keskiviikko 18. toukokuuta 2016

ITSEMURHASTA (JA NIHILISMISTÄ) OLEMATTOMUUTTA VASTEN (alaviite lisätty 20.5.)

Kirjoituksessani Ontologinen singulariteetti  palaan keskusteluyhteisöni ja tässä erityisesti Vesan ansiosta taas nihilismin ja (metafyysisen) pettymyksen aiheeseen.

Niin kuin blogiani seuraavat tietävät, olen kirjoittanut joskus näin: Turhinta on tarkoituksettomuuteensa tuskastunut ateisti.

Kysymys on syystä olla olemassa. Elää edelleen. Eli siitä, miksi minä uskonnottomana tekisin itsemurhan olemattomuuden tai muun puhtaasti filosofisen syyn takia? Kipu, ahdistus, pelko ja tuska ovat syitä mutta ei olemassaolon satunnaisuus. (Noissa "maallisissa" syissä uskovalla epäilemättä on jonkinlainen lohduttava etu itsemurhaa ajatellen, myönnän sen.)

Jos en keksi mitään periaatteellista olemassaolooni itsessään liittyvää syytä luopua fyysisestä, psyykkisestä ja neurologisesta satunnaisuudestani, silloin olemattomuus olemisen vastakohtana tai tarkoituksettomuus olla olemassa eivät voi myöskään olla syitä tehdä itsemurhaa.

Kun keskustelen mainitsemani Vesan kanssa, se on satunnaisuuteni tarjoama puhtain olemassaoloni hetki. En keksi mitään perustelua siihen, että tällä hetkellä pitäisi olla transsendenttia syytä. Vesa riittää. Sama pätee kaiken olevan olemassaoloon. Jos olemattomuus vie voiton, se kielii jostain transsendentin agentin puuttumisen efektoimasta pettymyksestä, mikä sitten taas arvottaa olemassaoloa ja olemattomuutta jonkin muun kuin kyllin absoluutin sattuman kautta. Näin metafyysinen kehä umpeutuu. Päätökset olemassaolon tai olemattomuuden  paremmuudesta tehtäisiin taas transsendentin perusteella. Tiivistäen: Ajatus ja tuntemus olemassaolon ja olemattomuuden vastakohtaisuudesta on metafyysisen pettymyksen efektoimaa tietoisuuden jakautumista.

Turhinta on siis kuolla tyhjyyttä vasten.* Tuota arkinihilistit eivät millään tunnu ymmärtävän. Nihilisti joka perustelee olemassaolon merkityksettömyyttä olemattomuudella tai mielettömyydellä, ei ole ylittänyt nihilismiään ja kieltää ainutlaatuisen elämän. Hän rypee edelleen pettymyksessään sitä muille tarjoten ja samalla sitä taas itselleen perustellen. Nihilistillä on vilpillinen mieli. Nihilisti on esteetikko, joka ei vielä sairasta kuolemansairauttaan.

Kuinka paljon satunnaisuutta tarvitaan ihmisen välttämättömyyteen? Tätäkin olen kysynyt ja nyt siihen taas yritin vastata.


-

*Minusta tuntuukin, että synkkyyden apostolien - kuten Beckettin ja Camus 'n - olisi pitänyt keksiä absurdi jos sitä ei olisi ollut antaakseen rationaalisen ilmaisun metafyysiselle pettymykselleen.


Näin kirjoitan toisaalla: "Yritän lukea Beckettiä, tällä kertaa Molloyta, mutta se vaatii minulta liikaa uskonnollista mieltä; tämä turhuuden apostolius, lannistunut maahan tuijottelu, jumalan ja tarkoituksen katoamisen romantiikka; absurdius uskonnon korvikkeena; totisuuteen verhottu hengellinen pettymys..." 



40 kommenttia:

  1. Käsittelen omassa blogissani esim. sitä miten elämässä olemisen ilo riistetään pieneltä lapselta.

    Ihmisen elämän tarkoitus on rakastaa elämää. - Uskovainen sanoo: elämän rakkaus on ajan pyhittämistä.

    Mielestäni Anthony de Mellon Havahtuminen on hyvä kirja elämisen rakastamisesta oikealla tavalla.

    Rakkaus elonkehän sinfoniseen monimuotoisuuteen on ja olkoon pääsääntö.

    On miehiä, jotka tappavat itsensä naisen takia mikä on aivan hönttiä.

    Kaikkeus on jännä kaikkeus kaikissa tapauksissa.

    Legenda Kristuksesta on hieno stoori vaikkei pitäisikään paikkaansa.

    Raamattu pursuilee aikakautensa moottoripyöräjengien kunkkujen lässytystä - mitäpä siitä. Testosteronilla on monia vaikutuksia.

    Asun pienkerrostalon alakerrassa ja terassini vieressä on tuollainen syliin mahtuva kukkapenkin tapainen. - Muutama tulppaani tekee ylösnousua. Seuraan heitä, rakastan heitä.

    Alan päästä jyvälle dissosiaatiohäiriöni syistä, sen joka teki minusta vaimottoman ja lapsettoman ja erakon - kuinka hienoa aikaa!

    Kirjoittaminen J Saaren blogiin on ehdottomasti elämän tarkoitus.

    J----

    VastaaPoista
    Vastaukset

    1. "Ihmisen elämän tarkoitus on rakastaa elämää. - Uskovainen sanoo: elämän rakkaus on ajan pyhittämistä.

      Mielestäni Anthony de Mellon Havahtuminen on hyvä kirja elämisen rakastamisesta oikealla tavalla.

      Rakkaus elonkehän sinfoniseen monimuotoisuuteen on ja olkoon pääsääntö.

      On miehiä, jotka tappavat itsensä naisen takia mikä on aivan hönttiä.

      Kaikkeus on jännä kaikkeus kaikissa tapauksissa.

      Legenda Kristuksesta on hieno stoori vaikkei pitäisikään paikkaansa.

      Raamattu pursuilee aikakautensa moottoripyöräjengien kunkkujen lässytystä - mitäpä siitä. Testosteronilla on monia vaikutuksia.

      Asun pienkerrostalon alakerrassa ja terassini vieressä on tuollainen syliin mahtuva kukkapenkin tapainen. - Muutama tulppaani tekee ylösnousua. Seuraan heitä, rakastan heitä.

      Alan päästä jyvälle dissosiaatiohäiriöni syistä, sen joka teki minusta vaimottoman ja lapsettoman ja erakon - kuinka hienoa aikaa!"

      Tämä on hieno muotoa kumartamaton runo!

      Poista
  2. Tuli tuosta J----:n runosta mieleen tällainen länsimaisen miehen muotokuva. Siitä jokainen voi katsella, millaisesta sopasta itse kutakin meistä on kauhottu:


    ratkaistuaan arvoituksen
    hän surmaa isänsä

    hän lähtee merille
    sotimaan

    yksi hänen kahdestatoista ystävästään
    pettää hänet

    hän menee naimisiin äitinsä kanssa
    ja puhkaisee silmänsä

    hän yrittää päästä takaisin saarelleen
    odottavan poikansa ja kutovan vaimonsa luo

    hänet pidätetään ja naulitaan ristille kuolemaan
    mutta hän nousee uudelleen

    (”Synopis”, Ulf Karl Olov Nilsson, Synopsis, 2007)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pieni kartoitus: mistä Odysseukseen, Oidipukseen ja Jeesukseen liittyvistä komplekseista / oireyhtymistä kärsitte, mitkä kyseisten sankarihahmojen piirteet taas koette vahvuuksiksenne? Vai ovatko sankarinne ihan muualla? Siinä tapauksessa runoa tiskiin.

      Poista
    2. En tiedä onko hahmoni edes mies...

      Ehkä aistiensa pettämä oidipus... mutta luulen että se on niin universaali ongelma ettei se kerro minusta mitään sen enempää kuin kenestäkään muustakaan.

      Joo. Kyllä se tuo oidipus on. Tuntuu että oikeiksi uskotut valinnat ovat tuottaneet liikaa vääriä tuloksia elämässä. Minulle oidipus on ollut aina kertomus aistien pettävydestä ja isän tappaminen ja insestitabu lähinnä vain pahinta mitä tarinaan on osattu keksiä aistien pettävyyden hinnaksi. Ja että tuhoaan kuljettaa mukanaan, tarpeeksi lähelle ei osaa katsoa. (Freud on pilannut koko jutun, fokusoinut väärin.) Insesti ja isänmurha ovat sekundaarista dramaturgiaa ja aistien pettäminen ensisijaista, se aihe josta oikeastaan kerrotaan.

      Ja kai jonkinlainen Peter Pan pyrkii aina vähän esiin jostain...



      Ja Stallonen lakooninen ja militantti, samurainen läsnäolo viimeisessä Rambossa on puhdistavaa. (Nyt osa lukijoistani katoaa...)

      (Vesa. Luin kirjakaupassa kirjasi alun. Upea. Ne polut ja oliko se ilmaisu niiden synnystä "eläinten ajattelu" eli niiden liikkuminen... metafora ja realismi samassa lauseessa... Heidegger... Tulen sen lukemaan.)

      Poista
    3. Oidipuksen dilemma:

      "Kokonainen teko:

      luo kokoisensa mittakaavan
      ja yhdistää kaltaisensa syyn
      ja seurauksen; voi toteutua
      epäröivin liikkein mutta ei
      parempaa tietoa odotellessa."

      - Täydellisyyden mittakaavoja -

      Poista
    4. Juha, olen kyllä todella iloinen jos juuri sinä jaksat romaanini lukea! Siinä on hieman "heideggausta" niissä metsäosuuksissa, mutta enimmäkseen huolta (eikä kovin abtraktia filosofista huolta vaan olemisen huolta).

      Poista
    5. Tuo aistien pettämä Oidipus on hyvä tulkinta - tuorekin. Toisaalta, tuntuu vähän liioitellulta ajatukselta sekin, että koko maailma olisi vain jonkin pahan demonin aikaan saama painajainen, jossa aistimme valehtelevat kokonaan. Niinhän ei ole! Käsitteet valehtelevat aivan yhtä paljon, asettavat perspektiivin oudosti.

      Kreikkalaiset tragediat korostavat juuri ihmisen itsensä outoutta, kummallisuutta, kammottavuutta ja toki myös kohtalon määräysvaltaa. Älyllinen toiminta ja päämäärähakuisuus on jonkinlaista pintakuohua.

      Poista
    6. Huoli sopii hyvin heideggeauksseen... muuten: hyryn maailman laita on heideggaushuolen mestariteos!

      Poista
    7. Niin on, se mun kirja on hyryä, mutta sellaista, että hyryläisen (lestadiolainen) filtteri on otettu pois. Arvostan kovasti Hyryn kerrontaa. Aitassa kuvattu syvä ahdistus ja toisaalta pyrkimys säilyttää olemassaoloa on todella koskettava: vanhan (uskovan) miehen ahdistus olemassaolon päättymisen tietoisuudessa on jotain todella rehellistä, ja silti siinä on kaipausta asioihin, jotka lohduttavat.

      Poista
    8. Kurssi on kans yks mun suosikeista ja Uuni.

      Mut kurssi erityisesti.

      Oidipuksesta: ei siinä tartte demonia kun vain oma tapamme kulkea pieleen; ajattele tätäkin mistä me jatkuvasti puhutaan tämä ekologia ja muu...

      Hieno elokuva tästä on Malickin Uusi maailma. Siinä katsojana tulen keskelle historiaa ja aistin sen sokeuden millä länttä kansoitetaan ja miten intiaanit kokee nämä tyypit arveluttavina ennakkoluuloisina maahanmuuttajina(!). Mutta samalla kun katsoo sitä ei herkeä jälkiviisaaksi vaan todella aistii sen oidipaalisen sokeuden jolla nää euroopplaiset tulee maahan. Hieno elokuva.

      Poista
    9. Joo, Euroopan järkeen on kirjoitettu tuho sisään, siltä se näyttää historian valossa.

      Poista
    10. Joo, Euroopan järkeen on kirjoitettu tuho sisään, siltä se näyttää historian valossa.

      Poista
    11. Tossa mun tekstissäni sanat sekos: Siis ne intiaanit oli ennakkoluuloisia, ei eurooppalaiset jotka taas oli naiivin viattomia oidipuksia siinä olemisessaan. Mutta elokuvassa se kuvattiin hienon neutraalisti.

      Poista
  3. Virsi

    Vaikka oon perkeleen pauloissa, joskus juovuksissa
    matona kiemurtelen liassa ja maissa savisissa
    Mun pääni kun piruista hajoo ja katseeni alas vajoo
    kun kourani kaikkeen inhaan ja paskaan kajoo

    Kun enkelitkin lentää lepattaa mustin siivin
    kun hullujenhuoneella seiniä pitkin kiivin
    Kun yleisellä paikalla vaatteet päältä riivin
    kun köyttä kourin ja heitin pois liivin

    Jos tästä kaikesta selviän niin kiitän Jeesusta
    hän auttaa muakin jonka päässä on kusta
    En tokikaan enää ikinä luovu mä Susta
    kusta kunne kuljen avaruudessa ei riipu musta

    J----

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. VOI VITTU KU TÄÄ ON LOISTAVA!

      Jonku pitäis tehä tästä laulu!

      Poista
    2. J----, aivan mahtava runo! Laulutekstinä nimenomaan toimisi loistavasti.

      Kyllähän se näin on, että luultavasti ollaan ihan muita miehiä (tai olentoja) kuin Jeesus, Odysseus tai Oidipus, vaikka samat vaivat ovat meilläkin.

      Osysseus on neuvokas, juonikas - päätyy onnellisesti (?) seikkailujen jälkeen takaisin kotiin (päädytäänkö me, vai onko tämä seikkailu tullut tiensä päähän).

      Oidipusta hallitsee kohtalo: ei auta hyvät aikeetkaan, kun on määrätty tietyllä tavalla (tässä on tragedian päähenkilön sankaruus).

      Jeesus ja Imago Dei, kilvoittelu siihen suuntaan, no, ehkä petetyksi tuleminen ainakin kuvaa hyvin ketä hyvänsä ja se, että itsekin voi olla petturi (Juudas).

      Sankari, kohtalon uhri ja uhri-sankari - nyt muuten huomaan miten sukupuolittunut koko kysymys oli, ei ollut mitään näitten stoorien naisista. Anteeksi tästä arvon naiset!

      Poista
    3. Anteeksipyyntö vastaanotettu! Paljon muuta en nyt ehdi, kun pitää mennä...

      Mutta ajatelkaa nyt, mikä sankarittaren asema naisella on Kalevalan viimeisessä runossa. Marjatta neitsykäinen poimii suuhunsa puolukan, josta kasvaa hänen kohdussaan uljas poikalapsi. Tämä äitinsä ja puolukan vahvat geenit saanut poika haastaa itse Väinämöisen ja hänestä tulee Karjalan Kuningas!
      Voiko tämän hienompaa asemaa naisella olla!!!

      En ole lukenut vielä Vesan kirjoja, mutta olen piipahdellut Versoja-blogissa. Tykkään.

      Ja J----:n proosarunosta ja virrestä tykkään mahdottoman paljon!
      Ihmettelen, ettei J---- ole julkaissut kirjaa - tietääkseni.
      Hyvä J----!

      Jatkakaa mahtavia juttujanne. Tulen taas lukemaan, kun ehdin. Pitää mennä. Heips!

      Poista
  4. Kiitoksia paljon. - En tiedä sitten voiko semmoinen olla runo, jossa on joka sana totta kuin tuossa virressäkin. Tietysti olisi mukava kuulla se sunnuntaiaamun televisiojumalanpalveluksessa. J Saari vakiokommentoijineen voisi laulaa sen. Varaan paikan Marjatan vierestä.

    J----

    VastaaPoista
  5. Kalevalasta joo! Aino on hieno hahmo! Joutuu menettämään paljon selviytyäkseen... Tuosta vois kirjoittaa enemmänkin. Miten Aino on (meille) läsnä? Mitä hän lausumattomasti tuntee? MISSÄ HÄN ON? Hänen runollisuutensa on läsnäolon epämääräisyydessä... différancessa. Ainoon yritän samastua.

    Aino ja Kullervo (mun suuret kalevalaiset) muuten ovat eniten Lönnrotin ominta käsialaa. Lönnrot on jotenkin aina unohdettu upeana kirjailijana itsestäänselvyyteensä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. VESA. KOMMENTOIN VIELÄ TOHON OIDIPUSJUTTUUN TOSSA EDELLÄ...

      Poista
    2. Kullervo on tietysti Lönön ikioma Oidipus kans...

      Sitten kaks muuta:

      Vertigo (ks. juttu Järjen ja tunteen välissä)

      Malickin Uusi maailma (kokonainen kulttuuri Oidipuksena ja mikä oleellista, voimme aistia elokuvan muodon kautta oidipaalisen tietämättömyyden ilman jälkiviisautta)




      Poista
    3. Trierin Breaking the waves meinas unohtua. Siinä Jan ei ymmärrä ihmisen mysteeriä. Mutta siinä anteeksianto vapauttaa... se lopun kohtaus kellojen kumussa onnea ja syylisyydestä vapautumista säteilevästä janista on nerokas kuva aneksiannosta. Hänen ei tarvitse sokaista itseään.

      Ja haneken funny gamesin valkoiset demonit jotka tulevat sokaisemaan niitä, jotka eivät hyvinvoinnissaan itse sitä ymmärrä tehdä.

      Poista
  6. Minun on ehkä mahdotonta jatkaa kirjoittamista tähän blogiin. - J Saari ja kommentoijat eivät ole koskaan itse tehneet mitään älytöntä ja minä taas olen todellisuudessa kaikki älyttömyyden rajat ylittänyt. Hintani maksanut.

    En oikein enää ymmärrä tarvetta kirjoittaa tähän blogiin -
    joten hyvästi!

    Viettäkää kalevalaisia päiviä tai mitä muita päiviä tahansa naurettavassa kirjallisessa kipsissänne ja itsenne vartioinnissa!

    HYVÄSTI J SAAREN BLOGI!

    J----

    VastaaPoista
  7. Ajatelkaa esimerkiksi Helsingin yliopistossa runoudesta luennoivaa professoria, joka ei ole koskaan itse repeytynyt. Sitä tapahtuu!!! Nämä korkealle itsensä arvioivat paskiaiset. Joiden suuhun runouden mystillinen voima auttamatta kuolee!!! Tohtorihattuiset zombiet!!! J Saari kaipaa heidän kaltaisikseen ja juuri sen tajuttuani minun on lopetettava!!! Suren menetystä!!!

    J----

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen nähnyt muutaman tällaisen repeytyneen professorin luennoivan Helsingin yliopistossa runoudesta, paha vaan että samat repeytyneet olivat niitä jotka nostivat myös itsensä korkealle (suuruudenhulluus) - melkoisia luentoja. J Saaren blogissa näitä ei ole näkynyt eli sulle tuli J---- vähän väärä hälytys, voit relata.

      Poista
  8. Älä vaan J---- lopeta! ÄLÄ!
    Jos sinä lähdet täältä, niin tämä blogi on ihan eri kuin minun tänne tullessa.

    Minä olen tehnyt älytöntä, muutaman ihan pähkähullun teon, jopa vaarallisen. Ne liittyvät nuoruuteen ja sitoutumiseen väärään ihmiseen. En voi kertoa niistä julkisesti.
    Voi olla, että muutkin ovat tehneet, mutta ei niin näyttävästi ja julkisesti kuin Sinä J----. Ihmisillä voi olla salaisuuksia.

    Sain tänään kirjastosta Anssi Leikolan kirjan muuten. Kun luen sitä käyn siinä ohessa blogissasi lukemassa traumapommista ja mietin sinun sivupersooniasi.

    VastaaPoista
  9. Hyvä että sait Leikolan käsiisi. - Opiskelen Sinun kauttasi ymmärtämään syvähenkistä naiseutta. - Ällistytät ja havahdutat minua. Vitsi, että mimmi voi olla tärkeä, Marjatta.

    Salaisuuksiaan on suojeltava. Ehdottomasti. Paremmin kuin minä.

    J----

    VastaaPoista
  10. Kun tuon yllä olevan ketjun lukee, toteaa että siinä missä jossakin keskustelussa on todettu samuutta, alleviivaa tämä taas eriyttä.
    Itse tunnen erilaisuutta (se ei haittaa tietenkään) kaikkiin teihin (kiihkeällä?) poliittisuudellani.
    Ontologian ontologia on tietenkin kiinnostavaa, mutta samaan aikaan kun minä miljoonien muiden lailla luen ja tulkitsen "ajan merkkejä" monesta eri lähteestä, myös niistä joista puuttuu suodatin, niin ymmärrän tavallaan J---:hin mennyttä "pirua", joka huusi kokemusasiantuntijan syvyydellä hänessä, että voi vittu, mä en jaksa lukea tota teidän kelausta kun mun sisäisessä maailmassa on pommi. Itse olisin voinut huutaa samalla lailla, koska näen, koen ja tiedän että meidän ulkoisessa maailmassa on reaalisia pommeja, jotka koen uhkana perheelleni jota haluan suojella. Tilanne on paljon ns. kylmää sotaa vaikeampi ja jos niin itselleen sallii, ahdistavampi.
    Toki ymmärrän, että keskustelun tulee sallia mennä sinne minne se menee ja Juhan ja Vesan keskustelua onkin ollut todella mielekästä lukea ja siitä jotain oppiakin. Älkää keskeyttäkö.
    Toivon myös ettei J keskeytä dialogiaan joka on osittain tuomittu monologiksi (perusteet hänen blogissaan hänen omilla sanoillaan) eikä Marjatta omaa pohdintaansa.
    Joskus kaksikymppisenä kirjoitin minimalistisesti: Sinä olet toinen kuin minä olen. Se oli kaikessa naiviudessa ja yksinkertaisuudessaan musta silloin hyvin sanottu ja/tai kopioitu jostain. Siinä kuvasin itselleni epäyhteisöllisyyteni, joka on yksi perusominaisuuksistani vieläkin. Älkää siis säikähtäkö samuutta joka on yhtäkkiä taas eriyttä toisissanne, itsessänne. Seuraavassa hetkessä taas samuus voi korostua. Kunnes taas...
    jope

    VastaaPoista
  11. Minä en ole missään nimessä nietzscheläinen kuten ehkä ymmärrätte sanomattakin, mutta minusta hänellä on hyvä käsite, nimittäin tähtiystävyys (Sternen-Freundschaft): tuo ystävyys kestää kumppanusten, vieraantumisen toisistaan, tuntemattomaksi muuttumisen, jopa keskinäisen vihollisuuden. Vaikka ihmiset vihaisivat toisiaan, heidän tulisi tähtiystävyytensä kunnioittamisen ja suurempien tehtäviensä vuoksi suostua ajatukseen, jonka mukaan luultavasti on "jokin valtava käyrä ja tähdenrata, johon meidät peräti erilaiset tiemme ja päämäärämme saattavat sisältyä pieninä matkaväleinä". Voitko astua aivan lähelle ystävääsi menemättä hänen puolelleen, kysyy N. Minusta tässä keskustelussa, Jopen sanoja seuraten, on kyse jostain tällaisesta arvokkaasta, ihmisten keskustelusta, samalla kun menemme kukin omaan suuntaamme. Tähtien täytyy säilyttää tietty etäisyys toisiinsa, se on luonnonlaki, tämä nyt vaan vertauskuvana eikä nietzscheläisen suuruudenhullusti. (toisella kännykällä)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vesa Vantaalta siis lähetti ton edellisen vaimonsa kännykällä.

      Poista
  12. Joo, jokainen meistä puhuu vähän omiaan ja joskus joidenkin ajatukset osuvat yhteen.

    Minä en osaa filosofian kieltä. Puhun arkisemmin kuin te muut, mutta yritän pysytellä mukana.

    Olen tuntenut samuutta ja lämpimiä tunteita J----:tä kohtaan, myös silloin kun hän (ja vaikka hän) kyseenalaisti minua eri hahmoissa.

    Jopen kanssa on tullut väiteltyä eniten. Se on kivaa!

    Juhan kanssa olen ollut samaa mieltä useista asioista. Juha on oikea inspiroituja. Silmät tuikkivat niin lapsuuden kuvassa kuin ajantasaisessakin.

    Vesasta en vielä tiedä. Pitää tarkkailla.

    Emme ole puhuneet paljon kirjoituksen aiheesta. Minusta itsemurhaan joudutaan ahdistuksen takia. Silloin ei enää harkita; on vain se yksi ja ainoa mahdollisuus pois tuskasta ja mieluiten juuri olemattomuuteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Marjatta, vai että oikein tarkkailutapaukseksi:) En nyt tiedä onko minussa mitään tarkkailtavaa. Olen täällä lähinnä keskustelemassa, väliin on tullut esiin oma kristillis-humanistinen taustani. Varmasti olette jo ehtineet huomata vajavaisuutenikin ja asiat, jotka saavat minut ärsyyntymään.

      Toisaalta minulle ei ole tarve antaa itsestäni mitään kuvaa, vain jutella muiden kanssa.

      Minusta itsemurhaan voi olla lukuisia syitä, mutta tuo Marjatan esittämä eli loputon ahdistus on varmasti keskeisin, yhtä hyvin voimattomuutena ja elämänhaluttomuutena ilmenevä masennus, merkityksettömyyden kokemus, eriasteiset häpeät, pako sosiaalista tai yhteiskunnallista rangaistusta tai tappiota, tarkemmin harkitsematon teko jne. Harvassa kuitenkin ovat varmasti ne itsemurhaajat, jotka tekevät itsellään filosofisen eksperimentin silkasta mielenkiinnosta tai osoittaakseen ajattelunsa johdonmukaisuuden.

      Poista
  13. Voin esitelmöidä monipersoonailmiöstä. Sitten taas olen monipersoona. - Ennen sairaalaan joutumistani eräät persoonani yllyttivät itsemurhaan. Se oli läkähdyttävä tilanne. "Sinun täytyy kuolla!" "Mutta en halua kuolla!" "Älä väitä vastaan vaan ala toimia kuolemasi hyväksi!"

    Setäni teki itsemurhan noin kymmenen vuotta sitten hirttämällä. - Nyt minun pitää ryhtyä harrastelijadekkariksi eli selvittämään tämän itsemurhan syitä. Tehtävä ahdistaa. Mutta se on tehtävä. Pelkään jo etukäteen mahdollisia tutkimustuloksiani.

    J----

    VastaaPoista
  14. Päässäni on elokuvia ja näytelmiä. - Juuri nyt siellä on elokuva missä Marjatta Hyvän Voimallaan pelastaa minut. - Marjatan Hyvän Voima on myös sellaista mitä vastaan tohtii pullikoida.

    J----

    VastaaPoista
  15. Muuten vuonna 1918 sellaiset naiset kuin Marjatta jos he olisivat olleet punakaartin riveissä niin heidän ei olisi tarvinnut tehdä itsemurhaa. Leireillä heidät ensin raiskattiin ja sitten teloitettiin. Tämä oli tapahtumajärjestys. Sen tekivät tavalliset suomalaiset traumatisoitumattomat miehet. Erkit ja Jussit.

    J----

    VastaaPoista
  16. Lisään vielä: tavallaan leireillä tapahtui Pillukoulu. - Jos osaat olla punakaartin naisen kanssa niin osaat olla myös oikean naisen kanssa. Arvatenkin Jeesus tarkkaili tätä kaikkea hymähdellen ja partaansa hiplaten. - Moni nainen meni siis kohti teloitustaan haara Valkoisen Suomen Miehen valkoista spermaa vaahdoten. - Olisi muuten mahtavaa jos tästä kaikesta ehdittäisiin tehdä elokuva, jossa raiskattavaa punakaartin naista esittää Jenni Haukio ja raiskaajan roolissa on presidentti Sauli Niinistö. Sellainen elokuva olisi jotakin! Eikö niin! Suorastaan taidetta!

    J----

    VastaaPoista

  17. "Emme ole puhuneet paljon kirjoituksen aiheesta. Minusta itsemurhaan joudutaan ahdistuksen takia. Silloin ei enää harkita; on vain se yksi ja ainoa mahdollisuus pois tuskasta ja mieluiten juuri olemattomuuteen."

    Just. Ja inspiroiduin taas. Nyt lisäämään alaviitteen.

    VastaaPoista
  18. Toinen virsi

    Puunattu uskisten porukka sanoo että se on väärä ja turha
    mikä niin, mikä niin, no tietysti se meikäläisen itsemurha
    Mutta mulla on nupissani kuitenkin onnen suuri harha
    jossakin tähtien takana lienee ei mitään tai puutarha

    Hallelujaa, hallelujaa, veisatkaa kirkossa isosti ja lujaa
    minä tässä taidan kuitenkin rennosti ajaa kapeata kujaa
    Meikkis ryyppää isosta lasista viinaa tai kokkelipiimää
    Jeesuksen lampaat niityllä kulkee, kuuluu mää, mää, mää

    Toisaalta tietysti on kai kaiketi sittenkin tämä Jumala
    pakanoiden krapula, parempi varmaan on uskisten humala
    Kaivanpahan esiin kirjan ja laulan ääneen hoosiannaa
    olen yksin yksinäisyydessäni ja pieraisen, se tekee nannaa

    J----

    VastaaPoista