sunnuntai 29. marraskuuta 2020

TYHJÄÄ KAUHUA

Katsoin Netflixistä keskinkertaista paremman Get Outin ohjaajan uuden elokuvan Us. Ei toimi kauhuna eikä allegoriana. Väkinäinen. Yritin parhaalla tahdollani keksiä selityksiä kaksoisolentoperheelle: keskiluokka synnyttää hirviönsä, hyvinvoinnin rakenteellinen väkivalta, sartrelaisen vilpillisen tietoisuuden henkilöityminen (ja sen tiedostaminen kapinan vaikutuksesta)... Mutta kaikki yritykset selittää tätä turhanpäiväisyyttä tuntuvat vain vaivaannuttavilta. Kuitenkin allegorisuus on niin ilmeistä, että halu selittää jää päälle eikä mikään enää ole pelottavaa. Lopun yritys selittää kummallisuus tieteellä oli tahattoman koomista. Äidin sisäinen ristiriita elokuvan lopussa oli ainut kiinnostava pointti. Jatko-osa hänen eksistentiaalisesta kauhustaan voisi olla kiinnostava: kuinka hän oli unohtanut kaltaisensa saadessaan tahtomansa. Ehkä tämä olisi lyhytelokuvana toiminut. Nyt pohjustettiin kiinnostavaa pointtia melkein kaksi tuntia. En odota tältä ohjaaja-käsikirjoittajalta enää mitään. Tai sitten oivallan tämän myöhemmin vielä paremmin. Mutta yhtä kaikki: kauhu tästä puuttui.

4 kommenttia:

  1. Netflix-sarjat ovat usein hienoisia pettymyksiä. Musta kuningatar (The Queen's Gambit) oli aika hyvä, hiukan ennalta-arvattava, mutta ihan kelpo lyhytsarja, sellainen melkein 4/5 Netflix-meiningiksi.

    VastaaPoista
  2. Ylellä ihan maaginen venäläinen leffa. Vie 80-luvun Pietarin musiikkikuvioihin ja leffassa mielenkiintoisia taiteellisia ratkaisuja pitkin matkaa. Laajentaa myös kuvaa millaista oli elää neuvostoyhteiskunnassa kun pahin alkoi olla ohi, elettiin Breznevin pysähtyneisyyden aikaa ja epävirallisesti kukki monenlainen elämä. Ihmiset eivät kuitenkaan kaikki pysähtyneet vaan loivat ja unelmoivat.

    https://areena.yle.fi/1-50340217

    VastaaPoista
  3. Tuon venäl. leffan meriitti ei ole se, että se on muutakin kuin jenkki/britti. Se on vain harasoo.
    Itsellä alkanut tulla anglojen jutut täyteen, kun tuntuu että ne vie kaikkea ja kieletkin, sananmukaisesti, mennessään.
    Leffat kyllä menee.

    Hyvistä eurooppalaisista Babylon Berlin toimii ja ihan hyvä ruotsalainen Aika on meidän, joka on ihan peruskerrontaa.

    Pienenä miinuksena viimeiseen (ja aika moneen muuhunkin), että nykyajan kautta mukaan asemoitu temaattista ainesta käsikirjoitukseen osastosta "oikean asenteen opetus ja menneen rajoittuneisuuden kauhistelu."
    Pedagogista aikuisopetus-kuvastoa on nykyään lähes kaikissa tehdyissä sarjoissa.
    Vaikka asia olisi oikeinkin, niin kuin useimmiten onkin, niin täytyylö sitä aina olla opettamassa?

    VastaaPoista
  4. Areenan Tyttö joka huusi sutta vaikuttaa hyvältä.

    VastaaPoista