sanoa, koska sanat voivat joutua vääriin käsiin. Tämä todellinen riski sitten vääristää duskurssia. (Nytkin jo luen ajatuksenne: hakeeko tässä kiusaava kirjoittaja itselleen oikeutusta?) Kieli sotkeutuu ongelmallisesti todellisuuteen ja siitä tulee ideologista.

Mielestäni hankalan yksilön nimikettä käytetään useimmiten ikään kuin newtonilaisen lineaarisesti ja siksi kiusaamisen kysymystä ei kovin helposti avata niin rohkeasti kuin olisi tarvetta. Peräkkäisessä liikkeessä hiukkaset eivät koskaan ole kahdessa paikassa yhtä aikaa. Voipa olla jopa niinkin, että kun ongelmaa ratkaisemaan hankittu konsultti eklektoi diskurssista hankalan yksilön aina pelkäksi toisten määritelmäksi (koska ei ulkopuolisena tietenkään raukka muuta voi), hän ylläpitää ongelmaa: yhtäältä vahvistaa narsistin uhriuden tuntemusta ja toisaalta lisää yhteisön turhautumista.

Ehkä vain silloin kun puhutaan esimiehistä, hankalan ihmisen tulokulma ei ole tabu. Esimiehet ovat vapaata riistaa koska ovat neutraalia aluetta (ja siksikin palkkansa ansainneet). Esimies voi olla (julkisessa) puheessaamme hankala yksilö, mutta hankalinkin rivimies vain totuudenpuhuja. Jokin lausumaton reaalinen tässä järkähtämättömässä lineaarisuudessa nyt jää huomaamatta.*


Ehdotankin että Johanna Korhonen tekisi hankalasta ihmisestä vielä oman uuden ohjelman. Jatko-osan tuohon kommentoimaani.**

-

*Kirjoitukseni ensimmäinen kommentoija sai minut miettimään vallan merkitystä lineaarisen rakenteen elementtinä hankaluuden yhteydessä. Onko tulkintamme vallasta se todellisuuden muoto, joka mahdollistaa tuon esimiehestä puhumisen hankalana ilman tabuisuutta? Epäilemättä valta, sen lisäksi että se voi olla todellista ja tuhoavaa, on myös jotain sellaista, mihin on luontevaa projisoida oma käyttäytymisensä. Siis tarkoitan, että hankaluus on jotenkin helpompaa ja loogiselta tuntuvaa kokea jonkin vallan taholta tulevana määrittelynä kuin ajatuksena omasta persoonasta. (Ajattelisin että jos kokee hankalaksi määrittelyä usein ja eri ihmisten seurassa, on syytä ainakin epäillä itseään mahdollisena hankalana valtaa käyttävänä toimijana, johon muut ovat reagoineet.) Voisihan nimittäin ajatella, että hankala ei hankaluudessaan koe omaavansa valtaa vaan projisoi valtansa vallan edustajiin. Hankala kokee olevansa objekti, ei subjekti, enemmän uhri kuin uhriuttaja, ja siksi hankalaksi määrittely ilmenee aina määritellyn näkökulmasta toisen valtana. Minusta tätä ei rohjeta tuoda esiin "newtonilaisessa mekaniikassa". Valta olisikin pistettävä ikään kuin hankaluuden semanttiseen hiukkaskiihdyttimeen ja katsottava miten se käyttäytyy. ("Kvanttinen" vallankumous olisi tehtävä myös sosiaalisissa ja humanistisissa määrittelyissämme. Ne tuntuvat aina vain toimivan "newtonilaisen mekaniikan" mukaan. Fysiikan käyttäminen metaforana voisi vapauttaa meidät tässäkin liiasta inhimillisyydestämme.)

Ehkä de Mellon nihilismi on tässä hyvä lähestymistapa. 

Kun nimitämme asioita ja olioita, nimet jo johdattavat meidät ennakoituun suuntaan. Olette varmasti kuulleet sarkastiseen sävyyn kysytyn kysymyksen "mitä se oikein tarkoittaa se hankala ihminen". Korhosen ohjelman sävy oli juuri tämä. Kysymykseen on rakennettu sisään oletus hankalan yksilön uhriudesta. 

Koko hankaluuden käsite pitäisi mielestäni heittää hetkeksi sivuun ja KATSOA, mitä ryhmän dynamiikka ja yksilöiden käyttäytyminen keroo meille. Tämä on tietenkin joskus ja aika useinkin mahdotonta, koska katsominen ei riitä. Tarvitaan kuulemista, ja jos ihan tarkkoja ollaan sekään ei välttämättä riitä koska meillä ei ole henkikökohtaista lintuperspektiiviä tilanteisiin. Olemme kertomusten armoilla. Meidän on paljolti vain uskottava toisiimme ja sitten yritettävä tehdä vastuullisia valintoja. No. Ollaanko sitä taas sitten jo samassa kehässä? Ehkä. Oikeastaan hankalasta ihmisestä on hirveän vaikea puhua millään yleisellä tasolla lipsahtamatta jonkinlaiseen läsnäolon metafysiikkaan.

Tämän kaiken takia minun on oikeastaan mahdotonta uskoa työnohjaukseen ja konsultteihin "hankalissa" tilanteissa. Ainut ratkaisu on, että joku lähtee, hankala tai sitten se toinen. Minua on muutaman kerran usutettu lähtemään työnohjauskoulutukseen, mutta kokisin sen eettisesti täysin mahdottomaksi asemaksi joten en ole ottanut muiden innostuksesta onkeeni. 

**Kirjoitus ja tämä toive lähetetty Korhoselle henkilökohtaisesti.

77 kommenttia:

  1. Muistan kun joitakin vuosia sitten hain erästä virkaa ja valta-asemassa oleva henkilö totesi kahdestaan keskustellessamme "en voi tulla valituksi koska olen niin hankala ihminen". - Se yllätti minut. Muodollisesti olin pätevä ja pitkällä kokemuksella varustettu ihminen. Sen jälkeen olen miettinyt mitä hankaluuteni tarkoittaa.

    Kukaan ei siis voi määritellä itse itseään hankalaksi ihmiseksi. Jos hän sen tekee niin se on kirjallista hilpeilyä.

    Valta määrittelee ihmisen hankalaksi. Siksi on aina mietittävä kenellä on valta. Mitä on valta?

    Kun ihminen nimetään hankalaksi niin nimeäjä on valtataho.

    Yleensä ottaen ihmiset vaistoavat tarkoin kaikki ne tilanteet, joissa heidät voitaisiin nimetä hankaliksi. Tähän vaistoamiseen liittyy ahdistusta ja kauhua. Kukaan ei halua tulla nimetyksi hankalaksi.

    Asia erikseen ovat punkbändit. Pertti Kurikan Nimipäivät varmastikin jo myynnin edistämisen vuoksi tahtoisi olla hankala. Se pyrkii hankalaksi ja tämä pyrkimys näkyy ja silloin se ei ole hankala.

    Hankalaksi ajaudutaan. Ainakaan minä en voi täysin käsittää niitä vaiheita, että olen ajautunut hankalaksi. - Mutta kun olen hankalaksi leimattu niin ei tästä ilmeisesti enää poiskaan pääse.

    Omasta mielestäni en ole hankala.

    J ----

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun kun ihmiseltä kysytään, oletko narsisti (hankala) ja hän vastaa että kyllä, niin narsistit näin yleensä vastaavat. Silloin tietysti voi kysyä, mitä tuo vastaus 'kyllä'tarkoittaa, onko sillä aidosti ymmärtävää merkitystä vai ikään kuin itsensä luonnollistava?

      Tuo vallan ja hankaluuden suhde on hirveän kiinnostava. Itse koen sen tuoksi (maallikkona!) nimittämäkseni lineaariseksi rakenteeksi, jossa hankala ihminen määritellään kohteeksi ja uhriksi. Tai sitten valta täytyy määritellä uudelleen. Ehkä joksikin, jonka hankala kokee itsensä nähden vallaksi (ja ehkä siksi on hankala). Valta on pistettävä siis hiukkaskiihdyttimeen, jossa valta alkaanäyttää ja käyttäytyä odottamattomalla tavalla. Sitä voi olla vaikka kaltoinkohdellussa lapsessa (jonka puolesta jonkun on käytettävä valtaa), pahoinpidellyssä puolisossa tai muussa vaiennetussa lähimmäisessä, kiusatussa esimiehessä...

      Tulee nyt mieleeni, että valta ehkä on juuri se käsite, joka mahdollistaa tuon esimiehestä puhumisen hankalana ilman tabuisuutta. Valta on objektoiva ja projisoiva tapa jäsentää todellisuutta. Voisi myös ajatella että hankala ei hankaluuden yhteydesssä koe omaavansa valtaa. Hankala kokee olevansa objekti, ei subjekti, enemmän uhri kuin uhriuttaja, ja siksi hankalaksi määrittely ilmenee aina valtana. (Lisään tämän tohon kirjoitukseen.)

      Poista
  2. Niin. Hankala on nimenomaan objekti. - Arvelen että moni hankalaksi määritelty kokee nimenomaan yllättäväksi sen että hänet leimataan hankalaksi. On äärimmäisen pelonsekaista kun valtaa edustava taho sanoo "olet hankala".

    Kukaan hankalaksi nimetty ei tahdo olla hankala.

    J ----

    VastaaPoista
  3. Hankaluus on hyvä teema! Yhtään hankalaa kirjailijaa meillä ei ole ollut vuosikymmeniin. Voisi kysyä Juha Saaren blogin lukijoilta: Kuka on viimeisin hankala taiteilija jonka muistatte? - No ette muista yhtäkään. - Suomalainen kustannusmaailma ei mahdollista sitä, että hankala taiteilija pääsisi julkisuuteen. Siis vuodesta toiseen esimerkiksi Finlandia-palkintoja jaetaan taidokkaille kirjoittajille, joilta puuttuu eräs minua innostava kiinnostavuus, joka on - hankaluus. En koskaan lue tekstejä, joista vaistoan: tämä on epähankalan ihmisen kirjoittamaa.

    J ----

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on hyvä kysymys! Jopekin siellä vastaa! Onko matti pulkkinen viiminen? Se muuten oli ainut kirjailija joka parnassossa väheksy seittemää veljestä, piti sitä mm. huumoriltaan vanhentuneena. Olen täysin samaa mieltä.

      Mutta sen jälkeen? Onko hankaluus siirtynyt someen? Ite koen olevani ainakin jossain määrin hankala vaikkapa nyt tässäkin näkemyksessäni hankaluudesta kun en osta lineaarista käsitystä hankaluudesta ja vallasta. Olen hankala hankaluutta kohtaan. Hankaluuden romantisointia kohtaan.

      Taide on oikeastaan hankalutta romantisoiva diskurssi. Taiteen piirissä aito lähimmäistä uhkaava hankaluus on mahdotonta. Taiteessa hankalutta ei tarvse ottaa tosissaan. Siitä tulee älyllistä viihdettä. Aina. Hankalaa vai mitä?



      Poista
  4. 7 veljestä on kielellisesti timantti. Ihme. - Siitä AK odotti aplodeja, mutta hänet määriteltiin hankalaksi. Sitä hän ei kestänyt. - Olisi pitänyt kestää. - Hankalan tulee tomeroitua silloin kun hänet nimetään hankalaksi. - Jos ei ole hauskaa olla hankala niin on hankala olla hankala.

    J ----

    VastaaPoista
  5. Kiitos Juha, että panostani oikein kaivataan kulttuurikeskusteluun, mutta Euroopassa ja meilläkin on nyt menossa niin isot muut ratkaisevan radikaalit asiat, että kulttuuri suhteellistuu "akkain nypläykseksi" (luen mukaan myös kaltaiseni kirjalliset miehet) tälläisinä aikoina. Ikävä aikoja kun kirja tai joku teos oli iso juttu.
    Nyt maailma on se teos, kulttuuri sen rinnalla ajatuskorvike ja silmänsulkijoiden harmiton pikkupöhnä.

    Pulkkisen Matin panos sanomiseen opetti ainakin sen, ettei sillä ole juuri mitään merkitystä mitä kirjailija sanoo. Sama Linkolan entisillä ja varsinkin viimeaikaisilla sanomisilla.
    Keskiluokka ja älymystö haluavat maailman Ylen, Maikkarin ja Hesarin käärepaperissa. Se on yhtä kuin virallinen, etäännytetty, selitelty, siloiteltu, ei-hankala analyysi. Nykytoimittajat ovat kuin valettuja tätä tehtävää varten.
    Erit. A-talk on kunnostautunut tässä viime viikkoina haastatellessaan vain oikeita ihmisiä joilta saa vain oikeita vastauksia. Kuvottavaa mutta tavallista meillä nykyään.

    Mutta onko meillä edes hankalaa kirjailijaa hegemonian jalkoja puremaan. Yksi tulee mieleen, Timo Hännikäinen.
    (Jos ette tunne käykää lukemassa marginaliassa, Sarastuksessa ja Kiuas-kustantomassa mistä on kysymys.)
    Tosin hänet on leimattu jo vastustajien taholta ja ajatuksen liikettä yritetty niin hallita, mikä lieneekin hankalan ja kiinnostavan kirjailijan tunnusmerkki. TH aloittaa tänä keväänä myös kaunokirjailijana, luen varmasti, mutta en mitään suurta tai mitään muutakaan odottaen.

    Ei-hankalia kirjailijoita sitten? No, Tervo, Oksanen, median ja hegemonian lempilapset ja korrektin esilaulajat, ja monta muutakin tulee mieleen, mutta parhaansa täällä kai kukin oman elämänkatsomuksensa varassa yrittää, joten jääköön nyt kristillisen juhlan kunniaksi loput mainitsematta, vaikka kaksi kiveä jo ehdin pahuuttani jo heittääkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No nyt mää innostun, ja tulee vielä yksi pointti. Joskus ei-hankala muuttuu t o s i hankalaksi. Esimerkki löytyy Euroopasta. Kaikkien rakastama unkarilainen Nobel-kirjailija Imre Kertesz. IK kirjoitti keskitysleirikokemuksista koskettavia älyllisiä hienoja kirjoja. Ja myös muusta. Keskiluokka taputti, kirjapiireissä nyökkäiltiin. Syvän älyn ja lämmön ääni- eurooppalainen omatunto. Meidän mies.

      Mutta nyt kun Imrellä omatunto on viime vuosina herännyt omien uusien havaintojen pohjalta ja hän on kirjoittanut ja lausunut julkisuuteen asioita jotka ovat erittäin radikaaleja, on mielenkiintoista ajatella saisiko Imre enää Nobeliaan. Ei varmasti. Pitää olla oikea tietoisuus.
      IK on tunnistanut kotimaassaan ja Euroopassa tapahtuvaksi asioita ja kehityskulkuja, joiden hän ei enää halua toistuvan. Ei. Hän ei tuomitse lammaslauman mukana "äärioikeiston nousua" tms. vaan juuri sen toisen todellisuuden. Hänen puheensa ja pelkonsa virheestä jota olemme tekemässä saavat meidän "radikaalin" Halla-ahon vaikuttamaan Eva Biaudetilta.
      Tämä esimerkkinä siitä kuinka ei-hankala pettää yleisönsä ja muuttuukin hankalasti käsiteltäväksi, tai sitten vain ei-halutulla tavalla tiedostavaksi.

      No nyt olen vastannut kolmella vedolla Juha sun haasteeseen. Feedbackia kiitos, hah! Ja Marjatan sanaa arvostaisin myös.

      Poista
    2. Ainakin taiteessa häiritsevyys on sillä tavoin suhteellista, että sillä ei ole lähtökohtaisesti tekemistä totuuden kanssa. Se on hegemonian häiritsemistä. Ja kun edustaa itse arvohegemoniaa, haluaa tulla häirityksi. Minä en esimerkiksi jaksa sotaa kritisoivia elokuvia joissa todistellaan hokemaa "sota on mieletöntä". Full metal jacket tai Veteen piirretty viiva esimerkiksi... Humanismin kädenlämpöisyys on tylsää. Tosin militantille tyypille se kyllä voi olla taas sitten erittäin häiritsevää jos vain antaa sen olla. Älyllinen eklektointi sinänsä puolin ja toisin häiritsee minua erityisesti ja aina kun joku siihen työntää pahalta haisevan sormensa, olen tyytyväinen. Tässähän tietenkin on paradoksi: häirintä itsesään voi olla mitä raaaaiiiivostuttavinta ekletismiä.

      Filosofinen, taiteellinen ja poliittinen häirintä on minulle selkokielinen nimitys dekonstruktiolle. Sen mikä häiritsee, kuuluu ensisijaisesti häiritä minua subjektina olin mitä mieltä tahansa.

      Ylelle muuten pisteet turvattomuusillan vieraista vaikka jotkut kommentit puolin ja toisin turhauttivat... joku oikein perui tulemisensa kun Yle ei harrastanut ennakkosensuuria.

      Katsoin myös dokumentin Tuntematon pakolainen. Iloitsin elokuvaohjaaja Hamy Ramezanin ja Ali Jahangirin uskalluksesta kohtauksessa, jossa Ali keskusteli nuorten miesten kanssa alkoholista, huumeista ja ilonpidosta ja siitä mitä nämä miehet oikeastaan pakenevat. Kohtaus saa varmsrti RK-porukan tukan nousemaan pystyyn ja olisin halunnut tietää mitä Ali ajatteli ja tunsi tuossa kohtauksessa. Harvoin näkee noin rehellistä dokumentaatiota näin kuumasta aiheesta ja kuumana ajankohtana. Kiitos tästä myös Ylelle tuottajana.

      Poista
    3. Taiteen häiritsevyys taiteessa, taide-estetiikkana on sittenkin vain estetiikkaa, pelkkä esteettinen nyanssi, ei lopulta muuta, ei mitään todella hankalaa, poliittista esim. Sellaista mikä haluaisi puuttua oikeasti elämäämme.
      Kertesz haluaisi lopettaa ihmivirrat Eurooppaan. Siinä on häiritsevyyttä, joka ei ole vain jokin teoksellinen vaikutus (esim. avantgarde perinteisessä mielessä tai muu "raju" efektillisyys) vaan suoraa vaikuttamista suoraan todellisuuteen todellisesta maailmasta revityin perustein.

      Maailmahan on aina ollut ja tulee olemaan täynnä celinejä, joukoturkkia, teemumäkiä, guydepordeja, godardeja, pasolineja yms. yms. Rajuja sajoja, rajuja kuvia, hui! Eli taiteen häiritsevyys vrt. reaalimaailmaan on vain kuriositeetti, kiinnostava toki, mutta ei juuri mitään muuta. Se voi häiritä korkeintaan taide-elämysten metsästäjiä. Ja heitäkin vain hedonistisesta näkökulmasta: mä haluun että mua vähän liikutetaan...

      Tällä haluan sanoa myös sen että maailma on muttunut paikaksi jossa voi sattua mitä tahansa, perusteet voivat muuttua toiseksi ja nopeasti. Tässä tilanteessa taide roikkuu mukana mutta vailla todellista häiritsevyyttä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Esteettinen ei enää riitä paljastavimmillaan ja kovimmillaankaan kun ihmisiä tapetaan rasistis-uskonnollisen vihan vallassa metroihin ja lentoasemille.
      Kuuntelen mieluummin taiteilijaa joka on luopunut harhakuvitelmistaan kuin taiteilijaa joka yrittää vielä moralisoida uutta maailmaa estetiikan tempuilla halutun hegemonia-ajattelun suuntaan.
      Näitä aidosti vaarallisia artisteja on toistaiseksi vähän. Niinhän se on aina. Natsismikin tuomittiin vasta jälkijunassa. Ja kommunismi.

      Poista
    4. Luepa Juha Sarastuksesta T.Hännikäisen analyysi Renevantista. Luulen että pidät.

      Poista
  6. Kristus oli hankala. On uskovaisia, jotka eivät ymmärrä, että juuri Kristuksen seuraaminen tuo elämään hankaluuksia.

    Olen ollut hankalan ja monipuolisen, uuvuttavan flunssataudin kourissa viimeiset pari viikkoa. Niinpä kävi niin, etten päässyt ortodoksikirkkoni monipuolisiin suuren viikon palveluksiin mukaan ja se tuo oloon alakuloisuutta...

    Toivottavasti muut ovat ko. sairaudelta välttyneet.

    KRISTUS NOUSI KUOLLEISTA - TOTISESTI NOUSI!

    J----

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kristus oli hankala, totta, mutta Hän sanoi myös Antakaa keisarille se mikä keisarille kuuluu ja Jumalalle se mikä Jumalalle kuuluu.

      Tässäkin mielessä jeesustelu, jossa Kristusta ytitetään valjastaa jonkin poliittisen motiivin esikuvaksi, nykyään usein vasemmistolaisen, on
      sekin vain yksi tapa yrittää hallita ja ohjata ajattelua haluttuun suuntaan, ei-hankalaan.

      Poista
  7. Meidän ortodoksien kirjallinen traditio on monin tavoin hankala ahminnan aikakaudella. Tosiaankin!

    En nyt mene historiallisiin syvyyksiin ajassa vaan nostan esiin kaikkien ortodoksien tunteman skeemaigumeni Johanneksen, jonka Valamon vanhuksen kirjeet olen J Saaren blogissa tainnut aikaisemminkin mainita.

    Skeemaigumeni Johannes ei lässytä eikä makeile kirjeissään. Hän sanoo napakasti sanottavansa. Palaan aina itse hänen kirjeisiinsä.

    Uskoni kirjallisuus on niin mittava ja hankaluudessaan virkistävä, ettei minulla pitäisi olla edes aikaa lukea tyhjänpäiviä romaaneja saati suunnitella semmoisten kirjoittamista eksyttääkseni ihmisiä pois tärkeämmän kirjallisuuden lukemisesta.

    J----

    VastaaPoista
  8. "Uskoni kirjallisuus on niin mittava ja hankaluudessaan virkistävä, ettei minulla pitäisi olla edes aikaa lukea tyhjänpäiviä romaaneja saati suunnitella semmoisten kirjoittamista eksyttääkseni ihmisiä pois tärkeämmän kirjallisuuden lukemisesta."

    Jos ja kun tuo on tosissaan sanottu (nykymaailma kun on nimittäin sairastunut sarkasmiin ja ironiaan niin että kaltaiseni tosikkojen pitää aina olla varuillaan) niin ei mulla muuta kuin, että nostan hattua ja totean, että olet oikealle tiellä (minkä sanomiseen et minua tarvitse)ja jonne astumisesta (tarkoitan sitoutunutta tunnustuksellista klassista Kristus-uskoa) minäkin haaveilen, mutta maallisessa kiinni olevana olen tietenkin pelkkä wanna-be.
    Kristinusko on parhaimmillaan voimakenttä heikoille, jonka rinnalla maailman tomu on vain hetken helpotusta janoon joka ei kaivovettä juomalla poistu.

    jope

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja sanon nyt varalti ettei dekonstruktio siis ole relativismia vaan mitä syvintä valistuksen perinnettä. (Derrida sanoi Suomessa käydessään ettei oikeudenmukaisuutta pidä dekonstroida ja on toppuutellut jopa äärimäisiä tulkitsijoitaan.)

      Poista
  9. "Mikään ei niin tehokkaasti murra sydäntä ja nöyrrytä sielua kuin viisas yksinäisyys ja täydellinen vaitiolo. Toisaalta mikään ei turmele sisäistä hiljaisuutta ja karkota siinä vaikuttavaa jumalallista voimaa tehokkaammin kuin seuraavat kuusi laaja-alaista himoa: röyhkeys, vatsanpalvonta, puheliaisuus, monipuuhaisuus ja ylvästely sekä kaikkien himojen valtiatar - omahyväisyys."

    Pyhä Gregorios Siinailainen (kuollut vuonna 1360).

    Teoksessa Filokalia, osa III

    J----

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuomas Akvinolainen: "Jumalaa koskevan tiedon ääriraja on siinä, ettemme voi tietää Jumalasta mitään."

      Tämä on aidosti häiritsevä ajatus jos sitä ei ota jumalaa ylistävänä kieroilmaisuna. Jos sen ottaa ihan tosissaan, on kaikki puhe jumalasta lopetettava eikä uskonnottoman ja uskovan kokemuksella voi olla loogisesti eroa eikä jumalalla mitään merkitystä esim. mailmam synnyn kanssa. Tiede ja usko eivät ole mielekkäitä vastinpareja Tuomaksen lauseessa. Minusta tuo on kauniisti häiritsevä lause. Kristilinen vastine Wittgensteinin vaikenemiselle. Oikeastaan jo Tuomaksen lause itsessään ei viittaa mihinkään.

      Luen taas de Mellon Havahtumista. Häiritsevä kirja.

      Poista
    2. Jumalan edessä voi olla vain syntisenä. Terveethän eivät tarvitse Parantajaa.
      Ei ole paljon tunnustamista mulla siinä, että Pyhän Siinailaisen mainitsemista synneistä syyllistyn jatkuvasti kuudesta viiteen ja siihen kuudenteenkin ainakin kerran viikossa.

      Sanaa "monipuuhaisuus" johon siis myös syyllistyn päivittäin jään miettimään.
      Miten totta tuo onkaan, vouhottamineen tappaa yhteyden minusta Jumalaan.
      Mutta onneksi ei koskaan päinvastoin.
      Jos Jumala-suhteemme perustuisi meidän omiin tekoihimme olisimme toivottomassa tilanteessa kaikki.

      Kiitos Juha ja J----

      Poista
  10. Ihminen ei voi katsoa Jumalan selän taakse.

    Jumala ei ole hernekeittopurkki, jonka kyljestä ihminen pystyy lukemaan valmistusaineet.

    Ihminen ei koskaan pysty valmistamaan Jumalaa ts. kristittyjen Jumalaa.

    J----

    VastaaPoista
  11. Pääsiäinen on havahtumista kärsimykseen ja lopulta iloon - jota maailmassaolijan tarkkailuhavainnot sumentavat.

    Luostarikilvoittelu ei ole kaikille tarkoitettu ja siksi meidän täytyy kilvoitella maailmassa.

    Ymmärrän että maailmassa on lahkolaisuutta, joka katsoo, että oikea usko antaa vaurauden, Mersun, hienon omakotitalon, älykkäät ja pärjäävät lapset. Kissan, koiran ja papukaijan.

    Tällainen ei lainkaan ole kristillisen elämän historiallinen todistus. Voi ajatella niin, että kivut, sairaudet, pahat henget hyökkäävät sinne missä oivalletaan aitoa pyrkimystä kristillisyyteen.

    Meidän tehtävä on myös puhua. - Väestötsunamin, ilmastonmuutoksen, joukkovaellusten ja erinäisten rauhattomuuksien maailmassa. Eriarvoisuuden ja julmuuden ja heitteillejätön todellisuudessamme.

    Kristitty ei jouda jeesustelemaan.

    Tiedämme, että terroristit tällä hetkellä tavoittelevat "jättipottia" Euroopassa ja se on ydinvoimalan räjäytys. Voimaloita on niin paljon, että on suuri todennäköisyys, että se jossain onnistuu ja aiheuttaa jättiläistuhoa.

    Pahuutta vastaan täytyy nousta - nöyryydellä vailla omahyväisyyttä. Vailla ajatuksia että saisi aplodeja sanomisistaan ja tekemisistään.

    J----

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Risto Isomäki jo aikaa sitten sanoi että ydinvoimalat pitäisi vartioida sisäpuolelta raskaalla aseistuksella, sotilasvoimin. Pasifismi ei siis tässä ole ratkaisu. Joskus tulee mieleen että lännsimainen humanistinen todellisuyskäsityksemme ei halua millään uskoa ihmisistä pahinta ja vie siksi kaiken perille demokratian ja hyvän uskon metodein kunnes pahin tapahtuu.

      Poista
  12. Mäkään en taida enää jaksaa hurskastella tai melloisesti havahdella, tässä teille siitä pala mitä muualla puhutaan:
    http://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/825/tasta_ei_sittenkaan_puhuta

    ...ja mistä toisaalla ei puhuta.

    MV-lehdessä taas ( oikeita ) tietoja apartheid-ratkaisuista Saksassa. Naisia aletaan tietyissä kaupungeissa lajitella kuin mustia aikoinaan busseissa omille alueilleen. Tämän erottelun suvaitsevaisto hyväksyy...?

    Jos nämä, ja vastaavat kymmenet faktat eivät Havahduta, niin ei mikään.

    VastaaPoista
  13. Olen huomannut erityisesti viime kuukausina itsessäni sellaisen voimistuneen piirteen kuin tarkkaileva katse. En pysty kulkemaan enää missään ilman tarkkailevaa katsetta, joka tietenkin mahdollisuuksien mukaan pyrkii kätkeytymään ja olemaan muuta kuin julkeaa tuijottamista.

    En kuulu mihinkään katupartioporukkaan. Mutta tarkkailen ja olen jonkinlaisessa hälytystilassa ja luulen, että tämä ominaisuus on jatkossa pysyvä.

    Tarkkailen ilmeisesti jotakin sellaista poikkeuksellista, josta tulisi ilmoittaa poliisille.

    Ehkä joku voisi sanoa, että reagoin tarkkailevan katseeni kanssa rasistisesti. - Mutta katseeni koskee kaikkia.

    Eilen tuli dokumentti FBI:n jäljittämistä rikollisista ja edelleen FBI pitää tehokkaimpana keinona jäljityksen onnistumisessa sitä, että suurelle yleisölle jaetaan tietoa karkurista. - Aina joku valpas silmä oivaltaa ja niiden edetään kohti pidätystä.

    Totta kai viimeaikaiset tapahtumat Euroopassa lisäävät tarkkailevaa katsetta. - Luulen että tämä tarkkaileva katse saattaa aivan perustavalla tavalla erottaa ihmispersoonallisuuksia.

    Kun näillä Brysselin tyypeillä oli toisessa kädessä hanska ja toisessa ei niin tällaiset seikat latautunut tarkkaileva katse huomaa intensiivisesti. - Arvelen että jos olisin siellä kävellyt tällaista tyyppiä vastaan niin oudoksuntani olisi ollut niin suurta ja katseeni niin kiristynyt ja pistävä, että terroristi olisi kokenut suurinta mahdollista sisäistä epämukavuutta. - Mutta en tiedä miten asiat olisivat sen jälkeen edenneet. - Jos terroristi olisi havainnut, että heti otan kännykän esiin niin hän olisi saattanut päätellä, että hänen toiminta-aikansa on kulumassa loppuun.

    Tietysti on osaamista, ettei paljasta reaktioitaan mitä havainnot aiheuttavat. Mutta tässä olen toistaiseksi amatööri.

    J----

    VastaaPoista
  14. Keskustelen vielä hieman itseni kanssa. Tänään siellä sun täällä surffatessa olen joissakin blogeissa ja kirjoituksissa törmännyt ajankuvallemme tyypilliseen supernaiviuteen.
    Ihmiset ovat kyselleet ihmeissään mikseivät islamin johtajat sanoudu irti pyhällä sodalla/terrorismilla paratiisiin neitsyiden syliin pääsemisestä...?
    Ajanilmiö tämäkin.
    "Imaginen" vilpitön ( ? ) odotus mullaheilta.

    Pitääkö minun vastata mikseivät? Luulisi sen nyt kekkaavan ilman vihjeitäkin. (tämä oli nyt röyhkeyden syntiä, mutta mielestäni velvollisuutemme on olla hereillä tai silmät edes puoliummessa)

    Tämä J---oli minun tarkkailevan katseeni havainto tältä päivältä.

    VastaaPoista
  15. Tässä nyt on mielestäni jotakin oleellista. Yleläinen Suomi yritti syyllistää niitä ihmisiä valpastumisesta ja tarkkailevaisuudesta jotka reagoivat tällä tavoin joukkovaelluksen saapuessa Suomeen.

    Euroopan tapahtumat todentavat siitä, että meidän on oltava hereillä ja valppaina joka hetki.

    Kun meitä ollaan tekemässä olevaisuuden nautakarjaksi niin emme saa sortua siihen.

    Mutta tarkkaileva katse koko syvyydessään on erityisominaisuus. Se on osa filosofian konetta, jos niin voisi sanoa ja hyvin monelta se yrityksessä onnellistaa oma elämä ja sen ahminta puuttuu.

    J----

    VastaaPoista
  16. Voi, en tiedä enää, mihin kommentoida, koska tulen vasta nyt mukaan tähän taas kerran niin tasokkaaseen keskusteluun.
    Olen ollut poissa blogimaailmasta, tapaamassa läheisiäni ja yrittämässä vahvistaa heistä erästä, useampaakin, joilla on vaikeaa.

    Hankala ihminen. Tiedän olleeni monen mielestä sellainen työpaikalla kiihkeyteni vuoksi. Ajoin kouluuni uudistuksia, jotka ärsyttivät monia, mm. elämänkatsomustiedon opetus, uskonnottomien oikeudet ja tukioppilastoiminta. Vahva kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden painotus kuuluvat koulun tavoitteisiin ja varsinkin kielten opetukseen, mutta silti moni paheksui ja kadehtikin, kun lähdin valtion tukeman projektin puitteissa Manchesteriin kursseille ja kerroin sieltä tultua erilaisista kouluista ja tavoista. "Kutsuva koulu" -teema, oppilasystävällisyys, josta esitelmöin ja jota toteutin, sai muutaman miesopettajan näkemään punaista. Jouduin kiusaamisen kohteeksikin ja uuvuin. Kun lopulta ymmärsin lähteä tästä koulusta, jossa olin tehnyt työtä suurella kutsumuksella ja saanut paljon aikaan, eräs irvileuka, laiska miesopettaja kuiskaili, että hän on aina arvostanut minua erityisesti ulkonäöllistä syistä. No hyvä sekin, kiitin kauniisti. Tästä tuli näemmä puolustuspuhe - uudistajat ja paljon työhönsä panostavat koetaan ainakin hankalina, koska he nostavat rimaa muilla. Ystäväni määrittteli tämän minulle näin, kun en nähnyt mitään väärää siinä, että kutsuin koululuokan kotiini tutustumisiltaan.
    Olen myös ollut tilanteessa, jossa johtaja leimattiin joukolla hankalaksi, syntipukiksi, vaikka se, mikä oli eniten
    vialla oli alaisten alaistaidot, sitoutuminen yhdessä sovittuihin asioihin ja omiin töihinsä keskittyminen.

    Jatkan vielä kohta noista muista asioista.

    VastaaPoista
  17. Jope, minä olen yksi niistä, jotka ihmettelevät, mikseivät normaalin, maltillisen islamin uskonselittäjät selitä islamismia ja sen pariin pesiytyneitä eurooppalaisia turhautuneita harhautuneiksi ja karkota heitä julkisesti ja näyttävästi pois islamilaisesta maailmasta.

    Pelkäävätkö he, suuri ennemmistö, noita hirviöitä?

    Älä vain väitä, että he kaikki ajattelisivat perimmältään yhtä pimeästi.

    Tuossa Juhan mainitsemassa Hamy Ramezanin ja Ali Jahangirin tasokkaassa dokumentissa "Tuntematon pakolainen" kaverit puhuvat pakomatkan varrella keskenään, miten joku oppinut on selittänyt, että eurooppalainen tapa elää on parempi, voi ottaa alkoholia maltillisesti jne. Siis todellakin on maallistunutta, modernia islamin tulkintaa, kuten on maallistuneempaa kristinuskoa, jossa "pyhää sanaa" tulkitaan symbolisesti.

    Juha, sinä joka olet katsonut tuon dokkarin, kerron pienen yksityiskohdan. Se ulina, mikä kuului siinä alussa, kun venematkan ja nuotiolla kuivattelun jälkeen Ali lähestyi leiriä, oli synnyttävän naisen valitusta. Ali ja nuori poika pysähtyivät katsomaan aidan taakse ja joku kuului sanovan, että pitäisi hakea apua. Tämä nainen oli jäänyt leirin äänentoistovälineiden alle. Elokuvan tekijät kertoivat. Minulla oli tilaisuus olla näytöksessä, jossa he olivat mukana ja keskustelua oli lähes kaksi tuntia elokuvan jälkeen. Hyvää keskustelua. Puolet yleisöstä oli vastaanottokeskusten väkeä, puolet meitä muita.
    Irakilaiset pahoittelivat, että dokkarissa ei näy, miten todella pahaa siellä matkoilla voi olla. No, minäkin yritin vakuuttaa, että me tiedämme sen ja että tämän leffan vahvuus meille on se, että se ei yleistä, vaan antaa kasvot yksilöille. Surkutteluun on turruttu. Ymmärrän, että todella kovia kokeneelle mikään ei riitä kuvaamaan hänen kokemustaan.
    Nimi Hamy Ramezan kannattaa painaa elokuva-alalta mieleen!

    Isisporukka yrittää päästä ydinvoimaloihin. Paholaiset.
    Minä en vaan vieläkään millään ymmärrä, mitä turvattomilla pakolaisilla on tämän kanssa tekemistä.

    Turkulainen-lehteen oli lähetetty pakolaislapsia ivaava kommentti (vertaa Terhi Kiemunki) ja kun lehti oli poistanut sen, sinne oli tullut valtava määrä viestejä, miten toimitus harrastaa rasismia, kun diskaa toisten mielipiteet. Siis mielipiteet!
    Turun uusimmaan vastaanottokeskuksen eteen oli ilmestynyt megafoneineen ja lippuineen ryhmä räyhääjiä. Siis vastaanottokeskuksen eteen!

    Mielestäni Suomessa on toimittu ihan niin kuin pitääkin. Se, mitä toivon, on että EU lopettaisi jahkailunsa ja vahtisi, että ne leirit, joista on sovittu, rakennetaan sinne minne on sovittu ja äkkiä, ettei ihmisten tarvitse kuolla kurassa ja ojissa maaten taivasalla.

    Katselin Turussa erään ison koulun ilmoitustaululta oppilaskunnan rasismiteemaviikon ohjelmaa ja iloitsin. Lapsissa ja nuorissa on toivomme! Myös 6 ja 8 -vuotiaat pojanpojat ovat edelleen turmeltumattomia. He näkevät jalkapallokavereiden pipon värin, eivät ihon väriä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onks tää nyt taas siinä että maahanmuuttokritiikki on rasismia? Jos on niin keskustelu on ihan toivotonta. Kuten kai jo kerran todettiin.
      Iso osa rasisminvastaisista kampanjoista kuitenkin piiloviestii (eikä aina niin piilotetustikaan) voimakkaan manipulatiivisesti, että rajat kaikille koko ajan appoauki tulee mitä tulee, tapahtuu mitä tapahtuu, maksaa mitä maksaa, menee syyteen tai saveen, menköön lapsi pesuveden mukana tai ei. Silmät kiinni ongelmilta, ja turpa.
      Juuri tämä politrukikointi heitti minut syksyllä unelmaihmisten toiselle puolelle niin että solahti.

      Ja se toinen asia, miksi he eivät "sanoudu irti" pyhän sodan teologiasta? Siksi koska se on siellä. Kirjassa. Lukekaa itse.
      Ei sitä sieltä pois oteta, että me voisimme perustella itsellemme kaikkien uskontojen samankaltaisuuden ja yleisinhimillisyyden jollakin yleiskone-yleisjumalan sateenkaarivarjon alle.
      Uskonnoissa on näköjään eroja, jos katsomme sitä mitä näemme emmekä sitä mitä haluamme ajatella.

      Kuten tiedät maailma on täynnä kristillisiä fundamentalisteja. Ja monilla aivan karmeita puheita. Mutta eivät he rasistisessa vihassaan räjäytä, silvo ja polta ihmisiä lentokentillä, kirkoissa, busseissa, ravintoloissa, metroissa vuonna 2016 toisten uskonnon, kulttuurin ja ajatusten vuoksi.
      Ero.

      Häiritsevistä taiteilijoista minulle edelleen tulee mieleen vain T.Hännikäinen. Häiritsee monia tosi paljon. Niin paljon että Ylehän sai ihmissensuuri-vaatimuksia kun se viimeksi päästettiin telkkariin. "Miten ja miksi te tuollaisen sinne otatte?" Kirjakustantomoille on samoja boikotointikäskyjä jaeltu.

      Tuo mitä Marjatta kerroit kokemuksistasi työelämässä, uudistajana, herättää kunnioitusta. Olet vienyt Suomea eteenpäin. Kiitos siitä.
      Kun näin omassa blogissasi joskus nuoruudenkuvasi, ymmärrän myös sen laiskan open kömpelöä kiitosyritystä. Kuvassahan oli todellinen kaunotar ja joanbaezmainen vahva sielu. Sehän sinä olet vieläkin kommentteinesi.

      Juhasta tiedoksi. Mieshän on kirjoittanut koko uuden Filmihullun! Käykääpä lukemassa. Kolmeko kirjoitusta peräti. Olisit kuulunut 50-luvun Pariisiin, sinne samaan leffakerhoon Truffautin kanssa.


      Poista
    2. Joo. Niitä on tosiaan mennyt monta läpi. Itekki oikein yllättynyt olen. Pari ainakin vielä tulossa.

      Poista
    3. Onnittelut Juha! ONNEA!
      Käyn lukemassa.

      Kyllähän sen nyt on huomannut, että Juhalla on kova taso analysoinnissa ja kirjoittamisessa.

      Muutoinkin olen täällä myös kommentoijien jopen ja J----:n osalta todella fiksussa seurassa.

      Sekin saattaisi olla hankalan ihmisen piirre, että työntäytyy itseään fiksumpien seuraan päällepäsmäröimään. Tämä juuri ärsyttää nykyisissä keskusteluohjelmissa, joihin etsitään niitä ääripäitä ja toiseksi pääksi valitaan joku tosi tyhmä, jonka ehdoilla on mentävä.
      Tulen aina käymään tähän blogiin ja sen kommenttiosioon suurin odotuksin enkä pety. Olen ajatellut vain lukea toisten viisaita ajatuksia, mutta eipä aikaakaan, kun olen jo kiihkeästi sommittelemassa omaa kommenttia.

      Jope, kyllä kyllä, onhan niissä kirjoissa lähetyskäskyt, myös Raamatussa, jonka nimissä on tehty aikanaan verisiä käännytysretkiä, nykyään muunlaisia.
      Luin kerran artikkelin siitä, millaista kristillinen lähetystyö on Japanissa, jossa ei tarvitse keskittyä hyväntekeväisyyteen, mikä vain on minusta siinä turismissa kannatettavaa. Joku haastateltu sanoi kohteliaasti, että kyllä hän voi luvata ottaa uskontokimaraansa myös kristinuskon, mutta ei hän silti hylkää omia aiemmin omaksumiaan uskontoja. Näin, oikein monikossa.
      Islamistit on eri juttu, he vaikuttavat nyrjähtäneemmiltä, mitä tällä saralla on nähty aikoihin. On kristinuskon lahkoja, jotka tappavat itsensä yhtä aikaa, jollain syrjäisellä paikalla yms. mutta että ryhdytään tuhoamaan ja väkisin käännyttämään puolta maailmaa - käsittämätöntä!
      Siis tästä olen tietenkin ihan samaa mieltä.

      Olen käsittänyt, että juuri islamissa tulkitsijoilla on suuri valta, koska suurin osa sen uskon piiriin kuuluvista ei osaa lukea Koraania. Monille se on olemassa vain vieraskielisenä ulkoa saneltavana versiona.
      Niin Vanha Testamentti kuin Koraani ovat täynnä ruoka- ja hygieniasääntöjä, jotka olivat tärkeitä erämaassa vaellettessa. Harva niitäkään enää noudattaa, joten myös sotakäskyt voi tulkita vanhentuneeksi ja nykyisessä maailmassa turhaksi sellaisenaan toteutettuina.

      Maahanmuuttokritiikistä vielä sen verran, että siihen ei ole juurikaan päästy tuon rasistisen kohkaamisen takia. Ei lasten pilkkaaminen ja turvapaikanhakijoiden uhkailu ole mitään kritiikkiä vaan keskustelemista ja asioiden kehittämistä haittaavaa touhua.

      Jope, kiitos, vai Joan Baez. Otan sinun kohteliaisuutesi vastaan, kuten pitääkin - hienoin tuntemuksin. Se "väärin kehunut" mies puhui kaksimielisyyksiä joka käänteessä ja oli katkera, kun häntä ei pidetty enää vararehtorina sen jälkeen, kun kieltäytyi opettelemasta tietokoneita. Ne kuuluivat hänen mukaansa sihteereille, ei pomoille. Hah-hah!

      Poista
    4. Hämmentynert kiitokset vaan kehumisista. Kivahan se on ku kehutaan.

      Poista
  18. Häiritseviä, hankalia kirjailijoita ja muita taiteilijoita? Kirjailijoista ei tule kyllä mieleen ketään, mutta kuvataiteissa ja teatterin alalla on ollut ärsytystä nostattavia performansseja.
    Kirjailijassa saattaisi äsyttää se, jos hän ei tulisi ulos kirjoituskammiostaan markkinoimaan teostaan. Ennen ärsytti se, että hän esitteli vaatekaappinsa ja lounaansa, mutta nykyään se on toivottavaa.

    VastaaPoista
  19. Joka päivä erilaisissa työyhteisöissä esiintyy arjen sankareita. Heitä jotka kysyvät mitä on totuus ja jotka eivät epäröi puhua totuutensa puolesta vaikka se aiheuttaisi itselle kärsimystä ja pelkotiloja.

    Pelko on hyvä mittari. Et voi teeskennellä olevasi peloissasi. Jos uskallat sanoa jotain tärkeää vaikka pelkäät sanomisesi seurauksia niin tiedät jotain oleellista.

    Tänä päivänä kustantamot eivät ota riskejä. Ne pelaavat taloudellisesti epävarmoina aikoina varman päälle. Sama koskee laitosteatteria. - Kustantamot ja laitosteatterit tahtovat hämätä. Ns. tavallinen kansa menee lankaan. Ne pitävät kustantamoita ja laitosteattereita urhoollisina rohkeuden aurueina mitä ne eivät ole.

    Yksinäinen totuudenpuhuja, jolla ei ole suhteita tahtoo jäädä alisteiseen asemaan siellä missä käytetään taiteellista valtaa.

    Voisiko kirjoittaa näytelmän kriisiytyneestä Suomen Kansallisteatterin näyttelijästä, joka vastustaa Suomen Kansallisteatterin ohjelmistoa ja jonka Suomen Kansallisteatteri esittäisi? Kriisiytyminen voisi hyvinkin olla tosiasia. Mutta eihän tällaista näytelmää Suomen Kansallisteatteri esittäisi.

    J----

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vois se esittääkin. Tai sitten esim. Q-teatteri, hyvinkin!

      J----, tunnen samuutta sinuun tuossa hankalaksi leimaantumisessa. Mies tietää myös saman, vaikka onkin osannut olla käyttäytymisessään diplomaattsempi kuin minä. Hän perusti ydinjätteen loppusijoittamista vastustavan kansanliikeen ja oli vasemmistoliittolaisena keskustavoittoisessa paikallispolitiikassa. Nämä asiat jo nostattivat ennakkoluuloja niillä, jotka eivät tunteneet hänen maltillista tyyliään.

      Muutto karisti meiltä väärän imagon. Myös ikä on opettanut minulle vaatimattomuutta.

      Poista
  20. Hankalat ihmiset ovat omalaatuinen vähemmistö. - Ihmisestä, joka ei ole hankala ei millään konstilla saa hankalaa.

    Hankala ihminen on jollain tavoin omaksutun rutiinin rikkoja ja kyseenalaistaja ja juuri semmoista suurin osa ihmisistä kammoaa.

    Tendenssimäinen ilkeys on eri asia kuin hankaluus.

    J----

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. J ja M. Tuossa jo palaatte siihen mitä Valkoisessa valossa vierastin (enkä ota kantaa nyt teidän henkilökohtaisiin tilanteisiinne).

      de Mellon nihilismi on mielestäni tässä hyvä lähestymistapa. Kun nimitämme asioita ja olioita, nimet jo johdattavat meidät ennakoituun suuntaan. Olette varmasti kuulleet sarkastiseen sävyyn kysytyn kysymyksen "mitä se oikein tarkoittaa se hankala ihminen". Korhosen ohjelman sävy oli juuri tämä. Kysymykseen on rakennettu sisään oletus hankalan yksilön uhriudesta.

      Koko hankaluuden käsite pitäisi mielestäni heittää hetkeksi sivuun ja KATSOA, mitä ryhmän dynamiikka ja yksilöiden käyttäytyminen keroo meille. Tämä on tietenkin joskus ja aika useinkin mahdotonta, koska katsominen ei riitä. Tarvitaan kuulemista, ja jos ihan tarkkoja ollaan sekään ei välttämättä riitä koska meillä ei ole henkikökohtaista lintuperspektiiviä tilanteisiin. Olemme kertomusten armoilla. Meidän on paljolti vain uskottava toisiimme ja sitten yritebttävä tehdä vastuullisia valintoja. No. Ollaanko sitä taas sitten jo samassa kehässä? Oikeadtaan hankalalsa ihmisestä on hirveän vaikea puhua millään yleisellä tasolla lipsahtamatta jonkjnlaiseen läsnäolon metafysiikkaan.

      Tämän kaiken takia minun on oikeastaan mahdotonta uskoa työnohjaukseen ja konsultteihin "hankalissa" tilanteissa. Ainutrakaisu on että joku lähtee, hankala tai se toinen. Minua on muutaman kerran usutettu lähtemään työnohjauskoulutukseen, mutta kokisin sen eettisesti täysin mahdottomaksi asemaksi joten en ole otanut muiden innostuksesta onkeeni.

      Poista
  21. Hankaluus on VOIMAA. Se joka viestii uhriutta ei ole hankala. Jos esim. esimies on narsisti niin hän ilman muuta tahtoo nujertaa sen voiman mitä hankala viestii.

    Hankala ei osaa tilannetajuisesti pelata voimallaan ja juuri siksi hän onkin hankala.

    Hankaluus on ehdottomasti väkivallattomuutta. Lienee niitä jotka yrittävät provosoida hankalia väkivaltaisiksi, jolloin heihin sitten saakin jo helpommin otteen.

    Hankalalla on ABSOLUUTTISIA ARVOJA, joita hän ilmentää elämässään.

    J----

    VastaaPoista
  22. Vielä:

    Tiedättekö mitä Juha Saaren blogin rakkaat kanssalukijat?

    - Minä osaan katsoa niin hankalasti, että siinä itse Jumalakin menee polvillee luotunsa äärellä.

    Äkisti mieleeni tulee saapuminen Auschwitziin. Siinähän heti suoritettiin ensijako niihin, jotka menevät töihin ja niihin jotka tapetaan heti.

    Tietysti tarkkailtiin fyysistä raihnautta ja työkykyisyyttä keskitysleirissä. - Mutta en olisi selvinnyt tuosta hetkestä muuta kuin heti tapettavien joukkoon vaikka olisin muutoin ollut kuinka hyvässä kunnossa tahansa. - Olisin katsonut SS-upseeria niin hankalasti, että hän olisi tuntenut sen nahoissaan ja ojentanut kepillään kaasukammion suuntaan: "Olla hyvä vain sinne vaan!"

    Ehkäpä en ainakaan vielä voinut katsoa Son of Saulia, koska se ei kerro minusta ja minun hankaluudestani. - Minusta ei voisi koskaan tehdä hankaluuteni vuoksi muuta kuin pikkuisen lyhytelokuvan. Meikäläiset häipyvät savuna taivaalle ensimmäisten joukossa... kun ajat muuttuvat.

    J----

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näen tuon kohtauksen. Siinä edellä kävelee J----, ehdottomana ja ylpeänä, SS-upseeria julkeasti katsoen. Sinne vaan! Sitten tulen minä katse kainosti maahan luotuna. Olen nipistellyt poskeni terveen punaiseksi ja opetellut, mitä kuuluu sanoa, jos kysytään, mikä olla ammatiltaan ja minkä ikäinen. Upseeri puhuttelee minua, katson häntä varovasti ja teeskennellen nöyryyttä ja ihailua, ja eikös vaan minut määrätä työpuolelle tai peräti natsien viihdyttäjäksi. Minä selviän, elän satavuotiaaksi onnellisena, en traumatisoidu. Muistelen joskus hiljaisina hetkinä Auschwitzissa edelläni kävellyttä sankarimiestä. Sen pituinen se!

      Poista
  23. Marjatta Baez,

    "Jope, kyllä kyllä, onhan niissä kirjoissa lähetyskäskyt, myös Raamatussa, jonka nimissä on tehty aikanaan verisiä käännytysretkiä, nykyään muunlaisia"

    Eipä tuo kristillinen lähetystyö kovin veristä ole nykyään eikä ollut vuosisataan. Päinvastoin. Tilastollinen fakta on että kristinusko on, yllätys/ullatus, maailman vainotuin uskonto. Viime viikonloppuna Jemenissä tapettiin pappi ja vastaavia menee kymmeniä vuodessa. Sen lisäksi tavallisten paikallisten kristittyjen vainot arabimaissa ovat, oikeasti, veristä arkipäivää. Nämä iskut Euroopassa ovat vain jäävuoren huippu. Puhe islamisteista jättää helposti tuntuman, että niitä on kourallinen. Tosiasiassa niitä on miljoonia, ehkä kymmeniä, ehkä enemmän. Sharia-lakia pitää hyvän yli puolet muslimeista.

    Muutenkin puhe fundamentalismista on vahvasti ongelmallista. Pitäisi katsoa vain tekoja ja jättää käsitykset vähemmälle. Itsekin olen, ihme kyllä, fundamentalimisti jos mittarina pidetään maallistunutta koodia. Uskon suurinpiirtein niin kuin uskontunnustus sanoo, pidän Raamattua oikeana ja parhaimpana lähteenä suurimmalle osalle uskonnollista kysymyksistä, Jeesus on minulle inkarnoitunut Jumala ja ainoa Pelastaja, odotan "kuolleiden ylösnousemusta ja tulevan maailmanajan elämää."
    Silti tämä, minun iloinen ja häpeämätön fundamentalismini ei tee minusta vaaarallista kenellekään. Kristillinen fundamentalismi ei tapa tällä hetkellä ketään rasistisen vihan vuoksi.

    Ihmettelen edelleen ja aina vaan miksei terroristeista puhuta rasisteina?
    Sitähän he juuri ensimmäisenä ovat. Täynnä todellisesti tappavaa vihaa toisenlaisuutta kohtaan.

    (Menin taas tähän aihepiiriin, koska tiedän että yhteiskuntamme ovat vaarallisessa murroksessa. Keskusteluinto estetiikasta on laimentunut kun todellisuus puree ja realistiset ennusteet tulevista kehityssuunnista ovat täsmentyneet. Lupaan jatkossa pysyä aiheessa, tai hiljaa.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne on vielä pahempia kuin rasistit, jotka lievimmillään vain ajattelevat itsekseen tai vaihtavat ajatuksia porukassa ja ärhäköidyttyään, kuten nyt pakolaisten takia, soittavat suutaan julkisesti ja härnäävät teoilla, jotka ovat vakavia, mutta eivät lähelläkään terrorimin tasoa. Terrorismiin sisältyy aina rasismi ja paljon muuta, terroristit ovat suorittavia rasisteja, siis hirmuteot puhuvat heillä. Näin minä ymmärtäisin tämän.
      Minua on ärsyttänyt, kun heistä on puhuttu uutisissakin sotureina. Soturi-sana on minulle psoitiivinen, uljas hyvän puolesta taistelija, terroristin vastakohta.

      Jope, onhan historiassa paljon kristittyjen terroria, inkvisitio, ristiretket, väkivaltainen käännytys Afrikassa. Toisella tavalla skoisista puhuminen pakanoina vielä nykyäänkin on epäkunnioittavaa.
      Minä olen ajatellut, että islam voisi myös kehittyä väkivallattomaan suuntaan, mutta se vaatii ihmisten sivistystason nousua sen kannatusalueilla ja terroristien ... hmm ... "eliminontia".

      En osaa valitettavasti osallistua tunnetasolla uskonnolliseen keskusteluun, koska minulle kaikki yksijumalaisten uskontojen Kirjat ovat vain kerättyjä ja valikoituja eri henkilöiden kirjoituksia.
      Nyt pääsiäisen aikaan oli jonkun tutkijan kirjoittamassa lehtiartikkelissa mielenkiintoisia tietoja virheistä Jeesuksen ristiinnaulitsemistarinassa, ja luin myös jostain Taavi Kassilan teorian, että Jeesus olisi paennut Intiaan ja kuollut siellä päälle kahdeksankymppisenä.
      Kaikki tällainen uskontotutkimus kiinnostaa minua kovasti.

      Poista
    2. Tuolla keskellä pitäisi lukea: Toisella tavalla u s k o v i s t a puhuminen...

      Poista
  24. Vuosia sitten kirjoitin näytelmän, joka kertoi punikkinaisista vuonna 1918. - He olivat hankalia naisia ja heidän hankaluutensa yllytti minua kirjoittamaan heistä. - Muistan kun Suomen Kansallisteatterista joku nuori tyttö soitti minulle ja hän suorastaan purskahti nauruun tekeleeni päälle. - Ei, ei, ei hän pärski.

    Tarjosin näytelmää myös mm. Tampereen Työväen Teatteriin. Kerroin että tahallisesti kirjoitin vanhakantaisen näytelmän, jonka olisi voinut ohjata Edvin Laine. Tuomio sieltäkin tuli. Juuri siksikin, että sen olisi voinut ohjata Edvin Laine.

    Kun menin psykoosiin niin tuhosin kirjoitukseni. Mm. tämän näytelmän. Kun palasin mielisairaalahoidosta niin kaipasin näytelmääni. Mutta eihän sitä enää saa takaisin...

    Elämä on hankalaa!

    Ei ainoastaan Kristuksen vaan myös meidän tavallisten pienten ihmisten!

    Maailma on sujuvien ihmisten maailma. Mutta joskus on suorastaan hankalien ihmisten aikakausia.

    J----

    VastaaPoista
  25. Hhmm...samaa mieltä mutta mutta historian tekojen luettelointi ei johda mihinkään.
    Tästä päivästä puhuttaessa pitää puhua tästä päivästä.
    Jos sitten halutaan kilpailla hirmutekojen historiassa niin jokainen hieman enemmän historiaa lukenut tietää miksi Afrikan väestö oli niin käsittämättömän pieni ( ! ) ennen kolonialismin alkua, kolonialismin joka käynnisti väestönkasvun Afrikan alueella. Vastaus on totena karmea.
    Entä sitten orjakauppa?
    Meemi menee läntisen reitin ja historian kautta. Hollywoodkin on siellä ja hyvä onkin että Amerikan orjien kohtelua ja heidän kohtaamaansa kärsimystä kuvataa.
    Mutta tiedostatteko, että orjakauppaa käytiin vastaavassa mittaluokassa ja kaikilla väkivallan muodoilla myös Afrikasta Arabian suuntaan vuosisatojen ajan. se oli tuhoisaa miljoonille afrikkalaisille lapsille, tytöille ja pojille. Siitä orjakaupasta ei jostain syystä kuitenkaan puhuta lainkaan. Se ei ole esillä edes koulussa vaikka on varma historiallinen fakta. Eiks oo ihmeellinen tää maailman valikoivuus?

    Tällä em. haluan sanoa, että jos arvioidaan islamia ja kristittyjä tekojensa perusteella niin tehdään se 2000-luvun tekojen perusteella.

    Tosiasia on vain se että isossa osassa maailman maista on hengenvaarallista tunnustaa nyt Kristus-uskoa.

    Osallistuminen uskolliseen keskusteluun on aina tie...seinään. Klassisen kristinuskon mukaan uskoa voi vain uskolla jonka saa Jumalalta lahjaksi, ei omalla puristuspäätöksellä tai älyllisellä tempulla. Usko itse asiassa ei ole kristinuskon konktekstissa koskaan omaa uskoa tai uskoa sananmukaisessa mielessä lainkaan. Se on lahjaksi saatu ilmaisvoitto, joka ei perustu lainkaan ihmisen omiin ominaisuuksiin, herkyyteen, älyyn, uskonnolisuuteen tai varsinkaan omaan päätökseen alkaa uskoa. Tässä klassisessa mielessä ymmärrän fiiliksesi uskonnoista täysin. Hyvin tuttu juttu mullekin oli. Kaikki oli yhtä sekavaa massaa, tuo sanoi tuota, tämä tuota, nuo tätä, tämä artikkeli pisti sen noin, mutta tämä kumosi taas ton...siitä, Kristus-uskosta, ei ottanut pirukaan selvää ja sen vuoksi minuakin kiinnostivat nimenomaan uskonnot (kaiken paljon kiinnostavamman ohella).
    Sitten alkoi kiinnostaa uskonto nimeltä kristinusko kunnes käsitin että on kysymys enemmän kuin uskonnosta, itse asiasra ei uskonnosta (sinänsä) lainkaan. Vaimo on töissä tällä hetkellä. Tulee pian kotiin. Alan tehdä meille ruokaa. Jumalan kanssa on samalla lailla. Tiedän että kun hän astuu huoneeseen, hän on täällä. Raamattu on samalla tavalla Henkilö, elävä Logos, ei sanojen ja viisauksien kokoelma. Siellä on kasvot.
    Tämä ei tarkoita ettei olisi epäuskon hetkiä yms. Niitä riittää.

    No nyt tämä harhautui aiheesta niin kauas kuin voi.
    Pistän nimimerkinkin (jope) kun suuni tunnusti ei sitä mitä yritän paukuttaa todeksi muille vaan sen mistä itse olen rauhassa vakuuttunut. Elämän helvetteihin ei Kristus-usko ole ratkaisu. Niitä oma luonne ja omat ominaisuudet järjestävät muille (ollaankin takaisin aiheessa!) ja itselle koko ajan ja takuuvarmasti.


    Lopuksi. Tuo soturi-huomio oli hyvin nähty. Pitäisi jaksaa laittaa viestiä uutisvälineisiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, ja Afrikassa vallisti myös orjakauppa Afrikan sisällä. Eivät eurooppalaiset sitä keksineet.
      Minä riennän katsomaan klo 18 uutisia, mitä pahaa taas on tapahtunut. Niissä on myös kulttuuriosa lopussa, jää parempi mieli.
      Samaa mieltä, tämän hetkiseen terrorismiin on tartuttava NYT ja ilmeisesti samalla suorittamisen tasolla, mitä he harrastavat. Ei siinä mikään muu auta!

      Poista
  26. Kulttuurista nimenomaan ja sen meitä hetkellisesti pelastavasta voimasta vielä, että luin äsken loppuun Rolf Arnkilin Lauantaiesseet. Se ei kauan kestänyt. Lyhyitä kirjoja lisää!
    Juhalle erit. kirjassa hyvä ja mielenkiintoinen näkemys Trierin Melancholiasta. Ei uutta varsinaisesti mutta kiinnostava näkemys, yhteenveto. Käy myös jos jaksat lukemassa Renevantista Hännikäisen kirjoitus Sarastuksessa.

    Launtaiesseissä oli essee kirjoittajan ja Reko Lundanin ystävydestä. Koskettava. Pidin Lundanin Ilman suuria suruja romaanista todella paljon. Rintala-essee (olen Paavon superfani) kosketti minua myös. Kerran yhdeltä työtutulta joka tunsi Rintalan kysyin mitä se oli tarkoittanut sanoessaan että Karjala on Suomen kastemalja. Kehotti soittamaan Kirkkonummelle ja kysymään. En uskaltanut. Noina aikoina ja nykyäänkin minulla on tai olisi (kun en enää soittele) rohkeutta soittaa kenelle tahansa, mutta Paavo Rintalalle ei olisi tullut mieleenikään. En tiedä tunnetteko hänen 80- ja 90-luvun tuotantoaan mutta viimeistään ne tekivät selväksi että siinä Suomen sivistynein mies, ja ei millään arrogantilla tavalla. Melankolinen myös. Minulle yksi suurimmista suomalaisista. Olisiko ollut samoilla vai eri linjoilla kuinkollegansa Imre Kertesz Euroopan nykymenosta, emme saa tietää. Hyvä niin.

    Marjattaa ajattelin lukiessani kirjasta sen viimeistä esseetä, jossa kuvataan tekijän vanhempia ja heidän ystäväpiiriiään kesäisellä huvilalla. Olisin voinut kuvitella sinut sinne Marjatta juhlimaan, laulamaan sellaisessa vapautuneessa 70-luvun hengessä ja hieman punaisessa ilmapiirissä. Itse asiassa kuvittelinkin sinut ja miehesi sinne. Teidän täytyi olla mukana. Positiivisesti siis näin ajattelin.

    jope

    VastaaPoista
  27. Hei, katselin äsken illan tv-tarjontaa. Yle Femillä, joka on muutoinkin tasokkaampi kanava kuin muut ylen kanavat on klo 20 Spotlightissa aiheena Pakolaiskriisi sisältäpäin, pakolaisten itsensä kuvaamia videoita suuttumuksesta ruuasta, rasismia, en tiedä, onko keskinäistä vai ulkoapäin tulevaa jne.

    Jope, minä en laula ollenkaan, lapsena vakuutettu, etten osaa. Muutoinkaan en osaa oikein "juhlia". :) Kuuntelen kyllä mielellään musiikkia.

    VastaaPoista
  28. "Sen" lehden juttuja en mielelläni linkittele, mutta tämä on jo ihan pakko, huumorinkin kannalta: http://mvlehti.net/2016/03/29/rasismin-vastainen-verkosto-maahanmuuttokriitikot-ovat-kouluttamattomia-idiootte

    Ilman naista?
    Ilman koulutusta?
    Jos tunnen 10 "maahanmuuttokriittistä" niin ei kyllä sovi yhteenkään.

    Hieno tuo "rasisminvastainen" "verkosto."
    Rasmus. Toivottavasti tärkeä rasisminvasteinen työ ei ole näiden inkvisaattorien käsissä. Jos niin sääliksi käy kaikkia erilaisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sekoboltsijuttuja!
      Katselin vähän muitakin ns artikkeleita, joihin oli etsitty kaikkea äärimmäistä, osin fiktiota. Olisikohan tämä MV uusi Pahkasika!

      Ainoa asiantynkä mitä sieltä löytyy on tuo suvakki-sanan tarkastelu. En pidä siitä sanasta. Sehän on samaa tyyliä kuin vajakki (vajaamielinen), jolla sanalla lapset yhteen aikaan nimittelivät toisiaan vähätellen toisen älyä.

      Poista
  29. "Hankaluus on ehdottomasti väkivallattomuutta. Lienee niitä jotka yrittävät provosoida hankalia väkivaltaisiksi, jolloin heihin sitten saakin jo helpommin otteen."

    J. Epäilemättä (käsittääkseni) tarkoittamasi älylliseen provokaatioon ja haastamiseen pyrkivä hankaluus voi olla väkivallattomuutta. Sitten on aidosti luonnehäiriöisiä ihmisiä, jotka ovat provokatiivisia ja väkivaltaisia luonteensa armosta. Tavattu on.

    Hankaluus voi olla ominaisuus siinä kuin luonteen helppous.

    Eivätkä luonnehäiriö ja poliittinen aktiivisuus, jopa halu puolustaa heikkoja, tietenkään sulje toisiaan pois. Julian Assangen motiivi paljastaa salaisia tietoja ja mahdollinen seksuaalirikoksiin syyllystyminen voivat kummuta ihan samasta sielun sopukasta, eli valtavasta huomion hakemisesta, narsismista ja halusta käyttää yltiöpäisesti valtaa. Mutta se ei vähennä Assangen saavutusten merkittävyyttä vallanpitäjien salailujen paljastajana. Ihminen voi olla samalla hankala ja tosi. Hankaluudesta kumpuavilla teoilla ei ole välttämättä epätoivottavia seurauksia. Aidosti persoonallisuushäiriöinen ihminen voi osua oikeaan kritisoidessaan systeemejä. Olisi typerää väittää muuta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ajatelkaapa tätä: hankaluutta pidetään puutteena ja helppoutta ansiona, vaikka kummatkin ovat luonteenpiirteitä ja kummatkin yhtä vähän vapaan tahdon hallittavissa. Hankalaa on tietenkin vaikea sietää, se on totta. Mutta sitten on vain itse lähdettävä jos hankala ei lähde. Ihmisen radikaaliin muutokseen en oikein usko. Ja vielä: helppous voidaan nähdä myös vastuuttomuutena, siis strategiana eikä hyvänä luonteena.

      Poista
  30. Täytyy työstää omaa ajatelua... kun viittasin punikkinaisiin hankalina ihmisinä niin heissähän tietysti oli myös niitä, jotka ryhtyivät aseelliseen taisteluun.

    Minulla nyt vain on juuri vereslihaisesti eräs oma prosessi mielessä, jossa olin mielestäni totuuden vuoksi hankala ja sitten minuun iskettiin kuvauksia, joissa ilmenin väkivaltaisuuden näkökulmasta ja haukoin henkeä.

    Minulle hankala on se, joka perimmäisyyksiin saakka noudattaa arvojaan.

    Esim. "sinun pitää olla rehellinen" - hankala on se, joka sumeilematta loppuun saakka tavoittelee toiminnassaan rehellisyyttä. Hankala ei lue lisäyksiä esimerkkilauseeseeni kuten "sinun pitää olla yleensä rehellinen" tai "sinun pitää joskus olla rehellinen" taio "sinun pitää olla rehellinen sopivassa määrin" tai " sinun pitää olla rehellinen ellei se vahingoita elämääsi".

    Psykopatia, narsismi ja vittumaisuus ovat ikäviä ilmiöitä mutta itse en käytä niistä hankaluuden käsitettä.

    Niinpä niin summaten: MINULLE TÄSSÄ KESKUSTELUKETJUSSA HANKALUUS ON ARVO! ON ARVOKASTA OLLA HANKALA!

    Jos Kristukselta poistettaisiin tässä ja nyt historiallisena todistuksena kaikki jumaluus niin häneltä ei ikinä voitaisi poistaa sitä arvokasta hankaluutta, jonka vuoksi valta irvaili häntä ja lopulta ristiinnaulitsi.

    Minä tahdon seurata hankalaa Kristusta vaikka hän olisi pelkästään hankala ihminen.

    J----

    VastaaPoista
  31. Ehdottomat ovat hankalia, mutta niin ovat myös jarruttelijat ja hyssyttelijät.
    Toiset menisivät ryhmänä eteenpäin ja näkevät uusia mahdollisuuksia, mutta yksi vain ei pysty päästämään irti vanhasta ja aikansa eläneestä. Jos tällä yhdellä on kaikki valta, niin yhä useammat kärsivät siinä yhteisössä hankalan ihmisen varovaisuuden takia.

    Eräs tuttu muistelee katkerana lapsuuttaan, kun perheessä isä päätti mielivaltaisesti. Kysyin kerran, halusivatko te tosiaan muuttaa Helsingistä korpeen, niin hän vastasi, että se oli yhden hengen halu neljää muuta vastaan ja se yksi, joka hallitsi rahapussin, se voitti.

    Lähteminen on ratkaisu. Näin psykologit neuvovat. Jos on tyytymätön eikä voi muuttaa asioita, niin ei kun uutta päin, jos se vain on mahdollista.
    Jos aina uudessakin ympäristössä on itse se hankala, niin silloin on kyllä hankala, mutta jos uudessa arvostetaan, niin se ympäristö. josta lähti oli hankaluuden aiheuttaja.

    "Ja vielä: helppous voidaan nähdä myös vastuuttomuutena, siis strategiana eikä hyvänä luonteena."
    Totta! Hankala ei voi olla sivustakatsojana. Hankalassa saattaa olla aina enemmän narsismia - myös "hyvässä hankalassa" - kuin sopeutujassa. Hankalalla rohkeus, tinkimättömyys saattaa viedä vaikeuksiin, niin että hänestä tulee uhkarohkea, jolloin hankaluus muuttuu haitaksi ja epäuskottavuudeksi. Rohkeudesta voi tulla ajattelemattomutta ja se saattaa ulottua joka elämänalueelle, kuten Assangella luultavasti harkitsemattomuuteen seksuaalisuuden alueella. Kyllä, se on uskottavaa.

    Minäkin sanon J----:n perässä, että hankalus on arvo. Eläköön hankaluus!
    Marginaali-ihmiset, hankalat ja muut epätavalliset ovat usein niitä, jotka näyttävät, että keisarilla ei ole vaattteita, kun toiset kuiskivat "ooh ja aah, miten hienoa silkkiä".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minusta hankaluus on lähtökohdiltaan käsite, jolla ilmaisemme tapahtumista ja käyttäytymistä joka vaikeuttaa ryhmädynamiikkaa. Jos se nimetään lähtökohtaisesti arvoksi, käyttäydymme myös sen mukaan, arvostaen hankaluutta vaikka emme tietäisi sen syitä. Minä nimitän hankaluutta käyttäytymisen nimeämiseksi.

      Poista
  32. "Marginaali-ihmiset, hankalat ja muut epätavalliset ovat usein niitä, jotka näyttävät, että keisarilla ei ole vaattteita, kun toiset kuiskivat "ooh ja aah, miten hienoa silkkiä"

    Tätä oivaa lausuntoa voisin käyttää vaikka niihin aihepiireihin joista olen täällä paasannut. Juuri noin! Vaatteiden tilalle voisi laittaa vaikka monikultuurisuus-silkin.
    Terveisiä marginaliasta.
    Kuinkas sattuikaan että se on aiemmin maitsemani THännikäisen blogin nimi.

    VastaaPoista
  33. Hankaluus ei ole itsenäinen arvo. Se tulee mukana kun pyrit ajamaan arvokkaita asioita. - Hankaluus liittyy valtaan. - Valta nimeää ihmiset, jotka se määrittelee hankaliksi.

    Että tulee tosi tianteessa nimetyksi hankalaksi herättää pelkoa siinä joka on nimetty hankalaksi.

    Hankaluuteen liittyy siten alistussuhde.

    Siihen mitä nyt tässä kytken hankaluuteen liittyy epäitsekkyys. - Hankala ajaa asioita, jotka eivät pelkisty hänen omaan hyväänsä.

    Joka esim. työpaikalla ajaa pelkästään omaa etuaan ei ole sitä hankaluutta edustava mitä omissa kirjoituksissani kirjoitusketjussa edustan.

    J----

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Hankaluus ei ole itsenäinen arvo. Se tulee mukana kun pyrit ajamaan arvokkaita asioita."

      Voisiko tämän määritellä näin: ihminen joka ajaa arvokkaita asioita, koetaan hankalaksi haastetun hegemonian taholta. Eli hegemonia ottaa käyttöön hankaluuden käsitteen itseään haastavan yksilön merkityksessä.

      Mutta hankalan käsitettä voi käyttää myös merkityksessä "auton polttimoa oli hankala vaihtaa". Aivan. Uskokaa tai älkää, olen tosissani. En näe auton ja ihmisen välillä tässä eroa, koska kummankin kohdalla hankaluuden käsitettä voi käyttää mielekkäästi. Toisessa tapauksessa kyseessä on eloton aine, toisessa patologinen yksilö tai yhteisödynamiikka tai tapa käyttää valtaa. Hankaluus on käsite joka muuntuu ilmaisuna näiden napojen välissä. Hankaluuden käsitteen ja sen kohteen suhdetta ei voi eikä tarvitse kiinnittää. Kun se kiinnitetään vaikkapa arvoksi sinänsä, se on kiinnitetty heti yhteen elementtiin jollain ajattelua ohjaavalla tavalla. Minusta konsultin ja työnohjaajan pitäisi aina luoda ensiksi mieleensä kuva elottoman esineen hankaluudesta että hän ymmärtäisi käsitteen "villiyden" eikä lankeaisi ihan välittömästi tuohon määritelmään, joka Valkoisessa valossa korostui ja jota halusin kritisoida. Hankala 'kriittisenä sivullisena' on vahva tulkinta, joka on helposti tarjolla varsinkin toimittajille jotka hirveän mielellään haluavat jakaa toiseutta (työkaverin mainio analyysi toimittajista, johon minä lisään vielä taiteilijat; filosofit eivät tähän niin lankea).

      Hankala on hankala käsite, koska siinä leikkaavat toisiaan valta ja patologiat. Jos siis jätän elottomat esineet joukosta pois.

      Poista
    2. Tuo toiseuden jakaminen voisi olla jutun aihe...

      Poista
  34. Ottakaamme sanakirja avuksi:

    HANKALA 1 ihmisestä: jonka kanssa on vaikea tulla toimeen, jääräpäinen, riidanhaluinen Hankala tyyppi, Heittäytyä hankalaksi 2 kiusallinen, tukala Joutua hankalaan tilanteeseen. Hankalat ajat 3 ongelmallinen, rasittava, vaikea, konstikas Homma osoittautui hankalaksi Hankala tutkimus 4 epäkäytännöllinen, epämukava sopimaton Tätä on hankala ohjata. Hankala tuoli.

    Em. Timo Nurmi, Ilkka Rekiaro, Päivi Rekiaro: Suomen kielen sanakirja, suomea suomeksi.

    Viime syksynä kun meneillään oli joukkovaellus Suomeen ei ollut oikeutettua sanoa, että tilanne on hankala, koska sellaista sanomista pidettiin rasismina.

    Muuten nykyisissä autoissa on paljon hankaluutta - ja juuri polttimon vaihtaminen joissakin autoissa on tehty ajajalle liki pitäen mahdottomaksi!

    Muuten olen kerran saanut työssäni kirjallisen varoituksen - yhteistyökyvyttömyyden vuoksi. Tämä yhteistyökykyisyys on kanssa semmoinen helvetillinen asia, jolla valta lyö päähän!!!

    Jos jollekin ihmiselle sanotaan "olet hankala" niin hänet ulkoistetaan eikä anneta käytännön ohjeita kuinka hänen pitäisi muuttua ettei hän olisi hankala.

    No joo... luen jotain Bukowskia koska hän oli niin hankala tyyppi ja kielen taituri ja nerokas kulissien näkijä. Ja kuitenkin kaikitenkin sietämätön ihminen, jonka lähellä en olisi viihtynyt siten kuin hänen teostensa läheisyydessä.

    Muuten koska olen ollut pakkohoidossa niin olen eräällä tavalla jatkuvassa tarkkailussa eikä tarvita kuin sormien napsahdus ja hoitava valta määrittelee minut niin hankalaksi, ettei ole oikein, että vaellan vapaudessa.

    Tietyllä tavalla vankeusrangaistuksen suorittanut rikollinen on helpommassa asemassa kuin pakkohoidossa ollut. Lusittu mikä lusittu - mutta pakkohoidettuja tarkkaillaan jatkuvasti.

    Mitä pakkohoito on? Se on lukittujen ovien takana olemista...

    Omalla tavallaan Yksi lensi yli käenpesän on nerokas elokuva. Elokuva hankaluudesta...

    J----

    VastaaPoista
  35. Oonko mä tosiaan ainoa jolle ei ole kerrottu kuka J----on, hah ha ?
    Nyt tässä keskustelussa taas pari sellaista varmaa mätsiä että kyllä tämäkin torvesoittaja viimein tajuaa.

    Menen bloggeriin samantien rekisteröitymään omalla nimelläni. Sitten ainakaan enää itse osallistu anolla huijaukseen.

    Tai no, ihan hienoahan tämä on ollut. Ties vaikka päädyttäisiin kaikki muuttomies/näytelmäkirjailija/Bukowski-fanin/filmihullun johonkin kulttuuriprojektiin.

    Ootsä Marjatta tästä ollut tietoinen?



    VastaaPoista
  36. Marjatta Mentula tietää kuka olen, koska hänellä itsellään on mainio blogi yhteystietoineen.

    Jos epäilet, että olen Juha Saari - niin Marjatta voinee hyväntahtoisesti todeta, että niin ei ole.

    Kaiken kaikkiaan olen mitättömyys, joka pohtii, että hänellä on hankalia ajatuksia.

    Olen aplodini saanut muutaman ammattiteattereissa esitetyn näytelmäni jälkeen ja todennut, että niiden kumu kaikkoaa ja sitten on tyhjää ja hiljaista.

    J----

    VastaaPoista
  37. Lisään vielä -

    Juha Saaren blogiin kirjoittava nimimerkki Jope tai häneksi lukemani ano on ollut aivan järisyttävä tuttavuus. Ihminen joka lukee aikaansa herkillä hermoillaan. Kuin nykyisajan Olavi Paavolainen!

    J----

    VastaaPoista
  38. Jos kertoisin seikkaperäisesti mitä elämässäni on tapahtunut niin kukaan ei tahtoisi olla minä. Mutta minun on pakko olla minä. Siis tämä.

    J----

    VastaaPoista
  39. Ok... draaman kaari kirjoille naureskelevasta brutuaalista muuttomiehestä kirjallisuutta ja elokuvaa, ja teologiaa(!) tuntevaksi oman elämänsä munkiksi on kyllä aika iso. Tietty sanastomaisemakin täsmää. Toiseutemme, eli varsinainen minuutemme kavaltaa meidät varmemmin kuin sormenjälki.
    Mutta ehkä olette sittenkin eräänlaiset toisianne täydentävät kaksoset, erimunaiset kuitenkin. Mikäs siinä, olen hyväuskoinen mies, uskonhan Jumalaankin (mutta vähemmin ihmiseen) - ja uskon aina hyvään tarinaan.

    Olavi Paavolais-heitonkin otan ihan tosissani, eli ilman nykyistä sarkasmivaroitusta. Leikilläni eli tosissani voin todeta, että Paavolaiseen minut yhdistää aatehistoriallinen kronologia (hah)
    Paavolaisen 30-luku: Saksan ja natsi-Saksan ihailu
    Mun 80/90-luku: usko vasemmistoon, vapauteen, veljeyteen ja tasa-arvoon (tai ainakin sympatia sinne päin, joskus)

    Paavolaisen jatkosota: taju että ollaan rosvoretkellä, että on satsattu väärään hevoseen, natseihin, että on oltu silmät kiinni, ja että "myö hävitää tää sota."
    Mun myöhemmät vaiheet: taju että ollaan rosvoretkellä, että
    on satsattu väärään hevoseen, globalisteihin, että on oltu silmät kiinni, ja tieto että tässä kansainvaelluksessa ja arvoliberaalissa oman kulttuurin alennusmyynnissä "meil ei käy täs hyvin, usot sie!"

    VastaaPoista
  40. Juha ei ole J----.

    J---- on kirjoittanut minun s-postiini ja kertonut nimensä ja muutakin itsestään. Olen löytänyt J:stä tietoa myös Googlesta ja hänellä on oma blogi. En ehdi muuta, koska meillä on yövieras. Tulin vain piipahtamaan.

    Hahmojen käyttö on osa J----:n älykästä persoonaa. Alastalo-tyyli, johon hän viimeksi tunsi vetoa, ei onnistuisi kaikilta.
    J----:n psyyke on hurmaava.

    Varmaan pitäisi keksiä tapa, jolla jope saisi tietää saman, minkä minä.

    Hyvää yötä!

    VastaaPoista
  41. Kiitos Marjatta!

    - Olavi Paavolainen ei ollut heitto. Se oli arvostuksen osoitus, jonka voi ottaa aidosti vastaan. - Minulla oli hyllyssäni suurin piirtein kaikki Paavolaisen teokset. Tutustuin häneen jo varhaisvaiheessa.

    Mutta se psykoosini joka ulottui kirjahyllyyn saakka...

    Juuri Jumalan ääni sisimmässäni sanoi, että minun pitää laittaa Paavolaisenkin kirjat mustaan säkkiin joukon jatkoksi ja viedä ne roskiin.

    Tällä hetkellä minulla on käynnissä jälleenrakennus. Oivalsin, että antikvariaatit muodostavat ketjun, jolloin sieltä pystyn tilaamaan takaisin niitä kirjoja, joita tuhosin.

    Tämmöistä on aito sataprosenttinen hulluus. - Maksaa kahteen kertaan kirjansa...

    Minusta te kolme Marjatta, Jope ja jopa (tähän kuuluisi hymiö) JS olette ainutlaatuisia ihmisiä ja todellisuuden oivaltajia. Siksi se hahmoilukin tuntui aikanaan niin herkulliselta niin kauan kuin sitä kesti.

    Hahmoilu on reaktio perimmäiseen yksinäisyyteen, joka on jakamaton. - Tällainen hahmoilu on hyvin vaarallistakin, koska se alkaa korvata kaipuuta todellisiin ihmissuhteisiin. Hyvin hahmojen kanssa on joskus hauskempaa kuin lihallisten ihmisten.

    Tänä aamuna hämärässä paikassa yksi naisihminen jo ehti säikähtämään minua. Tästä taitaakin tulla mainio päivä!

    J----

    VastaaPoista
  42. Väittelin yhten aikaan kahden ruotsalaisen kirjoittamien typerien, paljon mainostettujen dekkareiden (Erik Axl Sund, Varistyttö ym) monipersoonallisuuden kuvauksesta blogeissa. Minusta se kuvaus oli aivan falskia. J----:n suhde hahmoihinsa on osoittanut myös, että kaverit eivät tienneet mistä kirjoittavat.
    Minusta on ollut hyvin mielenkiintoista tavata J---- näitä hahmoja sinun kommenteissasi.
    Olen silti tyytyväinen, että puhut nyt omana itsenäsi.

    Sisareni jäi skitsofreniaan teini-iässä. Hän ei ikinä toipunut analysoimaan sitä, kuten sinä J----. Hän on jähmettynyt ja elää sairaan yksitoikkoista elämää. Olen tilannut hänelle naisten lehden; hän ehkä katselee kuvat siitä. Näin se kai monesti käy.

    Minusta sinä voisit kirjoittaa kirjan, jossa kerrot, mitä olet kokenut skitsofreniassa, miten olet päässyt nykyiseen jälleenrakennusvaiheeseen ja miltä se tuntuu. Sinussa on voimaa, koska olet nyt tässä.

    Mitä se nainen säikähti? En ymmärrä. Yleensä ihmisen sisin näkyy ulospäin. Sinä olet idearikas ja älykäs. Pukeudutko oudosti vai mikä säikäyttää?

    VastaaPoista
  43. Otanpa tuon kirjaidean mietittäväkseni...

    En pukeudu oudosti vaan arkisesti miehen malliin.

    Säikähtäminen tapahtui työyhteisössäni ja saattoi olla jotakin aivan tavallistakin... mutta minusta nyt siinä oli jotain enemmän.

    Olen hankala ja outo. Takana kai puhutaan - mutta enpä tahdo kaikkea tietää.

    Kun todella on ollut täysin sekaisin ja pakkohoidossa niin siitä jää kyllä epäilys sisimpään - milloin olen taas siinä tilassa?

    Sisaresi sisimmässä voi tapahtua valtavia asioita, joiden kanssa hän on voimaton. Ne tuottavat kuvaamatonta kärsimystä.

    Eri asia ovat sitten lääkkeet. Ne jähmettävät ja turruttavat.

    Mutta siis ei ole ehdotonta estettä sille etteikö kuka tahansa ajaudu psykoosiin. Ja psykoosiin jääminenhän merkitsee todellakin skitsofreniaa.

    Kunpa ihmiset tämänkin oivaltaisivat! Psykoosi ja skitsfrenia eivät ole ehdottomia toiseuksia, jotka pystyy lukemaan itsensä ulkopuolelle.

    Rimpuilen uskoni kanssa ja aina välillä mulkoilen tai pärskin kirouksia päin Jumalaa.

    Mutta kuitenkin ortodoksina ajattelen juuri nyt hyvin voimakkaasti sisartasi ja lopetettuani kirjoittamisen teen ristinmerkin häntä ajatellen.

    J----

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos J----.

      "Psykoosi ja skitsofrenia eivät ole ehdottomia toiseuksia, jotka pystyy lukemaan itsensä ulkopuolelle."
      Juuri näin se on, sitä on - jokainen meistä - jossain kohti mielen tasapainon ja hajoamisen välillä, ja se tila vaihtelee kuten verenpaine. Uskon, että kaikki tietävät ja tuntevat omassa itsessään jotain mielenterveyden häiriöistä, myös psykoosista, jos eivät halua torjua sitä tietoa mielestään.

      Siskoni kuuli moittivia ääniä, niistä hän kertoi. Hän oli niin levoton, että hänet lääkittiin turraksi. Hänen elämänsä suppeutui paljon, kun häneltä vietiin puhelin, jolla hän oli soitellut koko ajan hätänumeroihin. Nykyään hän vaikuttaa tyyneltä, mutta kuten sanot, kuka tietää, mitä kaikkea hänen sisimmässään tapahtuu. Surullista on, että minun tapaamiseni saavat hänessä aikaan syyllisyyden tunteita. Hän alkaa usein selitellä, että hän kohta ryhdistäytyy. Hänellä on jäänyt niin paljon elämää elämättä, ja nyt on vanhuus edessä.
      Kaikesta huolimatta hänesää on myös paljon sitä samaa tervettä tyttöä, joka hän oli ennen, eli ei hän ole vain sairautensa, kuten monesti sairaista ja muulla tavalla normista poikkeavista ajatellaan. Välillä löydämme jotain, mille nauramme yhdessä.

      J----, sinä olet onnekas siinä, että olet kokenut psykoosin ja päässyt siitä ylös. Ei ole kai mikään ihme, että epäilys jää.

      Ajattelen sinua lämmöllä ja kiitän ristinmerkistä.

      Poista
    2. (Kirjoitan tästä mielen ja sairauden aiheesta oman juttunsa.)

      Poista