torstai 26. heinäkuuta 2018

HÄIRITSEMISEN VAATIMUKSESTA

Kun katson Yle TV Ykkösen Ulkolinjaa katolisen kirkon pedofiliaskandaalista, odotan katolisilta painetta paavia kohtaan. (Niin kuin monet, tuntemanikin, ovat tehneetkin.) Tiukkoja viestejä ja vaatimuksia. Tämä vertautuu ihmetykseeni niitä länsimaisia muslimeja ja varsinkin feministejä kohtaan, jotka eivät pidä HÄIRITSEVÄÄ meteliä naisten ja seksuaalivähemmistöjen asemasta omassa kulttuurissaan. Sillä se on niin, että sitä mikä ei häiritse, ei ole olemassa. 

Jos uskoisin jumalaan, odottaisin häneltä tietenkin samaa. Haluaisin nähdä Jumalani, jota jokin on tässä ja nyt häirinnyt, jokin, jota mikään transsendentti agentti ei voi lunastaa. Odottaisin että kaikki maailman pyhät johtajat äkkiä ilmestyisivät samaan aikaan kaikkialla rukoustorneihinsa ja temppeleihinsä hämmentyneinä ja kauhuissaan, jumalan vihan järisyttäminä, ja ilmoittaisivat ilmestyksestä, jossa heitä on muistutettu vastuustaan. Kieltäisin Jumalani julkisesti niin kauan kuin tämä tapahtuisi. Helvetinkin uhalla. Mikään muu ei riittäisi. Mitkään hokemat pahan vapaasta valitsemisesta, vapaasta tahdosta, eivät itselleni kelpaisi, koska vapaa tahto ei kuulu uhrin diskurssiin. Vapaaseen tahtoon vetominen on aina voittajien ja alistajien kieltä. Jeesus lunasti pahantekijöitä jotka valitsivat pahan, ei uhreja. Kehtaisiko edes Jumala tai Allah itse vedota vapaaseen tahtoon raiskatun edessä?
...

P.S. Miksi taiteelta vaaditaan häiritsevyyttä? Siksikö että halutaan taiteiljan uhrautuvan muiden puolesta? Lunastavan jotakin? Taide on ulottuvuus, jossa häiritsevä ilmenee aina sopivan esteettisellä tasolla. Taide on tavallaan jo olemukseltaan vilpillistä, koska vapauttaa yksilön häirinnän vaatimuksesta. Se auttaa yleisöä vaikenemaan.


13 kommenttia:

  1. Oman inhoni katolisen kirkon pedofiliasta, joka on pääsääntöisesti miesten harjoittamaa pedofiliaa poikia kohtaan, laitoin jo edelliseen ketjuun. Kyseinen dokumentti kertoi tosi suoraan ja konkreettisesti noista teoista sellaisina kuin ne tapahtuivat. Ja tapahtuvat. Se oli tärkeää. SAina yhtä tyrmistynyt.

    Juha, en tiedä onko sinulle uutta, mutta kristitylle ei välttämättä ole fundamentaalinen uskoa horjuttava tieto kaikki tuo pahuus kirkossa. Paha kirkko ei yllätä lainkaan. Siitä on ollut jo etukäteen puhetta. Kyllä, Uudessa testamentissa. Kirkko ei ole Jumala eikä kristinusko, se voi olla pahuuden kirkko siinä kuin ihmisiä kuluttava ja syövä maallinen maailmakin.
    Kirkosta löytyy saatanaa ihmisessä niin kuin sen ulkopuoleltakin.

    Sen vuoksi se ei todellakaan ansaitse minkäänlaista erikoiskohtelua ja kirkon seksuualirikolliset on saatava oikeuteen ja tuomiolle niin kuin muutkin seksuaalirikolliset.
    Kun katselen ja kuuntelen Rooman kirkon menoja joskus telkusta, en tunne oikein mitään. Sama koskee piispojen heilumista ja puheita vaikkapa Tuomiokirkossa. Minun uskoni ei ole kirkon uskosta ja sen klassisesta dogmasta erillinen, mutta kirkko kaapuineen ja asemineen ja piispojen kannanottoineen ei ole välttämättä mitään uskossa merkittävää. Kirkko on siellä missä on Kristus. Sen suhteen kaikki ihmiset ovat samalla viivalla.

    Japani teloitti juuri sariinimurhaajia. Jostakin syystä länsimaailma ei kohise asiasta. Siksikö kun kuolemanrangaistukset antoi Japanin oikeuslaitos? Ja Japani ei kuulu perinteisesti roolitettuihin pahiksiin?
    Kristinuskon Jumala, se riippumaton, taitaa kuulua. Siksi ajattelemme että miten hän sallii kaiken tämän....
    Kristinuskoon kuuluu väistämättä tieto ja usko tuomiosta. Sinulle se ei riitä eikä sen pidäkään riittää mm. noiden dokumentin rikollisten suhteen.
    Minun puolestani koko katolisen kirkon pitäisi vetäytyä kaikesta toiminnasta 10 vuodeksi, pistää nykyinen paavinhovi viralta, sallia papeille avioliitto ja palata kokonaan uudistuneena tehtäväänsä myöhemmin, kun jokainen oikeuskäsittely on käyty läpi ja tuomiot saatettu täytäntöön. Ne typerät hatut ja asut voisi polttaa energiajätteen mukana symbolisena tekona.
    Onneksi en kuulu katoliseen kirkkoon, en kyllä kuulu mihinkään muuhunkaan, mutta en lähtisi nyt luterilaisena, buddhalaisena tai ortodoksina paremmuutta kokemaan.
    Poikien, tyttöjen, miesten ja naisten hyväksikäyttöä tapahtuu koko ajan suurin piirtein kaikkialla. Kaikki syylliset eivät saa median ja lännen raivoa niskaansa oikeastaan koskaan. Kaikki tietävät mitä tapahtuu mutta paljon saa tapahtua uudenlaisten kaksinaismoraalisten rautaesirippujen takana. Roolit on jo jaettu.
    Jos esim. Me too ei asiassa ryhdistäydy ja pian, tulee se olemaan historiallinen eettinen skandaali ainakin jos sitä vertaa liikkeen saamaan huomioon ja sitä kautta mahdollisuuteen vaikuttaa. Toistaiseksi on ollut hiljaista.

    Taiteen häiritsevyys on sivuseikka häritsevän maailman rinnalla.
    Pitkä viesti tuli.

    jope

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä tuo viimeinen taidekommentti. Noinhan se on.

      Tieto tuomiosta on ongelmallinen jos nykykristitty ei usko enää helvettiin. Ja jos nuo papitkin, tai ainakin jotkut heistä, uskovat evankeliumiin, armo on heidän puolellaan. Eikö?

      (Tuo vapaan tahdon ja vallan suhde alkoi kiinnostaa tätä juttua kirjoittaessa oikein kunnolla.)

      Poista
    2. Sanoisin että sille joka on raamatun lukenut edes keskeisiltä osin, se ei mene niin, että sellainen voisi kuvitella raiskaavansa poikia vuosia ja lopuksi livistävänsä "armoon" ja tekojaan ja vastuutaan karkuun Jumalan eteen.
      Juuri tuollaisesta ja tuollaisista rikoksista raamattu todella monessa kohtaa varoittaa hyvin voimakkain sanoin ja konstailematta ja tekee selväksi ettei sellainen voi periä Jumalan valtakuntaa.

      Miten sitten nykykristitty ( nyt paino yhdyssanan jälkimmäisellä sanalla) voisi olla uskomatta helvettiin, saatanaan ja tuomioon (jos kerta uskoo kaiken muun), en ymmärrä edelleenkään. Kristinusko joka ei perustu siihen mitä ihminen uskoo tai ei usko, vaan siihen, mikä ilmoitus on ja mitä se sisältää, on edelleen jakamaton. Tietenkin.

      Tiedän kyllä että noiden kolmen asian poisjättäminen uskosta on hyvin yleistä, mutta sehän ei kerro mitään itse ilmoituksen sisällöstä, sen paikallaan pysymisestä tai "vanhentuneisuudesta" vaan ihmisestä itsestään.

      Raamatusta ei voi poimia Vuorisaarnan mukavimpia osia (sekin kannattaa lukea kokonaan) ja jättää Vuorisaarnan saarnaajan muut puheet sivummalle. Jeesushan puhui sekä tuomiosta että saatanasta ja helvetistä.

      No, jokatapauksessa nuo papit maallisen tuomioistuimen eteen ja pian.
      Ja odotan myös milloin metoo ottaa lapsiavioliitot ja tyttöjen sukuelinten silpomiset esiin kunnolla ja perääntymättä, sillä suurempaa seksuaalista häirintää on mahdotonta kuvitella.

      jope


      Poista
  2. Mietin juuri tässä yksi päivä, kumpi on pahempi: laillistettu uskonnollinen pedofilia osana islamia vai katolilaisten pappien pedofilia ja sen peittely uskonnon selkeästä opetuksesta huolimatta. Vaikka islam laillistettuna pedofiiliuskontona kylvää tuhoa laajalti, on silti minusta katolisten pappien touhut tietoisena toimintana - sikäli kuin pedofiilipapit toteuttavat mielihalunsa - yksilöllisesti ja eettisesti törkeämpää. Muslimimiehet nauttivat profeettansa määrittämien oikeuksien puitteissa sitä mitä heille on määritelty, mutta katoliset papit ja piispat toimivat vastoin kristinuskon opetusta, joka tuomitsee lasten vahingoittamisen jyrkästi. Tuntuu että katolinen pappismääritys on yksi institutionalisoitu väylä kiertää muutoin tuomittu homoseksuaalisuus - valitettavasti papeiksi päätyy osin näitä perverssijä pedofilian toteuttajia. En tiedä, mitä asialle voi tehdä kirkon ulkopuolelta, mutta ainakin pappien pitäisi voida olla naimisissa ja kirkon kanta seksuaalivähemmistöihin tulisi olla toinen. Sitten nämä pervot erikseen: oikeuden tuomiolle ja virka pois hengellisin perustein. Islamin lapsiavioliitoille on vähän tehtävissä, mutta voitaisiin kuitenkin linjata että Euroopassa sellainen ei käy.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä.

      Kaverini tokaisi vuosia sitten samasta aiheesta dokkaria katsoessamme puoliksi huumorilla mutta kuin vahingossa teologis-filosofisesti kiinnostavan kysymyksen jokameni jotenkin niin, että miten noilla papeilla voi seistä kun ne tietää, että jumala koko ajan katsoo niiden meininkejä vierestä? Vähän kuin isä tai äiti kattos ku minä panen... Ei kyllä seisos.

      Syntyi keskustelu siitä, kuinka aidosti ihminen uskoo fyysisesti persoonalliseen jumalaan, joka tietää ja näkee kaiken? Vai uskooko enemmänkin uskomiseen?

      Poista
    2. Vesa, maailmassa on ainakin kahdet säännöt. Toisia noudatetaan YK:n yleiskokouksien puheissa, toisia de facto. Siihen kun yhdistetään vielä tasa-arvo -käsitteen täydellinen sekoittaminen kaiken samanarvoisuuteen, meillä on tämä maailma.
      En oikein pidä esim. länkäreitä jotka tässä ovat mukana pelkkinä tiedottomina ja hyödyttöminä idiootteina, jotka tieto ja fakta voisivat muuttaa ajattelemaan toisin.
      Tiettyjen oikeuksien vaatiminen tosiasiallisesti vain länsimaisille naisille eikä kaikille maailman tytöille ja pojille, on useimmiten oma valitsemalla valittu valinta.

      Juha, aika keskusteluja, hah ha, sulla sun kaverin kanssa.
      Toki kaikkitietävyyden käsitteestä tuollaistakin voi johtaa.

      jope

      Poista
    3. (Juhalle vielä. Kristinuskossa, sen klassisessa muodossa oma usko, oma uskominen ei ole kovassa huudossa. Usko ei pelasta vaan kohde itse. Persoona, Kristus itse ja fyysinen ilmoitus johon Persoona on sitoutunut, Sana.
      Tuon voi kyllä sanoa yksinkertaisemminkin. Mutta omassa uskossa, sen vuoksi tai ansiosta, ei ole mitään toiveita saada mitään. Uskoa omaan uskoon kristinuskossa on kautta aikojen nimitetty mm. uskonnollisuudeksi. Tähän perustan mm. sen kun usein sanon usein, etten ole uskonnollinen enkä henkinenkään ihminen. Kaikki on fyysistä.)

      Nyt pitkän hellejakson vuoksi/ansiosta puhutaan paljon kaikkialla ilmastonmuutoksesta. Ikään kuin faktat ovat nyt esillä kaikkien nähtävänä.
      Olen ajatellut noita juttuja lukiessa että maapallon kymmenmiljardisoitumisen faktat ovat nekin koko ajan nähtävillä samaan tapaan. Ja globalisoitumisen, eräänlaisen aaavikoitumisen, merkit nekin.
      Mutta palstatilaa ei heru. Eikä kolumneja. Henkilökohtaisia havahtumisia julkisuudessa.
      Mie en ymmärrä.

      Tänään minäkin uin varmaan kolmattaakymmenettä kertaa (sinilevättömässä) noin +25 asteissa merivedessä, Helsingissä. Kun kelluin korkkina aalloilla, en ajatellut oikein mitään. Hyvä olo oli. Mulle alkaa olla yhdentekevää tulkitsenko asiat myönteisinä vai kielteisinä kunhan olisi jotenkin avoimena mukana siinä mitä tapahtuu ja voisi olla aina rehellinen ja laskelmoimaton.

      jope

      Poista
    4. (Faktatarkistajan lisäys: sinilevää tietty on, niin kuin joka kesä, mutta ei niissä paikoissa joissa itse veteen solahtelen, helteetkin saisi mun psta loppua varsinkin kun tietää miten tukalaa tämä on monille terv.syistä; jope)

      Poista
    5. Nautin helteestä. Tätä vois mun puolesta jatkua loputtomiin.

      Poista
  3. jope, uimareissusi saavat ainakin minulle hymyn huulille - varmasti rentouttavaa! omalla kohdalla pieni paradoksi: olen ollut koko kesän veden äärellä, mutta varsinaiset uimakerrat vähissä. Tykkään kyllä saunoa ja peseydyn järvivedellä. Järvi on minulle tuollainen metafyysinen maisema ja kalastuspaikka. Ahventa nousee ja savupönttö kuumenee.

    Tämän maailman astiat ovat aivan sekaisin. Ketään ei kiinnosta väestönräjähdys, joka on ilmastonmuutoksen rinnakkaisuhka ja pahentaa sitä hurjasti. Tiedemiehet tähyävät avaruuteen, ainakin ne jotka julkisuudessa usein esiintyvät, ja hyvät ihmiset yrittävät täyttää pohjoista pallonpuoliskoa ihmisillä, joiden lisääntymisestä ja realistisista toimintaedellytyksistä ei välitetä mitään. Metoo-kampanja koskee erityisesti elokuvatähtiä ja julkkiksia ja heidän tuotoksiaan seuraavia keskiluokkaisia naisia, jos asian vähän karrikoi.

    No, nämä asiat on tullut puhuttua jo moneen otteeseen mutta tulipa taas mieleen. Kesä on ollut hyvä, mutta kyllä puunpoltto ja saunominen ovat vähentyneet kun mökissä on muutenkin 30 astetta kuuma.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oltiin mekin mökillä viikon, vuokratulla sellaisella. Mitään mökkigurua en edes yrittänyt tavoittaa itsestäni, yritimme puutteellisilla kaupunkilaistaidoillamme selvitä ja ihan ok se menikin.

      Maailman jutuista tuo tosiaan on kaikki todettu ja menon katselemista jatketaan. On vain yritettävä pitää huolta että katsoo juttuja sellaisenaan eikä anna itseä enää koskaan ideologian sumutettavaksi. En tarkoita tietenkään irrallisuutta, vaan sitoutumista ottamaan vastaan tosiasioita erilaisten soviteltujen totuuksien sijasta.

      Ilmastonmuutoksesta odotellaan edelleen jonkinlaista nollapäivää, josta voidaan todeta, että no niin, nyt se alkoi kunnolla, tätä se nyt on. Tämän kesän helleaallosta moni suorastaan toivoo (salaa) sitä. Väestönmuutoksesta se nollapäivä, josta ei enää ole matemaattista paluuta, meni jo ajat sitten.

      Kesä on silti nautinnollinenkin.

      jope

      Poista
    2. Tämä ikään kuin kevennyksenä...mielleyhtymien tuntemattomista vesistä.

      Olette ehkä nähneet telkusta Specsaversin paljon pyörivän mainoksen, jossa hieman iäkkäämpi ryhmä, miehiä ja naisia, liikkuu katonisin liikkein kevyissä vaatteissa ja pyöreissä aurinkolaseissa rannalla toisiaan tunnustellen. Ikään kuin entisiä hippejä, mutta voivat olla muitakin kyllä.Lopussa kun alkaa sataa, he heittävät kaikki vaatteensa pois ja juoksevat nakuina kaikki mereen. Ihanaa, vapautunutta.

      Olen pääsemättömissä siitä, että tuo mainoksen porukka on (ulkoisesti) nyt aina mielessäni, kun ajattelen sitä porukkaa, joka ei maailman tilaa halua hahmottaa niiden faktojen valossa, mistä täälläkin on puhuttu.
      He ovat viimeisellä rannalla, mutta taustalla soiva Kesä jonka kerran kadotin on on ideologisoituneen nostalgian tunnussävel, jota tuo ikihippeys edustaa. Sitä elähtänyttä hippisetää kun siinä mainoksissa seuralaisineen katsoo ei tiedä itkeäkö vaiko nauraa. Viitteet seksiin ja vapautuneisuuteen saavat tuossa yhteydessä kavahtamaan ja valitsemaan optikon varmasti muualta:)
      (Toki jos sieltä saa halvimmalle, menen kyllä ehkä sinne. Samalla voin kertoa mainoksen herättämistä mielleyhtymistä.)

      jope

      Poista