sunnuntai 2. joulukuuta 2018

TARKOITUKSETTOMUUDEN USKONNOSTA

Luin Christophe Galfardin maallikoille kirjoittamasta Einstein-kirjasesta, että jos liikkuisimme valon nopeudella, emme vanhenisi emmekä näkisi peilikuvaamme mukanamme liikkuvasta peilistä. Eksistenssimme katoaisi. Tyhjyys on siis ikään kuin ominaisnopeutemme lisäarvo. Se ei ole jotain, mitä pitäisi ajatella turhuudeksi, joksikin vähemmäksi. Tyhjyys on jotain, mikä on enemmän. Kaikki filosofiat, absurdit teatterit ja uskonnot ynnä muut jotka määrittävät tyhjyyden tarkoituksettomuudeksi ja houkuttelevat uskomaan siihen (tarkoituksettomuuteenkin on siis uskottava), ovat itsessään turhuutta. Ylimäärää siinä määrin kuin turhuutta markkinoivat. Älkää siis uskoko tarkoituksettomuuteenne ja vielä vähemmän tyhjyyden tunteeseenne. Ilman tyhjyyttä meitä ei olisi olemassa.

30 kommenttia:

  1. Mulle tulee tuosta mieleen intuition kautta, etten ole koskaan onnistunut kokemaan ns. eksistentiaalista tyhjyyttä, edes nuorena vihaisena/kivana miehenä, vaikka esim. siihen liittyvää kirjallisuutta olen kokenut ymmärtäväni.
    Raamatussa on hieno kohta jossa kerrotaan Jumalan kutsuneen ihmisen tyhjyydestä olemaan.
    Tyhjyys todellakin on enemmän kuin poissaoloa, itsessäänkin.

    Sama yksinäisyyden kanssa (jota en sitäkään ole ikävänä koskaan kokenut). Aina on joku, jotakin. Vaikka kuu taivaalla.
    Voisiko sanoa, etten usko tyhjyyteen.

    Mitä koko kosmokseen tulee niin harmillista ettei minkään liikkuminen valonopeutta nopeammin ole mahdollista. Edes laadukkaassa sci-fi -kirjallisuudessa:) Ajattelepa että saisimme radiosignaalin naapuritähdeltä vaikkapa 50 valovuoden päästä (kosmisesti siis ihan lähiseinän takaa, mitättömän matkan päästä.) Sitten vastaisimme siihen. Vaikkapa vuonna 2020. Joutuisimme odottamaan vastausta vastauksellemme 100 vuotta, vuoteen 2120.

    VastaaPoista
  2. Tyhjyys psykologisena tai eksistentiaalisena kokemuksena, merkityskokemuksena, lienee eri asia kuin tyhjyys fysiikan merkityksessä. Ihmisen, intentionaalisen ja haluavan olennon, on aika vaikea ellei mahdoton tavoittaa "täydellistä tyhjyyden kokemusta", koska se merkitsisi mielisisältöjen ja -tilojen, jopa itse mielen kokemuksen mahdollisuuden nollautumista. En oikein edes ymmärrä mistä nyt puhutaan.

    Maailmankaikkeus ei ole tyhjä, ihminen ei ole tyhjä, en osaa edes kuvitella tällaista, koska en voi astua oman eksistenssini ulkopuolelle ja tuskin osaa kukaan muukaan.

    Mitä se ihmisen "ominaisnopeus" tarkoittaa, että se on jotain muuta kuin valon nopeus? En nyt oikein pääse kärryille. Entä jos ihminen liikkuisi valonnopeus - 1 km / h jne ja hänellä olisi peili jne. Nämä jutut tai siis nämä vertaukset ovat jotenkin absurdeja kun tuolla nopeudella ei liikuta. Tästä tulee mieleen yksi Aki Salmelan runo tai pätkä siitä (Jokeri, 2015):

    "Kissa kömpii ulos pesukoneesta. Se on ollut elämänsä pyörityksessä. Nyt se on viisaampi kuin tunti sitten. Mutta mihin se voisi viisauttaan käyttää, ellei pesukoneitten pelkäämiseen? Älä anna elämän opettaa sinulle mitään sellaista."

    VastaaPoista
  3. Kiinalaisessa tussimaalauksessa on idea, että maalauksen alaosa (pieni temppeli niemennokassa, suuri joki ja joitakin veneitä, niissä yksi purje, sitten toisella rannalla maa alkaa nousta ja polkua pitkin kävelee pari tyyppiä taakkatelineet selässään, maa nousee vielä enemmän, on toinen temppeli pienen kukkulan päällä): siinä on kertomus, siinä tapahtuu jotain liikettä, näkyy ihmisiä tekemässä työtään, purjeveneet (näyttävät dzonkeilta) menevät myymään kalaa ja kaikenlaisia tarvekaluja: siinä on proosakertomus tavallisesta elämästä, sitten sen temppelin yläpuolella ja ympärillä alkavat vuoret kohota, tulee tyhjyys, pelkkää valkoista, jonka voi lukea tietysti vaikka pilviksi (Kotka, Rankki, ohutta yläpilveä), vuoren muoto alkaa näyttää enemmän abstraktiolta. Vuori nousee siitä tyhjästä, syntyy. Siellä ei ole enää ketään. Vuorella on pilvien yläpuolella oma kivinen muotonsa, patsasmainen. Se ei puhu mitään. Vallitsee täysi hiljaisuus. Maalauksen raja on silkkikankaan tai riisipaperin raja ja se on sen taiteilijan päätettävissä että mitä siellä on. Mutta ilman kykyä mietiskellä eli olla sen kummemmin ajattelematta, siis yhtään mitään, ei sitä taulua kyllä synny.

    VastaaPoista
  4. Valonnopeudella liikkuminen tekisi havainnoinnin ja kokemuksen mahdottomaksi. Leikin ajatuksella, että "ominaisnopeuteni" siis mahdollistaa kokemukseni. Tyhjyys, viive, puute tai jotain on jotain enemmän, ei vähemmän. Mahdollisuus. Psyykkinen ja fysikaalinen ovatkin yhtä. Valon nopeuden kokemista niillä ominaisuuksilla, jotka meilla on. Sisäisen ja ulkoisen ero katoaa. Ei ole Kantin ulkoisesta riippumatonta sisäistä ajan kategoriaa, josta jäisi jotain jäljelle ulkoisen kadotessa. Tämä ajatusleikki on minusta vapauttava. Olen osa universumia, yhtä välttämätön ja satunnainen kuin se. (Älkää huolestuko, en ole seonnut, päästän vain välillä tällä tavoin irti.)

    VastaaPoista
  5. Juha, ihan järkevältä vaikutat, ei huolta!

    VastaaPoista
  6. Kun kaikkea mitä näkee ja kuulee ajattelee ja kaikkea normaalia havainnointia ja kokemusta, niin mun psykofyysinen fiilis on, että ihmiset ovat pääsääntöisesti matkalla toisistaan täysin eri suuntiin ja juuri sillä valonnopeudella, missä peili ei enää heijasta.

    Eilen katselin jotakin uusintaa Perjantaista. Toimittajan otsan inhokurtistus kun Gustafsson kertoi metstästysharrastuksestaan. Harmi ettei olla Kiinassa 1966. Tuollaisethan pitäisi tappaa! Se oli siis se ilme. Asia itse mulle ei ole tärkeä, mutta pidikkeettömästä inhon näyttämisestä on tullut jo luonnollista, vaikka kuukausipalkalla. Toivottavasti ei leviä muihin ammattikuntiin.


    Jokainen aamu kuuntelen noin neljän toimittajan huokailua, ähkintää ja voivottelua noin kello 7.20 -7.50, kun maailmalta kuuluu puhetta joka ei ole ylen. Katastrofiin-ihastuminen lienee uusi hyväksyttävä kansantauti, jonka oireita halutaan vielä lisätä. Myös rapakon takaisen Pahan Pukin puhkuminen toinen.

    Ja kymmenen muuta asiaa.

    Onneksi säilytän positiviisuuteni itse. Kukapa muu sen säilyttäisikään, tai määrittelisi.

    Pääasia ettei valtakunnassa käydä (hätä)keskustelua niistä asioista mistä koko ajan ja viikottain poliisin toimesta raportoidaan ja jotka eivät kuulukaan metoon piiriin.

    Aina on menossa joku kiva somekampanja johon voi mennä messiin.

    jope

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täsmennän: mun puolesta valtamediassa toimittajat saavat paasata ja alleviivata sitä näkymää minkä he yhdessä näkevät, maassa on sananvapaus ja vaikka sananvapauden välineet on erikseen heille yhteisistä varoista kustannettu.

      Mutta koska tuo yleinen mediatila on se AINOA PAIKKA, missä kaikkien ihmisten elämään vaikuttavaa keskustelua oletetaan käytävän vaikuttavasti, niin että se myös otetaan vakavasti,
      niin harmittaa, etteikö ne jumankauta osaa palkata töihin kuin toistensa klooneja ja muita sataprosenttisia aikalaisia. Yhtä ääntä.

      Oppositiota meillä ei ole valtapolitiikassa, mutta ei kyllä mediassakaan.

      jope

      Poista
  7. jope, jonkinlaisia oppositioita on, eikö? vaikka ei sellaisia, joilla olisi paljonkaan merkitystä.

    mutta kyllä minua taas tänään suoraan sanoen vitutti, kun sain selville, että kaupassa jossa nyt kuitenkin silloin tällöin käyn, itse asiassa suhteellisen usein, parikymppinen vartija meinasi menettää henkensä vain koska meni näpistystä selvittämään. puukkoa kaulaan. olisi voinut olla tyttäremme kummitädin poika vuorossa, ei ollut tällä kertaa... että näin. poliisi ei pukahda tekijästä... mutta netissä leviävät tiedot, kuka hullu tällä kertaa oli. on käytännössä kolme kategoriaa, kuka olisi voinut olla mutta oli ikävä kun lopputulos oli taas se mikä oli. tämä vartija, mitähän hänelle kuuluu, ei olisi mukava halvaantua kaksikymppisenä vain koska joku kusipää on siellä missä ei pitäisi. jos, Juha, et pidä tästä kommentista, voit poistaaa. banaali väkivalta on hirveää, koska se on niin totta, ja banaali turha väkivalta vielä kauheampaa. tämä juttu tuli parilla tavalla liian lähelle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sannikkaukkolasta voi olla monta mieltä, mutta se ei ole hirveän sisäsiisti. Hyvä niin.

      Poista
  8. Sitä minä en ymmärrä, että joku tietoisesti tekee näpistyksestä omalla toiminnallaan tapon yrityksen. Tarkoituksellista? Erehtyikö luulemaan vartijaa poliisiksi? Jotain meriittiä? Panikointia? Selkäydinrefleksi? En ymmärrä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oliko se aineissa kenties ja siksi ylireagoi? En tiedä tapauksesta ja siksi kysyn.

      Poista
    2. En tiedä. Voi olla noinkin, aineissa, mutta epäilen että ei (ehkä jossakin khatissa tms). Ajattelin, että on kolme perusvaihtoehtoa: huumehörhö, sitten yksi etninen vähemmistö, koska heitä on paljon huudeilla ja mukana on usein teräase. Olikin sitten kolmas mahdollisuus. Kaikkihan voi toki käyttää huumeita. Harmittaa vietävästi. Mun poikani luokkakavereita ja vuoden pari vanhempia on noissa vartijapojissa. Tuntui vaan niin pahalta, että se uhri olisi voinut olla joku niistä pojista, jotka ovat pyörineet tässä meillä.

      Poista
    3. Ripeät sivulliset naiset olivat pelastaneet: tukahduttaneet liinoilla / paperipyyhkeillä vartijan kaulaan iskettyä haavaa, hirveät määrät verta lattialla. Vartijapoika onneksi elossa. Suoraan sanoen vähän pelottaa liikkua noilla huudeilla, koska siellä on niin pimeää porukkaa. Itsekin tulee iltaisin joskus käytyä.

      Poista
    4. Tämä mitä Vesa kertoo on enemmän tai vähemmän tuttua, näitä näkee, vaikka ei välttämättä noin vakavia. Näitä emme siis lue vain iltapäivälehdistä. Hyvä että vartija selvisi.

      Tämäntapainen voi myös olla yksi syy, miksi emme etnoturisteile ja syy miksi joissakin kohdissa näkemykset voivat olla toisia kuin niillä jotka käyvät vierailemassa siellä missä maamme muutos on näkyvissä.

      En tarkoita nyt missään tapauksessa sua Juha, mutta usein on pakko pidätellä sanoja, että lopettakaa jo nyt se paskanpuhuminen ja hyviskeikistely ja alkakaa katsoa todellisuutta. Sen sanominen on turhaa, sillä jos asiat eivät ole omakohtaisia, ne eivät kiinnostaa. Ideologiat kiinnostavat ihmisiä enemmän. Siis ei-asianosaisia.

      En tarkoita että Helsinki ja pk-seutu mikään postmacronilainen Pariisi olisi, mutta kyllä täällä järkeä kannattaa käyttää. Varsinkin jos on teini-ikäisiä tytttöjä perheessä.
      Vaikka metoota ei kiinnosta asian kaikki puolet.

      Vituttaa myös esim. Itiksen suunnan romantisointi mediassa. Oikeastaan vain ihmiset jotka asuvat siellä tietävät mistä on kysymys.
      Ja myös sen, mikä siellä ei ole ongelma.

      jope

      Poista
  9. Pilipali-anarkistien suhtautuminen kaupan vartijoihin on myös sietämätöntä. Poliisi on sika jne.
    Ketkähän sen ovat näille vasemmiston räsymaskoteille opettaneet? No, tiedämme kaikki.
    Olen todistanut lukemattomia varkauksia kaupoissa. Yhtä yrittänyt olla naapurin kanssa estämässäkin, mutta balkaninäijät olivat ovella ovelampia. Ja aina naurattaa kun osa pullonkerääjistä vetää tuolla baanalla tonnin tuliterillä pyörillä. Esimerkkejä on vaikka kuinka paljon. Ei niitä jaksa. Ja ihan kaikista kansoista tekijöitä.

    Vartijat tekevät todella heikosti palkattua työtä suomalaisen yhteiskunnan ihan etulinjassa. Huono kielikuva mutta menköön. Ne jos ketkä tietävät mitä maassa tapahtuu. Heidän pitäisi juontaa aamuyleä ja tehdä podcasteja Sarasvuon malliin.

    Kotosuomalaiseen huumehörhöilyynhään on löytymässä ratkaisu. Antaa olla. Mennään aluksi Kanadan malliin. Pilvi vapaaksi. Are we happy now?

    Itse en avaa nyt miksi mua juuri tänään vitutti, mikä tapaus jne. Ei onneksi kuitenkaan noin ikävä kuin Vantaan tapaus.
    Jatkuvista seksuaalirikoksista kuuleminen ja lukeminen ei ole kivaa kyllä sekään.
    Mutta ne voi ohittaa viidellä rivillä, oheisvahinkoja.... mutta onhan meillä Merkityksen Kaikelle Antava Ilmastokatastrofi. Toimittajasetä on saanut mission, jota on odottanut pitkään.

    (Sorry ehkä hieman negavuodatus, mutta kaikki kuuluu elämään)

    jope

    VastaaPoista
  10. (Siis en kannata missään tapauksessa vapaata kannabista, en missään nimessä. Lääkehoitona joissakin harvoissa tapauksissa ehkä, lääkärin valvomana, mutta en muuten. Olen varma että "vapaus" tulee meillekin. Valitettavasti. Vihreitä kannattaisikin asiasta hiillostaa ennen vaaleja. Haluaisin nähdä heidän kiemurtelevan, kun eivät osaisi sanoa mitä nyt kannattaa sanoa.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minusta tuo Vantaan tapaus on jälleen yksi hyvä syy sille, miksi viranomaisten pitäisi kyetä hahmottamaan keitä maassa on, varsinkin jos on tullut kielteinen päätös johonkin hakemukseen. Jokainen uhri on liikaa. Sitä paitsi - eiväthän tällaiset teot auta niitä ihmisiä, jotka todella ovat hädässä ja tarvitsevat turvaa. Ei niin, etteikö tämäkin ihminen tarvitsisi jotain apua, mutta jossakin on rajan mentävä.

      Poista
  11. Rauhantyö, kansalaisvapaudet, toimiva talous ja oman maan jälleenrakentaminen tekevät maasta kuin maasta hyvän, tai ainakin kohtuuullisen paikan asua.
    Balkan oli tuhoutuneena vähän aikaa sitten, mutta Bosnia ja Kosovokin ovat aivan hyviä paikkoja asua nykyään. Tunnen ihmisiä sieltä.

    jope

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä keskustelu on täälläkin jo käyty, useaan kertaan, mutta näitä
      https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000005920980.html
      tulee jatkuvasti nykyään, viikottain, uusia tapauksia.
      Laitan sen tuohon ajan kuvaksi/linkiksi kuitenkin.

      Minulle reagointi on selvä ja suora, ei tarvitse vääntyillä asentoihin, mutta haluaisin nähdä ihmisiä edes joskus, joiden kuvaan maailman menosta nämä tapahtuvat ja uudestaan tapahtuvat ja taas uudestaan tapahtuvat asiat eivät sovi.
      Miten ne selittävät itselleen kaiken tämän? Ei käy kateeksi. Miten ne pitää kasassa ajatuksensa?
      Silläkö että näinä aikoina on merkittävämpää tekemistä kuin ottaa vastaan tietoa todellisuudesta?
      Esimerkiksi oman ruokavalion ajattelemista?
      Uuden kangaskauppakassin logon kääntäminen näkyviin?
      Osallistumista johonkin someyhteiskiva-haasteeseen?

      Hah, mun vitutus näköjään jatkuu. Hyvä! Se on luonteeltaan hyvin positiivista mielestäni, jos se reagoi todellisuuden kanssa.

      (Yritän huomenna jo käyttäytyä, Juha)


      jope

      Poista
    2. Jope, ihmisille jotka eivät ajattele näitä asia on selvä: he eivät ajattele näitä, pois näköpiiristä, pois mielestä. Tällä logiikalla toimii myös media monissa tapauksissa niin pitkään kuin mahdollista. On toki joku raja ihmisen alhaisuudella mässäilylläkin aivan kuten on sen sietämisellä ja suvaitsemisella.

      Poista
    3. Juttu on ehtinyt päivittyä lehdessä sen verran, että tiedetään että nämä tekijät ovat tulleet maahan turvapaikanhakijoina. Vaiko ...nämäkin?

      No, hyvien ihmisten teräspanssari kestää. Kun mieli on betonia ja sydän kovaksikeitettyä ideologiaa, on ihan sama miten maailma on.

      jope

      Poista
    4. Jos päättäjät olisivat hereillä, viimeisen kolmen vuoden aikana nöhdyistn jutuista seuraisi jotakin johtopäätöksiä mutta ei, todennäköisesti ei mitään, koska ei ole havaittavissa kuin irrallisia yksittäisiä tekoja, joita voi vain jälkikäteen siivoilla sivuun - ei ole mitään ilmiöäi tai kehittynyttä trendiä, ei ole nähtävää tai sanottavaa, ei kerta kaikkiaan muuta kuin umpimielisiä suomalaisia aiheuttamassa ongelmia jupinoineen.

      Poista
    5. Nythän on jo liikkeellä ehdotus, johon ainakin demarit toistaiseksi suhtautuvat myötämielisesti, että edes rikoksiin syyllistyminen ei ole palautuksen peruste.

      Tanskassa on jo sitten ihan erilainen päinvastainen meininki. Siis meidän liberaalien entisessä ihannepohjoismaassa.

      Nää on niitä hetkiä jolloin oma isämaallisuus on aika kovilla.
      Silloin pyrin ajattelemaan että Suomi on Suomen luonto eikä ihmisten outo autistisuus valikoitujen tapahtumien suhteen.

      jope

      Poista
  12. Jopa kokoomuksen Mykkänen puhui maastakarkoituksen mahdollisuudesta - toivottavasti toteutuu eikä jää puheiksi. Ei mitään järkeä pitää tällaisia ihmisiä Suomessa. Menkööt selvittämään asioitaan muualle.

    VastaaPoista
  13. Nythän valtionjohto ja ylin poliisijohto on ottanut asiaan hyvin vahvasti kantaa.

    Mutta miksi yhdeksän, kymmenen uhria tässä tapauksessa kerrallaan kannanoton paikka kun yksi kerrallaan kymmenissä aiemmissa
    tapauksissa ei ole ollut.

    En nyt halua asiaa seurata (täytyy säästää itseään), mutta sen mitä on sattunut näkemään, ei mairittele: On paikkoja joissa otetaan kantaa mihin tahansa koko ajan, mutta juuri näihin asioihin käytössä autistinen hiljaisuus niin kuin nämä asiat menisivät pois katsomalla sivuun.

    Se on kannanotto itsesään, ajattelen.

    Myöskin metoo-liikkeen älyllinen ja inhimillinen konkurssi on kysymyksessä.
    Surullista, surullista.

    Huominen monin tavoin politisoitu joulukuinen hämärä ja hyvä juhla taitaa vaatiikin kai median sulkemista meikäläiseltä, että ei menisi kaiken paskanpuhumisen kauhisteluksi vapaapäivä väsyneelle.

    (tällä hetkellä sellainen ohimenevä tunne, menee kai, toivottavasti ohi, että pitäkööt ilmastokatastrofinsa siihen salaa ihastuneet, ei kiinnosta enää pätkääkään, koska maailmassa tapahtuu koko ajan pahempiakin asioita kuin niiden nollapilkkujotain nousunsa...)

    jope, sydämellesin tuntemuksin

    VastaaPoista
  14. Karkotus jämäköituu, tuossa uutisissa justiin sanoo mykkänen niin ja ettei saa tulla toisesta kulttuurista mitään väkivaltaista käyttäytymistä meille. Hyvä niin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mummo sanoisi että turha on itkeä kun maito on maahan jo kaatunut. Siis että on tullut jo. Tämäntapainen on pyörinyt pitkään. Eivät nämä uutisia kenellekään ole. Nyt herätti vain määrä ja keskittyminen muutamille päiville.

      Tietenkin voidaan myös alistua. Myönnetään turvapaikka jokaiselle joka hakee. Ehkä sitten väkivalta helpottaa.
      Voimme myös kaikki olla panttivankeja jotka ihastuvat kaappaajiinsa. Se on vain valinta ja asennekysymys.

      (Vesan blogissa myös aiheesta)

      Poista
    2. Nyt tämä on tullut niin silmille, että on puhuttava suoraan. Hyvä niin. Toivon vaan että kaikki maahanmuuttajat eivät saa tästä osaansa. Siksi minusterinkin on oltava selkeä ja uskallettava sanoa asioita suoraan. Muuten leviää lopullisesti käsiin tämä homma.

      Poista
    3. Se että meidän on aina todettava etteivät nämä kaikkia maahanmuuttajia koske on hyvä asia, mutta itsestäänselvyytenä todettavana kertoo että kieli ei ole vapaa. Ihmisiin ei luoteta.

      Itselläni joka siis elän ja teen työtä monesta eri maanosasta tulleiden ihmisten kanssa ei ole ollut henkilökohtaisesti koskaan minkäänlaisia ongelmia maahanmuttajien kanssa, positiivisia kyllä.
      Eikä minulla esimerkiksi ole mitään maahanmuuttoa vastaan, kunhan asia tapahtuu suunnitellusti ja realistisesti myös vastaanottavan maan resurssien ja omien arvojen suhteen.

      Mutta silti asioista joita tapahtuu on puhuttava myös niin että tekijöiden taustat tulevat esiin silloin kun ne ovat merkittäviä. Niin kuin näissä viimeaikaisissa tragedioissa.
      Luulen että tämä on nyt vasta opittu.

      Joukkoraiskaus-ilmiö esimerkiksi ei ole pohjoiseurooppalainen ilmiö, kyllä se on tuontitavaraa.
      Turvapaikanhakijoiden osuus rikoksista suhteuttuna heidän määräänsä on todella iso. Se on todettava ja tunnustettava että jotakin on pielessä.
      Se e i leimaa muita rehellisiä maahanmuuttajia ja turvapaikanhakijoita, joita on valtavasti.

      Ajattelen että esim. median jonka on pakonomaisesti kerta kerran jälkeen todettava se tosiasia, että suurin osa tulijoista on rehellisiä, pitää ihmisiä tyhminä, itseään tyhmempinä, kädestä kuljetettavina.
      Kyllä ihmiset asian samalla tapaa tietävät kuin esim sä ja mä ilman jatkuvaa muistuttamistakin.
      Juuri tämä opeastaminen, ohjaaminen, opettaminen jakaa ihmisiä ja pahimmassa tapauksessa radikalisoi.

      Suomi maksaa nyt juuri sitä hintaa, mistä Juha usein puhut. Yhä useammat kysyvät onko todella pakko. Se on aiheellinen kysymys ja täytyy yhteiskunnassa käydä läpi.

      Poista
    4. ...tuo käsittämätön sana on siis "minustakin" tuossa edellisessä kommentissani... miten voikin mennä noin kierteelle sana...

      Poista