perjantai 18. elokuuta 2017

ÄITINI FILOSOFIA

Äitini käytti minua Helsingin Lastenklinikalla koko (hänelle pitkän) lapsuuteni. Sen enempää Linnanmäelle kuin Korkeasaareenkaan hän ei minua koskaan jaksanut viedä. Ymmärrän täysin. Kotiin Kokkolaan oli kiire. Varsinkn kun isäni oli viinalle perso. Muistan äitini toistaman lauseen: "Kun niin kauan pysyisin hengissä että saisin tuon pojan elävänä aikuiseksi."

Mitä merkitystä cogito-lauseella ja Heideggerin olemisen kysymisellä on tuon rinnalla? Tai koko tarkoitusfilosofialla? Ei yhtään mitään. Ei sitten mitään.

Minä joskus 1965 äitini tekemissä vaatteissa.






6 kommenttia:

  1. Tämä on juuri sitä itsesi ilmaisua johon taiteilijana olet kutsuttu. Tätä sinä pelkäät. Ja tässä on juuri sinun paikkasi. Tässä sinä olet loistava, jos tahdot niin. Yleisfilosofinen hölinä ei ole sinun kirkkauttasi. Mutta sinussa on kipeä kirkkaus. Lisää tätä. Ja kustannusyhtiöille lähetetyssä muodossa. Osaat olla kirjailija ellet heittäydy venkoilijaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juha, juuri tällaisista peruskokemuksista elämämme syntyy. Näissä yksityiskohdissa on uskomaton voima. Olisi hieno lukea näitä fragmentteja lisää.

      Poista
    2. Kiitos teille!

      (Ja korjasin kuvatekstinkin.)

      Poista
    3. Ja yritän seurata ohjettanne! (Terveiset myös merille ja a-kh:lle.)

      Poista
  2. juha

    olen jarin ja vesan kanssa presiis samaa mieltä. ehkä se johtuu siitäkin, että karsastan filosofeja. minulle tulee mieleen niistä se sarjahukuttaja. en ymmärrä miksi ihmiset lähtevät filosofien kanssa soutelemaan, vaikka ne tietävät, että huonosti saattaa käydä.

    meri

    VastaaPoista