perjantai 3. syyskuuta 2021

TEKIJÄ EI OLE KUOLLUT ELI SYVÄ JOKI VAIVAA AINA VAIN

Kolumni | Väitän, että tekijä on kuollut – vaikka julkinen sana keskittyykin nyt enemmän kirjailijoihin kuin heidän teoksiinsa: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008228494.html?share=a8d207f58e8c082094bfedd8cbb16452

...

Tekijä on joskus oleellisen tärkeä teoksen vastaanoton suhteen. James Dickeyn romaani Syvä joki on itselleni tästä erinomainen todiste. Se on elokuvaa nihilistisempi (Dickey pyöristi elokuvakäsikirjoitustaan). Pidän sitä fasistisena teoksena. Ainakin heikkoutta halveksivana. Sen päähenkilö Ed (elokuvassa häntä näytteli Jon Voight) on ehkä vastenmielisin kerojaminä koskaan. Tosin elokuvassa katsojille lähestyttävämmäksi kirjoitettu. Niin arvojeni vastainen hän on inhotessaan raiskattua Bobbya. Mutta nautin kirjasta. Olen lukenut sen useaan kertaan. Ehkä pidän juuri siksi, ettei se tarjoa lukijalleen taideromaaneille niin tyypillistä humanistin lämmintä kättä. Taide on siksi, lopultakin, niin helppoa. (Syvä joki on jotain viihteen ja taiteen rajoilla kulkevaa.)

No mutta nyt asiaan. Syvän joen haastavuus on siinä, että Dickey ei ota etäisyyttä tekstiin eikä siinä edustettuihin arvoihin. Ja kun en TIEDÄ, mitä mieltä hän on (ainakin kannatti Vietnamin sotaa), lukukokemus on... miten sen sanoisin, kiusaava ja hämmentävä; eksistentiaalinen. Jos löytäisin selkeästi Dickeyn kannan Edin paskamaisuuteen ja teoksen voimafilosofiaan... se olisi tylsempi kirja. Tekijä on siis läsnä eräänlaisena differenssin tuottajana juuri siksi, etten tiedä hänen olemisestaan tai olemattomuudestaan. MUTTA HÄNTÄ ON PAKKO AJATELLA.

Ajatus tekijän kuolemasta on helppoa estetiikkaa.



2 kommenttia:

  1. Linkki ei nyt aukea mutta hesarista tuo Majanderin juttu löytyy.

    VastaaPoista
  2. Vain sivuhuomautus. Jengiltä jää huomaamatta että USA:han "voitti" Vietnamin sodan. Kun pohjoinen oli jyrännyt etelän, ei mennyt kuin muutama vuosi kun ensimmäiset venepakolaiset lähtivät tyytymättöminä "vapaaseen" Vietnamiin, sadoin tuhansin. Siitä vuosikymmenen ja Vietnam halusi pudota kapitalismin syliin.

    Dickeystä hyvät pointit.
    Luen edelleen suurimman osan kirjallisista teksteistä tekstin lisäksi myös tekijänsä läpi, olkoon se vaikka kuinka vanhanaikaista. Sama koskee leffaa, hyvää auteur-leffaa.

    VastaaPoista