Kysymys on luonnontieteellinen, psykologinen ja yhteisön toimimisen kannalta tilastollinen. Mihin vielä tarvitaan (yksittäisen) ihmisen käyttäytymistä kuvailevia eettisiä teorioita ja uskomuksia? Niiden vahvistamista tai kumoamista? Tarvitsemme niitä tuon julmuutta kohtaan heräävän vaistomaisen reaktion ylläpitämiseksi julmuuksien psyykkisistä tai konkreettisista etäisyyksistä riippumatta. (Jonathan Glover puhuu inhimillisestä reaktiosta, jota tarvitaan moraalisen tajun toimimiseksi. Näiden reaktioiden hämärtämisen muodot on tunnistettava. Se tuntuu olevan hänelle tärkein eettinen "teoria". Tunteella kyllästetyn järjen ensimmäisessä postauksessa oleva Glover-sitaatti liittyy juuri tähän.)
perjantai 23. kesäkuuta 2017
TUNTEELLA KYLLÄSTETTY JÄRKI 2: moraalista vaistoa ja kuvailevaa etiikkaa (päivitys 25.6.)
Kysymys on luonnontieteellinen, psykologinen ja yhteisön toimimisen kannalta tilastollinen. Mihin vielä tarvitaan (yksittäisen) ihmisen käyttäytymistä kuvailevia eettisiä teorioita ja uskomuksia? Niiden vahvistamista tai kumoamista? Tarvitsemme niitä tuon julmuutta kohtaan heräävän vaistomaisen reaktion ylläpitämiseksi julmuuksien psyykkisistä tai konkreettisista etäisyyksistä riippumatta. (Jonathan Glover puhuu inhimillisestä reaktiosta, jota tarvitaan moraalisen tajun toimimiseksi. Näiden reaktioiden hämärtämisen muodot on tunnistettava. Se tuntuu olevan hänelle tärkein eettinen "teoria". Tunteella kyllästetyn järjen ensimmäisessä postauksessa oleva Glover-sitaatti liittyy juuri tähän.)
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti