perjantai 21. syyskuuta 2018

MIEHEN KIPU

Docventuresin dokumentti The Work oli hyvä. Terapia tuntui toimivan. Enin osa tyypeistä ei tietojen mukaan palannut vankilaan. Jälkikeskustelu vietiin isäsuhteisiin ja miehen tunneosaamattomuuteen, mutta oleellista minusta ei ollut se, mikä niiden miesten isäsuhde oli vaan se, miten aikuiset, miehet ja naiset, kohtelivat heitä tai toisiaan heidän lapsuudessaan. Mielestäni ei myöskään ollut oleellista, missä määrin muistot olivat täysin tosia ja missä määrin vahvistuivat  tai osittain jopa syntyivät tuossa valtavan voimakkaassa ryhmässä. Se oli oleellista, että vangit saivat kosketuksen tuntevaan ja hajoavaan minäänsä, ja mikä tärkeintä, kokivat sen kollektiivisesti, todistivat itseään muille ja itselleen uudella tavalla, peruuttamattomasti. Se muutti heitä. Se että he murtuivat toistensa kehoja vasten ja tukemana, oli oleellista. Heistä tuli itselleen voimaannuttavan erilaisia eikä heillä enää ollut paluuta entiseen itseensä, ei ainakaan yhtä välittömällä ja luonnollistuneella tavalla.  Jakautumisen kokemus oli tärkeä. Näin tämän näin.

Jälkikeskustelu ei minua niinkään koskettanut. Välillä tuntui, että tuo juontokaksikko tekemällä teki itsestään toksista ja perinteisen mieskuvan ahdistamaa, jotta sai liikuttua ja kokea eläytyvänsä ajan henkeen. Ei miehellä nyt noin huonosti mene herranjumala. Jos menee, niin kyllä jostain muusta syystä kuin siitä, että isä ei osoittanut hellyyttä tai että mies kokee itsensä olemuksellisesti vääräksi ja tunteissaan osaamattomaksi eli ON OLEMASSA jotenkin väärin. Siltä Tuuna ja Riku saivat jutun näyttämään. En ihan tiennyt, mistä he todella liikuttuivat. Jotakin pateettista ja haettua syyllisyyttä siinä oli.

No. Mies tietenkin käyttää valtaa, se on selvä, mutta niin myös nainen. Ilmiasu vain on eri. Lopputulos ehkä sama. Ei miehen erityistä kollektiivista syyllisyyttä olemuksensä vuoksi pidä tuntea. Tuunan syyllisyys oli hämmentävää. (Edellisessä tennisjaksossa hän toksiutti itseään päällepuhumisella, mutta onneksi naisvieras, tutkija, en muista tarkemmin kuka, muistutti että puhuu itsekin päälle ja kysyi, että eikö se ole enemmän persoona- kuin sukupuolikysymys.) En todellakaan tiennyt, miten noihin tunneryöppyihin olisi pitänyt suhtautua. Minä vaivaannuin. Ikään kuin joku olisi odottanut tässä aikakaudessa Tuunalta ja Rikulta tätä. Enkä oikein uskonut Tuunan alemmuuteen maskuliinisen Rikun rinnalla. Jotakin liian odotettua siinäkin oli. Jälkikäteen muotoiltua, tilanteeseen liian hyvin sopivaa. 

Miksi muuten tyttöjen traumaattista suhdetta vanhempiinsa ei runkata tuolla tavoin, tehdä siitä dramaattista syytä kaikkeen, hikoilla siitä hunajaa muiden nähden, ikään kuin ansioiduta sillä?
Oma suhteeni isääni oli ristiriitainen. Välillä vihasin sitä, syljin ja haukuin kun se humalassa sätti äitiä, veli otti fyysisetikin yhteen, välillä taas ihailin sen älykkyyttä. Kun se kansakoulun tuskin loppuun käyneenä rintamamiehenä ja itseoppineena keksijänä todisti keksinnöllään voittaneensa lujuuslaskentaväittelyn proffan kanssa (joka myöhemmin myönsi laskuvirheensä), olin siitä helvetin ylpeä. Emme koskaan halanneet isäni kanssa emmekä sanoneet toisillemme arvostavia sanoja, en ainakaan muista. Mutta jos väittäisin sen katkeroittaneen tai typistäneen minua tunteissani, valehtelisin, hakisin ikään kuin pateettisesti myötötuntoa niiltä, jotka sen oikean tunneosaamisen nyt määrittelevät. Käytös kuului isäni ja paljolti sen ajan miesten persoonaan. Kyllä, isäni oli kännissä vittumainen mies, selvänä mukavakin, vähän totinen mutta keskusteleva. Enempää en odottanut eikä mitään siksi jäänyt saamatta. Isäni äkkipikaisuuden tunnistan itsessänikin ja siitä ovat läheisenikin kyllä osansa joskus saaneet. Enkä ymmärrä tätä itkemättömyyden vatkaamista myöskään. Mies liikuttuu, kun on sen aika. 

5 kommenttia:

  1. Hieno kirjoitus, Juha! En ole koskaan tuntenut syyllisyyttä sukupuolestani. On aivan sairasta, jos joku sellaiseen lähtee jonkun ajan hengen myötä - sairas on sellainen aika myös, joka tällaista manipulaatiota harrastaa. Meillä on paljon todellisia ongelmia.

    Noista vangeista. Väittäisin, että suurella osalla vangeista on neurologisia vaikeuksia impulssikontrollin ja itsehillinnän suhteen, mikä on vaikuttanut heidän osaamistasoonsa ja sosiaalisiin suhteisiinsa koko heidän elämänsä ajan. Nyky-yhteiskunnassa tällaisille miehille ja naisille ei välttämättä jää monia mahdollisuuksia. Tietenkään rikollisuutta ja henkilökohtaista vastuuta omista tekemisistä ei voida palauttaa neurologiaan ja sen häiriöihin, mutta luin että jopa 80 prosentillä vankiloissa istuvista on ADHD, mikä tarkoittaa että ihminen jolla on toiminnanohjauksen, keskittymättömyyden, impulssikontrollin jne. ongelmia, joihin usein liittyy myös psykiatrista kuormitusta ja sosiaalisten tilanteiden lukemisen ongelmia, on iso riski joutua tilanteisiin, joista ropisee rangaistuksia. Tällaisten lasten kasvattaminen ilman kunnollista tietoa, empatiaa ja osaamista lisää usein väkivallan tai muun vinoutuneen käytöksen riskiä kotona. En usko siis, että esimerkiksi ainoastaan huonot taloudelliset lähtökohdat tai köyhyys ajaisivat ihmisiä rikoksiin, ainakaan niin suurelta osin kuin joskus ehkä ajatellaan.

    VastaaPoista
  2. Hieno kuvaus isästäsi.

    Itsekään en juuri miehenä olemisessa sinänsö koe mitään ahdistavaa. En tajua missä on edes ne roolit joita pitäisi vetää. Olen monessa asiassa heikko ja avuton ja ei ne ole kyllä pakkeihin johtaneet. Olen myös vahva, itsepäinenja jyräävä, mutta en sitä koe mieheksi olemiseksi. Se on sielun kusipäisyyttä, ei miehisyyden. Myös vaimoni ottaa nämä rooliasiat rennosti. Emme taida "tasa-arvosta parisuhteessa" periaatteiden tasolla keskustelleet koskaan. Käytännössä sitten kyllä.

    Mulla on suvussa miehiä lähisuvussa jotka on päätyneet vankilaan. Niillä oli juurikin tuo mistä Vesa kirjoitti. Ja niiden äiti kuoli kun ne oli pikkupoikia.

    ( Tunnahautalasta olen sanonut oman arvioni aiemminkin. Niissä kiteytyy mulle se sukupolvi, itseäni noin 10-15 vuotta nuorempi, jonka porukan signaaleja en tajua ollenkaan. En oikein hahmota mitä ne viestii ja miksi se ironian alle piilotettu ahdistus on koko ajan päällä. Samaan aikaan sukupolvi-hedonismi ja maailman olemattomienkin epäkohtien jahtaaminen. Ja se yltiösosiaalisuus. )

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juhalla, mulla, uskon että vielä Vesallakin, ehti mieheksi kasvaminen tulla todeksi siinä vaiheessa, kun kylmä sota yksinkertaisti maailman siten, ettei taakkaa ehtinyt kukaan meille opettaa. Toksisuudesta puhumattakaan. Tai no Vesa sut ehkä y-tolla post- ja kolonialisoitiin.

      Poista
    2. jope, varmasti yritettiin kaikenlaista, mutta silloin kun minä opiskelin kaikki oli pikemminkin tekstin hurmaa ja dekonstruktiota - siinä vaiheessa ei vielä pipo kiristänyt kenenkään päätä niin kovasti että oltaisiin etsitty syyllisiä. se "eettinen" käänne taisi tulla myöhemmin. en ehtinyt mukaan tai meni ohi. toki postkolonialistiset jutut ovat nytkin tapetilla. minä edustan tutkimuksellisesti enemmän poetiikkaa eli runousopillisia lähtökohtia, joten pysyn viileänä tarkkailijana myös aikamme teorioiden suhteen:)

      Poista