torstai 9. elokuuta 2018

KOMMENTIT VIHAVAISEN BLOGIIN (11.8. neljä viimeistä kappaletta lisätty)

"Kun pedofilian laillistamisesta huolestujat pitävät Puolimatkan mukaan yhtenä syynä rajojen höltymiseen sitä, että pedofiliasta, homo- ja heteroseksuaalisuudesta puhutaan rinnakkain luonnollisina seksuaalivietteinä, tuntuu siltä, että tällä pyritään  vain kyseenalaistamaan tuo luonnollisuus kahden ensimmäisen kohdalla. Pedofilian toteuttaminen partnerin kanssa on kuitenkin rikos ja tässä rikoksen kategoriassa olisi pysyttävä. Luonnollisuus on epäoleellista. Väkivaltarikos on ehdoton ja riittävä syy sanoa ei laillistamisvaatimuksille. Riittää, että vaatimus laillistamisesta torjutaan sillä. Mitään luonnollisuuksien (tarkoitushakuista) kyseenalaistamista tai viettien vertailua ei tarvita.

Siitä että jokin sattuu olemaan luonnollista ei seuraa, että  sen kuuluisi olla laillista. Edes implisiittinen vaatimus, että pitäisi kyseenalaistaa ajatus jonkin vietin luonnollisuudesta siksi, että se tuottaa mahdottomia vaatimuksia rikoksen laillistamisen suhteen, haiskahtaa kategoriavirheeltä, vietin rinnastamiselta rikoksen kanssa. Eihän rattijuopumustakaan vaadita lailliseksi sen vuoksi, että on olemassa ihmisiä, joilla on erityinen alttius alkoholisoitua.

Jos Puolimatka olisi kirjoittanut, että on huolissaan niistä pedofilian laillistamispuheista, joissa jotkut käyttävät sukupuolineutraalia avioliittolakia tarkoitushakuisesti laillistamisen pyrkimykseen tai sillä pelotteluun, se olisi asiallinen avaus. Nyt vaikutelma on se, että hänen huolensa pedofilian laillistamispyrkimyksistä on implisiittistä sukupuolineutraalin avioliittolain vastustamista. Odotan professorilta selkeää ja rehellistä läpinäkyvää ajattelun kirkkautta tässä kohtaa. Sananvapaudesta ei ole kysymys vaan tieteilijältä vaadittavasta arvojen ja tunteiden reflektiosta. Jos Puolimatka sanoisi suoraan, että "avioliitto on heteroille tarkoitettu instituutio ja se on Raamatussa ilmoitettu vaikka en sitä pysty eikä minun tarvitse sitä tieteellisesti perustelella", ei se minua uskonnottomana kiusaisi. Meillä on uskonnonvapaus.  Se on hyväksyttävä. Niin pedofiilien kuin homo- ja heteroseksuaalien. Professorin tarkoitushakuinen ajattelu jota hän ei reflektoi, on siis kuitenkin eri juttu."

Tämän kirjoitin Vihavaisen blogiin postaukseen Jyväskylän mielensäpahoittajat. Kommenttiani pidettiin esimerkkinä sofistisesta väkivallasta. Vihavainen komppasi sofismisyytöstä. Käykää lukemassa: http://timo-vihavainen.blogspot.com/2018/08/jyvaskylan-mielensapahoittajat.html#comment-form

Pistin vielä kommentiksi saamieni vastausten jälkeen:

"Halusin tuoda esiin sen vaikutelman, joka minulle tulee siitä, mitä Puolimatka jattää sanallistamatta. Lukijoille ja niille jotka sellaista väittävät, olisi tehtävä selväksi, että viettien luonnollisuudella ja rikoksen laillistamisella ei ole perusteltua yhteyttä. Jos näin ei tee, jättää omalta osaltaan ikään kuin oven avoimeksi arvottavalle retoriikalle tuon luonnollisuuden ja seksuaalisten suuntautumisten suhteen. Tai arvottavalle sofismille, josta minua kritisoitiin (sofismi on joskus väistämätön tulos tässä ajassa kun näitä arvopohdintoja käydään puolin ja toisin ja kielellä pelataan; pyrkimykseni on käydä vilpitöntä vuoropuhelua ja siksi tänne kommentoin)."

Ja edelleen:

Puolimatka voisi muistuttaa näiden laillistajien uhasta suoraan rikoslakiin viitaten, ilman homoseksuaalisuuden tai avioliittolain kautta koukkaamista. Tai kun muut ovat hänen mukaansa niihin viitanneet, viittaamisen kyseenalaisuutta voisi sanallistaa. Kun ei niin tee, hän tuntuu valitsevan puolensa, ja kun hänen vakaumuksensa tässä tietää,
tulkinta on helppo tehdä niin kuin minäkin olen nyt tehnyt. 

Sinänsä aihe on haastava ja sitä on tärkeä pitää esillä ja  siihen on niin konservatiivien kuin liberaalien, kaltaisiani vihervassareita ja feministejä myöten, tässä monikulttuurisuuden ajassa otettava jossain vaiheessa väistämättä kantaa, erityisesti lapsiavioliittoihin ja  islamilaisiin lakeihin (metoo käyttöön myös tässä!). Noihin lakeihin Hämeen-Anttilan mukaan lapsiavioliitot pitkälti perustuvat. Tässä asiassa ei saa tippaakaan notkahtaa sallivuuden puolelle. Kulttuurirelativismi on tässä julma pakokeino vastuusta.


Nuo kursivoidut siis vielä lisäsin keskusteluun. Ja vielä postaukseen Avoin kirje Professoriliitolle sen, että ongelma ei ole Puolimatkan usko vaan se miten ja minkälaisia lähteitä hän käyttää ja että professorilla ei tässä asiassa ole vapaa-aikaa. Niin kuin ei minullakaan. En voi blogissani viitata lakiin epämääräisesti. Tuonkin vielä siis lisäsin ikään kuin retoriseksi tehokeinoksi.

Ja vielä: mainitsin tuon vihervasemmistolaisuuteni ja feminismini tuossa kommentissa erityisesti siksi, että tulee selväksi "meidänkin" (tai ainakin minun) haluni rohkeasti haastaa tuossa poteroitumisessa  myös oma puoli. Näissä poteroitumisissa käy yleensä niin, että periaatteessa objektiivisista ja neutraaleista aiheista tulee tuossa yhteydessä välineitä oikeassaolemiseen ja itsensä eheänä pitämiseen. Samalla vastapuoli saa (teko?)syyn vahvistaa äärimmäisyyttään. "Kun nuo eivät TAASKAAN tartu tähän asiaan tosissaan...". Ympyrä sulkeutuu. Siksi oma puoli on "hylättävä" aina jos asia niin vaatii.

12 kommenttia:

  1. Juha, olipa todella hyvä kommentti sinulta! Mitä sofismia tuossa muka on? Minua ärsyttää molemmin puolin se, että on bunkkeroiduttu jonnekin reflektoivan keskustelun ulottumattomiin ja pidetään sitä oikeutettuna.

    VastaaPoista
  2. Joo, hyvin kirjoitit ja taustalla on varmasti kai tuo implisiittinen motiivi, jonka tuolla mainitsemallasi läpinäkyvyllä ja konstailemattomalla raamatullisuudella olisi voinut torjua.

    Parisuhdelain puolustamisen yksi suurimpia kliseitä sitten on taas se miljoonan kertaan kuultu: miten kenelläkään voi olla mitään toisten rakkautta vastaan, miten rakkaus olisi keneltäkään mitään pois jne.
    Tuo on samaa argumentoinnin bunkkeroitumista, koska kaikki tiedämme että parisuhdelain vastustajat vastustavat l a k i a eivät kahden tai kolmen ihmisen rakkautta yleisesti.
    Argumentaation toisaalle ohjaaminen, itse kysymykseen vastaamatta jättäminen, on kyllä pirullista, maan vaiva.
    Ja kyllä itse kullakin on siinä parantamisen varaa.


    Vihavaisen kirjoitusten taso vaihtelee, nyt Saari voitti kyllä mennen tullen. Mutta kyllä se osaa myös avata sardiinipurkin ajattelullaan parhaimmissa kirjoituksissa ja jokaista t o i s t a ääntä tässä maassa tarvitaan. Itse olen henk.koht. kiinnostuneempi nuorempien ihmisten äänistä.
    (Kommentoin Vihavaiseen joskus kauan sitten mutta siellä sain liittoutumattomuus- ja puolueettumuuspoliitikan ystävänä olevani ryssän trolli muilta kommentaattoreilta, toki saman satikudin sain valtamedian kommenteissakin samasta asiasta.)

    jope

    VastaaPoista
  3. jope, olen ihan samaa mieltä Vihavaisesta - parhaimmillaan loistava, joissakin kohdin menee mukaan tähän bunkkeroitumisen vaatimaan linjaan. Se Kaikille kaikkea! veti hyvin yhteen myös omia keskusteluitamme.

    Minulla ei ole Puolimatkaa vastaan mitään, en edes tunne hänen tuotantoaan. Luin sen pedofiliajutun. Pitäisi argumentoida paremmin ja tarkemmin, jos ei halua sanoa implisiittisesti jotain muuta.

    Lähteiden käyttö häneltä pyydetyssä lausunnossa oli surkeaa!

    Nämä ovat huonoja merkkejä ihmiselle, joka haluaisi tulla tunnetuksi luotettuna ja ajattelijana.

    VastaaPoista
  4. Juuri, luin se mainitsemasi jutun ja niin oli. Vastaavia näkemyksiä tulee esiin enemmän ja enemmän nykyään ja ihan yllättäviltäkin suunnilta.
    Juha kuiteskin tässä nimenomaisessa jutussa mielestäni vahvoilla.
    E r o on juuri tuo vaikka arkiajattelu ei anna helposti myöten. Puolimatka on tuttu mulle mm. Seurakuntalainen-lehden kolumneista.
    Ja kuten tuolla aiemmin kirjoitin en nollaa ihmisten ajattelua tai muutenkaan miinusmerkitä ihmisiä esim. kreationististen käsitysten vuoksi.
    Kommenttisi Vihavaisessa jossa toit esiin sen, että pian on otettava oikeastikin kantaa näihin asioihin (viittasit tietenkin lapsiavioliittoihin islamin kautta) oli oikea myös.

    Miksi niitä ei yksiselitteisesti muuten kielletä kokonaan länsimaissa Eikö tässä asia laillisuusperiaate voisi/pitäisi olla yhtä selvä kuin Juhan argumentissa?

    jope

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jope, nimenomaan! juuri noin miten vetoat asian pitäisi olla, ei mitään kulttuurista sensitiivisyyttä, kun kyseessä ovat lasten oikeudet.

      Poista
  5. Tiivistetysti voi sanoa, että minulle ei ole olemassa mitään yleistettyä, yksilön ylittävää toiseutta, jota pitäisi arvostaa sinänsä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikö se Juha pidä sanoa myös niin että et hyväksy lapsiaviolittoja islamissa, niissä piireissä ja niillä alueilla missä sitä toteutetaan? Ja ettet hyväksy sitä Eurooppaan. Ihan selvästi, ilman filosofian kieltä myös. Niissä lapsiavioliitoissa on seksiä. Se on lapsiseksiä. Eikö asia ole niin täysin selvä? Vain niin se tulee ymmärretyksi.


      jope

      Poista
  6. Juha, hyvä tiivistys. Minulle aito ja ratkeamaton ongelma on, miten sovittaa yhteen yksilön ja yleisen dilemma.

    Esimerkiksi yhteiskunta rakenteena ei voi toimia ihan yksittäistapausten pohjalta, siis kuin kyseessä olisi joukko yksittäistapauksia. Se ei koskaan jousta niin että yksilön jokainen näkökulma tai oikeus tulisi tyydytetyksi. Tämä raja pitäisi kuitenkin lieventää niin pitkälle kuin mahdollista ja yleisesti rakenne kestää.

    VastaaPoista
  7. (kommentti päivityksesi lisäyksiin)

    Juha, hyvin vastailit, ja ajattelit, mutta älä ota yhdestä tyrmäyksestä paineita, yleistä on että lunta tulee tupaan ja muut tietävät paremmin mitä tarkoitit, terveisin nimimerkki kokemusta on:)
    (Mun "enkka" tosiaan oli noin kolmekymmentä ryssäntrollisyytöstä, kun kekkosmaisin perustein kerroin kantani Natoon liittymisestä, eli ettei mun mielestä kannata, kun vanhalla tavalla on hyvin pärjätty.)

    "Sinänsä aihe on haastava ja sitä on tärkeä pitää esillä ja siihen on niin konservatiivien kuin liberaalien, kaltaisiani vihervassareita ja feministejä myöten, tässä monikulttuurisuuden ajassa otettava jossain vaiheessa väistämättä kantaa, erityisesti lapsiavioliittoihin ja islamilaisiin lakeihin (metoo käyttöön myös tässä!). Noihin lakeihin Hämeen-Anttilan mukaan lapsiavioliitot pitkälti perustuvat. Tässä asiassa ei saa tippaakaan notkahtaa sallivuuden puolelle. Kulttuurirelativismi on tässä julma pakokeino vastuusta."

    Tuo on sanottu mm. täällä sun luona kymmenesti. Yksi kestoteemamme. Metoo:lta en enää edes odota mitään koko maailman mitassa seksuaalisen häirinnän, joukkoraiskaushuvittelun, silpomisen, lapsiaviolittojen suhteen.
    Ne naiset ja tytöt (ja pojat) eivät apua tuolta liikkeeltä saa niissä maissa. Olisivat jo saaneet jos asia olisi liikettä oikeasti kiinnostanut. He olisivat käyttäneet vaikutusvaltaansa, mutta ovat käyttäneet vaikutusvaltaansa vain olemalla hiljaa.

    jope

    VastaaPoista