tiistai 12. tammikuuta 2021

KESKUSTELUA TRUMPIN AJASTA


Kuuntele Ykkösaamu Yle Areenassa: http://areena.yle.fi/1-50728225

Tämä ajatus nousi vaivaamaan päätäni kuunnellessani tätä keskustelua Trumpin Twitterin sulkemisesta ja sen merkityksestä sananvapauteen (tosin otsikon aihetta yritti lähestyä eniten Risto J. Penttilä siinä onnistumatta): onko lukutaidolla ja koulutuksella sittenkään hirveästi merkitystä ääritrumpistien maailmankuvassa? En usko. 

Paljonko siellä on lukutaidottomia? Olisi muuten kiinnostava tutkimuksen aihe. Jotenkin tuo koulutus on taas helppo vastaus vaikeaan kysymykseen.

(Paljonko Kansallissosialistisen puolueen voittoon 1932 äänestäneissä oli kouluttamattomia ja lukutaidottomia? Tai Kristalliyöhön osallistuneissa? Kyllä syy on muualla.)

Sitten tuon Risto E. Penttilän heitto sosiaalisesti konstruoituvaksi väitetystä todellisuudesta ja Trumpin lähes ironisesta roolista siinä: kuka häneltä voi vaatia totuutta, jota ei kuulemma ole? Vaalit siis ehkä olivat vääristellyt, ehkä eivät? Sekö tässä nyt voittaa, jolla on enemmän valtaa ja tuleeko valhe todeksi silloin? (Valhe voi olla eettisesti oikeitettu tai ei, mutta kumpikaan vaihtoehto ei tee siitä totta. Tosin voiko valheen käsitettä käyttää, jos mikään ei ole vahvistettavissa?) 

Tämä  Penttilän heitto (ja oma vääntöni) on kai sarkastinen yksinkertaistus, mutta juuri ne ovat usein niin pirun mehukkaita. Kärjistysten kiusaamina joutuu muotoilemaan ajatustaan tarkempaan kuosiin, kun niitä oikaisee "todempaan" muotoon. 

Risto J. Penttilä on omiin korviini näistä keskustelijoista inspiroivin. Mitä en olisi ihan heti itsekään uskonut. Olin myös aidosti yllättynyt hänen opiskelustaan Derridan johdolla. (Tietokilpailukysymys yliopiston pikkujouluihin: Kuka suomalainen (entinen) poliitikko on opiskellut Derridan johdolla? Kyllä sitä vastausta vihervasemmistosta haettaisiin...)

1 kommentti:

  1. No. Itse olen aina pitänyt Derridaa eetikkona. Aito eettisyys tunnustaa merkitysten viiveen ja niiden sisäisen eron. Vain fasistille ero on heti ulkoinen ja sadisti on hidas vain kiusatessaan muita. Ja niinhän Derrida itsekin pitää itseään eetikkona: "Meidän tulee tutkia malleja ja mallien historiaa ja pyrkiä sen jälkeen, ei nujertamaan niitä niiden tuhoamisen takia, vaan muuttamaan malleja ja keksimään uusia tapoja kirjoittaa - ei muodollisena haasteena, vaan eettisistä poliittisista syistä."

    VastaaPoista