sunnuntai 15. marraskuuta 2015

SURUN TIEDOTUSOPPIA

Jotenkin turhauttavaa mutta niin ihmisluontoon kuuluvaa on, että kun muutama päivä sitten islamistit iskivät Beirutissa, eivät tunnereaktiot olleet näin suuria kuin Pariisin suhteen. Pariisi päivitti huolemme ihmisyydestämme, jota koetamme nyt pitää yllä sytyttämällä kynttilöitä, järjestämällä rauhankulkueita ja ajattelemalla suvaitsevia ajatuksia. Ja samoin kokevat epäilemättä myös meistä etäällä olevat ja läntisen kulttuurin vieraaksi kokevat ihmiset. Huolestuvat omasta ihmisyydestään hekin tykönään. (Harmi vain ettei nykyiseille vihollisillemme eli islamisteille näillä ihmisyytemme eleillä ja riiteillä ole mitään merkitystä. Me teemme tämän kaiken itsemme vuoksi.)

Tarkoitukseni ei ole tässä olla kyyninen ja väheksyä tunnetta ja kulttuurista yksipuolisuutta itsekkääksi ja reaktiiviseksi asenteeksi niin kuin hyvin usein kuulee tehtävän. Peilisolumme nyt vain ovat sellaiset, että yksi myötätuntomme mitta on fyysinen, psyykkinen ja kulttuurinen etäisyys kipuun, hätään ja kärsimykseen. Onneksi siitä sitten jatkaa useimmiten valistunut velvollisuudentuntomme

Kun hyväksyy tämän sentimentaalisen reaktiivisuuden, tajuaa mikä mediassa, lähinnä Ylen ja asiallisiksi miellettyjen sanomalehtien kohdalla, on pielessä. Media jättää liian helposti tuon myötätuntoamme ehdollistavan etäisyyden huomiotta. Media ei kompensoi sitä tarpeeksi rohkeasti, koska sen täytyy pitäytyä objektiivisuudessa ja asiallisuudessa. Se toimii ikään kuin olisi moraalitonta tunnustaa ihmisen kyvyttömyys liikuttua kulttuuristen ja maantieteellisten etäisyyksien yli ja edelleen moraalitonta tehdä tätä etäisyyttä kompensoivia affektiivisia juttuja, jotka manipuloisivat meitä eläytymään outoon ja vieraaseen kipuun, tuskaan tai sankaruuteen.

Pariisi ja Manhattan virittävät meihin automaattisesti yhteisen menetyksen, myötätunnon ja traagisen sankaruuden rekisterin. Vähemmän läheiset Beirut ja (kuten kommentoijani huomasi tarkentaa*) Venäjän makustajakone eivät saa meitä sytyttämään kynttilöitä. Lähelle katsoessa koemme tuskan ja hädän synteesin mutta kauempaa havainnoimme ihmiskohtaloita enemmän tilastollisesti ja analyyttisesti. Jälkimmäinen ei spontaanisti kuulu hermeneuttiseen piiriimme. Siis kärjistäen jotenkin näin. 

Juuri tässä medialla on valtava vastuu. Sen objektiivisuus on jo itsestäänselvyys, mutta nyt tarvitsisimme sen oheen siis enemmän globaalia tunteikkuutta. Tarkennan: tarvitsemme erityisesti vieraan kulttuurin yksittäisten ihmiskohtaloiden kertomuksia. Tässä tarvitsisimme siis pikkuisen enemmän sitä Amerikkaa, joka kuvaa todellisuutta tuntevan yksilön kautta.**

Voisimmeko tämän sentimentaalisen mutta samalla tietenkin mahdollisimman objektiivisen ja tarkan tiedottamisen avulla eläytyä niin mentaalisesti kuin maantieteellisestikin etäisiin kohtaloihin välittömämmin? Oppien samalla jotain uutta ihmisyytemme laadusta?

-
*Ks. edellisen postauksen kommentointiketju

**Ks. vaikkapa tämä josta vaimo minulle vihjasi: mic.com This is the Hero Who...






68 kommenttia:

  1. Venäjä on ihan tossa. Se on meidän naapuri. Meillä on yhteinen historia hyvässä ja pahassa. Kaikissa kaupungeissamme asuu venäläisiä. Monilla on venäläisiä tuttuja. Silti reaktio olematon verrattuna siihen miten suomalaiset reagoivat kaukaisempaan Ranskaan. Tämä paljasti meistä suomalaisista taas jotain. Eikä niin kivaa. Tämä vuosi 2015 on paljastanut paljon meistä suomalaisista piileviä asioita. Tarkoitan mm. sitä Meillä on unelma v.s. Meillä ei ole teidän unelmaanne -juttua. Sen jälkeen on ollut helvetti irti, ihmisten lajittelu heidän mielipiteittensä mukaan.

    Se että hyvänä ja oikeamielisinä itseään pitävät ihmiset ovat tänä viikonloppuna värjänneet kasvonsa Ranskan trikolorin väreillä muttei heidän mieleensäkään tullut tehdä vastaavaa Venäjän yhtä suuren surun kanssa on minusta ikävä ja paljastava asia meistä.

    Kaksi fanaattista, rasistista ja terroristista joukkomurhaa, toista mietitään oman lentoturvallisuuden näkökulmasta, toista itketään kuin omaan lähiperheeseen kohdistuneena iskuna. Mie sanon että myö ollaan nyt hakoteillä. On vaikea enää luottaa ihmisiin jotka puhuvat hyvien asioiden puolesta kun reaktiot kavaltavat heidät (meidät) noin halpamaisesti.

    Olenpa vakava. Pitäisi kai rikkoa tunnetila huumorilla. Se on sota-ajan vahvimpia selviytymiskeinoja, mutta nyt en keksi, yksiselitteisesti olen pettynyt suomalaisiin. Jos sympatiamme ja empatiamme on noin valikoivaa ja ulkopuolelta ohjattua niin mistä me löydämme ihmiset jotka ratkaisevat rationaalisesti esim. pakolaisongelman kaikkien hyväksi ja eduksi ja oikein. Jos ratkaisijat ovat yhtä kyynisiä ja sentimentaalisia kuin trikolorilla itkijät niin silloin on varma: pakolaiset nähdään joko juonikkaina piruina tai uhrienkeleinä. Ja siitä ei hyvä seuraa.

    jope

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän me tiedämme. että Venäjän ohittamisen takana on historia. Ranska ei ole ollut koskaan meidän vihollisemme, mutta Venäjä on aika tuore sellainen. Meillä on yhä ihmisiä, jotka puhuvat vain ryssästä ja jotka ovat paenneet Karjalasta jättäen kaiken. Elämäkertakirjoituskursillani on useampia, jotka kirjoittavat omaa evakkotarinaansa.
      Eihän tämä oikein ole, mutta näin se valitettavasti on.

      Itse olen kyllä itkeskellyt Palestiinan lapsista kertovien dokumenttien ääressä, samoin punakhmerien uhrien ja Hiroshiman pommitukset kokeneiden muistelmille. Lapsisotilaiksi värvättyjen tarinat koskettavat myös. Se että osanotto ja myötätunto olisi etäisyydestä kiinni on minun milestäni väärä otaksuma tai kliseemäinen hokema.
      Ihminen reagoi sentimentaalisesti myös kaukomaiden eläinten kärsimyksille, kun näkee matkaohjelman, jossa elävältä käärmeeltä "lypsetään" torilla verta potenssilääkkeeksi turistille.

      Poista
    2. Tyttäreni 19 v. pohti asiaa ja tiivisti näkemyksensä niin että Ranska edustaa arvojamne, venäjä on harmaata arkaaisuutta, mystiikkaa, vallanhalua ja irrationaalisuutta. Jotenkin itseään reflektoimaton systeemi, jatkan minä. Ryssäviha selittää osittain mutta ei kaikkea. Jos Venäjä olisi Saksan tavoin tehnyt läpinäkyvästi tiliä historiansa kanssa ja haastaisi arvojaan valistuksen kriittisessä hengessä, emme enää muustelisi isiemme perintöä. Olen varma sitä. Ryssäviha on toissijainen kysymys elementaarisen venäläisyyden rinnlla.

      Samastumme eniten kaltaisiimme.

      Eläimet ovat kinnostava juttu. Ne ovat globaaleja aidosti koska niillä ei ole eriytyviä arvoja ja asteittaista kaltaisuuttamme. Ne ovat Suloista Toiseutta. Norsujen myrkyttäminen kosketti minua Pariisia enemmän.

      Mutta kuulkaapas te luikijani. Käytin jutussani tietoisesti ja vähän provokatiivisestikin sanaa 'vihollinen'. Saako se kuulua tällaisen arvoliberaalin sanavarastoon? Saako punavihreällä olla vihollisia? Kysyy G. ORWELL Seinäjoelta...

      Poista
  2. Marjatta ja Juha, te toistitte juuri tarkasti länsimaiset myytit Venäjästä. Jos Venäjä koetaan noin eriksi, niin miksi me katsomme sitten oikeudeksemme vaatia heiltä omia arvojamme, samuutta? Jos koemme että he ovat toisia, miksi Putinin pitäisi olla ja toimia kuin Merkel tai Sipilä? Miksi he eivät saisi pitää omaa tulkintaansa vapaudesta, miksi tuputamme sitten heille meidän tulkintaamme vapaudesta?

    Tuo venäläisten joukkomurhan ohittaminen tapahtui muuten muuallakin Euroopassa. Myös niissä maissa jotka eivät ole olleet vuosisatoihin Venäjän vihollisia. Ja mitä vallanhaluun tulee niin kyllä laajentunein ja laajentumaan pyrkivin valtapiiri viime vuosikymmenen aikana on ollut EU ja Nato, ei suinkaan Venäjä. Hassua, minulla jos kellä olisi syytä olla katkera venäläisille (suvun ja vanhempien henkilöhistoria) mutta olen alkanut tiedostaa toisin: kyllä se on länsimainen euro- ja dollarihegemonia joka maailmaa ja sen arvoja johtaa ja vie ja manipuloi, ei säälittävä ruplavetoinen post-Bysantti. En kannata Venäjän yleisesti tuomittuja toimia mutta en todellakaan koe sitä enää jonakin josta pitäisi tehdä kuten me. Osa yhteistä globalistista tyhjiötä. Ehkä intuitiivisesti edes yritän ymmärtää tuota viimeistä eurooppalaista vanhoillisuuden pesäkettä, koska kuten olen sanonut en yritäkään olla virtaviivainen moderni liberaali. Ehkä siksi näen myös Venäjän surun ihmisinä siinä kuin Ranskankin. Tosin tunnustan vähän vain minäkin surreeni (niin Juhakin teki). Teeskentelemättä päällimmäinen tunne oli: s-tanan xxxx:t, tää tiedettiin jo etukäteen jos ei ole ihan tyhmä!!

    En siis kuitenkaan kakistelematta niele selitystä, miksi venäläisen elämä on meille mentaalisesti vähempiarvoinen kuin ranskalaisen. Toisaalta Eurooppa ei kaipaa empatiaa eikä sympatiaa eikä sääliä vaan rationaalisia ajatuksen korruptiosta vapaata toimintaa, jos se haluaa pysyä järjissään. Hollanden toimintaa odotan mielenkiinnolla. Pelkäänpä ettei pehmeä sosialistipressa uskalla paljoakaan.

    Juha, punavihreillä niitä vihollisia on jos kellä, hah ha. Ainakin teillä on enemmän huolia, koko ajan joku boikotti tai nimien kerääminen meneillään....:)

    Me konservatiiviset kulttuuripessimistit (työelämässä olen kyllä optimisti, ammattilaisen tapaan) emme edes odota parempaa, koska käsitys ihmiskunnasta kollektiivina ei ole idealistinen.( Kunnon juutalais-kristillinen konservatiivi ei pelkääkään kuin Jumalaa ja sen ainoa syvin huoli on että sen jumapanpelko on liian pientä, surutonta, omatekoista ja tekopyhää.Se oli huumoria ja ei ollut.)

    jope

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Raja myytin ja realismin välillä on Venäjän kohdalla häilyvä, mutta totta, minun arvojeni suhteen Venäjän profiili ei käy yhteen.

      Jope. Veroissa on runo viholliuudesta. Osuu sekin hyvin kysymykseni, jonka saatan käydä sielläkin kysymäsä...

      Poista
    2. Minä tunnen paljolti samoin kuin Juhan tytär.

      Venäjä tekee mahdottomaksi kokea sympatiaa. Aina tulee jotain uutta karmaisevaa ihmisoikeuksien polkemista ja törkeyttä.
      Katsokaa nyt, miten virallinen Venäjä toimii pakolaisten suhteen, työntää tarkastamatta Norjaan. Se on eri kuin kumivenjobbarit, he ovat yksittäisiä väärintekijöitä.
      Valtioiden viralliset pahoittelut ovat samanlaisia kaikille, mutta kansalaiset voivat valita, ketä he surevat ja yhteisöt päättää kenen puolesta järjestetään surutilaisuuksia - siis meillä voidaan.
      Jos vaikka työpaikan öykkärille sattuu jotakin pahaa, on vain inhimillistä, että hän saa vähemmän myötätuntoa kuin hyvä, reilu tyyppi, joka on osoittanut ystävällisyyttä ja toiminut rakentavasti. Venäjä saa enemmän myötätuntoa heti kun alkaa ansaita sen.

      Poista
  3. "Venäjä tekee mahdottomaksi kokea sympatiaa. Aina tulee jotain uutta karmaisevaa ihmisoikeuksien polkemista ja törkeyttä."

    Nyt mä olen kyllä...hämmästynyt. Tästä inhimillisyydestä.

    Tuolla tavalla taitaa sitten jäädä noin 80 prosenttia maailman maista ja kansoista mahdottomaksi kokea sympatiaa? Venäjän ihmisoikeudet eivät ole hyvällä tolalla mutta ovat varmasti moninkertaisesti paremmalla tolalla kuin kaikilla Afrikan mailla ja suurimmalla osalla Aasian maista. Suosittelen tutustumista vaikkapa Amnestyn raportteihin. Eläminen Moskovassa on hieman toisenlaista kuin Kinshasassa, Gazassa, Kabulissa, Riadissa, Bogotassa, Lahoressa....

    No tälläinen on ihminen. Niin varmasti minäkin. Toisaalta lohduttavaa lukea Marjatta, että pimeä puoli se on sinullakin.
    Kommentti oikeastaan alleviivasi sen mitä sanoin tuolla ylhäällä: emme voi odottaa oikeastaan keneltäkään, hyviltäkään ihmisiltä, hyvään pyrkiviltäkään, loogisuutta empatiassaan. Siinain taivaalla murhattujen venäläisten rinnastaminen työpaikan öykkäreihin....niin....

    Juha, Marjatta, Putinin Venäjän ja venäläisten rinnastaminen toisiinsa, eikö se ole juuri sitä samaa miten rinnastetaan väärin islam ja ääri-islam toisiinsa? Miksi tuo rinnastamisen periaate ei pädekään nyt sitten Venäjään ja venäläisiin?!

    Itse kun kirjoitan paljon, kirjoitan itseni usein älylliseen ja julmaan, epäinhimilliseen umpikujaan. Tällä kertaa te, ystävät, kommentoitte itsenne kyllä irrationaalisella tavalla ihmisiä lajittelevaan ja valikoivaan umpikujaan. Mutta kuten sanoin, sellaisia me olemme. Meidän on sytettävä Hope-kynttilä ensi sijaisesti omaksi toivoksemme, että meissä olisi rakkautta enemmän. Jos suljemme sydämemme venäläisiltä Putinin vuoksi niin voi meitä. Silloin saamme luvan sulkea sydämemme suurin piirtein keneltä ja miltä kansalta tahansa, jonka johtajat eivät meitä miellytä. Ja sitähän on jo nyt liikkeellä.

    jope

    Onpas nyt mennyt vakavaksi. Olisko dadan aika? Hyvää viikkoa teille.

    VastaaPoista
  4. VOLINA PETERSBURG, VOLINA PARIS

    Tavarits mon amii! Da da dadaa!
    Peti Francoise ruki vehr idi sudaa, mösjöö!

    Mademoiselle y Madam Hercule Putinois!
    La crima cretoix une voix chelle!

    Ludmila konekievits Mosse y Lada da!
    Musee alles nous vous pötjöö mämi!

    Bonnapartii creux tuscee Nikolai pom!
    Hollandi puplice Fedor Houelleperee!

    Maria, Marina, marisee l´jetaime!
    gospodin moi elle cathedral pie Jesu!

    VastaaPoista
  5. Minä yritin kirjoittaa, miten ymmärrän suomalaisten kollektiivisen suhtautumisen Venäjään ja venäläisiin. Ihmisryhmiin suhtautuminen muodostuu monen tekijän summana ja se muuttuu itsekseen tiedosta, tapahtumista, kokemuksista jne. ei kenenkään määräyksestä tai pelkän naapuruuden takia.
    Yksittäisten ihmisten suhtautuminen yksittäisiin ihmisiin on sitten ihan eri juttu.
    Onhan meilläkin Suomessa mietitty maabrändiä, mutta se on turhaa. Valtion ja kansan imagoa ei tekemällä tehdä. Se muodostuu toisten mielissä.
    .
    Itse olen tavannut sekä miellyttäviä että epämiellyttäviä venäläisiä.
    Kaikissa kansallisuuksissa on mukavia ja on röyhkeitä ihmisiä ja kaikkea siltä väliltä.
    Kuhmolla oli ystävyyskapunkina Kostamuksha eli Kostamus. Minulle määräytyi ystäväksi englanninopettaja, jonka kautta koin kaikenlaista. Olin innoissani ja valmis miellyttävään kanssakäymiseen ja keskusteluihin kulttuurista, mutta hän oli ylettömän kiinnostunut tavarasta. Hämmästelin rasismia (kaikki vähänkään vinosilmäisemmät ovat huonompia) ja pimeitä ennakkoluuuloja (pitää varoa, ettei joudu kehitysvammaisen opettajaksi, koska silloin voi itse saada vammaisen lapsen) ja röyhkeyttä. Lahjan antaminen ja saaminen oli kaupankäyntiä: kun minä nyt toin sinulle laatikollisen tomaatteja ja kotimekon, niin sinähän hommaat minulle vastapalveluksena auton ja sadettajan datshalle ennen kuin meidän perhe lähtee kotiin teltä kolmiviikkoisen vierailun ja ylläpidon jälkeen.Minua väsytti tällainen "ystävyys". En viitsi ihan kaikesta kertoa. Samanlaisia kokemuksia oli muillakin, jotka suostuivat kutsumaan tuntemattoman perheen vieraakseen. Kun virallisella tasolla suunniteltiin kulttuuriyhteistyötä, niin Kostamuksen edustaja toi listan siitä, mitä laitteita heillä tarvitaan. Se oli tervehdyspuheen aihe. Röyhkeys oli siis yksi piirre, joka ärsytti silloin useasti. En minä sitä silti laajenna kaikkiin venäläisiin. En vain ole kokemusteni takia kauhean innokas venäläiseen kanssakäymiseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Dear M, en tarkoittanutkaan valkopestä venäläisiä, kyllä me se voissa paisto -juttu tiedetään kaikki. Juttuni pääpointti oli tietty se ettei ryssän ja fransmannin henkiriepu näytä olevan julmassa media&some-todellisuudessa samanarvoinen.

      Keskustelu on aina vaikeaa. Aina tulee oikein- ja väärinymmärryksiä. Silti ei pidä vaieta jos on sanomista, neuvoo Ludwig W mitä tahansa. Usein mietin kriittisesti omia kommentointejani. Luenko muiden käsityksiä vain siksi että kohta saan itse sanoa? Miksi haluan ilmaista jotain tai mitään absoluuttisesti vaikken halua sitoutua mihinkään josta en halutessani voi irtisanoutua vaikka seuraavassa silmänräpäyksessä? Harvoin niin tosin tapahtuu. Olen jäärä. Mehän havainnoimme vain omaa päätämme silloinkin kun kommentoimme maailmaa. Mitä ja keitä me oikeastaan olemme? Mikä saa Juhan valitsemaan punertavan vihertävät arvot ja minun vanhat ja konventionaaliset? Mksi Marjatta suhtautuu kulttuurimme muutokseen positiivisesti ja toiveikkaasti, miksi minä epäilevästi ja pessimistisesti?
      Kuten eräs tuttavani sanoi: Me olemme molemmat samalla tiellä, mutta sinä, sinä olet eksyksissä. Sinä-pronomin paikkeilta löydämme kaikki itsemme.

      jope

      Poista
  6. Hope-kynttilä saa palaa, mutta Faith saa odottaa. Love on niin kulutettu ja mitäänsanomaton nykyään, kun sydämiä heitellään joka paikkaan.
    Dadaa, joo!

    VastaaPoista
  7. Kyllä me suomalaiset samastumme yhtä vähän venäläisiin kuin ranskalaisiin. Noin ihmisinä. Me samastumme omaan pelkoomme ja siksi kahdesta keissistä Pariisi tuntuu pelottavammalta. Intellektuellit ihmiset ovat aina tietenkin noteeranneet venäläisen kirjallisuuden arvot ja venäläisen tieteellisen ajattelun arvot. Uskonnolliset ihmiset oivaltavat venäläisen ortodoksisen uskon syvät viisaudet. Samoin ranskalaisen tieteen ja taiteen helmet tunnustetaan. Mutta ihmisyyden tasalla venäläiset ja nykypäivän ranskalaiset ovat meille yhtä lailla musta aukko. Noin jos ajatellaan tavallista tennarin kuluttajaa. Meillä on isompi erityissuhde englannin kieltä puhuvaan maailmaan ja silloin tarkoitetaan usalaisia, kanadalaisia ja brittejä. Ranskalaiset ja venäläiset ovat meille yhtä vieraita kuin ruotsalaiset. Sitten meillä on himo sievistelevän poroporvalliseen kansainvälisyyden teemaan, jota makustelemme suussamme niin, että maku vei meidät syksyllä siihen joukkopsykoosiin, jonka perustein turvapaikanhakijoita otettiin ja otetaan kestämätön määrä talousriutumuksessa kouristelevaan maahan. Olimme siis höperöllä tavalla väärin ymmärtäen kansainvälisiä. Me pesimme lipustamme sinisen ristin pois ja jäljelle vain valkoinen kangas - joka on antautujan lippu. Seuraavat kolme vuotta saattavat tuottaa ennen näkemättömän kaaoksen, jota ei hallitse kukaan ei edes Ranska paitsi että Venäjä saattaa tulla hallitsemaan.

    VastaaPoista
  8. (Helvetti näitä näppäimiä! Jope... ja muutkin. Siis Versoissa on runo vihollisuudesta ja se sopii tuohon orwellilaiseen kysymykseeni hyvin. Ei veroissa :)

    Samastumme ulkoseen hahmoon ja sen edustamiin arvoihin. Pariisilainen vs. moskovalainen. Kun tyttären kanssakin puhuimme näistä jutuista, sävy oli reflektoiva; me tunnistimme itsessämme nämä mieltymykset jotka ovat ikään kuin sisällemme rakennettuja ja "luonnollisia", arvojemme muotoisia. Ne pitää tiedostaa. Järjen tasolla voin sanoa mitä vain mutta seuraava asia paljastaa kaiken: lomailisinko mieluummin Moskovassa vai Berliinissä? Arvaatte vastauksen. Tärkeää on tunnistaa viettymyksensä. Mieleni yleistää, tekee petollista synteesiä, totta. Mutta valehtelen jos väittäisin muuta.

    ...

    "Me samastumme omaan pelkoomme ja siksi kahdesta keissistä Pariisi tuntuu pelottavammalta." Tuo on hyvin tai oikastaan nerokkaasti sanottu. Että jokin antaa omalle pelollemme hahmon. Pariisi on potentiaalinen Helsinki tässä mielessä. Beirut ei. Eikä Moskovakaan. Estonian uppoaminen oli pelottavampaa kuin mitkään kaukaiset suuronnettomuudet tai tuhannenkaan venepakolaisen kuolema. Näimme Estoniassa potentiaalisen itsemme kuoleman kauhussa.

    VastaaPoista
  9. No itse asiassa Moskova, eri planeetta Pariisiin verrattuna kiinnostaa kyllä enemmän noin intuitiivisesti. Molemmissa on käyty, hienoja olivat, mutta kun nyt on Pariisissa euro ja Schengen, "länsi" se siten kyllä vaikuttaa paljon tylsemmältä paikalta käydä kuin Mskv joka on varmaan edelleen mysteeri, jos Pariisi on se ikuinen cliche. Tosin myyttejä nuokin molemmat.

    Se sitten mitä ano ja Juha kirjoititte samastumisesta omaan kuolemaansa niin se on täsmälleen noin. Me alamme tuntea todella vasta sitten kauhua, kun mahdollisuus omasta kuolemasta uhrina nousee esiin. Estonia on siitä todellakin se paras esimerkki.

    Ajatuksia voi ajatella suoraviivaisestikin ilman mitään kelailuja ja oman asennon tarkkailua. Jenkkien Newt Gingrich (nimi varmasti väärin kirjoitettu) sanoi tänään, että nyt on tullut aika kun hyvien on tapettava pahat. En ota kantaa itse tuohon politiikkoon, mutta noinhan ihmiskunta ja sen sivilisaatiot ovat eteenpäin selvinneet silloin kun on tosissaan oltu uhattu: ohitetaan moraalifilosofinen kelailu ja sentimentalismi (humanismin vääristymä) ja hoidetaan "ne." Onks tossa ajattelussa sittenkin jotakin perin juurin inhimillistä = ihmisellistä, ja tervettä?

    jope

    VastaaPoista
  10. Törmäsin mainioon termiin, VÄÄRIN SURTU.
    Ja nyt on pakko kertoa eräs viehättävä juttu, kevennykseksi. Kun prinsessa Diana kuoli onnettomuudessa, tytöt menivät pyytämään rehtorilta, että koulussa vietettäisiin hiljainen hetki. No, eihän nyt sellaista. Monissa kouluissa kyllä oli. :) Kun ei yhteistä hetkeä järjestynyt, oppilaat (pojatkin, piruillaan) pyysivät tuntien alussa, että eikö se nyt kävisi. Minä järjestin heille hetkensä, koska eihän ajatuksessa mitään pahaa ollut. Keskustelimme sitten muutoinkin kuolemasta.

    Minä en menisi mielellään Moskovaan lomailemaan, koska en ymmärrä kieltä. En saisi oikein mistään mitään irti, en elokuvista enkä teatterista. En pystyisi salakuuntelemaan ihmisiä enkä keskustelemaan kenenkään kanssa. Pidän modernista kokeilevasta taiteesta, jota en ole löytänyt ainakaan Pietarista. Yleensä menen myös aina Suomea lämpimämpään. En koe, että tässä olisi kohdallani mitään muuta antipatiaa.

    Anonyymiltä kysyn, miten me olisimme voineet rimpuilla itsemme irti kansainvälisistä sopimuksista pakolaisten ottamisessa? Olisitko sinä halunnut, että Suomi olisi rakentanut korkean aidan pakolaisia vastaan?

    VastaaPoista
  11. Marjatta, harmi ettet löytänyt kokeellista teatteria etkä lämpöä Pietarista...

    Mutta koska puhuit Aidasta niin puhutaanpa nyt asiasta kerrankin sen todella oikeilla nimillä, tai oikeastaan numeroilla.

    Taidanpa siis tämän puheliaan keskustelun lopuksi paljastaa omat korttini. Tämä on HÄLYTYS tähän keskusteluun.
    Kerron nimittäin käsitykseni siitä, mistä on todella isossa mitassa kysymys. Muistatteko kuinka vielä vähän aikaa stten puhuttiin jatkuvasti väestöräjähdyksen tuottamasta uhasta? Oletteko kiinnittäneet huomiota että se puhe on lähes kokonaan vaiennut. Se on ilmastonmuutoksen kieltäjiäkin suurempi älyllinen skandaali. Vaikenemiseen on syynsä joista saatte ottaa itse selvää. Minun uskottavuuteni ei siihen riittäisi teille.

    Mutta tässä sitten hieman ns. seurausetiikkaa:

    -Afrikan mantereen väestö on nelinkertaistunut ( ! ) 1960-luvulta saakka. Eli meidän elinaikanamme.

    -Ja nykyinen määrä, noin miljardi, 1000 miljoonaa, tulee uudelleen nelinkertaistumaan ( ! ) vuosisatamme loppuun mennessä. Eli meidän lastemme elinaikana. Silloin Välimeren eteläpuolella asuu 4000 miljoonaa ihmistä.

    -Tämä oli siis YK:n ennuste.

    Syyrian tapahtumat - ja jopa islamismi - ovat pieni juttu siihen mitä on tapahtumassa väestöllisesti.

    Jos Afrikka ei kykene hallitsemaan nyt miljardista väestöään, mitä sitten kun heitä on 4 miljardia? Tätä monet kysyvät?
    Ja tuo demografinen tulva on se maailman suurin kysymys juuri nyt, monituhatkertaisesti isompi kuin islamismin tuottama uhka.
    Jos Lähi-idän sotia tulee pakenemaan miljoonia, tulee Afrikasta lähtemään liikkeelle satoja miljoonia, enemmän.
    Mutta ihmeellistä, että tästä ei puhuta edes vihreiden keskuudessa. Vain viranomaiset pitävät asiaa hiljaisesti esillä ja jotkut rohkeimmista politiikoista.
    Tämä väestöllinen räjähdys on se meidän Tuomionpäivän kellomme. Sitä tuskin voi enää edes siirtää niin kuin ydinuhkaa.

    Ja Marjatta, olemmeko me todella valmiita ottamaan vastaan Eurooppaan 1000 miljoonaa afrikkalaista. Se on se luku joka saattaa tulla kysymykseen sinunkin lastesi elinaikana. Ja ei, luku ei ole hatusta vedetty. Joidenkin arvioiden mukaan se on alakanttiin.

    Kyllä, me olemme todelle todella pahassa pulassa.
    Juha, mieti sinäkin tätä hetki tai jos et halua siirry dadaan.


    jope


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikö tuohon ongelmaan ole vain yksi vastaus?

      Ja koska se ei voi olla yhtäläinen hyvinvointi kaikille ilman taistelua rajallisista luonnonvaroista, se on: Miten saisimme lapsemme lopettamaan lisääntymisen? Mutta (olittepas heti väärässä!) ei siksi, että meidän lisääntymisemme tässä mittakaavassa olisi se ongelma vaan siksi, etten halua lasteni kokevan tuota visiota äiteinä. Että minun lapseni ehtisivät elää hyvän elämän kauhistumatta omien lastensa kohtaloa. Näin meidän olisi nyt alettava ohjeistaa jälkipolveamme JOS OLEMME TÄSSÄ TAI MISSÄÄN LAINKAAN TOSISSAMME. Se on vielä tehtävissä. Ja myös tekemällä itse eettisiä valintoja. Miten? Kieltäytymällä isovanhemmuudesta pitämällä sitä moraalittomampana kuin suurriistan metsästystä Afrikan suojelualueella. Pitämällä sitä vastuuttomana ja liian lopullisena valintana. Koska myös isovanhemmuus on valinta, jos ihannoimme ja romantisoimme sitä. Olemmeko valmiita tähän?

      Tämä ei ole dadaa koska tämä ei ole hauskaa.

      (Pelastakaa minut tältä ajatukselta.)

      Poista
    2. "Johdonmukainen pessimisti voi edetä vain vihoviimeiseen ilonpitoon."

      Tuntematon romantikko 1800-luvulta

      Poista
    3. Skenaario: vastuullinen eurooppalainen puolittaa lisääntymisensä. Seuraus, Euroopan väkiluku puolittuu 350 miljoonaan. Tarkoittaako tämä nyt sitten että vuoteen 2100 mennessä tänne mahtuu ne 500 - 1000 miljoonaa afrikkalaista + Lähi-idän alueen pakolaiset. Uh.

      Emmekö/ ettekö te todellakaan tajua mitä tämä tarkoittaa?

      Kyllä lähtölaskenta on alkanut kulttuurisesti, taloudellisesti,sosiaalisesti että biologisesti. Ja tässä kuvassa on aivan sama miten Isis hetken täällä riehuu, vaikkakin se on kuvottavaa ja epäinhimillistä.

      Meillä on varapelkomme, se helpompi kuva, joka sisältää illuusion että voimme vaikuttaa siihen omilla järkevillä toimillamme, tarkoitan tietenkin ilmastonmuutosta. Se onkin nyt julkisesti esillä koko ajan pääuhkana. Niin meitä tuuditetaan ruususen uneen ja koemme samalla olevamme kovastikin ajan hermolla. Tuo väestöjuttu on kuitenkin se, mikä meidät poispyyhkäisee.

      Eli Welcome to the Finland, welcome to the Europe. Here we have this thing called reilu meininki. En tarkoita etteikö tätä meneillään olevaa pakolaisaaltoa tulisi aitojen pakolaisten hyväksi hoitaa. Täytyy vain tiedostaa mitä todella on tulossa. Se saattaa kuitenkin olla se finaalinen ongelma, jolle ei ole ratkaisua. Eurooppa tässä poliittisessa tilanteessa missä se nyt on ei sitä kykenekään estämään. Millekään muulle ajalle tämä ongelma ei olisi ollut näin traaginen. He olisivat tienneet mitä tehdä. Olemme saaneet kehityksemme ja elintasomme, mutta menettäneet vaistomme.

      Oma henkilökohtainen ratkaisu on olemassa: unohtaminen. Suosittelen sitä kaikille ahdistumisen sijaa. Tosin äideille ja isille se on vaikeampaa.
      Voi myös rukoilla. Teen sen aina mieluummin kuin kuuntelen valkoista flyygeliä Kuvitellen unelmahöttöä, joka meidät petti ja pettää.

      Joo, tästä on dada kaukana. (Anteeksi patetiani, mutta oli sanottava se, mistä olen koko ajan ollut hiljaa pienemmistä asioista puhuen)

      jope

      Poista
  12. Viimeisessä hädässä me suomalaiset kaipaamme suojamuureja ympärille - mutta se on myöhäistä. Se on nyt myöhäistä. jope kirjoittaa täyttää asiaa ja muistuttaa kaiken keskellä siitä oleellisimmasta. Todellakin YK:n väestöennuste on edelleen tämän vuoden tärkein uutinen ja se kertoo siitä, että me emme selviä planetaariselta kaaoksesta. Se ei ole vältettävissä. Tie ihmisen aiheuttamaan itsensä sukupuuttoon on tästä edespäin voimistuva. Tämän vuoden yltiöhumanismi oli viimeinen pensas, johon finskirusakko saattoi päänsä painaa. Muistamme, että ihmiskunnan kokonaispopulaatio oli Kristuksen päivinä 0,25 miljardia, vuonna 1900 se oli 1,6 miljardia ja YK:n ennusteen mukaan se olisi 11,2 miljardia vuonna 2100. Mutta sitä ennen tulee verinen kaaos. Se voi tulla toki niinkin, että Isis pakolaisten joukossa soluttautuu yltiöhumanismin pesiin, jotka käyvät ydinvoimalla ja sitten he suorittavat yhtaikaisen ydinräjäytyksen monissa kohteissa ja hurraavat hurmeisen jumalansa nimissä. Mitään muuta konstiahan heillä ei ole päästä ylivaltaan. Tällainen totaalinen itsemurhaisku lienee valmisteilla. EU naurattaa perkelettä. Vuoden 2015 suomalaiset hyväuskoiset hippijatkot suorastaan pärskäyttävät perkeleen naurun. Ranskalaiset ovat enemmän hippejä kuin venäläiset ja siksi he vetoavat meihin enemmän tässä LOVE, PEACE AND UNDERSTANDING -joukkopsykoottisessa mielipuolisuuden peukutuksessa. Vain askeettinen ja täysin kontrolloitu parhaimmiston harvainvalta olisi ollut planetaarinen pelastusliike. Avoin demokratia oli Suomen ja ihmiskunnan tuho. Käukonäkoisen aristokratian olisi pitänyt saada hallita ihmiskuntaa kaikin tarvittavissa olevin pakkokeinoin - ja nyt minä en suinkaan tarkoita pahuutta enkä sadismia. TERÄKSINEN HYVYYS olisi ehkä oikea ilmaisu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Monessa samaa mieltä. Isikseen asetat kyllä liikaa panoksia. Kyllä länsi ne hakkaa mennnen tullen teknologiansa voimalla. Mutta yllä kuvaamaani tilannetta länsi ei voi voittaa. Ei näin vaistottomana. Teräksinen hyvyys on rakkaudellisestikin ajateltuna ainut tapa pelastua pitkällä tähtäimellä. Mutta me emme ole siihen vielä valmiita. Luulen että eurooppalaiset ovat niin sentimentalistisen relativisminsa ja hedonisminsa pehmentämiä
      ( kollektiivinen ja rajaton empatia ja nautinnonhaluinen narsismi onkin usein sama asia) että me kuihdumme mieluummin pois. jope

      Poista
  13. Juuri jossain keskustelussa korostettiin sitä, miten Afrikan manner on modernisoitumassa. Joissakin valtioissa väkiluvun kasvu on kääntynyt, naiset ovat menneet töihin ja osataan ehkäistä. Tätä kehitystä pitäisi osata tukea ja edistää entistä enemmän ja nopeammalla tahdilla.

    Länsimaissa väki vähenee, joillakin Suomenkin paikkakunnilla muutamassa vuodessa kolmanneksella. Pikkupaikkakunnilla väestöstä suurin osa tulee olemaan vanhuksia, jotka tarvitsevat hoitoa. Kantasuomalaisilta sitä ei enää saa, koska heistä on alentavaa palvella toista ihmistä, mutta uusilta suomalaisilta kyllä.
    Tarvitsemme siis tänne väkeä. Meille sopii jonkin verran afrikkalaisia.
    Sillä, että he ovat toisen näköisiä ei minusta ole mitään merkitystä. Ihminen oli alunperin tummaihoinen. Sitäpaitsi suomalaisilla on näitä omia sairauksiaan, jonkin verran sisäsiittoisuutta, joten siihenkin tarvitaan korjausta.
    Miksi meidän Suomessa pitäisi elää puoliksi tyhjentyneessä vanhusten yhteisössä. Tylsääkin sellainen elämä on.

    Minä kuulen tässä kohti muutamien lukijoiden epätoivoista tuhinaa ja ärtymystä. Ymmärrän, että puhutte isossa mittakaavassa, jope ja muut, mutta pienillä asioilla on myös merkityksensä.

    Väestön kasvusta on ollut kauhuskenaarioita ennenkin. On hyvä jättää myös hyville sattumille, keksinnöille yms mahdollisuus. Eihän siitäkään ole pitkä aika, kun väkeä riutui kuoliaaksi kehitysmaissa (nyt pitää ilmeisesti sanoa kehittyvissä maissa) mutta sitten keksittiin uutta ravinnontuotantoon, vahvoja viljalajeja, esim. riisi, joka kasvaa melkein missä vain. Tämä on tietenkin paha väestönkasvun kannalta, mutta jos samantyyppisiä keksintöjä tehtäisiin ehkäisyssä, niin tilanne saataisiin muuttumaan.

    Olen niin optimisti, että mieluummin kuin uskon väestönkasvun aiheuttamaan tuomiopäivään, uskon tieteen voimaan, ihmisten älyyn ja vaikka onnekkaisiin sattumiin. Anteeksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt minä saan sanoa: älä pyydä anteeksi. Olet optimismissasi joko väärässä tai oikeassa. Aika näyttää. Sama mulla. Toivoisin ajattelevani samoin. Toivotaan parasta. Silti se ei tarkoita sitä että jäädään vain passiivisina odottomaan mitään tekemättä. Ehkäisyä on siellä kyllä jo nyt tarjolla. Ongelma on että sitä ei haluta käyttää. Lapset tekemällä tehdään, vaikka niiden määrä ei anna tänään enää sama turvaa kuin entisinä aikoina. Itse olen kyllä sen verran kyllästetty asian seuraksilla että vaikea jaksaa uskoa että tuo hyväksi kääntyy.

      Tuo kehtiysmaiden nälänhätä meni tosiaan noin. Usein kuitenkin unohtuu miten se vihreä vallankumous (intialaisten termi) syntyi. Geenimanipuloidut lajikkeet, lannoitteet, tehomaatalous. Teknologia pelasti ja tuhosi samalla.

      Mutta nyt saa mun osalta riittää tämä synkistely. Hii o hoi! Lähden merta katselemaan. Maailma taitaa olla muutenkin yliarvostettu paikka olemiselle. Ei tästä vaan saa toimivaa ratkaisua. Liikaa ilmassa olevia palloja koko ajan. Tähtäänkin kauemmas.,,,,

      jope

      Poista
  14. Hei vielä yksi huomio siihen, miksei suomalaiset ja läntinen Eurooppa surreet näkyvästi venäläisiin kohdistunutta terroria. NYT VASTA kuukausi lentokoneen räjäyttämisen jälkeen on Venäjältä vahvistettu, että ei ollut kyse teknisestä viasta vaan terroristien "uroteosta". Putin ilmoitti eilen televioidussa tiedonannossaan, että näin on ja että pommituksia ei lopeteta vaan lisätään.
    Beslanin koulukaappauksesta kymmenisen vuotta sitten kyllä raportoitiin päivittäin ja siinä elettiin mukana hyvinkin tunteella.

    Jopelle hyvää merenkatselua! Hieman salaperäinen ilmoitus...
    Minä lähden vain jumppaamaan tuohon lähelle!.
    Mukavaa työpäivää ja tiistaipäivää Juhalle ja anonyymeille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hyvä huomio!

      kiitti. täällä ollaan jo sorvin äärellä (voi helevetti ku mua ärsyttää tuo sanonta).

      Poista
    2. Sorvin äärellä - hi hii- ja minä elin vielä tiistaita.

      Poista
  15. Minusta Marjatta Mentula on naiseuden kiteytymä. Söpö ja suloinen. Tuollaista se on kun naishormoni sanoittaa todellisuutta. Kaikki menee pieleen.

    Mutta hän tietenkin on väärässä. jope kuvasi asioita oikein ja minä kuvaan asioita oikein.

    Mitä on teräksinen hyvyys käytännössä. Se on esimerkiksi sitä, että vauvat sterilisoidaan. Näin vaikutetaan väestöräjähdykseen. Lisääntymisen oikeutus annetaan vain harvoille. Äitien- ja isänpäivä peruutetaan ja sen sijaan on voimassa sinkkupäivä, jolloin palkitaan niitä sinkkuvanhuksia, jotka olisivat voineet lisääntyä, mutta jättivät sen tekemättä...

    Yleensä kaikki niin sanotut intellektuellit ovat jo omassa elämässään ehtineet tehdä ne virheet, jotka edistävät katastrofia. Miten on jope jos olisit ollut viisas niin et olisi lisääntynyt, jos olisit ollut älyllisen miehen mittainen niin et olisi lisääntynyt. Jos taas olet lisääntynyt niin olet tehnyt jotain sellaista mitä mikään viisastelusi ja ärjyilysi ei kompensoi. Olet tehnyt siis megamunauksen jos olet lisääntynyt eikä sinulla - saanen sanoa - ole todellista arvoa silmissäni. Olet vain lässyttäjä muiden joukossa. Jos jope taas olet askeettinen yksineläjä, kieltäytyjä... hmmm... alkaa kiinnostaa.

    Pentti Linkola ei ole kiinnostava koska hän on lisääntynyt normatiivisesti. Hänen kirjoituksensa eivät edusta muuta kuin lässytystä.

    Tänään tosi mies nostaa itsensä ristille. - Se on silloin Kristuksen yksinäisyyttä elämässä. Pitää hylkiä tavismaisuutta.

    Mikähän sinut jope erottaa afrikkalaisista lisääntyjistä? Sitä minä en vielä tiedä.

    Kun olet joulupöydässä sukusi kanssa en näe muuta kuin havahtumattoman rappion.

    Monet porvarit tuskailevat sen kanssa mitä haluaisivat olla mutta mitä eivät missään tapauksessa todella voisi olla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkö söpö ja suloinen ...iik, minä kuolen... Siis oikeasti minussa ei ole paljon naishormonista tietoa, kun olen kohta 66v ja rintasyövän jatkohoidossa minusta kalutaan loputkin naishormonin vaikutukset. Ehkä minä siksi tykkäänkin keskustella ainoana naisena täällä miesten joukossa, koska minulla on nyt suhteellisesti enempi testosteronia kropassani.
      Eiköhän sitä löydy humaanimpiakin keinoja syntyvyyden säätelyyn kuin pakkosteriloinnit? Valistus esimerkiksi. Kiinassa yhden lapsen politiikka, josta nyt ollaan luopumassa on johtanut poikalasten suosimiseen eli ei hyvä sekään.
      Sinä anonyymi ilmeisesti vähän provosoit. Sinun juttusi kuulostaa näytelmätekstiltä.

      Poista
    2. Hyvä Teräksinen Hyvyys, eurooppalaiset, japanilaiset, kiinalaiset jne. ovat jo käytännössä itsensä steriloineet: syntyvyys germaanien ja anglojen keskuudessa on alle 2,0 joka tarkoittaa että väestö on kääntynyt laskusuuntaan. Ja koska kumulaatiolla on ihmeellinen voima, tarkoittaa se meidän valkonaamojen poistumista tällä syntyvyydellä tältä näyttämöltä parissa sadassa vuodessa.

      No, tämä johtaa siihen että tämän maailman rouvamarjattamentulat ajattelevat että se "vaje" pitää sitten täyttää vanhusten vaippapyllyn pesijöillä. Niin onkin jos sellainen on maailmankuva, mutta samallahan siinä meidän yhteiskuntamalli romahtaa eli ei ole jatkossa veronmaksajia niille palvelutalojen hoitsuille. Kappas kun kaikki eivät voi olla hoitajiakaan, itse asiassa vain aika pieni iso voi: hoitajat maksavat veronsakin muiden veroista. Taloustieteen abc-opisto näet.

      Eurooppalainen syntyvyys ei ole minkäänlainen ongelma. Me kuihdumme. Vain jenkit pitää "rotua" yllä. Niillä on varmaan paremmat pihvit.. Se että erään maanosan väestö pomppaa 300 miljoonasta 4000 miljoonaan 140 vuodessa, se taitaakin sitten jo olla toinen tarina kuin jopen, juhan tai marjatan suvunjatko.

      Mutta joo, jos olisin 20-kymppinen märkäkorva, en perustaisi perhettä. Syy ei olisi biologinen eikä ekologinen - vaan kulttuuripessimistinen.

      jope

      Oli pakko palata mereltä puolustamaan synkkää yksinpuhelua. Tai no, onhan täällä muitakin, ja fiksuja kavereita.

      Poista
    3. Jope, nuo hoitajat oli vain yksi esimerkki, ihan lähitulelaisuuden juttuja. En minä näe, että ulkomaalaisten pitäsi olla jokin alempien ammattien reservi. Luin juuri eräästä lehdestä jutun somalinaisesta, Fadumo Dayip, 43. Hän tuli 18-vuotiaana Suomeen ja on sen jälkeen opiskellut sairaanhoitajaksi, terveystieteiden maisteriksi ja hallintotieteiden maisteriksi. Nyt hän on tohtorikoulutuksessa Helsingin yliopistossa. Hallintotieteet hän aloitti siksi, että haluaa pyrkiä Somalian presidentiksi ja kehittämään maata. Hän elää perheineen täysin suomalaisittain, mutta haluaa pois, koska häntä muistutetaan päivittäin, ettei hän ole suomalainen.

      Poista
    4. Monille suomalaisillekin muistutetaan päivittäin etteivät he ole oikeita kunnon suomalaisia. Esimerksi niille joilla ei ole valtahegemonian asenteita. Muistuttajana media, blogistien armeijakunta, pääkaupunkin hyvintoimeentuleva liberaalisto.

      Muistatko Marjatta kun puhuin maamme jakautumisesta ja 612 marssista. Olethan lukenut uutisia. Juuri niin tapahtui. Väärät suomalaiset halutaan hakata matkalla kun he vievät soihtuja sotavetteraanien haudalle. Tervo nimitti 40 prosenttia suomalaisista huonoiksi suomalaisiksi. Tiedän ihmisiä jotka miettivät lähtöä. Somaliassa voisi tietenkin tehokas suomalaissyntyinen pressa olla ihan hyvä vaihtoehto....

      Itsekin tunnen toki somalialaisia menestystarinoita. Totta kai. Mutta kun maahanmuuttoa perustellaan tuolla mitä sanoin ja se nyt vain ei ole mahdollisesta.

      Intiaanille sanoisin, että jäitä. Hattuun. Muistatko Al Goren kaikki-hukkuu-jäätiköiden-sulamiseen -Oscar-leffan? Epämiellyttävä totuus oli nimi. Ei ole noussut mihinkään, millin kaksi on. Piti olla jo useita metrejä. Kun maintsemani 3000 miljoonaa lähtee liikkeelle, voit olla huoleti, kulutus päättyy siihen. Kerskakulutus että talousjärjestelmä.
      Sitten alkaa survival of the fittest mikä on jossakin määrin jo alkanut, ainakin köyhimmillä. Peruskysymys jonka toistan vielä:
      Miksi maahamuuttoon suhtautuvat kaikkialla Euroopassa myönteisemmin ne joiden talodellinen turvallisuus on taattu, ja kielteisemmin ne, jotka elävät toimeentulon rajalla?
      Eliitille sopii, keskiluokalle käy, duunarit ovat skeptisiä, työttömät ovat radikaalisti vastaan.

      Tiedämme kaikki vastauksen tuohon.


      jope

      Poista
  16. Itselläni liki reilusti yli viisikymppisenä miehenä ja havahtuneena sellaisena on kuitenkin se omantunnon ongelma, että sisimmässäni olisin halunnut lapsen ja jopa lapsia, mutta elämä vain ei mennyt niin... En voi siis elvistellä sillä asialla, että olisin enemmän kuin esimerkiksi mitä Pentti Linkola on tässä asiassa. Minulle maapallo on yksi asia ja katselen ihmiskuntaa väestöräjähdyksineen yhtenä kysymyksenä. Maat ja maanosien nimet ovat vain ihmisten diskurssia. Meillä ei ole aikaa planetaariseen kaaokseen enää vuosisatoja vaan vuosikymmeniä. Yksinkertaisesti aika - armonaika - loppuu. En ymmärrä miksi jope nimittää itseään kulttuuripessimistiksi vaikka hän on kulttuurirealisti.

    Olkoon nyt nimimerkkini alla mainittu.

    Teräksinen Hyvyys

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Teräksinen Hyvyys - kuulostaa ihan intiaaninimeltä - meillä on ihan sama globaali näkökulma, yksi hauras pallo.
      Saat nähdä, että ennusteesi maapallon kestävyydestä vain vuosikymmenten ajan ei pidä paikkaansa.

      Poista
  17. Tohtori Pekka Kuusi julkaisi siis vuonna 1982 valtavan ja järkyttävän kokonaisnäkemyksen nimeltä Tämä ihmisen maailma. Hän loppusanoissaan vetosi nuorisoon. - Minä silloin edustin kuta kuinkin sitä nuorisoa, johon hän vetosi. Mutta me omassa narsismissamme petimme hänet. Me olimme taviksia. Planeetan suruttomia ahmijoita ja me maksamme siitä ja meitä nuoremmat. Kaikki suuret intiaanipäälliköt ovat kadonneet. He heti tajuaisivat mistä kirjoitan. He heti käsittäisivät että ihminen ja juuri ihminen on planeettamme uhkaava heinäsirkkaparvi. Ihminen aiheuttaa sukupuuttoja ja pian hän aiheuttaa oman sukupuuttonsa. - Muistaakseni 2.12.15 Discovery Channel ensimmäisenä maailmassa julkaisee dokumentin, joka käsittääkseni kiteyttää sen viestin, jota yritän täällä välittää. Sen jälkeen muut kanavat esittävät sitä. Tämä dokumentti ymmärtääkseni sisältää täysjärkytyksen höpönassuille ja pensaspupuille.Se kertoo LOPUSTA ja lopun läheisyydestä. Kiitos, kaunis rouva Marjatta oivalluksestasi. Minä jo lapsena olin pakahtunut intiaaneista enkä Lännen Miehistä.

    Teräksinen Hyvyys

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kun ehtis vielä nähdä, kumpi teistä on oikiassa. Jos teoillamme ja tekniikalla ja tieteellä on merkitystä, sillä on. Jos ei enää ole, niin ei ole silloin muulla kuin elämällä itsessään merkitystä. Lopulta en tiedä mistä liikkuvasta ja tahdostamme riippuvasta osasta me voimme olla eri mieltä? Vai onko vain miellyttävää luoda identieettiä suhteessa toisen käsitykseen. Olla jotakin suhteessa lopun visioon?

      Poista
  18. Mikään ei voi lisääntyä liiaksi. Se lienee vanhan intiaanipäällikön viisaus. On oltava osansa kokoinen eikä enempää. On sopeuduttava. Ihminen on eläin. Periaatteessa biisonia ja ihmistä ei erota mikään. Kun on aika niin on vetäydyttävä kuolinlavoille kuten vanhat intiaanipäälliköt tekivät. Sellainen intiaanipäällikön nimi kuin Istuva Härkä tarkoittaa sitä että nimen haltija samastui istuvaan härkään. Tällainen samastuminen meidän ajastamme puuttuu. Vilkastunut Kompuutteri on aikamme vimmainen nimi.

    Minä tietenkin kokoan viimeistä heimoa nimeni ympärille.

    Teräksinen Hyvyys

    VastaaPoista
  19. Laitan tuon aiemman kommenttini vielä tähän, en tiedä miksi.

    Alkaa ottaa pannuun tämä ketju. Huomaatteko missä asetelmissa me olemme, poteroissa....
    Marjatta: kaikki menee hyvin, maahanmuuttajat ovat rikkaus, saattepa nähdä, hope and hope, mie uskon ihmisen hyvään ja haluun olla tasa-arvoinen ihminen

    Teräsmies: ihminen tuhoaa ahneudellaan Telluksen, luonto tuhoutuu, ihminen on kaiken tämän takana ja liikaa, tarvitaan ekologista tyranniaa, se on rakkauden korkein muoto

    Mä: Kuulkas nyt, ettekö näe että ihmisen kullttuureissa ja kulttuureissa on isoja laatueroja, asia on kipeä, mutta niin se on, Euroopan tuhoa minä pelkään, en saimaannorpan, älkää olko naiveja, pohjoismainen yhteiskunta on pian ohi

    Juha: Wittgensteinia tapaillessani olen löytänyt diskurssin jonka subjektiivinen ja ontologinen paradoksi on tyhjentänyt merkityskentät, mutta toisaalta ja toisaalta tehnyt mahdolliseksi myös uudet substanssit postpostpostmodernissa konktekstissa. Mä en siis hei tiedä ketä ja mitä uskoa...!

    (tämä oli siis ihan with love)


    Marjatta, monille suomalaisillekin muistutetaan päivittäin etteivät he ole oikeita kunnon suomalaisia. Esimerksi niille joilla ei ole valtahegemonian asenteita. Muistuttajana media, blogistien armeijakunta, pääkaupunkin hyvintoimeentuleva liberaalisto.

    Muistatko Marjatta kun puhuin maamme jakautumisesta ja 612 marssista. Olethan lukenut uutisia. Juuri niin tapahtui. Väärät suomalaiset halutaan hakata matkalla kun he vievät soihtuja sotavetteraanien haudalle. Tervo nimitti 40 prosenttia suomalaisista huonoiksi suomalaisiksi. Tiedän ihmisiä jotka miettivät lähtöä. Somaliassa voisi tietenkin tehokas suomalaissyntyinen pressa olla ihan hyvä vaihtoehto....

    Itsekin tunnen toki somalialaisia menestystarinoita. Totta kai. Mutta kun maahanmuuttoa perustellaan tuolla mitä sanoin ja se nyt vain ei ole mahdollisesta.

    Intiaanille sanoisin, että jäitä. Hattuun. Muistatko Al Goren kaikki-hukkuu-jäätiköiden-sulamiseen -Oscar-leffan? Epämiellyttävä totuus oli nimi. Ei ole noussut mihinkään, millin kaksi on. Piti olla jo useita metrejä. Kun maintsemani 3000 miljoonaa lähtee liikkeelle, voit olla huoleti, kulutus päättyy siihen. Kerskakulutus että talousjärjestelmä.
    Sitten alkaa survival of the fittest mikä on jossakin määrin jo alkanut, ainakin köyhimmillä. Peruskysymys jonka toistan vielä:
    Miksi maahamuuttoon suhtautuvat kaikkialla Euroopassa myönteisemmin ne joiden talodellinen turvallisuus on taattu, ja kielteisemmin ne, jotka elävät toimeentulon rajalla?
    Eliitille sopii, keskiluokalle käy, duunarit ovat skeptisiä, työttömät ovat radikaalisti vastaan.

    Tiedämme kaikki vastauksen tuohon.


    jope

    VastaaPoista
  20. pääkaupunKIN, ihana maalaismiehen kirjoitusvirhe...
    jp

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, olen huomannut saman roolituksen. Olemme kuin komedian - tragikomedian - henkilöitä.
      Juha vie kohta nämä postaukset ja kommenttiketjut jollekin modernille ohjaajalle ja pääsemme katsomaan itseämme teatteriin.

      Jope, olen samaa mieltä, kauheasti jakaudutaan ja lokeroidutaan. Nuokin anarkot tulleet ihan hulluiksi. Minä en ollut niistä aiemmin maalla asuvana tiennyt. Pirkko Saisio kirjoitti viimeisimmässä kirjassaan hyvän tamperelaisen elämänohjeen "Opi oleen". Sitä pitäisi joka päivä harjoitella, jokaisen.

      PääkaupunKIN pompahti sieltä juuri siksi, että olet jope yleensä aina niin sulavasanainen. Mää välillä verän jonku satakuntalaisuuren sillon ko olen sitä miältä, että kyllä totuuren aina sanoo saa ja kaenuulaista kun halluun venkoella.

      Poista
  21. Ei sillä ole väliä ketä uskon. Marjatan näkemys tosin on ainut, jolla on jotain merkitystä koska se lohduttaa. Kuin uskonto. Tosin ehkä fyysikot ja insinöörit todella pelastavat meidät. Sillä aikaa kun taiteilijat viihdyttävät nihilismillään tai kauneudellaan. Eli jos hyvin käy, ehkä tiede todella toteuttaa Marjatan vision ja ehkä silloin myös kannatta elää siipiään myöten että edes vähän auttaisi toivoa. Vääjämättömän tuhon todistelusta ja ilmaisusta ei jää jäljelle muut kuin todistelijan itsensä ilmaisu. Nautinto siitä. Maailmaan kuulumaton ja lopulta muille kuin lausujalleen merkityksetön mielen kuva jolla erottua toisesta jolla on toinen kuva. Ymmärän kyllä että tuhon apostolit yrittävät epäsuoralla tiedottamisella (Kierkegaard) saada meidät nouseman uudelle eettiselle tasolle. Siksi he eivät itsekään usko sanomaansa.

    Tuhon ja turhuuden apostolius on ihmisvihaa. Nämä apostolit vihaavat ihmisen välinpitämättömyyttä ja turhamaisuutta, saavat nautintoa tietämättömien typerysten hairitsemisestä. Kun minä kirjoitin aiemmin tässä ketjussa isovanhemmuuden haitallisuudesta, halusin hieroa jotain pyhää päin ihmisen kasvoja.

    Pessisimismi voi olla mielekästä vain filosofisena, aatteellisena ja poliittisena retoriikkana (kuten tässäkin meillä). Siis uskona ihmiseen. Muuten sitä ei kannata viljellä.

    VastaaPoista
  22. On ihmisiä joissa perimmäisintä on seuraava kysymys: MITÄ ON TOTUUS? He käyttävät koko elämänsä totuuden etsimiseen. Se on heidän kohtalonsa. Jos tunnereaktiona totuudesta seuraa murheellisuutta, masennusta ja melankoliaa niin ei voi mitään. Siitä huolimatta nämä totuuden ihmiset katsovat urhoollisesti päin totuutta. Sitten he haluavat havahduttaa muita löytämällään totuudella. Se on heidän syvin elämän tarkoitus. Tänä päivänä suurin osa ihmiskunnasta ei halua löytää totuutta itsestään vaan he tahtovat viihtyä ja fiilistellä. He eivät ole perimmäisen totuuden ihmisiä. He ovat nautintoihmisiä. He tahtovat kuilun partaallakin keskittyä itseensä ja nautintoihinsa. Totuuden ihmisiä on vähän - valtavat miljardimassat ihmiskunnassa eivät ole totuuden ihmisiä. He hukkuvat nettikivaan ja älypuhelimiinsa. He ovat aikakauden huumaamia.

    Muuten eläin ei ole koskaan epätosi. Se on aina tosi. - Aikakauden huumaamat ihmiset aiheuttavat eläinten sukupuuttoja.

    Muinaiset intiaanit elivät hyvin lähellä eläimiä. Muinaisten intiaanien aikana elettiin toden aikaa. Kaikki pysyi todellisella tavalla oikeissa mittasuhteissaan. Ihminen ei pärskähtänyt yli.

    Uskon henkiin. Tälläkin hetkellä maailmassa on muinaisten intiaanipäälliköiden henkiä, jotka vaikuttavat äärimmäisen herkkien totuuden ihmisten kautta.

    Teräksinen Hyvyys

    VastaaPoista
  23. Mikael Fortelius. Sillä nimellä kannattaa googlata. Kuka hän on? Jos ette tiedä niin Fortelius on Helsingin yliopiston evoluutiopaleontologian professori. Kun googlaa hänen nimellään niin sieltä löytyy myös 45 minuutin luento. Fortelius luennoi sukupuutoista ja maailmanlopuista. Olisi kiinnostavaa lukea kommentteja Forteliuksen luennosta. Minulla itselläni oli tilaisuus kuunnella häntä livenä pari vuotta sitten.

    Teräksinen Hyvyys

    VastaaPoista
  24. Anarkistit ja ns. varisverkosto täällä on mm. liimaillut tarroja ihmisten oviin, siis sellaisten ihmisten oviin joiden ajattelusta he eivät pidä. Niissä suurin piirtein lukee: Tiedätkö että rapussasi asuu fasisti. Liikkeellä ei ole hitlerjugend vaan marxjugend, vuonna 2015.
    Kyky kohdata erilaisia argumentteja on kadonnut maasta kokonaan. Olisivat soittaneet ovikelloa ja pyytäneet yhteiselle kävelylenkille keskustelun merkeissä. Mutta ei. Liikaa väkivaltaa mielessä? Ilmeisesti tietävät että eivät olisi kyenneet hillitä haluaan lyödä.


    Toinen pointti keskustelukyvyttömyydestä. Jos tulee jokin epämiellyttävä tieto, se kielletään, vaikka omien aivojen toiminnan kustannuksella. Esimerkki: Aamun epämiellyttävä totuus on, että Ruotsissa pidätettiin terroritekoa
    suunnitteleva vastaanottokeskusesta, Pariisin tekijöistä kaksi oli Kreikan kumiveneporukkaa.

    Uusi ikävä tendenssi on että ne jotka ovat olleet näissä asioissa niitä nuivimpia, näyttävät olleen oikeassa.

    Kun keskustelin ennen kesää esim. maahamuutosta en ollut kovin kaukana Marjatan linjasta. Sen jälkeen tosiasiat ovat muuttuneet. Totaalisesti. Maailma käänsi takkinsa. En kannata kovin paljon uskomista ihmisten puheisiin, asenteisiin, vaikuttamisyrityksiin, kaikilla meillä on omat motiivimme. Yritän sen sijaan valita ajatteluni sen perusteella mitä on tapahtunut ja mitä tapahtuu. Ei siis reaalisosialismi, vaan reaalitodellisuus on "aatteeni." Itse asiassa se ei ole sen enempää pessimistinen kuin optimistinen näkemys. Lohtua on tietenkin tarjolla aina. Yksi lohdun muoto on sen hyväksyminen mitä on.

    jope

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse edustan tässä jonkinlaista inhorealistia. Olen koko ajan ajatellut että kyllä väkisinkin, tietenkin, tulee kaikenlaista porukkaa pakolaisten mukana. Niin (aiheestakin) valittajaa kuin terroristia. Olisi naiivia ajatella muuta. Mutta voimmeko niiden perusteella toimia kokonaisuuden suhteen. Onko turvallisuuden ja inhimillisyyden suhde aina jossain määrin pelottava kompromissi. USA:ssahan tämä on nyt kuuman ajankohtainen aihe.

      Poista
  25. Ongelmahan ei ole maahanmuutto, USA on ottanut viimeisen vuosikymmen aikana satoja tuhansia pakolaisia, somalialaisetkin siellä kymmenissä tuhansissa, siellä on porukkaa todelta kaikkialta, mutta NYT tiedetään että liikkeellä on pakolaisen roolissa liikkeelle lähetettyjä terroristeja.
    Sen ovat todenneet murhajärjestöt itse ja Euroopan viranomaiset. Ja se on nyt nähty sekä Ranskassa että Ruotsissa.
    Tässä uudessa tilanteessa viranomaisten tehtävä on ilman muuta suojata kansalaisiaan.
    Jos se ei sitä tee, ei viranomaisilla ole oikeaa mandaattia eivätkä he toteutua perustehtäväänsä.
    Olen tullut sille kannalle että pakolaisia on autettava, tietenkin, mutta tässä toistaiseksi sekavassa tilanteessa sen pitää tapahtua Euroopan ulkorajoilla, ei maanosan ytimessä jossa osalla saapujista on halua tuottaa mahdollisimman maksimaalista tuhoa.

    Millainen on tiikeriäiti tai leijonaisä joka ei puolusta omia pentujaan?
    Biologisessa mielessä epäonnistunut yksilö, joka edistää lajinsa tuhoa.
    Mutta kuten olen sanonut aiemminkin, Eurooppa on menettänyt aika pitkälti vaistonsa. Se Vihavaisen termi "sentimentalismi" selittää paljon. Olemme valinneet hetken kestävät liikutuksen ja oikein tekemisen tunnevalheet todellisen oikeintekemisen ja eloonjäämisen vietin sijaan. Ugh, sanoisi intiaanikin.

    jope

    VastaaPoista
  26. UUPUNUT BIISONI

    Wei ou wiwa wei ou wai, wei ou wiwa wei ou wai!
    Wei ou wiwa wei ou wai, wei ou wiwa wei ou wai!
    Kohta uupunut biisoni ravistaa selkänsä!
    Kohta uupunut biisoni ravistaa niskansa!
    Sen intiaanipäälliköiden haamut näkevät, sen haamut todistavat!
    Wei ou wiwa wei ou wai, wei ou wiwa wei ou wai!
    Wei ou wiwa wei ou wai, wei ou wiwa wei ou wai!
    Uupuneen biisonin selän muodostavat kaikki vuoret!
    Uupunut biisoni hengitti ihmisille ilman!
    Wei ou wiwa wei ou wai, wei ou wiwa wei ou wai!
    Wei ou wiwa wei ou wai, wei ou wiwa wei ou wai!
    Uupunut biisoni on kuumeinen, se on sidottu ihmisten pikeämiin teihin!
    Ihmisten kaupungit märkivät paiseina uupuneen biisonin nahassa!
    Mutta kohta uupunut biisoni pongahtaa raivoon!
    Wei ou wiwa wei ou wai, wei ou wiwa wei ou wai!
    Wei ou wiwa wei ou wai, wei ou wiwa wei ou wai!
    Uupunut biisoni on kidutettu hulluksi, sen ihmiset tekivät sotimalla sen päällä!
    Uupunut biisoni on se mitä ihmiset eivät nähneet eivätkä kunnioittaneet!
    Uupuneen biisonin nimi on Maa Joka On Valtias, se on sen nimi!
    Ihmiset uuvuttivat biisonin ja nyt biisoni on hullu ja kohta se hyppää!
    Wei ou wiwa wei ou wai, wei ou wiwa wei ou wai!
    Wei ou wiwa wei ou wai, wei ou wiwa wei ou wai!
    Wei ou wiwa wei ou wai, wei ou wiwa wei ou wai!
    Wei ou wiwa wei ou wai, wei ou wiwa wei ou wai!

    Teräksinen Hyvyys

    VastaaPoista
  27. Terve pitkästä aikaa! Marjatta rouva niin mukavasti vihjaisi että perustaisin oman bologini ja häipyisin sinne tuottamasta myötähäpeää sivistykselle. Vaan päätin että aina joskus käyn esimerkiksi täällä. Tuo inkkari minut nyt aivan tyystin saa hiiltymään. Minusta jos joku täällä on asiaton niin tämä. Se oli sitä paitsi rankkaa hommaa kun valkoinen mies länttä valloitti. Siinä inkkarit osoittivat koko pirullisuutensa. Senhän voi lukea jopa sarjakuvista! Moni valkoinen mies ja nainenkin suistui inkkarin ampuman nuolen seurauksena. Kunpa niillä olisi ollut nykyajan aseistusta esimerkiksi kevytkonekiväärejä joilla surauttaa viesti perille. Hyvän aseistuksen varassa valkoisen miehen ja hänen perheensä elämä olisi ollut paljon turvatumpaa. Ilman valkoisen miehen tuloa Amerikassa elettäisiin vieläkin inkkariteltoissa. Nyt inkkari pakkosivistettiin ja sitä se palkitsi rupeamalla ryyppäämään viinaa sijoitusalueillaan. Ei voi verrata John Wayneä inkkariin. John Wayne on sankari, joka turvaa naistaan kettumaisia inkkareita vastaan. Onneksi länsi valloitettiin kuitenkin. Valkoisen miehen suvaitsevaisuutta osoittaa, että Obaman sallitaan olla siellä päämies. Hyvä niin. Ei siinä mitään. Niin kuin tiedetään ei Obama tietenkään inkkari ole! En usko, että tulee koskaan sellaista päivää että Amerikan alkuperäiskansaan kuuluva inkkari olisi Amerikan persidentti. Niin paljon pahaa inkkarit saivat aikaiseksi aikoinaan.

    Sitten toisekseen tämä pessimismi. Kun en ole kouluja käynyt niin ajattelen aina että tohtorit ovat viisaampia ja syvällisempiä kuin minä. Jos maailmaa täystuho odottaisi niin silloinhan puistojen puiden oksilla killuisi hirressä koko sivistyneistö ja älymystö. Mutta kun käyn puistoissa ja katson oksia niin oksat ovat tyhjiä. Ei se minua viisaampi sivistyneistö usko tieteeseen. Ja hyvä on että on niitä ihmisiä, jotka viisaudessaan asettuvat tieteen yläpuolelle. Sellaista on optimismi ja maailman sivistyneistö on optimistinen. Kaikki onnistuu sanon minä! Kaikki on kehittymässä parempaan päin ja jos meidän rajoille saataisiin vielä konekiväärimiehiä kaiken maailman terroristeja estämään ja Suomea suojelemaan niin kai tässä voisi olla kaikin puolin tyytyväinen.

    Inkkarit ja Irakilaiset nuoret miehet ovat sitä samaa porukkaa noin hengeltään. Alkukantaisia. Onneksi te sivistyneet ihmiset käsitätte perusteellisesti mistä minä kirjoitan.

    Sen verran vain kuluneesta viikosta, että oli useampi rikkaan perheen muutto. Niillä se sivistys on raskautta minulle muuttomiehenä kantamisessa. On pianoa ja sun muuta. Tästä olen tainnut kirjoittaa aikaisemminkin mutta en minä marise. Jos ihmisillä rikkaudessaan ei ole tavaraa niin mitäpä muuttomiehillä olisi kannettavaa. Moni köyhä ottaa vain peräkärryn ja kuljettelee sen avulla rompettaan. Heistä ei ole muuttofirmoille mitään hyötyä.

    Minä itse asun vuokralla ja on vähän tavaraa. Minulla kun on kallis harrastus. Viinanjuonti. Siinä kai sitten vähän ymmärrän inkkareitakin. Mutta en minä nyt sentään inkkari ole.

    Konekiväärimies.

    VastaaPoista
  28. Kun vielä maahantunkeutujista, tässä tapauksessa eurooppalaisista Amerikan intiaanien maille väen vängällä tunkeutujista ( angloista, ranskalaisista, hollantilaisista, skoteista) puhutaan, niin kannattaa muistaa että inkkarit olivat radikaaleja maahanmuutto-kriitikoita kaikki. Jos niillä olisi ollut Tervo, se olisi varmaan pitänyt niitä kaikkia rasisteina.
    Intiaaneilla oli tarjolla kirvestä ja nuolta tulijoille. Ja nauroivat ja pilkkasivat vielä eurooppalaisten valkonaamojen näköäkin. Ihan sama toisinkin päin, tietty.
    Kaikkien meiän mielestä maahanmuutto-kritiikki, radikalismi ja muuukalaisfobia oli intiaaneille luvallista normaalia itsesuojelullista käytöstä.
    Mutta kun taas meistä on joku.....
    You must get my point!
    Kyl tää maailma on vaan mutkainen paikka.
    (ja joo, en puolusta mitään tässä, huomautan vaan että teuvohakkaraisia löytyi apacheistakin)


    jope

    VastaaPoista
  29. Sekä intiaaneiden että valkoisen miehen julmuus on jotakin sellaista mitä mä en halua ajatella. Ajattelen vain että onneks on me sivarit. Oon ylpeä meistä.

    Kauan eläköön sivariaate! Me!

    Siwari

    VastaaPoista
  30. Luulen ratkaisseeni koodin vanhalla kunnon tekstianalyysillä.
    Konekiväärimies + Teräksinen Hyvyys + Siwari = 1
    Ja 1 = ?...tietenkin se !

    VastaaPoista
  31. Mielestäni yllä oleva Teräksisen Hyvyyden runo tai intiaanilaulu on hyvä. Se osoittaa, että ihmisen ja luonnon liittoa ei enää ole siinä muodossa kuin sen aikanaan intiaanit kokivat. Sekin on tosiaan outoa, ettei Yhdysvalloissa vielä ole ollut Suurena Intiaanipäällikkönä intiaania siis intiaanipresidenttiä.

    VastaaPoista
  32. Kirjoitan tätä luostarissa. Olen suomalainen, mutta luostarini ei sijaitse Suomessa. Minun maallikkonimeni menee siten, että sukunimi on Saari. Meillä on täällä luostarissakin nykyaikaiset tietoyhteydet. Huvikseni käytin hakusanana Saarta ja satuin löytämään tämän blogin. Päädyin jo nuorena munkkeuteen ja olen ollut luostarissa 30 vuotta. Munkin osa on aika vaatelias eikä sitä kestä jos vajoaa synkkämielisyyteen. - Synkkämielisyys on demoni. - Minä ja luostariveljet elämme synnin katumuksessa ja jatkuvassa rukouksessa. Mutta se ei voi olla piehtarointia ja rypemistä. On vain lopultakin luotettava Jumalan suuruuteen, armollisuuteen ja ihmeitätekevyyteen.

    Minulla on tietysti munkkeuteen vihityn munkin nimi. Mutta jääköön kertomatta.

    Herra Jeesus Kristus, Jumalan Poika, armahtakoon meitä syntisiä.

    Yrittäkää uskossa keventää mieliänne.

    hilpeä munkki

    VastaaPoista
  33. Hmm, minulla ei ole mitään sitä vastaan, että täällä keskustelevat näytelmähenkilöt ja todelliset henkilöt rinnakkain. Tämä keskustelu on kivampaa ja luovempaa kuin pelkkä bloggareiden ja vakiintuneiden blogivierailijoiden sananvaihto. Tämä on nerokasta ja ei-tosikkomaista. Täällä on myös mukavaa, koska kukaan ei loukkaannu toisten erilaisista mielipiteistä.

    Jaa, nyt on sitten Siwari tullut takaisin ja uutena hilpeä munkki, vieläpä Saari-niminen. ;)
    Missä pikku Koululaisemme viipyy!

    Valkoinen mies meni intiaanien maahan kuten Isis nyt Eurooppaan, ryöväämään ja rikkomaan. Valkoinen mies ei ollut mikään maahanmuuttaja, hän ei paennut mitään uhkaa, vaan halusi vain rohmuta itselleen lisää.

    Vaikka kuinka tiedostaisi uhat, niin minunlaiseni persoona pyrkii löytämään toivoa ja keinoja - aina. Ilman toivoa ei voi elää, ei varmaan kukaan ihminen.

    VastaaPoista
  34. "Valkoinen mies meni intiaanien maahan kuten Isis nyt Eurooppaan, ryöväämään ja rikkomaan. Valkoinen mies ei ollut mikään maahanmuuttaja, hän ei paennut mitään uhkaa, vaan halusi vain rohmuta itselleen lisää."

    Taas yksi täällä tämä muita rääkkävä rasittava valistaja alittaa pamatuksensa:

    "Vallkoinen mies meni intiaanin maahan rikkomaan ja ei paennut vainoja."

    Tuo on vain osatotuus ja myytti, Marjatta. Kyllä se sun anglokulttuuriin perehtyneenä pitäisi tietää.

    Englannin puritaanithan pakenivat nimenomaan uskonnollista vainoa, Mayflower oli pakolaislaiva. Ottivat puritaanit uskonnon tosissaan, henkilökohtaisesti, eivät pitäneet kuningashuoneen korkeakirkollisuudestta, hirttotuomio uhkasi heidän elämäntapaansa. Mitään rikkomaan lähtökohtaisesti menty, mentiin viljelelemään maata vapaana Englannin vallasta ja kirkon määrämällä tavalla uskomisesta.

    Espanjalaiset ja portugeesit menivät kyllä kultaa ryöstämään Etelä-Amerikan intiaaneilta kuten tiedämme. Se oli väärin ja rikollista, mutta ko. intiaanikulttuurien massiiviset ihmisuhrausmenot ovat myös historian synkintä kamaaa. En suosittele lähempää tutustumista. Cortez the Killer (SPA) tapasi vertaisensa. Hienoja rakennuksia törkeästi tuhotuista kullttureista jäi mutta itse haluan muistaa sen myös että uhrikaivoihin päätyi kymmeniä tuhansia nuoria tyttöjä.

    Myös köyhyyttä paettiin Amerikkaan. Valtaosa siirtolaisista oli Euroopan köyhintä väkeä, vaikka eurooppalaisia oligarkkeja oli riistämässä sekä intiaaneja että eurooppalaisia tietenkin.
    Mutta varsinkin ensimmäisiä 1600- ja 1700- lukujen amerikansiirtolaisia voi todellakin verrata pakolaisiin ja paremman elämän etsijöihin kuten valtaosaa Eurooppaan nyt pyrkijöistä. Juutalaiset pakevivat ympäri Eurooppaa Amerikkaan samasta syystä kuin nyt ovat alkaneet paeta Euroopasta Israeliin.

    Intiaanit olivat halla-aholaisia. Eivät halunneet antaa heille ikiajat kuuluvia maita, metsiä, järviä tulijoille. Miten ymmärrettävää, eikö. Kuulostaa hassulta mutta tämä ei-totunnainen ja harvoin kuultu ajatus on em. kriteereillä ihan relevantti. Ajatuksia kannattaa jatkaa itsestäänselvyyksiä pidemmälle. Ajattelu on hauskempaakin niin.

    Toivosta olen samaa mieltä. Toivoton ihminen ei kestä eikä auta muista kestämään. Toivottavasti (sic) en ole levittänyt täällä toivottomuutta.

    Toivolla on kuitenkin monia eri olomuotoja. Minusta kestävin on tehdä tilanteesta tosiasioihin perustuva arvio ja alkaa ratkaista ongelmaa parhaimmilla mahdollisilla keinoilla, ja ensi sijaisen inhimillisillä jos se on suinkin mahdollista.

    jope

    valpas luterilainen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Terrence Malickin Pokahontaselokuva Uusi maailma kannattaa katsoa. Siinä katsoja ikään kuin menee suoraan siihen tilaan, missä historia syntyy, minkä suhteen nyt osaamme olla jälkiviisaita.

      Blogissani olen kirjoittanut elokuvasta näin:

      "Uudessa Maailmassa ihmisen "viaton" kauheus ja julmuus ei tunnu romanttiselta ajatukselta vaan sen tosiseikan havaitsemiselta, että me luomme ja löydämme hyvän ja pahan kulkiessamme maailmassa. Että ihminen on ensin juuri viattomuudessaan kauhea. Malickin elokuvan voi kokea kuvauksena Hannah Arendtin banaalista pahuudesta; tai pahuudesta joka luulee vielä itseään hyväksi.

      Sotaelokuvat olisi tehtävä juuri näin! Uusi Maailma tarjoaa niille loistavan rakenteen. Edes Malick itse ei kyennyt tähän vielä sodasta itsestäänselvyyksiä hokevassa Veteen piirretyssä viivassa, jossa oli aivan liikaa valmista ja mieltämme turvaavaa moraalia ja pasifismia."

      Elokuvassa esitetään juuri tuo intiaanien epäluuloisuus tulijoita kohtaan. Nyt osaamme siis olla jälkiviisaita mutta elokuva yrittää kuvata mailmaa niin kuin se todellakin olisi - myös katsojalle - uusi.

      Poista
    2. Ymmärrän, ehkä, pointtisi. On kuitenkin myös niin ettei tuossa pahaviatonpaha-alkutilassa kaikki kulttuurit suinkaan murhanneet tuhansittain neitsyitä uskonnollisissa menoissaan. Etelä-Amerikan intiaanit tekivät sen, pohjoisen eivät.

      Väestöhistoria on muutenkin kovaa luettavaa. Yksi mistä ei hirveästi yleiskeskustelussa puhuta on se, miksi Aftrikan väestö pysyi tosi matalalla aina eurooppalaisten tuloon saakka. Historioitsijoiden todennettu selitys on uhrikultti.

      Tässä lähestytään nyt sitä että katson tosiasioiden pyydystävän paremmin tosiasioita kuin meidän omien käsitystemme. Jos terroristi löytyy vastaanottokeskuksesta, se löytyy juuri sieltä. On ihan sama mitä me olemme siitä mieltä. Relativismi ja ajan henkeä mukaileva opportunismi täyttyy fiiliksistä, sentimenteistä ja kannanotoista. Se mitä on tapahtunut puhuu sen puolesta mitä on tapahtunut. Tämän vuoksi en usko koskaan pelkkiin typistyksiin: länsimaalainen - paha valloittaja; alkuperäisasukas - alkutilainen uhri. Niinkin voi olla ja on, mutta tuollaiset typistykset voivat olla ongelmallisia. Hyvä esimerkki: eurooppalaisten orjakaupasta puhutaan paljon niin kuin aina onkin, mutta arabien harjoittama itä-Afrikassa tapahtunut yhtä massiivinen orjakauppa ei kiinnosta ketään. Mutta niinhän se aina menee, me muokkaamme mieleisemme aineksen sellaiseksi kuin haluamme ottaa sen vastaan.

      jope

      Poista
  35. Normaali aikuinen ihminen on epäluuloinen. Epäluuloisuus perustuu elämänkokemukseen. Lapsi ei ole epäluuloinen. Syksyllä suhteessa turvapaikanhakijoihin suomalaisista aikuisista tuli lasten kaltaisia. Ei ihan kaikista.

    VastaaPoista
  36. Mul o toi inkkarpäähin. Ja mul o kans piipu. Joskus ku ol siisti syyspäiv ni mä laito se päähin ja mun piipu kassi ja mä meni metsä syväl sin ja sit mä laita se inkkarpäähin päähä ja polta se piipu enk mä ajattel mitä paits ol vapa enk mä mieti et toise o koulus sam aik. Puut va humise jos o tuul.

    VastaaPoista
  37. Olen jo pitempään seurannut tätä blogia ja ainakin blogistilla itsellään, Marjatta Mentulalla ja jopella on kiinnostavia ajatuksia. Olen itse harvinaisen vaaleaihoinen ja pakko sanoa hyvin isorintainen nainen. En itse ole oikein kirjoittajatyyppi mutta mielelläni luen toisten ajatelmia. Konekiväärimiehen tyyppisestä miehestä en voisi pitää! Hänen kaltaisensa miehen en ikinä antaisi kosketella rintojani.

    kalpea hinkki

    VastaaPoista
  38. ;) ;) Sieltähän sitä tultiin, inkkaripäähine päässä, pikku koulupinnari ja vapauden etsijä. Ja kalpea hinkki :D. Meitä on täällä jo monta!

    Tässä on nyt niin paljon monenlaista, että nappaan kiinni jostakin. Totta, Pohjois-Amerikkaan mentiin alkuun pakoonkin, mutta sitten myöhemmin ei ollut mikään pakko mennä muuttamaan toisten elämänmuotoa pakolla. Nämä maahanmuuttajat eivät siis menneet "maassa maan tavalla" -tyylillä, vaan korskeina omaansa parhaana pitäen. Olisi sietänyt kuunnella intiaaneja ja omaksua heiltä esim. luonnon kunnioittaminen vertaisenamme, ei alistetavana ja hyväksikäytön kohteena. Intiaaneilta olisi voitu omakksua kohtuuden käsite. tässä Teräksinen Hyvyys on aivan oikeassa. Intiaanien kulttuurissa on paljon ihailtavaa.

    Etelä-Amerikkaan mentiin Euroopasta pelkästään ryöstämään, inkojen kultaa ym. Vai onko jollakin tästä muuta tietoa?

    VastaaPoista
  39. Olen parin päivän aikana lukenut intensiivisesti tätä blogia ja löytänyt syvällisiä siellä maailmassa luostarin ulkopuolella eläviä ihmisiä. Olen täsmälleen samaa mieltä hyvin kiinnostavista ajatuksista - kirjoitan tämän hieman punastellen - kuin kalpea hinkki.

    Herran armoa, Herran armoa!

    hilpeä munkki

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Katsoin Manitboisia eilen. Siinä tuli Iippo Vinetto -sketsi. Ajankohtainen tässä nykyisessä ymmärryksen ja tiedon karusellissa. DaDaa. Hilpeä munkki tuntuu olevan sitä myös. Kuka sitten lieneekään. Sama tai joku muu. Hinkeillä tai ilman. Mutta hauska. Kiitän myös armosta vilpittömin mielin.

      Poista
  40. Kiitos hilpeä munkki. On muutakin surua kuin maailmansuru! - Työskentelen erään halpalentoyhtiön lentoemäntänä, mutta minä en ole halpa. Minua ahdistaa usein töissä. Joku pyrkii kopeloimaan, joku toinen kysyy ovatko ne silikonit. Iik, oi ei, ne ovat luomut! Ja minussa on muutenkin, tosiaankin herra armahda: KURVEJA. Minua ei katsota sieluna vaan lihaveistoksena. Kukaan ei koskaan kysy olenko lukenut Wittgensteinia vaikka olen minä ihan vähän lukenut. Niin, olen mitä miellyttävimmäksi lihaksi pompsahtanut blondi. Mutta onhan minullakin äly! Minullakin oli kerran mielessäni, että jos lähtisin luostariin. En tietenkään miesluostariin!

    kalpea hinkki

    VastaaPoista
  41. Mulle homopoikana tän päivän surun tiedotusoppia on se kun luin ylen sivuilta millä tavoin erästä nuorta irakilaista homoo on kaltoinkohdeltu tääl Suomessa vastaanottokeskuksessa. Nyt tyyppi on päässyt sieltä pois kotimajoitukseen. Väkivallan kuviot tuodaan siis Suomeen mis homous ei oo enää sairausluokitukses eikä se oo rikos. Mitähän näis vastaanottokeskuksis oikein tosiaan tapahtuu?

    Siwari

    VastaaPoista
  42. jopelle - ja lopuksi myös Marjatalle:

    "Tässä lähestytään nyt sitä että katson tosiasioiden pyydystävän paremmin tosiasioita kuin meidän omien käsitystemme. Jos terroristi löytyy vastaanottokeskuksesta, se löytyy juuri sieltä. On ihan sama mitä me olemme siitä mieltä. Relativismi ja ajan henkeä mukaileva opportunismi täyttyy fiiliksistä, sentimenteistä ja kannanotoista. Se mitä on tapahtunut puhuu sen puolesta mitä on tapahtunut."

    Kuten jo aiemmassa kommentissani toin esiin, olen inhorealisti. Toistan siis tässä itseäni. Pakolaisten joukssa voi olla isisheppu. Se on mahdollista. Ja mariseva elintasosurfaaja. Mutta siinä mielessä olen jopen kassa toista mieltä, että onko sillä mitään merkitystä, mitä mieltä tuosta mahdollisuudesta olemme. Se kun tarkoittaa myös sitä, miten siihen reagoimme ja mitä valintoja tuon tosiasian suhteen teemme. Ei vain sen inttämistä, "onko niitä siellä vai ei". Noistä valinnoista ja vaikutuksista auttamisen mittaan julkisessa keskustelussa on vatkattu. Suvakilta olisi huono, typeräkin, argumentti väittää, ettei pakolaiskeskuksessa ole terroristia tai elintasosurffaajaa. Siitähän on mahdotonta väitellä koska sitä on oikeastaan lähes mahdotonta todentaa tai osoittaa vääräksi oletukseksi. Oikea aihe on se, mitä päätämme tehdä pakolaisten suhteen tästä huolimatta. Sille asialliselle enemmistölle. Ja tässä tulee valitettavasti kuvioihin myös sentimentalismi ja arvoilla fiilistely. Tunne. Rajat kiinni vai oikeasti hädässä olevan valtaosan auttaminen? Todellisuus vain on aina liian epätarkkaa ja arvollisille kiistoille altista. Ei auta.

    Marjatta: alkuperäiskansojen luontosuhde ja siihen liittyvät myytit haastetaan kiinnostavasti Matt Ridleyn Jalouden alkuperässä.

    Ja vielä jopelle: Malickin elokuvassa ei siis sinänsä tehdä ketään viattomaksi, mutta luodaan tila, jossa kohtaaminen on ikään kuin jälkiviisaasta historiasta puhdistettua. Yleensähän valkoinen mies kertoo tuollaiset tarinat lähtökohtaisesti syyllisyyden kautta. Malick ei. Ihminen tavoittelee ja puolustaa vapauttaan kumminkin puolin. Intiaanit ovat ymmärrettävästi epäluuloisia tunkeilijoita kohtaan ja eurooppalaiset vilpittömän innoissaan uuden mantereen mahdollistamasta vapaudesta ja tilasta.

    VastaaPoista
  43. Hirvistelen sun puolesta Siwari, mut mä en olisi voinut käytännössä koskaan homoilla vaik olen homo niin kuin sä. Täytyy kilvoitella taipumustaan vastaan ja toivoo että taivaas on kerran jo paremmin. Me ollaan ehkä saman ikäsii mutta sä oot lähteny tuhon tielle. Totta kai mullaki on seksuaalisuus mut mä olen varannut sen toteuttamiseen vaan yhden keinon ja kai seki on synti, mutta ei niin paha ku käytännös toteutettu homoseksi. Mä rukoilen sun puolesta ett sä palaat siihen samaan minkä mäkin vaan sallin itelleni!

    runkkari

    VastaaPoista
  44. No niin, nuorukaiset. - Kun tulin aikoinaan luostariin niin minäkin vielä harjoitin pari vuotta itsetyydytystä. Mutta silloin minua ei vielä oltu vihitty munkiksi. Kerroin rohkeasti rippi-isälleni ja vähitellen kilvoitellen ja rukoillen pääsin tuosta tavasta eroon. Sellaista on liha. Meissä miehissä kaikissa on oksa, joka pyrkii hallitsemaan meitä.

    Surullista on se, että jotkut lapset vain turvallisuutta saadakseen koskettelevat itseään. Se on asia joka poistaa pelon tunnetta ja arvelen että sellaisia lapsia siellä Suomessakin on parhaillaan vastaanottokeskuksissa.

    Homoudesta en oikein osaa sanoa mitään. Herra armahtakoon! Oikeastaan en ota kantaa. Keskityn omaan kilvoitteluuni ja selibaattiin. Itse en ole homoseksuaali, mutta meillä täällä luostarissa on ihmisiä, joilla on homoseksuaalinen tausta ja sitten he ovat sitoutuneet kuuliaisuuteen, köyhyyteen ja naimattomuuteen. He kamppailevat lihaa vastaan, joka on meidän kamppailuamme täällä ankarissa ja vaatimattomissa oloissa vaikka meillä onkin tänään tietoyhteydet.

    Ristinmerkin tehden

    hilpeä munkki

    VastaaPoista
  45. Nimimerkki runkkari - meidän seurakuntamme on täsmälleen samaa mieltä kuin sinä! Jatka sillä linjalla minkä olet valinnut! Onnea! Se on taivastie!

    VastaaPoista