torstai 14. heinäkuuta 2016

VIERAITA TUNTEMATTOMASTA AJASTA: Dag Solstadin Ujoudesta ja arvokkuudesta



      1
      Edelllisessä kirjoituksessani purin ärtymystäni Dag Solstadin Ujoutta ja arvokkuutta kohtaan. Mutta ärtyisyydessäni lopetin sen lukemisen selvästi liian lyhyeen. Luin myös huolimattomasti, koska annoin tunteideni vaikuttaa tarkkaavaisuuteeni. Kiitos lukijani ja kommentoijani Marjatta Mentulan, palasin teokseen jonka olin jo hylännyt. Edellisen kirjoituksen keskustelussa palaan luentaani kriittisin mielin mutta haluan julkaista vielä tämän uuden tekstin. 

    1. Olin väärässä. Kyllä. Myös tunteissaan ja tulkinnoissaan voi olla väärässä. Oppilaiden vihaisuus Ibsenin Villisorsaa jankkaavaa opettajaa kohtaan ei ole perusteetonta vaikka niin edellisessä kirjoituksessani hätäisesti väitin. Nyt koen tämän toisin: opettajan luonteen ylimielisyys ja rivien välistä jopa sanallisesti oppilaille ilmaistu vähättely heidän laadukkuudestaan ja hänen katkeruutensa uuden ajan muutoksesta luo asetelman, jossa oppilaiden turhautuminen, kärsimättömyys ja aggressiivisuuskin on sittenkin perusteltua. 

    2. Varsinkin se, miten Johan luovuttaa täälläolonsa näyttämön Eliakselle ja Elias ottaa sen vastaan kuin paraskin Camus'n sivullinen, ja enemmän esillä- kuin käsilläolevaksi tilaksi, valottaa minulle luokkahuoneen tapahtumia. Eliakselle myös taide on eräänlaista olemisen esilläolevaa korviketta, ällyllistä viihdettä. Siksi nuorten tuskastuminen  tuntuu viimeisten olemisen rippeiden halveksunnalta ja Elias hajoaa. Ehkä jotenkin noin? 

    3. Tajuaako Elias Rukla koskaan kunnolla pinnallisuuttaan ja infantiilia ydintään? Ei minusta. Hänen älykkyytensä ei palvele sen enmpää ihmiskuntaa kuin häntä itseään. Hänessä sivistys menee hukkaan. Ainut todellinen hetki, jossa hän oli aidosti läsnä, on suhde lapseen, Camillaan. Mutta sekään ei pärjää Eliaksen turhamaiselle vaatimukselle maailman syvällisyydestä ja sen identtisyydestä hänen kanssaan. Olemassaolo ei ilmene Eliakselle oikeassa mittakaavassa ja siitä tämä kaikki katkeruus. Hän hakee väärää arvokkuutta. Oikeaan Eliaksella ei ehkä sittenkään ole tarpeeksi sydämen sivistystä. 

    4. 2
    5. "Aivan kuin lapsemme olisivat vieraita tuntemattomasta ajasta, jota eivät enää eivätkä vielä rajaa olemisen konstituoivat piirit. Kuin olisi olemassa piste, jossa kasvatus ei enää eikä vielä olisikaan vastaus."  


    Noin olen JP Siilin hyvää tv-sarjaa Nollatoleranssi kommentoidessani kirjoittanut. Mielestäni sitaatti kuvaa myös Solstadin romaanin reaalisinta ja sanoin tavoittamatonta ydintä jollain tavoin. Tai kuvaa, jos Eliasta ei ota liian vakavasti. Jos ottaa, liukuu Eliaksen "autistisen" persoonan mukana elämän kieltämisen piiriin.

    Fokusoituuko opettajan hankala ja katkeroitunut persoonallisuus siis niin paljon, että ylestäminen kärsii? Kubrickin Eyes wide shut on hyvä esimerkki siitä, miten yksittäisen ihmisen poikkeuksellinen käyttäytyminen tekee universaalin draaman lähestulkoon mahdottomaksi (katso tunnisteesta Kubrick). Solstadin kohdalla yksityisen persoonan universaalia dramaturgiaa typistävä vaikutus ei kuitenkaan ole ehkä noin vahva. Romaanin keskeinen käsite, jos Eliaksen persoonaa ei siis päästä liikaa etualalle, on zeitgeist ja se puristuu esiin juuri yksittäisten patologioiden ja tunteiden vastakkaisista voimista. Jokin voimattomuus ja sellainen tavoittamaton jota kukaan ei saa haltuun nimeämällä, tässä ilmenee. Kyse on enemmänkin täälläolon tunteesta eikä kirjaimellisuudesta. Eksplisiittisenä kulttuurin pinnallistumisen kritiikkinä romaani jotenkin olisikin liian ilmeinen ja siten itsekin pinnallinen... tautologia, truismi; kirjaimellisuus typistäisi elämystä, tekisisi siitä liian tyhjän. 


    3
    Eliaksen katkerasta vuodatuksesta romaanin loppupuolella meinaa kyllä jo liikaa tulla tuota edellä mainitsemaani kirjaimellisuutta ja kuten tästä kirjoituksestani huomaa, minun olikin tulkittava hänet ironisena, hieman outona ja kypsymättömänä ja itseään tuntemattomana sekä turhamaisena hahmona, joka syyttää luonteestaan ja sivullisuudestaan maailmaa. Vasta sitten jaksoin jatkaa lukemista. Enkä halua uskoa, että niin älykäs mies kuin Solstad retkahtaisi moiseen alleviivaavaan latteuteen. Eliaksesta pitää ehkä sittenkin lukea hänen infantiilia itsepetostaan enemmän kuin maailman pinnallisuutta. 

    Sivulta 114 alkavassa marinassa keskustelemisen mahdottomuudesta ja kollegoiden tyhmyydestä ei toivottavasti ole vähääkään Solstadin omaa mielipidettä. Tosin on pakko myöntää, että Eliaksen vuodatuksessa velkaorjuudesta noilla samoilla sivuilla on virkistävää nietzscheläistä elämänkiellon halveksuntaa. Tai heideggerilaista olemisen kysymisen vaatimusta. Mutta nihilisminsä hänkin jättää kesken ja pakenee fantasiaansa Mannin romaanin henkilönä. (Ja epäilemättä Elias unelmoi vielä jostain arkaaisemmasta, elämästään kreikkalaisena tragediana, jossa tyhjyys voisi vihdoin saada muodon ja sattuma mielen.) Elias Rukla on ärsyttävä ja turhamainen ihminen, jota en missään nimessä haluaisi tavata. Pinnallisempi kuin he, joita hän siitä syyttää.

    Mutta se zeitgeist. Se siis tuntuu rivien (eli opettajan raivoon luhistuvan itsepetoksen ja oppilaiden vihamielisyyden) välissä. Jonain turhauttavana voimana. Ainakin jos on Elias Rukla.

    Kyllä. Ujous ja arvokkuus on vähintäinkin kiinnostava teos. Tosin ehkä minulle eri syystä kuin miksi se on kirjoitettu. Ja nyt palaan taas Lee Childin Linnakkeeseen. Suosittelen teillekin.





    5 kommenttia:

    1. Ei kai pitäisi olla kirjoittamassa mitään tähän, koska kirja jota Juhan päivitys käsittelee on vasta tilauksessa. Pakkohan se on lukea kokemuksienne jälkeen.
      Tämä päivä ei ole niitä parhaimpia. Viittaan tällä tapahtumiin Ranskassa. Ja tuleviin samanlaisiin tapahtumiin siellä ja muualla. (Se ed. kaksoislinkkaukseni muuten osuu tämän päivän mustuuteen, vaikka ymmärrän jos joku avaamaan ja muutenkin vaivautunut ei näe mitään järkevää yhteyttä. Länsimainen "dildokulttuuri" vs. toinen ajanhenkeä kuvaava tapahtuma, Nizza pienoiskoossa. Länsimainen nainen ja sen vastakohta. Imitoin hieman Strindbergiä.)

      "... miten yksittäisen ihmisen poikkeuksellinen käyttäytyminen tekee universaalin draaman lähestulkoon mahdottomaksi."

      Joskus mietin onko tuo meille selkäytimeen asennettu yksityinen on yleistä sittenkin vain ideaali, kuva, valmis ura. Aristoteles. Meillehän nykyään jatkuvasti sanotaan mm. että kyse on vain yksittäistapauksessa, josta ei voi vedä mitään....Jne.
      Nykytodellisuuden dramaturgian yksittäistapausten yleisempää merkitystä vähätellään, taiteessa taas päinvastaista odotetaan. Mikä on yleistä, mikä on yksityistä, saattaa olla vain näkökulmakysymys. Kumman sinä valitset? Todellisuudesta määrä kertoo jotain, laatu samaa pienemmissä yksiköissä. Juutalaiset tievät että on vain yhden ihmisen kokoisia maailmankaikkeksia. Yhden kuolema on maailmanloppu.
      Samalla yksityinen on edelleenkin meidän kaikkien typistyksemme, kun otamme todisteena esiin jonkun oman (yksityisen, yksittäisen)kokemuksemme. Sen pitäisi poistaa sitten pulinat. Ja toimia yleisenä. Koska minä olen kokenut näin taholta x on x ehdottomasti +
      Ja päinvastoin.
      Maailmassa on aikamoinen infosota menossa sen suhteen mikä on yksityistä, mikä yleistä.
      Ehkä on vain elämää jota ei voi ahtaa kumpaankaan sapluunaan. Elämä toteutuu molempina ja totuuslauselmia voi vetää yhtä luotettavasti tai epäluotettavasti kummastakin käsin.


      " Eksplisiittisenä kulttuurin pinnallistumisen kritiikkinä romaani jotenkin olisikin liian ilmeinen ja siten itsekin pinnallinen... tautologia, truismi; kirjaimellisuus typistäisi elämystä, tekisisi siitä liian tyhjän. "

      Juuri noin mutta samalla toisaalta. Suorillakin taideteoksilla jotka kuvaavat ilmiön sellaisenaan ja suoraan ja antavat sille todistuvoiman ja voiman, on merkityksensä. Ajattelen esim. teosta Polkupyörävaras. Pari teemaa ja jotakin taustalla, mutta lapsikin ymmärtää. Ja varsinkin hän.
      Mistä tulee se arvotus että pinnan alla tulee olla pinta ja sen alla vielä pintoja. No, runoudessahan ja runoudelle sukua olevassa elokuvassa niin on. Me odotamme ehjästi koottua pakettia niissäkin tapauksessa ja haluamme itse toimia löytäjinä labyrintissä.
      Taideteos voi kuitenkin olla myös suora viesti.
      Luulen että monet ovatkin. Se minkä taiteilija lahjakkuudellaan on saanut näyttämään taitavalta rakennelmalta, voi pohjimmiltaan ollakin pelkkä hätähuuto, ilonhuuto tai avunpyyntö. Uskon että suurin osa teoksista menee luokkaan Hei siellä, minä olen olemassa! niin kuin muukin olemassaoloa. Tämä blogikin. Tämä kommentointi.

      No, luenpa tuon kirjan, mutta lomalaisena mulla oli aikaa näitä vähän naputella.
      (Tuolla on Juhan viimeaikaisissa ketjuissa kaksi kommentointiani joissa olen onnistunut päättämään sivistyneen keskustelun. Ymmärrän. Oli kuitenkin ihan vapauttavaa löytää harmaasta virkamiehestä häiritsevää punkhenkeä. )

      jope

      VastaaPoista
      Vastaukset
      1. Minä näen kyllä Eliaksen suhteen myös toivoa. Hän on pettänyt itseään tyytymällä vaimoon, joka ei välitä hänestä ja ummistamalla silmänsä tältäkin tosiasialta työssä epäonnistumisen lisäksi. Luulen, että raivokohtaus on käänne. Hän näkee sen jälkeisessä pohdinnassa itsensä ja ties mihin se johtaa. Minusta tuntuu, että ujous-vaihe on ohi ja nyt alkaa arvokkuus.

        Poista
    2. Sorry Jope, minä en kyllä oikein löydä yhteyttä noiden kahden jutun välillä.

      HS:ssa oli juttu Detroitista, jossa viulun soiton opiskelija, collegetyttö, on protestina kuljettanut avoimesti reppunsa sivussa dildoa, koska myös ampuma-aseita, järeitäkin, saa kantaa avoimesti.

      Kun mielenosoittajat kantavat rynnäkkökiväärejä, poliisin on hankala tunnistaa sieltä joukosta ampuja.

      Joku haastatelluista kantoi vielä veistäkin siltä varalta että hänen aseensa yritettäisiin varastaa.

      Tiedän ainakin kaksi, jotka ovat yrittäneet julkisesti saada muutosta hulluihin aselakeihin, Barack Obama ja Michael Moore.

      Ehkä myös räikeä dildoprotesti voi auttaa huomaamaan tilanteen mahdottomuuden.

      VastaaPoista
      Vastaukset
      1. Yhdistävänä tekijänä oli seksualisuus maailmassa vuonna 2016. Hedonistinen ( en tarkoita tässä yhteydessä, että huono) ja väkivaltainen seksuaalisuus, eli oikeastaan väkivalta. Kaksi ääripäätä. Noiden ääripäiden välillä infoa, tapahtumia ja keskustelua virtaa tajuntaamme koko ajan. Oman orgasmin oikeuden ylistyksestä raiskauksiin. Ole kaiken tuon keskellä sitten nainen. Nauti mutta varo varjoja klo 22 jälkeen kotikadullasi. Tyttölapsen isät ja äidit tunnistanevat tämän huolen.

        Aseista ajattelen ihan samalla tavalla tietenkin. Tosin vasta-argumentoijat voivat heittää esim. Ranskan tapahtumista, että jossakin Texasissa tai Israelissa murhaava kuorma-auto olisi saatu pysäytetty aiemmin ja kymmeniltä kuolonuhreilta vältytty, koska ihmisillä aseita. Mutta se ei ole mielestänui oikea argumentti.
        Mutta ei sitä näköjään tuliasetta tarvita 80 ihmisen tappamiseen.
        Siihen riittää silmitön rasistinen viha.
        (Kuten olen aiemmin sanonut terrorismista on käytettävä termiä rasismi, terroristinen rasismi, koska sitä juuri se on, vihaan toisenlaisuutta kohtaan, halua tappaa erilaiset. )

        Nyt en halua sotkea Juhan hyvää aihetta kuitenkaan tämän enempää. Omat kommenttini olivat lähinnä yleistä esteettistä pohdintaa teoksien arvotuksista ja yleisen ja yksityisen suhteesta. Kirjan luen kyllä. Aiemmin olen lukenut ko. tekijältä romaanin, jossa nimenä vuosiluku 1987. Muistan vain että se juuri sisälsi marxilaista ähinää keskellä norjalaista hyvinvointiähkyä. Tältä kirjalta josta nyt puhe odotan enemmän.

        jope

        Poista
    3. Nuo kommenttini menivät väärinpäin, tuo pitempi vastaukseksi Jopelle ja lyhyempi enemmän sinulle Juha, koska olet jo lukenut kirjan.

      VastaaPoista