perjantai 6. heinäkuuta 2018

ONKO HOIVAN IKUISESTI OLTAVA LÄNSIMAISEN NAISEN BURKA? (10.3.2019 korjattu ja uudistettu versio)

1
Simone de Beauvoirin Toinen sukupuoli on yhä inspiroivaa luettavaa. (Minun kohdallani se vanha puolitettu painos.) Miten ja miksi ajattelen naisesta ja miehestä ja sukupuolesta niin kuin ajattelen. Ja kun vielä ottaa Lotta-Leena Peltosen Beauvoir-gradun Mikä on nainen? siihen rinnalle, niin hyvä tulee.

Beauvoirin mukaanhan naiseksi tullaan, ei synnytä. Mutta minä sanoisin kyllä, että nainen on on tullut tässä maailmassa naiseksi paljolti juuri sellaiseksi, millaiseksi hän on syntynyt. Beauvoir itsekin piti tässä mahdollisessa maailmassa luontoa melkeinpä naisen vihollisena. Tässä todellisuudessa naisen ontologia on luonnosta erottamaton. 


Hoiva on aina ollut ideologisesti haastava aihe. Tuntuu että aina jonkun muun kuin hoivaavan naisen hallinnassa. Joko naisten vapautumista vaativien tai sitten naisen luonnolliseen tehtävään vetoavien. Hoiva
 triggeroi kuten nykyään on tapana sanoa. Sen varovainenkin arvostaminen kuulostaa herkästi naista mystifioivalta pyhittämiseltä eli ylistämällä alistamiselta. Pitää siis olla tarkkana miten, miksi ja missä naista kehuu.* Tätä hyvän ja pahan hoivan dualismia on vaikea ylittää. Boxin ulkopuolelle on vaikea päästä. 

Eikä sitä hirveästi yritetäkään. Aiheesta käydyissä keskusteluissa ja teoretisoinneissa se näkyy niin, että sukupuoli halutaan ymmärtää pelkästään sosiaaliseksi konstruktioksi että päästäisiin eroon häiritsevästä biologiasta. Tästä esimerkkinä vaikkapa Judith Butlerin teoriat. Tämän dualismin kanssa Beauvoirkin kamppailee pääsemättä mielestäni siitä täysin vapaaksi. Mutta hän kirjoittaa kiinnostavasti ja kiihkottomasti ja mielestäni kyllä uskaltaa nähdä puhtaita ideoita häiritsevät biologiset muuttujat. Hoivaava, luontoa ja olevaa säilyttävä naaras ja itseään ja olemista luovasti ylittävä uros. Siinä Beauvoirin mielestäni toimiva eksistentiaalinen tiivistelmä sukupuolia erottavasta (luonnon)historiasta.

2

Mitä olisi sukupuolen sosiaalinen konstruktio ilman lisääntymisen ja siihen naisen kannalta kohtalokkaasti liittyvää hoivan historiaa? Voisimmeko edes ymmärtää, mitä sukupuolisuus tarkoittaa? Puhuisimmeko siitä ollenkaan? Butler ei kiellä biologiaa mutta kylläkin sen merkityksen sukupuolien konstruktiossa. Mutta voiko Butlerin puhtaasti konstruktoitua sukupuoisuutta silloin olla olemassa? Voiko ajatella, että sosiaalinen ja biologinen ovat sukupuolien historiassa vain täysin sattumanvaraisesti kohtaavia entiteettejä? Vai liukuvatko ne jollain reaalisen tasolla erottamattomasti yhteen?  

3
Judith Butler esittää, että sukupuolieron voisi yhtä hyvin määritellä sillä, onko ihminen vasen- vai oikeakätinen. Mihin kokemukseen väite perustuu? Minä uskon, että käden (tai jalan) ja sukupuolelimien käyttöön liittyy mielikuvissamme, tunteissamme, käyttäytymisessämme ja aistimuksissamme ontologinen ero. Jokin reaalisen luoma ehto. En ymmrrä, minkälaisen käden ja sen käytön Butler kuvittelee. Puhuessaan sukupuolesta niin vahvasti mielivaltaisena sosiaalisena konstruktiona kuin puhuu Butler kuvittelee minusta todellisuuden, jota emme tässä ja nyt pysty kokemaan emmekä aistimaan. Hän sulkeistaa pois jotain kokemuksemme historiasta.

4
Katsoin YouTubesta professori Kaarina Kailon esitelmän ekofeminismistä ja lahjataloudesta. Häntä kuunnellessa ajattelin, että hoivaavan naisen ajatteleminen ilman "toxista syyllisyyttä" on sittenkin mahdollista. (Kailon video löytyy nimellä googlaamalla Wikipediasta.)

Kailon erilaisten kulttuurien tuominen sen kulttuurin ja kielen rinnalle, joissa itse elää ja ajattelee tai jotka ajattelevat minussa, oli itsessään tärkeää. Enkä tuosta tuntemuksesta halua edetä kiistelevään kriittisyyteen, niin kuin nykyään tuntuu olevan tapana. Haluan viipyillä esityksen aiheuttamissa tuntemuksissa. Maistella niitä. 

Kailon näkemyksessä hoiva ja naisen biologia eivät ole välttämättä kielteisiä ja alistavia määrittelyjä. Niitä ei tarvitse kieltää, ne taytyy vain yrittää nähdä erilaisessa yhteydessä. Tuntuu että Kailon näkemyksessä juuri äärimmäinen sosiaalinen konstruktivisti on oikeastaan patriarkaattia ja taloudellisen kasvun kulttuuria tiedostamattaan vahvistava. Kieltämällä naisen luonnon ja biologian se tukee huomaamatta maskuliinia ja taloudellista hegemoniaa, jossa luonnosta vapautuva miehinen luovuus ja henkisyys on ensisijaista ja naisen jo olevaa synnyttävä, hoivaava ja säilyttävä toissijaista. Mitä vähemmän diskursseissa ilmenee tuota toissijaista, sitä enemmän ne vahvistavat tasa-arvoa. Mitä enemmän luontoa häivytetään, sitä enemmän naista koetaan vapautettavan. Koin Kailon feminismin tätä mutkikasta sex/gender-dualismia purkavaksi, dekonstruoivaksikin. 

5
Miksi se, että nuoret naaraspuoliset marakatit valitsevat hoivaleluja usein toistetuissa (ja arvattavasti tulenaroissa ja kiistellyissä) testeissä mutta urokset eivät, aheuttaa lähestulkoon idelogista paniikkia? Kyse on tietenkin siitä, että pelätään patriarkaatin vetoavan testeihin naista alistavalla tavalla. Mutta eikö pelko siitä, että testi vahvistaa hegemoniaa, voisi jossain toisenlaisessa todellisuudessa olla täysin turha? Miksi testin tulos itsessään, kategorisesti, on kiellettävä? Ikään kuin se olisi naisen kohtalo ikuisesti, kulttuurievoluutiosta huolimatta. Toisin sanoen: jos tuntemamme patriarkaatit kulttuurit ovat määritelleet synnyttävän, hoivaavan ja olevaa säilyttävän naiseuden epäluovaksi ja -itsenäiseksi toiseudeksi, onko näin oltava aina ja kaikkialla? Kailon näkemykset ovat näiden kysymysten suhteen inspiroivia.

4

Lopuksi otsikosta. Onko hoiva länsimaisen naisen burka? Vertaus on raju, mutta mielestäni ongelman tiivistävä ja sitä havahduttavasti kuvaava. Onko patriarkaatin mytologisoiman ja sosiaalista konstruktivismia edustavan feminismin demonisoiman feminiinisrn hoivaamisen puolustaminen tässä todellisuudessamme koskaan mahdollista ilman, että heti valitsee puolensa idologisessa kiistassa? Vahvistaako puolustaja väistämättä hegemoniaa, niin kuin huntujaan ja huivejaan puolustava musliminainen? Kun muslimifeministi vakuuttaa Ylen lähetyksessä Arto Nybergille burkan olevan yksilön valinta tai kun musliminainen suhtautuu sharia-lakiin periaatteessa myönteisesti tai kolmas tekee ontuvan vertauksen ihmettelemällä, miksi länsimainen tapa paljastaa vartaloaan on sallittua mutta halu peittää sitä on paheksuttua, he kaikki tukevat väistämättä hegemoniaa ja hylkäävät sen alistaman ( yksinäisyyteensä vaikenevan) yksilön. Elleivät sitten sanallista tai muulla tavoin tee läpinäkyväksi ajatustensa ristiriitaa! (Kuten iranilaiset huivipakkoa vastustavat naiset, jotka tekevät videoita ilman huivia). Kyllä, feminismi todellakin kaipaa sisäistä intersektionaalisuutta.

5
Tarvitseeko sitten sen enempää hunnun kuin hoivankaan olla ikuisesti hegemonian määrittelemää? Ei välttämättä. Tosin hunnun kohdalla uudelleen määritteleminen on kyllä helpompaa. Sen kun voi riisua julkisesti (kuten nuo YouTuben naiset). Sen jälkeen sitä on mahdollista käyttää vapaasti. Siitä on tullut henkilökohtainen asu. Mutta voiko länsimainen ihminen, mies tai nainen tai kuka tahansa siltä väliltä, ajatella neutraalia hoivaa ilman, että haastaa ensin naisen biologisena olentona? Paljonko odotamme naisen tulevan ensin joksikin muuksi jotta hän voi vapautua historiastaan? Pitääkö hänen itsekin ensin syyllistyä siitä? Ja paljonko feminismi itsessään pitää yllä tätä dialektiikkaa? Siinäpä feminismille tehtävää. Kutsuttakoon sitä sitten vaikka metafeminismiksi.

6
Olenko feministi? Uskoakseni.

-

*Ks. tunniste ulkonäkö/älykkyys


12 kommenttia:

  1. Mä alan liukua niin kauas tästä, että osaan arvostaa Juhan ajattelua joka oli täynnä hyviä pointteja, B:n inspiroimina, mutta mulla ei ole minkäänlaista omaa osaamista nyt arvioida sanottua oman ajattelun kannalta. Mutta hyvä yhteenveto luku-urakkasi jälkeen. Kuin miniessee. Laittaa miettimään.

    Anekdootti kuiteski. Kahden viimeisen rivin suhteen kiinnitin huomioni maailmassa nykyään aika yleiseen ja normalisoituun poliittiseen ja kulttuuriseen epäsymmetriaan: Amnesty arvioi ja arvostelee tuossa vetoomusasiassa suoraan Puolaa, sen hallintoa ja sen lainsäädäntöä, mutta Afganistanin suhteen arvostelu ei kohdistukaan itse tekijään, ongelman varsinaiseeen aiheuttajaan, hallintoon, alueella hyväksyttyjen käytänteiden asianomistajaan (Afganistan) vaan välilliseen osalliseen (Suomeen).
    -Hyvällä asialla, kyllä, mutta some ja lukuisat nykykäytänteet täynnä vastaavia epäsymmetrioita. Tästä on tullut niin normaalia että emme sitä edes aina huomaa.


    jope

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ajattelen tuon afganisranin vain hirveän käytännöllisedti. Että sinne palauttaminen on meidän väärä teko. Sen aianakin voimme korjata.

      Poista
    2. Niin kuuluukin ajatella. Ja siksi allekirjoitus tietty ok.


      Mun pointti liittyi siihen yleiseen, että miten nuo ovat kaksi eri tavalla olettavaa asiaa, jopa pienellä relativismilla, siis jos ne asettamalla asettaa rinnakkain (ei tietenkään sun ratkaisuihin).

      Kuvaavat, rinnakkain, hyvin normaalia suhtautumista tässä ajassa: kaikilta ei edes odoteta näiden kannanottojen ja periaatteiden noudattamista vaikka perustuvat vaikkapa YK:n ihmisoikeuksiin. Vaadimme itseltämme sitä mitä emme voi (de facto) vaatia muilta. Miksi emme?

      jope

      Poista
    3. Jos väittää vaativansa universaaleja ihmisoikeuksia eli pitävänsä ihmisyyden mittana yksilön kärsimystä ja vapautta, mikään syy ei voi olla vaatimuksen esteenä. Eikä lojaalisuuden, jota ilmaistaan tuota yksilöä kohtaan. Siksi lojaalius sellaista kulttuuria, tapaa, uskontoa tai aatetta kohtaan, jossa jonkin tavan tiedetään olevan pakotettua jollekin ihmisryhmään kuuluvalle yksilölle, on itsekästä ja valheellista. Esim. Sharia-laki, naisten pukeminen heitä rajoittavasti ilman, että he voivat siihen aidosti ja ilman yhteisön ja lain painetta vaikuttaa, sukupuolisen suuntautumisen syrjiminen sillä perusteella että itse omaa toisenlaisen, yksilön vapauden relativointi sillä perusteella, ettei se (muka) jossain toisessa kulttuurissa ole niin tärkeää (kun joku joskus tämänkin edes yrittäisi perustella jotenkin)... onhan noita. Valtavan häiritsevää ja epärehellistä on esimerkiksi se, että shariakeskustelu ja huntukysymys on asetettu suvaitsevaisuuskiistaksi unohtaen ne yksilöt, jotka tämän keskustelun ulkopuokella vaikenevat pakon edessä jossain kaukana poissa. Ihmisyydestäkin on tullut poliittisen kiistan väline. Alistetut tuntuvat häviävän myös edistyksen ja suvaitsevaisuuden nimissä.

      Miksi muuten aina palaamme tähän humanismin ja islamin jännitteeseen? Siksi, ettei mikään muu aate tai uskonto niin häiritsevästi tällä hetkellä haasta humanismia ja pakota sitä niin räikeasti sisäisiin ristiriitoihin sen yksilöllisen ihmisyyden suhteen, jota se toisaalta niin ehdottomasti puolustaa.

      Oikeastaan tuli tuossa perusteltua se, miksi en osaa enää tuntea yhtäkään poliittista ja aatteelista kerhoa omakseni. Tärkeintä on se moniäänisyys ja kakofonia, jota ne tuottsvat. Pitäisi perustaa Ihmisyyden puolue, joka sitten dekonstruoisi ihan kaiken yksilön kärsimystä vähättelevän, mitä eteen sattuu. Ja sitähän sattuu koko ajan ja joka puolelta.

      Poista
  2. "Miksi muuten aina palaamme tähän humanismin ja islamin jännitteeseen? Siksi, ettei mikään muu aate tai uskonto niin häiritsevästi tällä hetkellä haasta humanismia ja pakota sitä niin räikeasti sisäisiin ristiriitoihin sen yksilöllisen ihmisyyden suhteen, jota se toisaalta niin ehdottomasti puolustaa."

    !

    Juuri noin se on.

    Eikä sisäisiä ristiriitoja pääse luikkimaan karkuun höpisemällä patologioita fobioista tms. Nyt varsinkin kun Eurooppaan on syntynyt ja syntymässä rinnakkaistodellisuus, nuo sisäiset ristiriidat kärjistyvät väistämättä humanisteiksi itsensä määrittelevien ihmisten sisällä. Helppoja selityksiä ei enää ole, kun kaikki on tässä ja todellakin totta.

    jope

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toiseus on meidän valistuksen lapsien ongelma. Sitä kun ei oikein voi skeptinen mieli kritisoida. Omia virheitään lähinnä. Hyvä esimerkki on intersektionaalinen feminismi. Se unotaa että intersektionaalisen huomioinnin ja kriittisyyden täytyy koskea myös sitä itseään. (Tein ihan lyhyen lisäyksen intersektionaalisuudesta postauksen 4. luvun ensimmäisen kappaleen loppuun. Siinä tarkoitukseni toivottavasti tulee selväksi.)

      Poista
  3. Intersektionaalisen feminismin ongelma on se, että se on ymmärtänyt itsekritiikin syyllistämiseksi ja vieläpä ulkoistanut syypäisyyden tiettyjen syntipukkien kannettavaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mutta kulttuurisen analyysin metodina intersektionaalisuus on mielestäni erittäin hyvä - kyse on vain siitä miten sitä käytetään.

      Poista
    2. En tiedä kiinnostaako teitä, mutta liberalismiwikissä näkökulmia intersektionaalisuuteen reippaasti.
      Mm. tapaus Telford vs. Weinstein -case, jota meidän maassa ei käsitteenä tunneta lainkaan (toisin kuin esim. jokainen britti laajan mutta todella myöhään alkaneen uutisoinnin kautta)

      jope

      Poista
  4. Lisäsin vielä tuonne nelosen loppuun tuon viittauksen iranilaisten naisten tekemiin huivipakonnvastaisiin videoihin.

    VastaaPoista
  5. jope, juuri tuo tapa, jolla intersektionaalisuuteen liitetään arvot (yksioikoisesti) tekee siitä hankalan esimerkiksi osana yliopistollista opetusta - siitä tulee avoimen poliittista ja sitoutunutta (vertautuu tunnustukselliseen ideologian tai uskonnon opetukseen).

    Telfordin raiskausringit on kauhea tapaus - se ei kuitenkaan sovi raiskauskulttuurimarxilaiseen skeneen, joten siitä on parempi vaieta.

    Täytyy sanoa, että on ollut mukava kesän aikana päästä eroon tästä ahdistavasta kulttuurisesta kamppailusta, jossa koko talven ajan tuli tarvottua. En ole omistanut montakaan ajatusta asioille. Piti lukea Toista sukupuolta, mutta olen mieluummin ruuvaillut ruuveja lautoihin ja heitellyt virveliä. En ole suoraan sanoen jaksanut lukea oikeastaan mitään, ja se on tuntunut pelkästään terveeltä.

    Arvostan suunnattomasti naisia, jotka uskaltavat nousta omaa ahdistavaa kulttuuriaan vastaan. Hyvä iranilaisnaiset!

    VastaaPoista