keskiviikko 13. tammikuuta 2016

VÄKIVALTAINEN FIKTIO JA VAIHTOEHDOTON TODELLISUUS


1
Joka ihmettelee, miksi kukaan haluaa katsoa fiktiivistä väkivaltaa, sotaa, rikosta, kauhua, dystopiaa, maailmanloppua, ahdistusta, inhoa ja elävältähautaamista tai Friin rikosdokumentteja, teeskentelee tietämätöntä. On selvää, että se vastenmielinen tai kauhistuttava joka ei tunnu kuuluvan omaan todellisuuteemme, herättää kiinnostusta. Niitä hälytysajoneuvoja siis mielellään seurataan jos vain kehdataan. (Kyllä, ajatus käy aina mielessäni, mutta en halua nähdä itseäni sen toteuttajana.) 

Mutta mielestäni siinä ei ole kaikki. Myös arvojen jakamattomuus ja semanttinen pohjakosketus eli sosiaalisen mahdottomuus kiehtoo ihmistä. Siis se yhteisin tyhjyys jossa kohtaamme. Vaikkapa Olkikoirat, Taksikuski,Boormanin elokuva mutta erityisesti Dickeyn romaani Syvä joki, Funny Games, History of violence, Salo 120, Rambo IV, Cormac McCarthyn romaani TieMuodonmuutos ja Sotilaspojan (ja erityisesti elokuvaversion) kuolemaa kaipaava Johnny-torso tai kostogenren edustajat kuten Last house on the left ja I spit on your grave käyvät hyvistä esimerkeistä.

Filosofiaa ihminen harrastaa  paljolti siksi, että ajattelun suhteellisuus ärsyttää häntä. Hän haluaa ratkaista satunnaisuutensa ongelman eli sen näennäisen paradoksin, paljonko satunnaisuutta tarvitaan hänen välttämättömyyteensä. Toisin sanoen filosofoidessaan ihminen kysyy, miten hänen kuuluisi - varsinkin äärimmäisissä tilanteissa - ajatella ja toimia ollakseen enemmän kuin pelkkä osiensa summa. Siis yhä eettinen, johdonmukainen ja kokonainen olento. Tähän pohdintaan vaikkapa edellä mainitut teokset antavat hyvän pohjan oli ne sitten siihen alun perin tarkoitettu tai ei.

2
"Väkivallan tarkoitus on salata kyvyttömyys ns. kognitiiviseen kartoittamiseen." Näin lausuu Žižek puhuessaan Taksikuskista erinomaisessa dokumentissa Elokuvan kätketty ideologia.

Ilmaisu salata on tässä kiinnostava. Sehän antaa ymmärtää, että toinen ratkaisu olisi olemassa ja kyse vain ajattelemisen osaamisesta. Taksikuskissa näin varmasti onkin. Travis on patologinen yksilö, joka rakentaa mieleensä osa-ideologian jolla uskoo ratkaisevansa kokonaisuuden. Hän siis uskoo ratkaisevansa (liian ahdistavan) satunnaisuutensa keksityllä välttämättömyydellä. Mutta yleisemmällä tasolla kysymys kuuluukin, milloin ilmaisusalata muuttuu perustelluksi ratkaisuksi? Eli missä kohtaa muita ratkaisuja ei enää näytä olevan? Milloin osalla ja kokonaisuudella ja satunnaisuudella ja välttämättömyydellä ei enää ole eroa? Milloin voimme uskoa satunnaisuutemme mittaavan kokonaisuutta siinä määrin, että se perustelee arvomme ja toimintamme? Vai voimmeko koskaan? Toisin sanoen: milloin kognitiivinen kartoitus ei ole enää mahdollista ja ainut kieli joka pelittää, on väkivalta?

Eikä vastaus ole se, että aina on olemassa vaihtoehtoja. Ei vaikka ihmisyydessäni kovasti niin haluaisin ajatellakin. Esimerkiksi rikosseuraamustyössäni en suostu käyttämään ilmaisua "aina voit toimia toisin". Varsinkaan jos ihminen kertoo puolustaneensa itseään väkivalloin. Virkamiehenä minun on vain yritettävä toimia niin, ettei ihmisen tarvitsisi enää kokea joutuvansa moiseen tilanteeseen. Tuossa ennaltaehkäisevässä prosessissa olen itse mukana ja siitä voin puhua paremmalla tiedolla ja eettisesti kestävämmältä pohjalta kuin väittäessäni jotain todellisuudesta, jota en ole toisen kanssa jakanut.

3
Paitsi että äärimmäisyyksiä käsittelevä fiktio palvelee subjektiivista uteliaisuutta ja tirkistelyä omaan elämäämme kuulumattoman brutaalin suhteen, se koskettaa meitä siis syvällisemminkin. Se koskettaa sitä eksistentiaalista halua, joka pakottavasti kohdistuu mielettömyyden ratkaisemiseen. Toisin sanoen väkivaltaa tai muuta sosiaalista mahdottomuutta ja äärimmäisyyttä kuvaavassa fiktiossa tunnustelemme vaihtoehdotonta todellisuutta ja arvojemme muodostumista ja kestävyyttä siinä. Vain äärimmäisissä olosuhteissa voimme syvällisesti tunnistaa (olettamaamme) vapaata tahtoa perustavammat arvot ja aistia niiden synnyttämiä tunteita ja haluamme toimia "vapaasti". Äärimmäisyyttä emme kuitenkaan elämäämme halua ja siksi sitä on tunnusteltava vaikkapa sitten fiktiossa. Mielellään sellaisessa, joka haastaa mielikuvituksemme antamatta sille liikaa tilaa.


16 kommenttia:

  1. Travis Bickle on filosofi. Hänen filosofiansa johtaa siihen mihin se johtaa. Myös kaikki koulusurmaajat ovat filosofeja. Tässä meidän on oltava täysin avoimia. Useimmat ihmiset eivät ole filosofeja vaan opportunisteja. Juuri filosofia on tappavaa. Tätä filosofian erästä mahdollisuutta emme tahdo hyväksyä. Tietynlainen filosofia, tietynlainen argumentointi lievimmillään johtaa ilkeilyyn, pahimmillaan murhiin. Mikä liittyy ilkeilyyn niin nimimerkillä: kokemusta on. - Vaikka se ei ole nimimerkkini.

    Jos Juha Saaressa jotain tolkkua olisi niin hän kirjoittaisi pohdiskelevan jutun otsikolla TRAVIS BICKLEN FILOSOFIA. Uskaltaen, eläytyen. Sitä juttua juuri voisi tarjota vaikkapa johonkin elokuvalehteen.

    Riittäisikö J:n perään neljä merkkiä ----?

    J ----

    VastaaPoista
  2. Juha, tuota viimeistä lausettasi en oikein ymmärrä. Minusta fiktio jättää AINA mielikuvitukselle tilaa. Fiktio jättää, tosielämä ei.

    Olen nähnyt useimmat noista elokuvista. En usko, että niiden väkivaltatilanteissa kuten myöskään reaalielämän tilanteissa henkilöillä olisi mitään muuta vaihtoehtoa kuin juuri se, mikä tapahtuu.
    Jos ihminen vietäisiin uudestaan tilanteeseen, jossa hän valitsi väärin, siis niihin olosuhteisiin ja sillä persoonalla, temperamentilla ja kokemuksilla mitä hänellä silloin oli, niin hän valitsisi juuri saman. Hän ei voisi muuta, koska se oli silloin hänelle ainoa mahdollinen tie.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis tarkoitin, että fiktio jättää aina katsojan, näkijän kokijan mielikuvitukselle tilaa, eikö vain?

      Poista
  3. Vielä. Raivokohtaus ja suunniteltu väkivalta ovat eri asioita. Travis Bicklekin edustaa suunniteltua väkivaltaa. On tehtävä täysi ero raivokohtauksen ja suunnitellun väkivallan välillä. Breivik oli filosofi. Suomen koulusurmien tekijät vuosina 2007 ja 2008 olivat filosofeja. - En minä tietenkään heidän filosofiaansa hyväksy! - Mutta väkivaltaa ei saa pelkistää raivokohtauksiin. On hyvin suunniteltua älykästä väkivaltaa. - Kun koulusurmiemme tekijöitä kohdellaan filosofeina on päästy ymmärryksen askelmissa eteenpäin. - Useimmilta ihmisiltä puuttuu positiivinen filosofia tai negatiivinen filosofia. Riittää arjen jatkuvuus omassa onnellisuuskuplassa.

    Kukaan jolta PUUTTUU filosofia ei tee koulusurmaa! Eikö tämä olekin kauhistuttavaa ymmärtää? - Mutta näin on.

    J ----

    VastaaPoista
  4. Filosofia ja humanismi ovat kaksi eri asiaa. - Filosofia ei ole humanismin palvelija. Filosofia on johdonmukaista ja tinkimätöntä ajattelua, joka joskus vie ajattelijan väkivaltaisiin tekoihin. - Toistan: useimmat ihmiset eivät ole filosofeja vaan olentoja, jotka viihtyvät onnellisuuskuplissaan. Filosofia on äärimmäistä sikäli kuin se on filosofiaa. Tämä äärimmäisyys puuttuu luontaisesti ihmiskunnan enemmistöltä. Äärimmäisyysteot perustuvat aina filosofiseen ajatteluun. Kaikilla filosofeilla on äärimmäisyyden kaipuu - oli sitten kysymys äärimmäisestä uhrautuvasta rakkaudellisuudesta tai sumeilemattomasta terrorismista.

    Eristää joku filosofi populistiseen hulluuden määritelmään. Sitä enimmäkseen tapahtuu.

    J ----

    VastaaPoista
  5. Marjatta: minun taidefilosofiaani tosiaankin kuuluu paradoksaalinen väite, ettei taiteen tarkoitus ole antaa tilaa mielikuvitukselle vaan harhauttaa meidät yhteisimpään tyhjyyteen. Ajatus että mielikuvitukselle on annettava tilaa, sisältää minulle toiveen, että taide ja filosofia on tehty jotakuta varten. Ne eivät ole olemassa ketään varten. Ne vain ovat. (Nyt se ei muuten ole enää viimeinen lause kun muokkasin vielä tekstiä.)

    J----: tarjoan versiota tästä Filmihulluun että ihan niin ku ajattelit... (vuoden ekassa numerossa muuten pitäis ilmestyä juttuni 8 surmanluodista jos kiinnostaa ja jossain vaiheessa loogisesta mahdottomuudesta tehdä Siepparista elokuvaa. Kaikki ovat luettavissa blogista Filmihullutunnisteen alta; Taksikuskista lisää asiaa blogissani jutussa Kätketyn paluu). Tuosta kouluampumisista kirjoitin Nuorisotutkimuseuran nettijulkaisuun Kauhajoen jälkipainiin mm. seuraavasti:

    "Mikäli 9.11.2008 Helsingin Sanomiin oli uskomista, Pekka-Eric Auvinen oli toivonut opettajalta yhteistä aikaa Nietzschen pohdiskeluun, mutta valitettavasti tähän ei koskaan tullut mahdollisuutta. Oli syntyä satunnainen ja epämääräisen ajan kestävä kahden ihmisen luova yhteisö. Se miten tämä olisi voinut tapahtumiin vaikuttaa, jää tietenkin ratkaisemattomaksi kysymykseksi. Enkä oleta siihen edes olevan yhtä vastausta. Haluan vain kaikille tutun ja tärkeän esimerkin avulla nostaa esiin sen, mihin yhteisöjä ajatellessamme olisi hyvä kiinnittää enemmän huomiota."

    Julkaisu löytyy netistä tuolla nimellään. Minun juttuni nimi on Autistinen status. Samassa kirjoituksessa pohdin myös sitä, kuinka ampujien psykologisointi saattaa vahvistaa heidän ideologista tunnetaan ja turhautumista siitä ettei heitä oteta vakavasti. Toiseus välillämme vahvistuu. Tämäkään ei tietenkään ole ratkaisu ja koko totuus. Kyse on varmasti sekä patologioista että filosofioista. (Epäilemattä esim. Nietzsche oli hullu.) Juttuja koulusurmista löytyy tunnisteesta kouluampujat. Ne on muokattu tuosta laajemmasta jutusta.

    Filosofia ja humanismi eivät todelkakaan ole sama asia vaikka keskenään flirttailevatkin.

    Travis on hullu filosofi jonka reflektion kykyä hänen patologiansa rajoittaa. Ilman patologiaansa hän ei etenisi väkivaltaan. Mutta se miten travis on yleisempi malli ideologisesta umpikujasta, tulee hyvin esiin tuossa zizekdokussa johon jutussa viittaan. Kattokaa jos jostain vielä löytyy. Ja taksikuski perään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Zizek muuten siinä dokkarissa sanoo että breivikin manifesti on lukemisen arvoinen.

      Poista
    2. Tarkennus: siis travis ei etenisi väkivalttan ilman patologiaansa mutta en väitä ettei kukaan voi.

      Poista
  6. Tiivistän omalla kielelläni. Jokainen mahdollinen koulusurmaaja on filosofi, jonka filosofia täytyy purkaa vastafilosofialla. Jos filosofia on miina niin vastafilosofia on miinanpurkua.

    Tietenkään en kiellä patologiaa. Mutta enemmistö on edennyt koulusurmien tulkinnassa itseään armahtavaan patologian populismiin. - Itseään armahtavaan toiseuden määrittelyyn.

    J ----

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan. Tuossa jutussani Autistinen status pohdin juuri tuota. Ehdotan koulupsykologien rinnalle koulufilosofeja. Yhtä hyödyttömiä tai hyödyllisiä.

      Poista
  7. Ennen psykoottisuuteni puhkeamista pakkohoitoineen minä muuten käytin mielestäni ikään kuin normaali-ihmisen tavoin "kevyesti" sanaa hullu. - Todellinen hulluus itse koettuna tekee tämän käsitteen käytön tänään vaivalloiseksi. Psykoosin räjähtänyttä olemassaoloa on erittäin vaikea jakaa muiden kanssa.

    Sanoisin nyt niin, että Travis oli elokuvassa väkivaltainen filosofi. Hänen filosofiansa jysähti väkivaltaan. Mutta hän ei ollut sillä tavoin nahaton ja suunnittelematon ja kauhujensa paiskoma kuin ihminen psykoosissa on.

    Kun joku ns. normaali ihminen sanoo: "Hän on hullu!" niin tunnen kiusausta tarkentavaan kysymykseen: "Mitä sinä tarkoitat hulluudella?"

    Jos joku sanoo: "Travis on hullu" niin tänään ajattelen sanojasta ja kirjoittajasta - määrittele tarkemmin!

    Jos kuulen, että joku sanoo "Adolf Hitler oli hullu" taas sisimpäni kuiskuttelee - määrittele tarkemmin.

    J ----

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oisko sana häiriintynyt tai pakkomielteinen, epävakaa parempi?

      Poista
  8. Itselläni on nyt sellainen tilanne, että jos joku käyttää sanaa hullu niin taidan sysätä tekstin pois. Sana hullu on kitsiä. - Pakkomielteinen on jo parempi sana ja silloin pitäisi vielä selventää miten kirjoittajan mielestä pakkomielteinen. - Siis sana hullu ei avaa mitään.

    J ----

    VastaaPoista
  9. Kävin kirjojen alennusmyynnissä ja ostin Platonin Valtion, Virginia Woolfin Kiitäjän kuolema ja muita esseitä sekä Isabel de Madariagan teoksen Iivana Julma. - Olisi mielenkiintoista kuulla mitä ihmiset ovat viime aikoina itselleen kirja-aleista hankkineet.

    Mutta asiaan.

    Näytelmä ja elokuva näyttävät. Ne näyttävät tekoja. Ei ole kiinnostavaa, jos joku kertoilee näytelmän tai elokuvan teoista.

    Sen sijaan on kiinnostavaa, jos joku löytää oivaltavan näkökulman tekojen mahdollisiin syihin. Siis katsoja tai kriitikko.

    Tarvitaan selkeitä tavallisia sanoja. - Jos on sanottavaa.

    Täytyy harkita tarkoin onko esimerkiksi Travis Bicklestä jotain oivaltavaa sanottavaa.

    Taksikuski elokuvana on läpiharkittu ja oivaltava. Kun se on mestariteos niin kaiken siihen liittyvän sanan täytyy myös olla mestariteoksia.

    Kun olen tarkkaillut Robert de Niroa niin hänessä itsessään vaikuttaisi olevan sellainen kohta, joka menee päällekkäin Travis Bicklen kanssa. Niin se vain on. Siksi Taksikuski vaikuttaa dokumentaariselta.

    Elokuvan roolittaminen on ehkä elokuvan valmistamisen tärkein työ. Kun Mikko Niskanen valitsi itsensä Kahdeksan surmanluodin Pasiksi niin se oli siinä. - Surmanluodeissa kaiken kaikkiaan Niskanen oli roolittamisen mestari.

    Taksikuskin olemus tunkee päälle filosofisina iskuina. Jos Juha Saari pystyy sitä avaamaan - niin toivotan onnea.

    En ole itse pitkään aikaan katsonut Taksikuskia. - Kuten sanottu psykoosini aikana tuhosin tärkeimpiä kirjojani, rakkaimpia levyni, parhaat elokuvani. Jumalan äänen käskemänä. No, sellaista on elämä.

    Arvelen, että jos Taksikuski filmattaisiin Suomessa niin minä olisin paras henkilö sen pääosan esittäjäksi.

    Niin. Valitettavasti. Ei ole helppoa olla Taksikuski.

    J ----

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiinnostavaa on että elokuvassa travis katsoo lopussa (kun se nainen nousee taksista ja lopullisesti häipyy sen elämästä) taustapeiliin ja jotenkin kuva ja ääni taittuvat oudosti. Tarkoittaako tuo travisin sisäistä epävakautta joka on sille ittelleen outoutta vai sitä että "täältä kusipäät tullaan jos tarvitaan" eli että se on valppauden efekti? Travishan on puvustettu tavikseksi ja sillä on taviskampaus ja kun se juttelee työkavereiden kanssa lopussa; se on ehyt siinä lopussa. Se on minusta tärkeä juttu. Huom: schraderin kässärissä tuota peiliä ei oo. Travis vain ajaa rauhassa pois. Oisko se parempi ja haastavampi? Nythän tuon peiliotoksen voi ajatella olevan kompromissi yleisölle: "Olkaa huoleti, travis ei itsekään koe olevansa eheä; voitte määritellä sen häiriintyneeks ja sillä tavalla ylhäältä päin samastua siihen; ei huolta, teidän ei tartte tehdä pesäeroa travisin fasistiseen ideologiaan." Robin Woodhan on sitä mieltä että schrader on konservatiivinen oikeistolainen ja scorsese enemmän liberaali. Oisko scorsrse vaatinu tuon lievennyksen... jos siis se travusin itsesä säikähdykseks tulkitaan? Woodin kiinnostava teos Hollywood Vietnamista Reaganiin pitää sisällään tekstin aiheesta. Siis peilistä siinä ei mitään oo kun se on mun idea mutta peili kyllä natsaa woodin näkemykseen.

      Tuossa jutussani Kätketyn paluu siis myös lisää Travisista.

      Poista
  10. Mielestäni Taksikuskin loppu on räkäisy poroporvallisuuden silmille.

    J ----

    VastaaPoista