lauantai 15. helmikuuta 2020

MIKSI ANTTI TUISKUN UUSI EI AIHEUTTANUTKAAN NIIN MAHDOTONTA KOHUA?

No kun kohde ei ole uskova kansa vaan helpot idolit ja ylenpalttisuus eli kultainen vasikka - tai kultainen sonni, joksi videossa uuden raamatunkäännöksen mukaisesti metafora on kuvattu. Ja aito usko, tietoisuus ja rakkaus sittenkin siellä ytimessä asettuu verrokiksi. Valittu kansa -videossa Jeesuskin on hämmentynyt ja eksyksissä. (Mielestäni biisi on kuunneltava videolta, muuten se menettää sävyjään.) Miksi kukaan uskova hirveästi tästä loukkaantuisi? Ellei ole ihan medialukutaidoton. Ja miksi lukutaitoinenkaan itseironiaan kykenevä ja sillä itseään ja osallisuuttaan väistelevä? Metainen post-asenne elää ja voi hyvin. Ja kaikki tämä Antin onneksi tai sitten ansioksi. Uskova kansa pääkohteena olisi lattea veto.

Itse Antti on sympaattinen ja hänen uraansa on kiinnostavaa seurata.

(P.S. Alkaako Jeesuskin melkein mieltyä meininkiin? Ja sehän olisi sitten jo jotain post-jumalanpilkkaa, jotain aidosti raikasta, mielekästä tai mieletöntä katsojasta riippuen. Ja silloin myös Oskari Onnisen Hesarissa 7.2. tekemä rinnastus Hannu Salamaan ja kumppaneihin olisi syvemmin osuva.)

11 kommenttia:

  1. Kristinuskon ottaminen ironian, tai ironisen protestin kohteeksi 2020-luvulla ei ole millään tavalla rohkea tms. teko. Kristinuskon jumala on jo ajat sitten loppuunpilkattu ja dekonstruoitu. Siksi mitään kohua ei syntynyt, koska kohde oli jo kadonnut.

    Sen sijaan jos vasikan ja Antin kanssa olisi ratsastanut...(keksitte kyllä uskontojen maailmasta sen mitä tarkoitan)

    Vähän sama kuin suomalaisen "rehvakkaan" kirjailijan raamatun lattialle heitto tv-visailu-lähetyksessä. Itseään sensuroivan ihmisen teko.

    VastaaPoista
  2. Katsoin viikko sitten Tuiskun videon.
    En osannut suhtautua, että ihan sama. Video ei kuohuttanut minua mistään kohtaan, mutta otti hieman päähän kyllä. Moni nykyinen kirjoitus (myös kuvallinen ja median) on täynnä jeesusratsastamista.

    On valtavasti vaikuttajia jotka varmasti tietävät "mitä Jeesus tekisi tässä ajassa."
    Yleensä näiden ihmisten Jeesus on samanlainen kuin he itsekin. Vasemmistolainen ja vihreä internationalisti tms.
    Ihan samoin ja samalla mekaniikalla kuin jenkkien lännessä etnonationalisti.

    Merkittävimmän Jeesus-tietolähteen kuvaama Jeesus on sitten kiusallisempi tapaus, kun sillä on sekä niin paljon oman mielen mukaista sanottavaa että ihan toisenlaista.
    Silloin, hieman Tuiskun malliin, Jeesuksesta tehdään Ideologinen Vasikka, jolla lähdetään ratsaille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Merkittävin Jeesus-tietolähde on tietenkin Uusi testamentti.
      Ne neljä evankeliumia pitää lukea kaikki, jotta ehkä pääsee tekemisiin sen oikeasti "tässä ajassa" kiusallisen Jeesuksen kanssa.

      Poista
  3. Vielä pukkaa.... Valheenpaljastuskoe: Jos jostakin syystä minä (tai sinä) pilkkaan netissä ja muutenkin julkisesti kristinuskoa ja sen Jumalaa ja pyhiä hahmoja mielin määrin ja kaikin keinoin, minun ei tarvitse tästä maailmasta pelätä mitään eikä ketään. Kukaan ei haasta eikä tule oven taakse. Pelkoa ei ole mistään. Ei ihmisten taholta.

    Jos pilkkaan (jostakin syystä) erästä toista uskontoa samalla tavalla (mitä en tee), minulla on hyvin todennäköisesti pelättävää tai oikeammin jätän sen varmasti tekemättä pelon vuoksi jo etukäteen. En halua ottaa riskiä. Koska esimerkkejä seurauksistakin on. Jätän tekemättä koska pelottaa.

    Tuo on siis ajatuskokeena.
    En kannata minkään uskonnon pilkkaamista vaan kunnioitusta, mutta tuo paljastaa ettei symmetriaa ole.
    Totta kai Tuisku ratsastaa Jeesuksen kanssa. Turvallista.
    Aplodeja provokatiivisuudesta on siksikin turha odottaa.

    VastaaPoista
  4. Tuli vielä mieleen se, että kun muistin suomal. kirjailijan heittäneen raamatun lattialle telkussa ja pidin sitä kaikkea muuta kuin rohkeana tekona, koska raamatun ja k.uskon jumalan pilkkaaminen ja kyseenalaistaminen ei ole millään tavalla rohkea eikä provosoivakaan teko enää,
    niin olisin itse ihan samanlainen (vaikka en raamattua mihinkään heittäisi mistään syystä).

    Maailmassa on kahdenlaisia uskontoja. Niitä joita voi pilkata turvallisin mielin, ja niitä joita ei voi. Ellei halua päästä hengestään.
    Tulee ainakin yksi uskonto mieleen, jota en uskaltaisi enkä paljon kyseenalaistakaan. Annan pelolle vallan. Harrastan samaa itsesensuuria kuin tuo kirjailija. Tai en tiedä hänestä. Ehkä hän inhoaa vain sitä turvallista uskontoa jonka kyseenalaistaminen ei ole enää mitään.

    Eri asia sitten haluanko rienata uskontoja. En halua. Sellainen ei ole luonteeni mukaista lainkaan.
    Mutta uskontojen kohtelua määrittää myös pelko. Edelleen vuonna 2020.
    Eli en vaadi Tuiskultakaan muuta kuin sitä turvallista jeesusratsastamista. Toisenlainen olisi hulluuttua.

    Kaikista uskonnoista tulee kuitenkin voida tuoda esiin kaikki faktat. Se miten ne määrittävät ihmistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kristittynä on todettava sekin, että harva tajuaa miten on mahdollista olla ei lainkaan uskonnollinen ja kristitty. Kuulun mieleltäni siihen tulkintatraditioon, jossa kristillinen vapaus vapauttaa ihmisen nimenomaan uskonnollisuudesta. Sen vuoksi kristittyjen pilkka ei juurikaan osu vaan menee ohi, koska se kohdistuu uskonnollisiin juttuihin käytännössä aina. Kun ei ole metodia eikä gurua, sellaiseen on vaikea osua.
      Raamatun heittäminen lattialle tms. on vain tyhmää ja huonoa käytöstä, homersimpsonia, banaalia.

      Poista
    2. Pitää katsoa Tuiskun video. Eilen kuulin Valittu kansa -biisin radiosta. Estetiikka hieman samaa kuin Madonnalla, uskonnollisen antautumisen ja siihen kehottamisen ja seksuaalisuuden yhdistämistä. Toki Antti taisi olla jonkinlaisena sukkahousuja riisumaan kehottavana Jeesuksen. Uskonto seksuaalienergian myyttisenä kehyksenä näyttää olevan tulossa takaisin. Valitettavasti toisen uskonnon perustajaan liittyvät seksuaaliset implikaatiot ovat niin hurjia, että niiden suorasanaisesta käsittelystä on nyky-Euroopassa jaettu oikeustuomioita. No, en kyllä toisaalta yhdistäisi tuota materiaalia mihinkään pop-kappaleeseen, koska siinä rikottaisiin törkeästi lakia ja lasten koskemattomuutta. Antti ja pienet hunnutetut tanssitytöt... Mahdotonta ja törkeää kuvastoa monessa suhteessa. Ehkä Jeesus sopii kuvastoon, koska hänessä ei ole mitään suoraan seksuaalista, pikemminkin androgyyni hahmo. Jos Antti pilkkaa kristinuskoa, mistä en ole ollenkaan varma, hän ei näytä tietävän mitä tekee. Antti on minustakin mielenkiintoinen hahmo. Olisi jännä kuulla hänen ajatuksiaan. Helposti voi kyllä yhdistää show'n myös perustavanlaatuiseen narsismiin, joka on ollut osa myös jenkkiräppäreiden identiteettiä näiden vapahtaja/Jeesus-imagoissa.

      Poista
    3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    4. Katsoin vielä Antti Tapani seksi-/bile-Jeesus-retorisen biisin sanat. Sellaiset pikkutuhmat. Sopii varmasti kohderyhmälle. Bilemusaa. En usko kuitenkaan, että noista innostuvat muut kuin ne, joilla ei ole uskontoon alkujaankaan suhdetta. Minusta sanat on lähinnä nolot, mutta ei mitenkään sen nolommat kuin jotkut muut. Ymmärrän jos joku loukkaantuu, sillä eihän Jeesuksella ja seksillä ole mitään tekemistä keskenään.

      Poista
  5. Minusta Antti on sympaattinen henkilö, mutta pitäisin tätä uskontoprojektia lähinnä julkisuus temppunsa - tietty kontroversiaalisuus tuo nostetta julkisuuteen. Kristinusko on helppo lähtöalusta, koska sille voi tehdä mitä tahansa niin kuin Jope totesi.

    VastaaPoista