lauantai 10. kesäkuuta 2017

ODOTAN KESKUSTELIJOILTA ALKUPERÄISYYDEN TARKEMPAA MÄÄRITTELYÄ

Katsoin Ylen Oddasatia.  Puhuttiin taas alkuperäiskansoista yleistäen, eli rinnastaen vaikkapa inuiitit, aboriginaalit, "intiaanit" ja saamelaiset keskenään.

Minua tämä kiusaa. Odotan joka kerta käsitteen tarkempaa määrittelyä ja erityisesti sen käyttäjiltä. Mitä alkuperäisyys saamelaisten kohdalla tarkalleen merkitsee eli mihin lain myöntämä oikeus käyttää ilmaisua tarkalleen perustuu? Kun ei ainakaan siihen, että he olisivat olleet täällä muita ennen (ja sitten syrjäytetty Amerikan tai Australian alkuperäsväestön tapaan). Tuntuu kuin luonnonmukaisuuden ja alkuperäisyyden ideat sekoittuisivat tässä keskenään. Ehkä jo itse siis vastaan kysymykseeni. Toinen alkuperäisväestö on ikään kuin jäänyt enemmän juurilleen ja toteuttaa yhä jotain alkuperäisempää elämäntapaa kuin muu alkuperäisväestö.

Alkuperäisväestön tarkka määrittely on tärkeää, koska siihen liittyy niin paljon poliittista, eettistä ja filosofista retoriikkaa. (Viimeksi politiikassa asiassa kunnostautui Vihreiden Emmi Kari.) Käsitteen epämääräisyys saa sen käyttäjät tuntumaan joko välinpitämättömiltä, tietämättömiltä tai vilpillisiltä. Ja se tekee avoimesta vuoropuhelusta jos ei mahdotonta, niin ainakin hirveän vaikeaa.

---

Alla olevasta linkistä löytyy yksi vastaus alkuperäiskansan oikeutukselle saamelaisten kohdalla:

"Sana ”alkuperäiskansa” ei tosin tarkoita, että saamelaiset olisivat jotenkin alkuperäisempiä kuin suomalaiset.

'Se on hieman harhaanjohtava termi”, sanoo arktisten alueiden historiaan erikoistunut dosentti Matti Enbuske Oulun yliopistosta.
Saamelaiset on määritelty alkuperäiskansaksi siksi, että heitä elää edelleen samoilla alueilla kuin Norjan, Ruotsin ja Suomen nykyisten valtionrajojen määrittelyn aikaan.
”Kun kansallisvaltioiden rajat muodostuivat, saamelaiset joutuivat ikään kuin valtioiden väliin', Enbuske sanoo."

(https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/sortoa-sanovat-saamelaiset-jo-usein-siita-tullut-vahan-pakkomielle/)

3 kommenttia:

  1. Alkuperäisyyden ja etnisyyden käsitteet ovat tosiaan kyllä vaikeita eikä niitä taideta yliopistossa sen paremmin ja varmemmin oikein määritellä kuin käytännössäkään. Mainitsemiesi intiaanien ja Ausralian ja Oseanian alkuperäiskansojen suhteen asia lienee aika selvä mutta muuten ei välttämättä.
    Kuka oli ensin, ei taida aina olla lainkaan se oikea kysymys.

    Historian tutkijat ovat esimerkiksi sitä mieltä että esim. nykykreikkalaisilla ei ole juurikaan mitään tekemistä antiikin kreikkalaisten kanssa. Mutta mitä sitten? Kreikkalaisiahan ne on.
    Väestöt tulevat ja menevät. Eri asia on tietenkin jos jotain korvaamatonta kulttuurista rikkautta menetetään ja ihmiskunnan kirjon kokonaisuus köyhtyy sukupolvien saatossa.
    Saamelaisethan elävät samalla tapaa monen valtion alueella kuin kurdit. Tässä vertailussa hyvin on kyllä tuota vähemmistöä pidetty, vaikka oli tietenkin se ikävä vaihe kun kieltä tuputettiin.

    Se mikä on nykyään tältä alueelta myös se mielenkiintoinen ja vähän outokin asia, on ns. kulttuurisen omimisen käsite ja problematiikka. Ymmärrän kyllä sen perusteet mutta en kaikkia tiukimpia vaatimuksia. Tässä ajassa toisaalta etninen identiteetti on jotakin sellaista mistä ei pitäisi pitää kiinni, vaan olla joustavasti kansainvälinen, mutta toisaalta etninen identiteetti on niin pyhää ettei sitä saa sanoa mitään muut kuin sen "aidot" edustajat. Mielestäni tässä on ristiriita.

    Tosin eipä tuokaan ristiriita tälläisenä kesäiltana haittaa lainkaan. Tuli vain mieleeni osastolta "mitä kaupungilla puhutaan."
    Eräässä kauniissa rantalehdossa puhui tänään korviini noin tusina satakieltä. Todella hurjaa sometusta ja tvitteröintiä.
    Ja kestoaiheena tietty: reviiri.
    Juhan aihe siis.

    jope

    VastaaPoista
  2. Suomen YK-liitto: "Saamelaiset ovat Suomen ja Euroopan unionin alueen ainoa alkuperäiskansa. Saamelaiset täyttävät kaikki ILO 169 -sopimukseen kirjatut alkuperäiskansan tunnusmerkit. He elävät yhä samoilla alueilla kuin aikana jolloin Norjan, Ruotsin ja Suomen nykyiset valtionrajat määritettiin. He ovat säilyttäneet useita omia sosiaalisia, taloudellisia, kulttuurisia ja poliittisia instituutioitaan, ja he pitävät itse itseään alkuperäiskansana. Saamelaisten oikeudellisesta asemasta alkuperäiskansana säädetään tarkemmin Suomen perustuslaissa."

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Alkuperäiskansa saamelaisten kohdalla on käsite, joka on hyväksytty, ei jossain ensimmäisenä oleminen ennen muita. Olemme hyväksyneet määritelmän. Se on selvä. Mutta vertaaminen esimerkiksi inuiitteihin tai Amerikan alkuoeräisvöestöön on poliittista retoriikkaa. Epätarkkuus argumentaatiossa on se, joka minua aina tuppaa kiusaamaan.

      Poista